​Articol actualizat

13 țări din care poți lucra ca nomad digital. Condițiile ce trebuie îndeplinite, prețurile din restaurante și magazine. De la Grecia, la Mauritius, Costa Rica sau Mexic

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Vineri, 30 aprilie 2021, 18:10 Economie | Finanţe & Bănci


Munca in afara tarii
Foto: Hotnews
Îți faci bagajele și pleci. Vrei să muncești o perioadă de 6 luni - 1 an dintr-o zonă care-ți place pentru o experiență diferită. Devii nomad digital. Asta în condițiile în care ai un job care îți permite munca la distanță. De la Spania și Grecia, la Mauritius, Costa Rica sau Mexic, ne-am uitat să vedem ce condiții sunt, ce vize speciale (de nomad) există și care sunt costurile vieții acolo.

*Acolo unde scrie viză, este vorba despre viza de nomad, iar produsele enumerate, gen cartofi, ouă etc. le-am pus doar pentru a ne face o idee, nu înseamnă că cineva consumă doar acele produse

*Pentru români nu este nevoie de viza de nomad în UE, fiind cetățeni europeni. Dreptul la libera circulație și de muncă sunt garantate. Nu este nevoie de permis de muncă pentru nicio țară membră. (Cu alte cuvinte, condițiile nu se aplică și pentru români când vine vorba de țările UE de mai jos. Le-am pus în ideea de a se vedea ce legislație au acestea pentru străini)

1. Croația


Conditii:

- prezentarea dovezii a activității economice prestate (declarație scrisă, contract de muncă etc.)
- venit lunar de minimum 2500 EUR;
- dovada contractului de cazare / închiriere;
- asigurare de călătorie / sănătate valabilă pentru durata șederii;

Alte informații și taxe

- nu exista impozit pe venit;
- taxa de viză: aprox. 85 EUR;
- viza are o valabilitate de 12 luni;
- trebuie prezență fizică în Croația pentru a solicita acest permis de ședere pe termen lung, nu se poate aplica din străinătate;

În Zagreb, (am luat capitala ca exemplu – bineînțeles că în alte părți e mai ieftin), costul vieții este de 584 euro, fără chirie, pentru o singură persoană. O garsonieră, ceva mai departe de centru, e în medie de 360 euro (desigur că pot fi găsite atât mai ieftine, cât și mai scumpe).

O masă la restaurant care nu este scump este în medie de 6,6 euro, iar o bere locală (draught) e 2 euro (la magazin e 1,21 euro/0,5 l - sticlă)

1 kg de mere e 1,26 euro, 12 ouă – 2 euro, 1 kg cartofi – 70 cenți.

Abonament internet – 24 euro (medie). Se pot găsi atât mai ieftine cât și mai scumpe.

2. Cehia


Condiții:

- prezentarea unei licențe comerciale (trade licence) pentru una dintre meseriile enumerate aici ;
- dovada cazării pe cel puțin un an;
- dovada a cel puțin 5.587 EUR în contul personal (per persoană);

- viza are o valabilitate de 12 luni;
- taxa de viză: aprox. 100 EUR;
- taxe locale lunare: 80 EUR;

Ne-am uitat tot la capitală să vedem orientativ. Costul vieții pentru o singură persoană este de de 600 euro (fără chirie – 546 euro/lună la depărtare de centru)

O masă la restaurant care nu este scump este în medie de 6 euro, iar o bere locală (draught) e 1,6 euro (la magazin e 70 cenți/0,5 l sticlă)

1 kg de mere e 1,5 euro, 12 ouă – 1,8 euro, 1 kg cartofi – 90 cenți.

Abonament internet – 20 euro (medie). Se pot găsi atât mai ieftine cât și mai scumpe.


3. Estonia


- documente necesare: un contract de muncă cu un angajator / o companie străină; partener / acționar la o companie înregistrată în străinătate;
- lucrul la distanță pentru o companie din afara Estoniei;
- venit lunar de minimum 3504 EUR pe lună în ultimele 6 luni (brut);

- viza are o valabilitate de 12 luni;
- există două tipuri de vize nomazi digitale: tipul C (până la 90 de zile) costă 80 EUR, iar tipul D (mai mult de 90 de zile) costă 100 EUR;


Costul vieții pentru o singură persoană (în Tallinn) este de de 662 euro (fără chirie – 384 euro/lună la depărtare de centru)

O masă la un restaurant care nu-i scump este în medie de circa 9 euro, iar o bere locală (draught) e 4 euro (la magazin e 1,24 euro/ 0,5 l - sticlă)

1 kg de mere e 1,6 euro, 12 ouă – 1,5 euro, 1 kg cartofi – 60 cenți.

Abonament internet – 24 euro (medie). Se pot găsi atât mai ieftine cât și mai scumpe.


4. Norvegia


- lucrător cu un contract pentru a lucra la un proiect pentru o afacere în Norvegia;
- calificare pentru profesia aplicată;
- dovada cazării în Norvegia;
- venit de cel puțin 35.719 EUR pe an înainte de impozitare;
- dacă locuiește cel puțin 183 de zile
într-un an sau 270 de zile în orice perioadă de 36 de luni, o persoană este considerată ca fiind rezident norvegian; rezidenții sunt impozitați pe veniturile lor cu până la 38,7%, iar impozitul pe asigurările sociale care trebuie plătit este de 14,1%. De asemenea, câștigurile de capital sunt impozitate de obicei la o rată de 25%;

- valabilitate: până la 2 ani;
- taxă viză: 600 EUR;

Costul vieții pentru o singură persoană (la Oslo) este de de 1.081 euro (fără chirie – 1.026 euro/lună la depărtare de centru)

O masă la un restaurant care nu-i scump este în medie de circa 18 euro, iar o bere locală (draught) e 9 euro (la magazin e 3,2 euro/ 0,5l sticlă)

1 kg de mere e 2,85 euro, 12 ouă – 3,72 euro, 1 kg cartofi – 1,86 euro.

Abonament internet – 45 euro (medie).

5. Portugalia


- dovada deținerii afacerii/ contractului de muncă sau dovada mijloacelor de întreținere;
- venit cel puțin 600 EUR pe lună;
- dovada asigurării private de călătorie / sănătate.
- cazier;

- taxa de viză: 83 EUR și taxa de permis de rezident: 72 EUR;
- Portugalia oferă atât o viză de rezident temporar (D7), cât și un permis de ședere pentru lucrători independenți și antreprenori pentru un an, cu posibilitatea de a reînnoi până la 5 ani. După 5 ani, se poate aplica pentru rezidență permanentă;

Să presupunem că o persoană dorește să meargă în zonele din sudul țării pentru plaje. Nu avem un cost calculat, de exemplu în Portimao, pentru că nu există destule date, dar o masă la un restaurant care nu-i scump este în medie de circa 7,75 euro, iar o bere locală (draught) e 1,9 euro (la magazin e 1,1 euro/0,5 l - sticlă – variatia e mare)

1 kg de mere e 1,4 euro, 12 ouă – 2 euro, 1 kg cartofi – 70 cenți.

Abonament internet – 26 euro (medie).

(În capitală ar fi fost, fără chirie, 565 euro costul vieții)

6. Spania


- dovada venitului de cel puțin 2151 EUR pe lună sau dețineținerea a 25.816 EUR în economii;
- dovada asigurării private de sănătate spaniole;
- cazier;
- adeverință medicală;

- taxă viză: 120 EUR;
- valabilitate viză: 1 an;

Să presupunem că o persoană dorește să meargă în Valencia pentru a avea și plajă (deși avem și alte zone frumoase).

Costul vieții pentru o singură persoană este de de 590 euro (fără chirie – 516 euro/lună la depărtare de centru)

O masă la restaurant care nu-i scump este în medie de circa 9 euro, iar o bere locală (draught) e 2 euro (la magazin e 1 euro/ 0,5 l sticlă)

1 kg de mere e 1,8 euro, 12 ouă – 1,9 euro, 1 kg cartofi – aproape 1 euro.

Abonament internet – 37 euro (medie).

7. Grecia


- cetățenilor UE li se permite să locuiască și să lucreze liber în afara Greciei, deoarece țara este membră a UE. Pentru cetățenii non-UE, guvernul elen își propune să introducă o viză specială pentru nomazii digitali;
- impozit de 44 % pentru venitul anual de peste 40.000 de euro (47.000 de dolari) sau 17.600 de euro - pentru nomazii digitali cu înaltă calificare;

În Grecia pare mai greu de complicat de ales o zonă decât în Spania când vine vorba de plaje, mai ales că are foarte multe insule. Până la urmă, cum grecii recomandă Salonic ca oraș pentru cei care vor să muncească de la distanță, asta vom face.

Costul vieții pentru o singură persoană este de de 631 euro (fără chirie, care poate fi de 292 euro/lună la depărtare de centru)

O masă la restaurant care nu-i scump este în medie de circa 10 euro, iar o bere locală (draught) e 4 euro (la magazin e 1,5 euro)

1 kg de mere e 1,5 euro, 12 ouă – 3,26 euro, 1 kg cartofi – 73 cenți.

Abonament internet – 33 euro (medie).

8. Antigua și Barbuda


- dovada deținerii unei afaceri proprii sau a contractului de muncă pentru o companie din afara statului;
- venit de cel puțin 50.000 USD pe an;
- asigurare de călătorie valabilă pentru întrega ședere;
- cazier;

- taxa de viză: 1.500 USD pentru o persoană, 2.000 USD pentru un cuplu, 3000 USD pentru o familie de 3 sau mai multe persoane;
- valabilitate viză: 2 ani;

Calitatea datelor vizavi de preturi este destul de slabă. Dacă ne uităm la St. John, o masă la restaurant la un restaurant care nu-i scump este în medie de circa 10 euro, iar o bere locală (draught) e 3,2 euro (la magazin e 1,62 euro)

1 kg de mere e 10 euro, 12 ouă – 3,2 euro, 1 kg cartofi – 3 euro.

Abonament internet – 45 euro (medie).

9. Barbados


- dovada deținerii unei afaceri proprii sau a contractului de muncă pentru o companie din afara statului;
- venit anual de cel puțin 50.000 USD;

- taxa de viză: 2.000 USD;
- valabilitate viză: 12 luni, poate fi reînnoită pentru o perioadă mai îndelungată;

Dacă ne uităm la Bridgetown, costul vieții pentru o singură persoană este de de 888 euro (fără chirie – 297 euro/lună la depărtare de centru)

O masă la restaurant care nu-i scump este în medie de circa 11,3 euro, iar o bere locală (draught) e 2,9 euro (la magazin e 2,1 euro)

1 kg de mere e 3,5 euro, 12 ouă – 3,23 euro, 1 kg cartofi – 3,3 euro.

Abonament internet – 57 euro (medie).

10. Insulele Cayman


- contractului de muncă pentru o companie din afara statului;
- venit anual de cel puțin 100.000 USD sau 150.000 USD pentru cupluri;
- declarație notarială referitoare la contul bancar(notarized bank reference letter);
- asigurare medicală;


- taxa de viză: 1.470 USD pe an;
- valabilitate viză: 2 ani;


La George Town nu sunt date destule cu privire la costul vieții. Dar cum Numbeo.com se uita pe total zona, o masă la restaurant care nu-i scump este în medie de circa 15 euro (dar variația e foarte mare), iar o bere locală (draught) e 5 euro (la magazin e 3 euro)

1 kg de mere e 7,8 euro, 12 ouă – 4,7 euro, 1 kg cartofi – 4,18 euro.

Abonament internet – 109 euro (medie).

11. Costa Rica


- angajați independenți sau antreprenori care lucrează în Costa Rica și care nu pot lucre pentru altă companie;
- venit lunar de minimum 2.500 USD sau crearea unui deposit de economii de puțin 60.000 USD la o bancă din Costa Rica;

- taxa de viză: 250 USD;
- valabilitate viză: până la 2 ani, cu posibilitatea de prelungire;


Dacă ne uităm la San Jose, costul vieții pentru o singură persoană este de de 550 euro (fără chirie – 345 euro/lună la depărtare de centru)

O masă la restaurant care nu-i scump este în medie de circa 6 euro, iar o bere locală (draught) e 2 euro (la magazin e 1,65 euro)

1 kg de mere e 3,4 euro, 12 ouă – 1,9 euro, 1 kg cartofi – 1,6 euro.

Abonament internet – 46 euro (medie).

12. Mauritius


- trebuie ca individul să dețină propria afacere, independentă de locație sau să lucreze pentru o companie situată în afara Mauritius;
- venituri lunare de cel puțin 1.500 USD de persoană;
- dovada planurilor de a rămâne în Mauritius - aceștia pot solicita detalii despre scopul vizitei dvs. și despre locația cazării;
- asigurare de sănătate/ călătorie cu valabilitate pe timpul șederii;

- nu există taxe de viză;
- valabilitate viză: 1 an;
- banii cheltuiți în Mauritius prin utilizarea cardurilor de credit sau de debit din afara țării nu sunt impozitați;


În Port Lous costul vieții pentru o singură persoană este de 500 euro (fără chirie – 180 euro/lună la depărtare de centru)

O masă la restaurant care nu-i scump este în medie de circa 5 euro, iar o bere locală (draught) e 1,6 euro (la magazin 1,8 euro e la 0,5l)

1 kg de mere e 1,9 euro, 12 ouă – 1,5 euro, 1 kg cartofi – 1,3 euro.

Abonament internet – 27 euro (medie).

13. Mexic


- trebuie ca individul să dețină propria afacere, independentă de locație sau să lucreze pentru o companie situată în afara Mexic;
- câștig lunar de cel puțin 1.250 USD în ultimele șașe luni sau sold bancar LUNAR de 22.000 USD în ultimele doisprezece luni;


-viza de turist de șase luni ; viza de rezident temporar este valabilă un an (se poate prelungi cu încă trei ani);

Într-un top pentru munca la distanță era recomandat Playa del Carmen. Costul vieții pentru o singură persoană este de de 402 euro (fără chirie – 250 euro/lună la depărtare de centru)

O masă la restaurant care nu-i scump este în medie de circa 3,5 euro, iar o bere locală (draught) e 1,4 euro (la magazin e 1 euro/0,5 l - la sticlă)

1 kg de mere e 1,3 euro, 12 ouă – 1,13 euro, 1 kg cartofi – 92 cenți.

Abonament internet – 19 euro (medie).


*Datele ce țin de condiții pentru nomazii digitali ne-au fost oferite de Soter&Partners

*Informațiile cu privire la costul meselor în orașe, chirie și exemplele de prețuri sunt din baza de date Numbeo.com (acolo unde nu există destule date pe un anumit oraș, platforma face o medie pe total țară). Sunt orientative (medii) variind uneori destul de mult sus și jos (ceea ce e normal)


Citește și:

VIDEO INTERVIU cu Romulus Badea despre taxare și munca la distanță dacă devii nomad digital. Dacă ai munci din Grecia?

Fiscalitatea românească poate atrage nomazii digitali. Totuși, depinde ce vrea angajatul: peisaje, infrastructură ori costuri scăzute. Unele țări au vize de nomad








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





13557 vizualizari

  • +2 (14 voturi)    
    Lol (Vineri, 30 aprilie 2021, 18:24)

    mitg [utilizator]

    Dar de romanii aia la care faceati reclama ca s-au mutat in zinbabue si le mergea cat se poate de bine acolo nu mai scrieti nimic? Asa bine se simt acolo in continuare?
    • -8 (10 voturi)    
      Era totuși vorba de Zanzibar (Vineri, 30 aprilie 2021, 20:28)

      Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui mitg

      Nu e chiar Zimbabwe, dar nici departe. Mai era unul, Radu din Constanța, care s-a descurcat foarte bine în Madagascar. Mai știu și o Elena care a fost nomad digital în țara de la poziția 11.

      Mai ar fi și Georgia, poți să stai până la un an acolo fără viză ca cetățean UE. Totul ieftin, mâncare bună, vin bun, fete nu chiar atât de frumoase ca în Ucraina, Rusia sau Armenia, dar rezonabile. În plus, se vorbește și rusa, deci nu trebuie să învățați vreo limbă obscură, doar limba slavică de circulație internațională.
      • +7 (9 voturi)    
        Hehe (Sâmbătă, 1 mai 2021, 7:26)

        transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

        Yefreytor Nykola1 sunteti in eroare.
        Limba rusa nu e de circulatie internationala. O vorbesc doar rusii si o parte din popoarele care au fost subjugate in defuncta URSS.

        In Georgia e considerata o insulta adresarea in rusa. Cam la fel devine si in Ucraina care isi pretuieste tot mai mult propria limba, treaba care ii deranjeaza teribil pe rusi.

        In nici un caz o limba vorbita de numai o populatie nu poate fi considerata "de circulatie internationala". De altfel, nici macar alfabetul dumneavoastra nu e ca si cel al lumii civilizate. E o reminiscenta a evului mediu timpuriu, un scris rudimentar cum erau runele sau hieroglifele.
      • +4 (4 voturi)    
        ''Mai ar fi'' (Sâmbătă, 1 mai 2021, 7:45)

        persuasiv [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

        si rusia,nu???
    • -12 (24 voturi)    
      Tot în România e cel mai bine (Vineri, 30 aprilie 2021, 21:14)

      Shaolin [utilizator] i-a raspuns lui mitg

      Unde altundeva în lumea asta IT-istul plătește impozit 0 (ZERO) din salariul lui nesimțit în timp ce muncitorul ce-i produce mâncarea să-și umple mațu' plătește impozit normal din salariul lui mizer?

      Așa că lăsați fanteziile deoparte și veniți în România. Se trăiește bine aici cât timp ești special.
      • +13 (21 voturi)    
        Lasă vrăjeala populistă... (Sâmbătă, 1 mai 2021, 1:40)

        Pffff [utilizator] i-a raspuns lui Shaolin

        1. Nici măcar nu ai citit articolul. PRIMA ȚARĂ enumerată in articol, Croația:
        "nu exista impozit pe venit;"
        2. Da, și la noi IT-ul (printre alte domenii, inclusiv construcțiile), beneficiază de scutire de impozit pe venit.
        Scutirea aceea a fost introdusă și apoi păstrată de orice conducere a țării, cu un motiv: un singur domeniu aduce 6% din PIB. Statul își recuperează acei 10% prin atragerea investitorilor. Punct!
        3. Un IT-ist plătește din "salariul lui nesimțit" (cum ii zici tu): contribuții, CAS, CASS, etc. și să nu uităm de 19% din ABSOLUT TOT ce cumpără, sub formă de TVA. Că banii nu îi înghite, îi cheltuie. În final, contribuie la buget cu mult mai mult decât primești tu ruble ca să semeni ură prin comentarii din astea ;)
        4. Muncitorul "care îi umple mațul" merită din plin TOT RESPECTUL pentru că (spre deosebire de cei ca tine), lucrează CINSTIT.
        Astea fiind spuse, totuși... ce vrei tu mai exact? Vrei egalitate sută la sută? Păi hai să vedem! Să zicem că "salariul nesimțit", cum îl numești tu, este de 9000 de lei brut, iar "salariul mizer" este de 3000 de lei brut. După contribuții de 30%, primul devine 6000 de lei în mână (neimpozabili), iar celălalt devine 2000 de lei minus 200 de lei (cei 10% pentru care faci tu acum scandal), in final 1800 de lei în mână.
        Acum te întreb eu: dacă se îmbolnăvește IT-istul care a plătit LUNAR 3000 de lei contribuții, PRIMEȘTE CEVA ÎN PLUS ÎN SPITAL față de muncitorul care a plătit 1000 de lei contribuții? Primește servicii de 3 ori mai bune? Are drumuri sau autostrăzi de 3 ori mai bune/multe? Vine Poliția/Pompierii/ambulanța/DSP de 3 ori mai repede la el? E de 3 ori mai servit cu ORICE de către stat? Aha...
        5. Deciziile au consecințe, inclusiv în școala generală și liceu. În timp ce unii dintre colegii lui chiuleau sau luau note de 3 sau 4 pentru că nu învățau deloc, și pierdeau vremea prin parc cu fotbal, țigări și băuturi, elevul serios (IT-istul sau medicul de azi) stătea lipit de bancă și materie... pentru încă MULȚI ANI
        • -9 (19 voturi)    
          Da' tot un asistat social ramane... (Sâmbătă, 1 mai 2021, 3:25)

          newlook [utilizator] i-a raspuns lui Pffff

          Da' IT-istul roman tot un asistat social ramane...si ca fapte si ca mentalitate. Din aia care isi zic IT-isti (in Ro, conditia necesara si suficienta e sa nu musti din mouse), 2/3 sunt platiti la salariul minim (pentru evitarea taxelor pe care le mentionezi pompos)...iar restul se primeste pe sub masa. IT-istii sunt partasi si bucurosi la asa aramjament. Treimea care ramane e angajata la stat, pe salariile de la stat, si acolo abia se vede plata taxelor si impozitelor.

          Imi place aia cu "IT-istul care plateste TVA, ca toti ceilalti". Ce netrebnicie, e?

          Deci, bref, e o categorie de hoti cu "staif"...iar incapacitatea/incompetenta lor se vede imediat in tot ceea ce inseamna informatizare/digitalizare in domeniul public in Ro. Cine a "incercat" un site din asta public stie despre ce vorbesc.
          • +10 (12 voturi)    
            Hehe (Sâmbătă, 1 mai 2021, 9:36)

            transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui newlook

            "Deci, bref, e o categorie de hoti cu "staif".."

            -------------------------------------------------------
            Rusia tot spera sa distruga industria IT din Romania ca sa atraga talente la Moscova unde spera sa faca un silicon valeu rusesc. De asta postacii #rusi au tema sa atace IT-istii care lucreaza in Romania, sa faca orice ca sa li se desfiinteze facilitatile si oamenii sa plece la munca in strainatate.

            De asta postacul #rus niuluq care mai semneza Je_ si i se zice si Ciarli lupta cu spume cu #rezist dar mai ales face orice ca sa nu mearga inainte sectorul IT din Romania.

            Ciudat este ca HN ii ofera constant platforma de propaganda pe cand cei care ii contrazic sunt #cenzurati...
          • +4 (8 voturi)    
            Alt datator cu parerea (Sâmbătă, 1 mai 2021, 11:10)

            UnAltVasile [utilizator] i-a raspuns lui newlook

            De unde stii tu ca 2/3 din cei angajati in Romania sunt platiti la salariu minim sa evite taxele ? Unde zice asta sa vedem si noi ?

            Daca tot ce trebuie sa faci e "sa nu musti din mouse" si astfel ajungi "hot cu staif" platit bine, de ce nu apar mai multi IT-isti ?
            Se tot cauta pe la noi si nu sunt suficienti. Oricine poate fi IT-ist nu ?

            Site-urile publice, intradevar lasa de dorit in general. Pai vezi ce Ghita de la stat le face sau ce firme private de casa. Vezi cine face receptia si de ce nu este mai riguros cu rezultatul final.
            • -4 (6 voturi)    
              Pentru ca nu sunteti in stare de mai mult. (Sâmbătă, 1 mai 2021, 18:31)

              newlook [utilizator] i-a raspuns lui UnAltVasile

              "Daca tot ce trebuie sa faci e "sa nu musti din mouse" si astfel ajungi "hot cu staif" platit bine, de ce nu apar mai multi IT-isti ?"

              ==========================

              Pentru ca nu sunteti in stare de mai mult. Asta-i nivelul la care "poate ajunge" o natie care scoate pe banda, de 20+ ani, generatie dupa generatie, absolventi de 12 clase cu 80% analfabeti functionali.

              (exista exceptii, desigur, dar sunt putine)

              Uite si tu mentalitate: "Ghita e de vina" ca site-ul facut de IT-ica romanesc e de kkt. Nu, neicusorule, Ghita o fi hot si ce mai vrei tu (nedovedit vreodata de incompetentii astialalti, din Justitie)...dar acolo, in site-ul ala, au lucrat IT-isti d'astia de Romanika, de 2 lei/duzina. Nu Ghita a facut liniile de cod la site-urile care nu merg, arata ca pe vremea bunicii, sunt aproape total nefunctionale, ilogice si instabile. Sunt "IT-isti" d'astia de Romanika, neplatitori de taxe, prosti ca oaia, dar cu coada sus!
              • +3 (5 voturi)    
                Riiight (Sâmbătă, 1 mai 2021, 22:43)

                Pffff [utilizator] i-a raspuns lui newlook

                Aaa, deci după logica ta un Logan are nivelul de siguranță mai scăzut din cauza omului care i-a montat airbag-ul, nu din cauza reducerilor de costuri venite de la nivelul de mai sus (adică management halos).
          • +9 (11 voturi)    
            inteleg ca vrei sa dezinformezi... (Sâmbătă, 1 mai 2021, 11:20)

            relax1 [utilizator] i-a raspuns lui newlook

            dar mai treci pe la scola intai..
            In primul rand IT-isti nu sunt platiti la negru...nu stiu de unde ai scos 2/3 la negru...e clar ca nu lucrezi in domeniu...
            Iti spun eu ca nu exista plata la negru in IT, ca un IT-ist are si el nevoie de credit pentru casa, banca nu iti da cu salarul minim pe economie...
            Eu lucrez in domeniu de mai bine de 20 de ani...si niciodata nu am fost platit la negru.
            Iar la un salar de 13.000 RON net, statul incaseaza 7.000 de RON....intreba tu statul ce face cu banii astia care ii ia in fiecare luna
            • -5 (11 voturi)    
              Exista exceptii, dar nu cred ca faci parte din ele (Sâmbătă, 1 mai 2021, 16:22)

              newlook [utilizator] i-a raspuns lui relax1

              Exista exceptii, dar nu cred ca faci parte din ele. Esti IT-ist de Romanika, d'ala care stie sa nu muste din mouse, atat.
              PS: sa fii tu sanatos cati d'astia, IT-isti de Romanika cunosc si cati SE LAUDA ca nu platesc taxe la stat...pentru ca "statul ii jupoaie". Prin prisma restului societatii, nu sunt altceva decat niste hoti: beneficiaza de serviciile - bune, proaste - oferite de societate, dar ceilalti trebuie sa plateasca in locul lor.
              • +3 (5 voturi)    
                hai ca mai binedispus (Sâmbătă, 1 mai 2021, 20:36)

                relax1 [utilizator] i-a raspuns lui newlook

                Este clar ca nu ai notiuni economice si nici de IT. Afla ca lucrez in IT si doar pentru clienti externi....nu sunt IT-ist de Romanika (dupa cum scrii Romanika e clar cate clase ai). Desigur cu carte de munca si toate taxele platite....
                Platesc in fiecare luna la stat cam 8.000 RON taxe...adica pensia parintilor tai si parintilor mei...si poate pentru mai multi pensionari. Desigur mai putin impozitul pe profit dar la 8.000 de RON CAS si CASS e infima suma de 10%
                Ce face statul cu banii e problema lui, dar de luat ii ia....si ii dau cu placere..
                Dau cu bucurie suma asta pentru ca stiu ca la pensie copiii tai vor munci pe branci sa-mi plateasca pensia.
                • -3 (3 voturi)    
                  "....m-linioara-ai binedispus...." (Sâmbătă, 1 mai 2021, 21:33)

                  newlook [utilizator] i-a raspuns lui relax1

                  "hai ca mai binedispus" [Aitica de Romanika]
                  ----------------------------------------
                  "....m-linioara-ai binedispus....".
                  De atatea "notiuni economice si de IT", ai uitat de gramatica.

                  PS: mai baga vreo doua-trei postari, poate ajungi la 10.000 lei, taxe platite la stat. Sa fie cifra rotunda, sa tii in spinare juma' de scara de bloc, nu asa...doar "cativa pensionari"! :-)

                  PPS: si mai baga cateva date despre mine, e minunat sa aflu de la altii cine sunt, unde stau, cate clase am, etc.

                  PPPS: si da, se scrie "m-ai binedispus", nu ca tine, "mai binedispus", chiar daca e luna mai, dupa cum nu se scrie ca pisica "miau dat lectii de gramatica, da' scriu miorlait!"
                  • +3 (7 voturi)    
                    greseala mea (Sâmbătă, 1 mai 2021, 22:33)

                    relax1 [utilizator] i-a raspuns lui newlook

                    Ai dreptate, m-am grabit si nu am recitit textul.
                    As avea o rugaminte si anume sa-mi explici cu argumente logice, daca se poate, de ce consideri ca cei din IT sunt asistati social? Asa cum afirmi in postarile tale.
                    Faptul ca eu platesc CAS si CASS si somaj, toate taxele inafara de cei 10% impozit nu ma face asistat social.
                    Mai concret ce platesc ceilati angajati pentru mine?
                    Sigur cei 10% impozit pe salar se intorc inzecit la stat prin plata TVA. Pe principiul salar mai mare, cheltuieli mai mari, TVA la stat mai mult.
                    As vrea tare mult sa inteleg "gandirea logica" din spatele acestei afirmati...asa sa dam din gura suntem buni, dar as vrea argumente, nu vorbe.
                  • +2 (6 voturi)    
                    Profesorul de ghetou newlook (Sâmbătă, 1 mai 2021, 22:39)

                    Pffff [utilizator] i-a raspuns lui newlook

                    1. Când scrii Romanika, ți-ai pierdut orice credibilitate ca grammar nazi. Punct.
                    2. Cică "mai baga cateva date despre mine, e minunat sa aflu de la altii cine sunt", spuse fix cel care cu un comentariu mai sus zicea asta despre alții:
                    " nu sunteti in stare de mai mult [...] 80% analfabeți funcționali"
                    Câtă ipocrizie! :)))
                  • +2 (4 voturi)    
                    am gresit (Sâmbătă, 1 mai 2021, 23:14)

                    relax1 [utilizator] i-a raspuns lui newlook

                    Ai dreptate, m-am grabit si nu am recitit textul.
                    As avea o rugaminte si anume sa-mi explici cu argumente logice, daca se poate, de ce consideri ca cei din IT sunt asistati social? Asa cum afirmi in postarile tale.
                    Faptul ca eu platesc CAS si CASS si somaj, toate taxele inafara de cei 10% impozit nu ma face asistat social.
                    Mai concret ce platesc ceilati angajati pentru mine?
                    Sigur cei 10% impozit pe salar se intorc inzecit la stat prin plata TVA. Pe principiul salar mai mare, cheltuieli mai mari, TVA la stat mai mult.
                    As vrea tare mult sa inteleg "gandirea logica" din spatele acestei afirmati...asa sa dam din gura suntem buni, dar as vrea argumente, nu vorbe.
        • +1 (9 voturi)    
          IT-istul va primi pensie de 3 ori mai mare (Sâmbătă, 1 mai 2021, 8:54)

          Denulu [utilizator] i-a raspuns lui Pffff

          CAS-ul de 3 ori mai mare se traduce in de 3 ori mai multe puncte de pensie si pensie de 3 ori mai mare, si atunci cand iese la pensie IT-istul o sa primeasca de 3 ori mai multi bani.

          CASS merge (cel putin teoretic) 100% la sanatate. IT-istul nu primeste servicii de 3 ori mai bune, dar se simte de 3 ori mai bine stiind ca el plateste cheltuielile cu sanatatea si pentru muncitorii din constructii, care sunt scutiti de CASS. /s

          Drumurile/autostrazile/Politia/Pompieri NU sunt platite din CAS sau CASS, asa ca IT-istul nu are nici un motiv sa se astepte la servicii de 3 ori mai bune decat orice alt angajat.

          Poti eventual zice astea sunt platite partial din TVA, dar IT-istul nu plateste 19% din venit ca TVA. Daca merge mai des la restaurant sau terasa, cota de TVA e doar 9%, cand merge in concediu la un hotel in tara, cota de TVA e 5%, iar cand merge in concediu in strainatate, statul roman primeste 0 TVA. Daca economiseste banii sau investeste pe bursa, tot 0 TVA plateste, spre deosebire de un muncitor care se baga la credit pentru televizor si plateste TVA pentru banii pe care nu i-a primit inca.
          • +4 (6 voturi)    
            cred ca ai inteles gresit (Sâmbătă, 1 mai 2021, 21:17)

            relax1 [utilizator] i-a raspuns lui Denulu

            Cei din IT nu platest impozit pe salar adica doar cei 10% atat sunt scutiti restul CAS si CASS platesc la greu ca oricine altcineva...Iar la TVA la fel...cei din IT nu sunt scutiti de TVA, adica eu daca maine iau un televizor, platesc TVA ca si tine sau altul care nu este scutit.
            Iar cand faci concediul in strainatate trebuie sa cumperi bilet de avion, o parte din banii astia se intorc la stat...cei de la compania aeriana platesc impozit pe profit la stat.
            Daca investesti la bursa afla ca trebuie sa declari veniturile si platesti 10% impozit
            Este clar ca nu faci diferenta intre TVA, impozit pe profit si impozit pe salar...pentru tine IT-istul este scutit de toate.
            Afla ca eu sunt scutit si cu toate astea la salarul de pe cartea de munca platesc cam 8.000 de RON CAS si CASS...dau ceva bani la stat in fiecare luna
        • -3 (7 voturi)    
          Nu este chiar asa (Sâmbătă, 1 mai 2021, 8:56)

          Koczka [utilizator] i-a raspuns lui Pffff

          Scutirea de impozit era menita doar dezvoltatorilor de programe, aplicații IT. Ca peste tot în tara asta portița lăsată în codul fiscal a fost lărgită bine de ĺacomia multinaționalelor și a firmelor care au aplicat-o tuturor angajaților înrolați în serviciile sau direcțiile de IT, adică și celor care asigura suport si celor care testează și chiar serviciilor de infrastructura comunicații și logistica.
          Diferența de impozit neplătit rămâne la angajator crescandu-i nemeritat profitul operațional , de cele mai multe ori neraportat intern ci transferat in profitul grupului cu sediul intr-o alta tara.
          Angajatul nu are nici un avantaj direct, salariul sau net fiind unul aliniat pieței, dimpotrivă el va fi afectat la calculul pensiei deoarece salariul brut înregistrat este mau mic decât cel corespunzător funcției sale.
          Acele alte impozite enumerate CAS, CASS sunt și ele diminuate iar TVA platim toti, chiar și pensionarii și șomerii.
          În concluzie România e rai financiar pentru corporațiile străine și iad pentru angajații din privat.
          Iar acea dezvoltare a IT-ului e o gogorita, dovada ca România nu controlează fiscal centralizat fluxurile monetare și financiare iar procesul de digitizare este si el mult rămas in urma.
          • +3 (7 voturi)    
            Lol (Sâmbătă, 1 mai 2021, 11:25)

            Pffff [utilizator] i-a raspuns lui Koczka

            Ce amuzanți sunteți!
            Fix de voi au nevoie toți: angajați, firme, guvern.
            Niciunul dintre ei nu știu cum stă treaba, nimeni nu a gândit vreo măsură aplicată de atâta guverne, indiferent de culoarea politică, dar noroc că există postaci care să ne lumineze pe toți, făcând comparații prostești între piața de IT din privat și proasta digitalizare de la stat :))))))
            Un fel de "eu nu știu cum aveți voi la Cluj așa o firmă mare de lactate, e imposibil... dovada clară e că am un vecin venit din Cluj și nu știe nici să cumpere un iaurt bun"
            • -2 (6 voturi)    
              Nu se consuma iaurt in post Pffff (Sâmbătă, 1 mai 2021, 14:12)

              Koczka [utilizator] i-a raspuns lui Pffff

              Ești doar un hater sau un postac prost plătit. Îmi pare rău pentru băieții și fetele din Ro care muncesc în IT pe salarii așa-zis bune de maximum 3K euro. Eu munceam pentru mai putin când am plecat . Sunt salarii mult mai bune afara, chiar și în UE , pentru job-uri legate de IT iar pentru dezvoltatori experimentați de la 10k euro net în sus.
              Si nu se aplica nici o scutire de impozit in general dar ce e adevarat exista orase care ofera incentives pentru start-up-uri si investitii legate de IT.
              • +1 (7 voturi)    
                Siiiigur (Sâmbătă, 1 mai 2021, 15:36)

                Pffff [utilizator] i-a raspuns lui Koczka

                Și marmota împacheta...
                Deci am înțeles: tu ești un "mega-boss-dă-boss cu 10K dă € pă lună", îți iei yacht când vrei din banii de buzunar, nici nu te interesează, de fapt nici măcar nu mai locuiești în România!!! :))))

                Și totuși, simți nevoia compulsivă să intri din 5 în 5 minute la articolul ăsta ca să comentezi încontinuu împotriva unei măsuri care mă afectează pe mine la salariul meu pe care... tu oricum îl consideri prea mic, iar pe tine nu te afectează deloc în țara unde ești. Tu ești mai deștept decât toți și numai tu știi cum ar trebui corectate măsuri gândite și aplicate de 10 ani încoace. Dar eu pentru că nu sunt de acord cu aberațiile tale, eu sunt "postac". Nu tu...:))))

                Cine crezi că te crede?
          • +2 (4 voturi)    
            Oamenii sunt de vina. Ca NU VOTEAZA! (Sâmbătă, 1 mai 2021, 12:30)

            WaffenSS [utilizator] i-a raspuns lui Koczka

            Nu din cauza IT-stilor nu exista digitalizare ci din cauza oamenilor care nu se informeaza si voteaza politicieni corupti si incompetenti. Daca nu s-ar face site-urile alea pe pile, cu spagi si rea-vointa, ar exista si digitalizare. Astea sunt facute de firme angajate la stat pe un contract simbolic, doar ca sa factureze si nu livreaza nimic. E vina firmei? Nu! E vina IT-stului? Nu! E vina celui care da acceptanta - ar trebui sa nu o dea. Se pot angaja auditori - exista solutii sa faci o treaba corecta. Daca vrei.

            Asa ca in primul rand oamenii sa se educe si in loc sa iasa la gratar sau sa stea in casa chiar in ziua votului - sa iasa la vot si sa scoata incompetenta din politica.
            • -1 (3 voturi)    
              Out of Topic (Sâmbătă, 1 mai 2021, 13:34)

              Koczka [utilizator] i-a raspuns lui WaffenSS

              raspunsul tau Waffeb SS. Mai citeste te rog ce am scris.
        • -2 (6 voturi)    
          Vrajeli (Sâmbătă, 1 mai 2021, 9:01)

          ccc745 [utilizator] i-a raspuns lui Pffff

          Sa stii ca limbajul agresiv nu tine loc de argumentatie.
          Spui ca IT-ul face 6% din PIB. Asa... industria auto face mai mult, numai Dacia aduce undeva la 4%. Lor de ce sa nu li se dea scutire de impozit?
          A propos, toata lumea contribuie cu ce zici tu: contributii, CAS, etc., etc. Doar ca in plus platesc si impozit.
          Si mai lasa vrajelile cu are salariul mai mare si nu primeste nimic in plus, ca nici angajatul din sectorul bancar care are salariu mare nu primeste nimic in plus si plateste impozit.
          Alegerile cu scoala le face fiecare cum poate si cum are chef. Iar dupa aia isi primeste salariul ca atare. Din care se plateste impozit.
          • +2 (6 voturi)    
            Phaha (Sâmbătă, 1 mai 2021, 11:19)

            Pffff [utilizator] i-a raspuns lui ccc745

            Ia arată-mi mie unde am folosit limbaj agresiv!
            Argumentație? Vezi punctele 1-5. Hint: alea erau argumente ;)
            Dacia aduce într-adevăr între 3 și 4 la sută din PIB, dar pentru Renault e mult mai greu să se mute altundeva, dacă are linie de producție aici.
            O companie IT, pe de altă parte, trebuie stimulată altfel, pentru că se poate muta în câteva zile, dacă vrea. Angajații pot lucra de oriunde (vezi articolul), tot ce le trebuie e un computer și o conexiune la Internet. Mașini nu poți să fabrici pe Internet.
            Alegerile cu școala le face fiecare cum are chef, aici sunt de acord cu tine. Dar dacă ai ales calea ușoară, nu te plânge mai apoi că în IT sunt "salarii nesimțite", adică invidie că nu ai acces la același nivel de salarizare cu cei care au "avut chef" să învețe și să facă teme la materii inutile, în timp ce tu te distrai. Că de putut, oricine (care nu are deficiențe majore la partea de asimilare de informații) poate învăța pentru a-și depăși condiția. Exemple sunt cu nemiluita.
            • 0 (6 voturi)    
              e limbaj agresiv mestere (Sâmbătă, 1 mai 2021, 14:03)

              John_Re [utilizator] i-a raspuns lui Pffff

              dar ma rog. asa se vorbeste in Romania.
              cand depasiti granitele s-ar putea sa aveti un soc. atat la comportament cat si la mentalitate.

              :)))
              • 0 (4 voturi)    
                Panseluța (Sâmbătă, 1 mai 2021, 15:41)

                Pffff [utilizator] i-a raspuns lui John_Re

                Te-am întrebat unde e agresiv. În loc să îmi dai un exemplu concret sau măcar să te prefaci că inventezi un argument, îmi spui ca un mecanic leneș "așa face toate, domn'le" și te lauzi că ai trecut granița, deși după mentalitate probabil ai trecut doar dinspre Transnistria spre Chișinău.
                Na, poate abia acum am fost cu adevărat puțin agresiv, dar asta doar ca să îți răspund cu aceeași monedă, fiindcă un comentariu civilizat și cu argumente nu l-ai acceptat.
                • -1 (5 voturi)    
                  Omul NU vrea sa se incurce cu tine... (Duminică, 2 mai 2021, 5:01)

                  newlook [utilizator] i-a raspuns lui Pffff

                  Omul NU vrea sa se incurce cu tine; esti, evident, de rea credinta. Uite, iti dau eu un inceput de raspuns:

                  "1. Nici măcar nu ai citit articolul......" {Zice ala pe care il aperi}
                  E un atac la persoana, ad hominem, ca in dictionar...si e chiar la inceput.

                  "un singur domeniu [IT] aduce 6% din PIB..." {Zice ala pe care il aperi}
                  este un "confirmation bias fallacy" in sensul ca vorbeste interesat dar fara argumente.
                  S-au vehiculat cifre de 4%, 6%, chiar si 10%...dar niciodata nu a fost demonstrata validitatea unei cifre sau a alteia.

                  Stricto senso, nici nu are prea multa logica cifra asta din moment ce
                  a) NU exista companii romanesti de IT care sa justifice prin cifra de afaceri producerea acelui 6% din PIB si
                  b) gradul de informatizare al statului e undeva pe langa Congo...asa ca, din nou, se pune intrebarea: de unde 6%? si
                  c) NU exista produse romanesti remarcabile pe piata internationala de IT (nu-mi spuneti de BitDefender ca ma apuca rasul, asa cum i-a apucat pe aia de la departamentul de IT(Syracuse, NY) cand le-am spus eu asta.

                  Deci, de unde 6%, vere? Ca asa zice Gigel cu ego-ul umflat?

                  Uite asa o tine cu postarea aia, agresiva si direct (vezi mai sus) si indirect (prin atacul la bunul simt mental).

                  Mi-e lene sa trec in revista toate aberatiile aluia.
                  Bye.
  • +5 (7 voturi)    
    what ? (Vineri, 30 aprilie 2021, 19:11)

    YamamotoIsoroku [utilizator]

    In Cehia chiria este 3618 EUR pe luna departe de centru ?!!
  • -2 (6 voturi)    
    cred ca ati uitat ceva mai important (Sâmbătă, 1 mai 2021, 4:04)

    John_Re [utilizator]

    asigurarea de sanatate.
  • +6 (8 voturi)    
    Articol tradus. Ca cetatean UE nu-ti trebuie viza (Sâmbătă, 1 mai 2021, 9:23)

    vax [utilizator]

    Cred ca era bine sa mentionati ca articolul nu se refera la cetatenii UE si implicit romani. Ca cetatean UE nu-ti trebuie viza in nici una din tarile UE, deci de ce sa vorbim de taxe de viza si dovada de venit?
    • -5 (7 voturi)    
      nu iti trebuie viza turistica (Sâmbătă, 1 mai 2021, 13:18)

      John_Re [utilizator] i-a raspuns lui vax

      cat despre lucrat/viza de munca cred ca este alta treaba.
      pentru ca UE nu este un stat.

      in rest... ideea articolului este buna dar documentarea si prezentarea sunt cam slabe.
      • +2 (4 voturi)    
        Zau? (Sâmbătă, 1 mai 2021, 15:31)

        Ursuletul de Plus [utilizator] i-a raspuns lui John_Re

        Esti la fel de bine informat ca autorul articolului.
        Spania:
        La 1 ianuarie 2014 statul spaniol a eliminat restricțiile privind accesul cetățenilor români pe piața muncii, introduse în anul 2011. Angajarea și înregistrarea contractului de muncă la autoritățile spaniole (Seguridad Social) se pot face pe baza documentului românesc de identitate valabil (pașaport sau carte de identitate), ulterior cetățeanul român fiind obligat ca, în termen de 90 de zile, să solicite un certificat de rezidență comunitară de la cel mai apropiat Oficiu pentru Străini (Oficina de Extranjeria).

        Vezi ceva legat de "viza de munca"?

        Portugalia - nimic despre "viza de munca"

        Estonia - idem

        Ajung?

        Informatiile sunt de pe sit-eul MAE.
        • -4 (6 voturi)    
          mixezi termenii (Sâmbătă, 1 mai 2021, 16:02)

          John_Re [utilizator] i-a raspuns lui Ursuletul de Plus

          si n-ai inteles nimic pt ca nu citesti atent.
          accesul e o treaba, viza o alta. pt ca nu esti cetatean.

          deci dupa cum chiar tu citezi.... in termenul de 90 de zile in care esti turist trebuie sa iti clarifici situatia. altfel esti ilegal pe teritoriul acelui stat.

          odata ce te inregistrezi cu contract de munca obtii certificatul de rezidenta( adica viza ) si trebuie sa respecti legile acelui stat.

          pt tarile din afara UE iti trebuie viza de munca. cea de nomad digital este viza de munca.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by