”Dacă promitem că facem în anul cutare reforma pe creșe de exemplu, unde avem de schimbat normativele pentru creșe care sunt nerealiste. Dacă nu facem reforma, se blochează și celelalte proiecte, gen autostrăzi. Dacă se blochează o rotiță, se blochează tot motorul”, a spus vineri Cristian Ghinea la dezbaterea ”Cum arată PNRR, noul Plan Marshall european?”, organizată de Expert Forum. HotNews a transmis LIVETEXT conferința.

Cristian Ghinea in timpul dezbaterii de vineriFoto: Hotnews

Cristian Ghinea:

  • Când am cerut o fișă de reforme și investiții, am primit doar propuneri de investiții
  • Am avut un deficit de reforme care a fost constatat de Comisia Europeană. Era nevoie de o clarificare a detaliilor de implementare. Nu e suficient să spui că facem reforma pensiilor, ci trebuie să spui și cum anume vrei să o faci
  • Pe partea de reformă a pensiilor avem recomandările de țară care arată că sistemul de pensii e nesustenabil și e inechitabil. Ne angajăm aici să nu avem creșteri pe anvelopa pensiilor. Creșterea să fie pe baza unor indicatori, să nu facem creșteri de pensii din pix
  • Ne mai angajăm să re-așezăm pensiile speciale în limita spațiului constituțional
  • Ne asumăm o reducere a deficitului de TVA
  • Companiile de stat sunt o gaură neagră și dorim să le transformăm în surse de venit . Nu exista o entitate a statului care să se ocupe de asta și o vom crea noi la SGG
  • Această entitate va primi planuri de restructurare, va face audituri și va face alături de ministerul de care aparține, planuri de reformă. Planurile trebuie legate de performanță
  • O altă reformă: Banca de Dezvoltare. Există deja un proiect al Finanțelor pentru a înființa această bancă
  • Funcționarii publici vor intra în corpul funcționarilor publici printr-un examen pe care l-am dori administrat privat. E exact așa cum se întâmplă la Comisia Europeană. În 2022 vom iniția acest proiect -pilot
  • Pe partea de Transport, suntem foarte aproape de acceptarea componentei așa cum am propus-o noi
  • O problemă mare la noi este că nu avem nicio strategie pentru încurajarea transportului verde. În primii ani vom digitaliza urmărirea mărfurilor și apoi vom taxa transporturile pe cantitate și pe distanța transportată. Acum plătești anual o rovignetă și transporți unde și cât vrei
  • Pe partea de Justiție sunt cele din MCV plus o nouă strategie anticorupție
  • Suntem singura țară ”agățată” în procedura de deficit excesiv. Obiectul negocierii cu oficialii europeni a fost să negociem un calendar al împrumuturilor astfel încât să nu fim afectați pe partea de deficit
  • Noi lucrăm de fapt la două PNRR: unul pe granturi și altul pe împrumuturi. 52% din PNRR sunt împrumuturi iar restul sunt granturi
  • Cred că primăriile au nevoie de finanțare suplimentră. Autoritățile locale sunt mai bune cheltuitoare de bani europeni decât mamuții birocratici ai Statului de la nivelul central
  • Nu facem A7 în Moldova pentru că ni-l finanțează PNRR. Facem pentru că e nevoie de autostrăzi, iar dacă nu ni-l va finanța PNRR ne vom căuta banii în Buget. Ne-am propus să negociem cu Comisia borne de verificare (indicatori care trebuie respectați) puține și mari, nu multe și mici
  • Întrebarea reală este dacă această Coaliție va avea voința de a aplica aceste reforme. Dar nu am emoții din acest punct de vedere. Dacă nu punem reforme clare în PNRR nu primim acești bani, să fie clar!
  • Deocamdată nu publicăm documentul pentru că e încă în negocieri. După ce discuțiile se încheie evident că va fi publicat
  • Mizăm pe o creștere mai mare a veniturilor la Buget, pentru a putea atrage împrumuturi astfel încât să nu afectăm deficitul bugetar. Banii europeni vin la dobânzi mult mai mici decât cele la care se împrumută Statul
  • Vom dezvolta politici prin care să descurajăm înmatricularea mașinilor mai vechi de 15 ani care poluează mult. Nu le putem interzice fiind parte a pieței comune