Ministerul Finanțelor pregătise un proiect de reorganizare în cadrul căruia, printre altele, se prevedea preluarea Direcției de soluționare a contestațiilor de la ANAF, mai ales că era obligată instituția să facă asta prin Legea 295/2020. Cum termenul de 6 luni pentru a duce la îndeplinire acest lucru expiră, instituția a pregătit un proiect prin care amână termenul pentru 1 octombrie.

Ministerul FinantelorFoto: Ministerul Finantelor Publice

Proiect prorogare termen privind Direcția de solutionare a contestațiilor

Ce ar însemna, în practică, trecerea soluționării contestațiilor de la ANAF la Ministerul Finanțelor

Cornel Grama, consultant fiscal, explica pentru HotNews.ro, în decembrie anul trecut, ce însemna de fapt trecerea acestei direcții la minister.

“Cum este acum:

Inspecția fiscală se derulează de cei de la ANAF. La sfârșit se emite decizia de impunere cu obligații suplimentare stabilite, contribuabilul depune contestația. Unde? La ANAF. Nu-s aceiași inspectori, sunt alții, dar tot de la ANAF, probabil de la camera vecină. Depune contestație ca să fie soluționată tot de către niște inspectori de la ANAF. Nu e ok. De multe ori, decizia de soluționare a contestației este un copy/paste la considerentele avute în raportul de inspecție fiscală. E o formalitate, dar trebuie să o completezi pentru că până atunci nu te poți adresa instanței de judecată.

Cum va fi dacă în final se va întâmpla asta:

Decizia de soluționare a contestației se va muta la Ministerul Finanțelor. Acolo este direcția de legislație fiscală din Minister. Se dau actele normative referitoare la aspectele fiscale. Se poate asigura o interpretare unitară a legii pe tot teritoriul României.

În prezent, fiecare unitate de la ANAF dintr-un județ pe o anumită speță au anumite opinii, uneori opuse, diferite. Interpretarea unitară va fi mult mai bună.”

Ce prevedea proiectul de reorganizare din 2021

În primul rând, proiectul de reorganizare spune că Direcția de soluționare a contestațiilor trebuie va trece în subordinea Ministerului Finanțelor, de la ANAF, având în vedere Legea 295/2020. Astfel, numărul de posturi urma să crescă cu 220, la care se adaugă 62 vacante. Acestea vin practic de la ANAF, e un transfer. Ministerul va ajunge la un total de 1.997 posturi.

Alte modificări din cadrul proiectului:

se va înființa un post de secretar de stat și 4 posturi aferente cabinetului demnitarului, precum și înființarea unei funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici de secretar general adjunct, ținând seama de necesitatea desfășurării la nivelul ministerului a unor activități suplimentare și creșterea semnificativă a numărului de personal.

Direcția de politici publice, relația cu Parlamentul și dialog social se reorganizează în două direcții:

1. Direcția relația cu Parlamentul și dialog social (care va prelua în subordine Serviciul pentru relația cu Parlamentul și dialog social)

2. Direcția de politici publice și pregătire ședințe de Guvern (organizată prin transformarea Serviciului unitatea de politici publice si pregătire ședințe de Guvern în Direcția de politici publice și pregătire ședințe de Guvern). În subordinea acesteia va fi preluat Serviciul monitorizare acte normative.

Personalul Direcției de politici publice, relația cu Parlamentul și dialog social va fi preluat corespunzător în cadrul celor două direcții și îi vor fi aplicate prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ.

Direcția de politici publice și pregătire ședințe de Guvern va prelua și atribuția de monitorizare a respectării procedurilor stabilite de Legea nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, precum și analiza modului de atingere a obiectivelor stabilite prin acte normative inițiate de Ministerul Finanțelor.

Se comasează prin absorbție două structuri (Direcția de Programare a Investițiilor Publice și Unitatea de management a investițiilor publice) prin trecerea activităților, atribuțiilor și personalului Unității de management a investițiilor publice la nivel de serviciu, în cadrul Direcției de Programare a Investițiilor Publice care își va schimba denumirea în Direcția de investiții și parteneriate strategice.

Ținând seama de importanța cheltuielilor cu investițiile, în vederea flexibilizării procesului decizional, se propune, ca Direcția de investiții și parteneriate strategice să funcționeze ca structură de sine stătătoare în subordinea ministrului finanțelor.

Direcția de investiții și parteneriate strategice va prelua și activitățile aferente secretariatului Tehnic al Comitetului de coordonare și negociere în scopul atragerii investițiilor străine directe.

Se modifică structura Direcției generale de programare bugetară, în cadrul acesteia urmează să funcționeze 3 direcții:

1. Direcția de programare bugetară în sectorul economic

2. Direcția de programare bugetară în sectorul social-cultural

3. Direcția de programare bugetară în sectorul securitate națională și administrație.

Citește mai departe: Reorganizare amplă la Ministerul Finanțelor: crește numărul de posturi pentru că preia de la ANAF, apare un nou secretar de stat. Noi structuri precum: Unitatea de operaționalizare a Centrului CYBER