Fiscul a demarat, de la începutul anului trecut, controale pe diurna șoferilor și se uită la ultimii 5 ani la transportatorii rutieri. Practic ANAF reîncadrat diurna și a luat și anii din urmă. Asta deși firmele din domeniu au mai avut controale în 2019, 2018 etc. iar inspectorii fiscali nu le-au zis atunci că e ceva în neregulă sau că au de gând să facă acest lucru. HotNews.ro a scris despre asta recent. Practic, dacă ANAF continuă în ritmul ăsta, va fi închisă toată industria, deoarece fiecare companie din domeniu a aplicat la fel legislația. Putem avea, în viitor, doar transportatori străini. Toți experții în fiscalitate spun că nu este normal ce se întâmplă, iar situația continuă. Pe acest subiect s-a exprimat marți și Dan Vîlceanu, noul ministru al Finanțelor.

TIR in traficFoto: Hotnews

El a spus că o soluție va fi promovată prin Parlament.

„Există, într-adevăr, discuții cu transportatorii. Există deja un proiect de lege pe care îl lucrează și alți colegi de-ai mei și soluția va fi adoptată în Parlament. Au fost întâlniri inclusiv cu transportatorii. Înțeleg că din aceste întâlniri au convenit asupra unor chestiuni care sunt acceptate și de-o parte și de alta”, a afirmat Vîlceanu.

A continuat: Vom vedea care sunt până la final măsurile, dar oricum, așa cum știți, orice proiect de lege care intră în Parlament suferă modificări.

„Vom vedea care va fi forma lui finală dar nu aș vrea să fac afirmații de la acest pupitru din Ministerul de Finanțe astfel încât să creez o așteptare pe care ulterior e posibil ca în dezbaterile din parlament să nu o mai primească transportatorii”, a precizat ministrul Finanțelor.

Ministrul nu s-a înțeles cu industria

Transportatorii spun că „ministrul nu s-a înțeles cu industria” și că proiectul despre care vorbește nu e rezultatul grupului de lucru.

De precizat că a fost un grup de lucru făcut de Ministerul Finanțelor și cel al Muncii la care au participat transportatorii, dar care a dispărut subit, fără a emite concluziile.

„Proiectul nu este al guvernului, în contextul în care la aplicarea Directiva 1057/2020 a detașării în transporturile rutiere ar trebui să fie implicat și Ministerul Transporturilor. Un grup de parlamentari PNL lucrează la un proiect de Lege privind anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea şi completarea Legii nr. 16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale”, spune Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România.

Potrivit acestora, proiectul despre care vorbește Vîlceanu menține prevederile care au generat incertitudine juridică în sectorul transporturilor rutiere, respectiv prevederile conform cărora indemnizația specifică detașării transnaționale poate fi reîncadrată din punct de vedere fiscal de către organul fiscal, ca venit asimilat salariilor pentru care se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, numai ca urmare a constatărilor Inspecției Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, cu privire la nerespectarea dispozițiilor legale aplicabile în domeniul detașării transnaționale.

Prin urmare, se va ajunge probabil, peste câțiva ani, fix în aceeași situație.

Transportatorii mai spun că în expunerea de motive cu privire la legislația europeană aplicabilă situațiilor de detașare, nu sunt prevăzute și noile prevederi ale Directivei 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE și la Directiva 2014/67/UE privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier.

Ce prevede proiectul

HotNews.ro a studiat proiectul și a constatat că la inițiatori este semnat și actualul ministru Dan Vîlceanu, alături de Alina Gorghiu, Gheorghe Pecingină, Bogdan Huțucă și Gheorghe Cristian Tuță.

Proiect diurna transportatori - amnistie (click pentru a deschide)

Proiectul începe cu o amnistie.

Scrie asta chiar din primul articol: Se anulează diferenţele de obligaţii fiscale principale şi/sau obligaţiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării sumelor reprezentând indemnizaţia primită pe perioada delegării şi detaşării de către angajaţii care efectuează transport international, aferente perioadelor fiscale cuprinse între 1 iulie 2015 și data intrării în vigoare a prezentei legi şi neachitate.

Acesta mai prevede restituirea sumelor pe care poate unele firme le-au plătit de către ANAF, la cerere.

Conform proiectului de lege, indemnizaţia specifică detaşării transnaţionale poate fi reîncadrată din punct de vedere fiscal de către organul fiscal, ca venit asimilat salariilor pentru care se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, numai ca urmare a constatărilor Inspecţiei Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, cu privire la nerespectarea dispoziţiilor legale aplicabile în domeniul detașării transnaționale.

Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, are obligația ca la cererea autorităților sau instituțiilor publice interesate, să confirme încadrarea prestărilor de servicii ca fiind detașări transnaţionale, indiferent dacă sunt efectuate în România sau în afara României.

Dacă situația nu se rezolvă, transportatorii ar putea face miting în fața Guvernului pe 16 septembrie, o cerere în acest sens fiind înregistrată la Primăria Capitalei.