​​Containergeddon: Subiectul fierbinte despre care nu vorbește aproape nimeni în România. Cum gestionează criza containerelor companiile de la noi în apropierea Black Friday și a sărbătorilor de iarnă

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Miercuri, 13 octombrie 2021, 20:20 Economie | Finanţe & Bănci


Containere pe vas
Foto: Pixabay
În acest moment, multe firme care importă diferite produse pentru producția proprie sau pentru vânzare directă sunt afectate de criza containerelor, care acum are și un nume: Containergeddon (explicăm mai jos și cum a apărut). Unii jucători mari au produse pe stoc, momentan, pentru Black Friday și sărbătorile de iarnă pentru că s-au pregătit din timp. În același timp, simt situația tensionată. Cum am spus: unii dintre ei. La IKEA, de exemplu, este lipsă de produse. Firmele mici sunt în general afectate în astfel de situații. Se descurcă mai greu. HotNews.ro a discutat cu câteva companii din România (Allview, eMAG, Altex și evoMAG) pentru a afla cum gestionează situația.

Experiența unui tânăr cuplu


Andrei și Alina au decis să se multe recent împreună și au ieșit la cumpărături pentru a-și mobila apartamentul închiriat. S-au gândit să ia magazinele de mobilier la pas. S-au urcat în mașină și primul loc în care au ajuns a fost la IKEA.

Au intrat în magazin și au început să se uite. Prima dată s-au oprit la o canapea. Alina „s-a aruncat” pe ea și i-a spus lui Andrei să se așeze și el. Li se părea confortabilă. Se uită la preț și tot acolo au observat că scrie: ”Articol indisponibil”.





Se uită apoi la o altă canapea, la fel: Articol indisponibil.

Li se pare ciudat, așa că se duc spre „măsuțe" pe care să-și pună cafeaua dimineața. Același mesaj sare în evidență.






Andrei nu-și poate stăpâni curiozitatea și întreabă o angajată: De ce scrie că sunt indisponibile? Nu le aveți?

Angajata dă ușor din umeri și spune: Da, e o criza a containerelor. Nu știm când vor sosi.

Mai mult nu le-a spus, probabil nici ea nu știa în detaliu motivul.

Cum a apărut criza containerelor: Containergeddon


Situația este mult mai complexă, dar o simplificăm cât de mult putem.

Odată cu pandemia, țările luat măsura carantinei pe care am trăit-o cu toții anul trecut. Producția a scăzut, în anumite cazuri fiind oprită. Pentru că multe fabrici au fost închise temporar, multe containere au rămas în porturi.

Pentru a reduce costurile, unii transportatori au scăzut numărul de vase care circulă pe mare.

Asta nu doar că a pus frână importurilor și exporturilor, dar a însemnat și faptul că nu au mai fost ridicate containerele goale.

Apoi, Asia fiind prima lovită de pandemie, a fost și prima care a început să-și revină. Deci China a început exporturile mai repede decât restul lumii, în timp ce alte țări aveau restricții, o forță de muncă redusă și producție mică, spunea chiar compania Hillebrand.

Drept consecință, aproape toate containerele s-au dus către Europa și America de Nord, dar nu au revenit înapoi la fel de repede. Containerele au început să se adune în porturi. În același timp, vămile s-au aglomerat agravând problema.

O altă problemă care a dus aici este și faptul că multe nave erau carantinate 14 zile la sosirea în porturi, deci întârziere în transport.

Pe lângă asta, în Europa, de exemplu, așa cum se știe, nu prea sunt șoferi. Din acest motiv, multe containere au rămas pline sau au fost golite cu o mare întârziere. Să nu uităm că la început șoferii erau carantinați la sosirea în țară (e și cazul României, de exemplu), alte țări europene fiind ceva mai inteligente, rezolvând problema după o perioadă.

Un cumul de factori a dus la o „furtună perfectă”.

Prețul containerelor fiind în creștere, din cauza cererii foarte mari, unii proprietari le păstrează până ating un anumit preț. Fac speculă. Dacă acum sunt pe la 20.000 euro pentru un transport, mulți vor să le dea pe la 25.000 euro.

Unele companii mari vor să cumpere propriile nave și containere, dar până vor intra în posesia lor, în câțiva ani, probabil criza asta va dispărea.

AllView, producător român de telefoane spune că a reușit să minimizeze efectele crizei containerelor


Allview (Visual Fan – listată la BVB), producător român de telefoane și alte dispozitive (precum televizoare) spune că problema creșterii prețurilor componentelor a fost o provocare constantă pentru industria IT&C, ale cărei efecte le-am prevenit cu succes în anii anteriori, dar extinderea crizei aprovizionării, din ultimii ani, pe fondul situației de sănătate publică COVID-19, a accentuat aceste provocări.

„Încă din primele faze ale crizei, din martie-aprile 2020, am fost nevoiți să facem față reducerii capacităţilor de producție ale furnizorilor și creșterii cererii de produse, toate acestea cumulate ducând la presiune asupra lanţurilor de aprovizionare”, a declarat Lucian Peticilă, CEO-ul Allview pentru HotNews.ro, precizând că există un deficit cunoscut la nivelul containerelor, cu care ne confruntăm de o perioadă semnificativă.

Au găsit o soluție rapidă prin parteneriatele pe care le au cu furnizorii de multă vreme.

“Acestea ne-au permis să găsim o soluție rapidă pentru a minimiza impactul negativ al volatilității în privința aprovizionării și livrării de componente sau marfă: am decis să dublăm în avans perioada de contractare pentru întregul flux de aprovizionare, de la 2-3 luni, la 6-12 luni și am fost prevăzători, având la dispoziție capitalul necesar pentru această investiție”, a afirmat Peticilă.

• De exemplu, produsele pe care le comercializăm în Q4 2021 au fost previzionate și contractate la finalul anului 2020, când prețurile componentelor se mențineau la un nivel constant și, astfel, am reușit să preîntâmpinăm modificarea costurilor de producție, să ne menținem produsele la prețuri competitive și să diminuăm efectele crizei containerelor.

“Pe parcursul anului 2021, am întâmpinat o serie de provocări survenite din diverse fluctuații ale pieței și chiar dacă trendul general a fost unul de majorare a prețului componentelor, în special din cauza crizei de semiconductoare, Allview a reușit să mențină prețurile produselor la un nivel mediu”, a mai afirmat el.

În ultima perioadă, spune Peticilă, prețurile de aprovizionare au intrat pe o linie constantă, înregistrând chiar o tendință de scădere, ce ar fi putut să creeze premisele reducerii prețurilor finale ale produselor din industria IT în prima jumătate a lui 2022, “însă toate aceste probleme cu care ne confruntăm (creșterea continuă a costurilor de transport, criza containerelor și mai nou, criza energetică) au condus la presiuni asupra întregului lanț de aprovizionare și astfel, s-au diminuat o parte dintre efectele pozitive amintite mai sus”.

„Din aceste motive, putem previziona o tendință de menținere, poate chiar o reducere ușoară a prețurilor produselor electronice în perioada Q1 – Q2 2022”, a mai arătat CEO-ul Allview.

Unii retaileri români, precum eMAG, Altex și evoMAG cunosc problema și s-au pregătit din timp pentru Black Friday și sărbătorile de iarnă



Mihai Pătrașcu, CEO evoMAG, a declarat pentru HotNews.ro că este o perioadă cu multiple provocări pentru retail.

„Suntem cu toții afectați de această situație. Deși plănuim strategia companiei pe o perioadă destul de mare de timp, acum suntem nevoiți să ne gândim și pe o perioadă mai lungă și planning-ul trebuie să fie făcut cu atât mai mult în avans”, a spus el.

• Planificăm, deci, mai în amănunt, căutăm mai bine produsele care se potrivesc specificului nostru și cererii din partea clienților noștri și suntem mai atenți la costuri și la termenii de livrare.

„Totodată, luăm în considerare achiziția unor cantități mai mari, deși avem și produse de sezon care se vând bine doar într-o anumită perioadă”, a explicat el.

Potrivit acestuia, piața de eCommerce din România este foarte competitivă și, cu atât mai mult, segmentul de electronice și electrocasnice.

„Luând în calcul acest lucru și dorindu-ne, de fiecare dată, să oferim clienților noștri produsele de care au nevoie la cele mai bune costuri, vom căuta permanent soluții sa avem prețuri cel puțin la fel de competitive”, a precizat reprezentantul evoMAG.

La rândul său, Raul Filip, director achizitii, Altex România, spune că a reusit, împreună cu partenerii, să asigure o disponibilitate bună a produselor și să suporte parțial creșterile de cost.

„Principalele dificultăți pe lanțul de aprovizionare sunt determinate, pe de o parte, de transport (containere etc.), dar și de lipsa acuta de componente pe piață. Depunem toate eforturile să asiguram stocurile necesare perioadei de final de an și să oferim cele mai bune reduceri clienților noștri”, a precizat Filip.

Stejara Pircan, vicepreședinte eMAG, afirmă că sezonul de shopping care debutează în luna noiembrie se pregătește cu mult timp înainte și “noi avem o experiență îndelungată și relații strategice cu furnizorii, care ne-au ajutat foarte mult în contextul actual, în care, la fel ca toți ceilalți jucători, resimțim impactul problemelor existente pe lanțul de aprovizionare”.

„De asemenea, ne-au ajutat și investițiile pe care le-am făcut în ultimii ani în extinderea depozitelor care însumează 230.000 de metri pătrați, astfel încât am avut unde să păstrăm stocurile suplimentare de produse pentru sezonul de cumpărături”, a precizat Pircan.

Conform declarațiilor sale, spre deosebire de alți ani, de data aceasta au planificat cu mult mai devreme sezonul de shopping.

Problema este recunoscută de toți jucătorii. Este reală și afectează multe industrii. Ea se simte chiar la consumatori, în final, la fel ca în cazul tânărului cuplu din povestea de la început și probabil va mai dura o perioadă. Posibil să o vedem chiar în preț în viitor. Alte companii străine au decis să achiziționeze vase de transport și containere, dar până vor fi gata, poate că situația containerelor se va detensiona.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





18542 vizualizari

  • +13 (23 voturi)    
    Ikea (Miercuri, 13 octombrie 2021, 20:32)

    Von Klausewitz [utilizator]

    E interesant ca Ikea care are o gramada de fabrici in Romania importa canapele in containere de prin China.Suna cam neverosimil
    • +3 (3 voturi)    
      "nu sunt cointainere" (Miercuri, 13 octombrie 2021, 21:28)

      Zodrac [utilizator] i-a raspuns lui Von Klausewitz

      articolul spune ca nu sunt containere nu ca importa Ikea din china ... e ca si cum nu ai mai avea hartie de ambalj :)
    • +2 (4 voturi)    
      componente (Miercuri, 13 octombrie 2021, 22:19)

      Alessandra1 [utilizator] i-a raspuns lui Von Klausewitz

      10% din produsele vândute in Ikea romania sunt realizate în fabrici locale.
    • +2 (2 voturi)    
      ikea (Joi, 14 octombrie 2021, 9:37)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Von Klausewitz

      dacă de ex șuruburile pt canapele vin din China, nu se pot vinde
    • 0 (0 voturi)    
      Hmm (Sâmbătă, 16 octombrie 2021, 16:51)

      kat_bg [utilizator] i-a raspuns lui Von Klausewitz

      IKEA nu a invatat nimic din cele intamplate din 2020 incoace. Incapatanarea de a prioritiza furnizorii din China si refuzul sau taraganarea discutiilor de pret cu furnizorii locali au condus la situatia actuala. Si poate fi constatata nu doar in Romania...
  • +5 (13 voturi)    
    !!!! (Miercuri, 13 octombrie 2021, 20:46)

    costicatrombon [utilizator]

    Ceva e in neregula in toata povestea asta preluata pe nemestecata de multi "specialisti". Ni se spune ca dupa criza pandemie etc a revenit puternic cererea. Pai cererea era scoperita de containere acum un an si acum se cere de doua ori mai mult? asa si cu pretul energiei gazului se spune ca a revenit cererea. Pai cererea e dubla tripla ca sa creasca pretul de 5,6 ori?!
    • +1 (3 voturi)    
      articole internationale (Miercuri, 13 octombrie 2021, 22:20)

      Alessandra1 [utilizator] i-a raspuns lui costicatrombon

      e sumar explicat. sunt articole in afara mai bune, toate afirma acelasi lucru
      https://www.scmp.com/economy/global-economy/article/3151133/china-shipping-container-shortages-leave-exporters
    • +1 (1 vot)    
      nu e o criza de containere per se (Joi, 14 octombrie 2021, 10:03)

      cristi_an [utilizator] i-a raspuns lui costicatrombon

      e exact ca mersul trenurilor in Japonia unde daca un tren se defecteaza pe linie, se produce un efect cascadat care afecteaza aproape tot. Asta se intampla cu containerele din cauza lipsei lucratorilor in porturi, lipsa soferilor de tir..samd. Containerele nu sunt prelucrate la timp.
  • +4 (8 voturi)    
    cui ii pasa? (Miercuri, 13 octombrie 2021, 21:12)

    MhT [utilizator]

    noi vrem salarii mai mari, plafonare preturi la energie electrica si gaze, la fel si la caldura.
    • +2 (8 voturi)    
      firesc (Miercuri, 13 octombrie 2021, 23:27)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui MhT

      de ce am accepta scaderea calitatii vietii doar ca sa aiba unii profituri mai mari? asta nu e capitalism, ci banditism
      • +3 (5 voturi)    
        hehe (Joi, 14 octombrie 2021, 0:48)

        transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui srpc

        ca sa "acceptati" scaderea calitatii vietii trebuie sa fi avut oaresce calitate in primul rand. Ori romanii nu se plang ca au trait bine si au ajuns sa traiasca prost...
        Ca englezii bunaoara sau ca rusii vostri. Da de unde sa stie asta un postac sovietic lihnit?
  • +7 (9 voturi)    
    eu cred (Miercuri, 13 octombrie 2021, 22:06)

    mano84 [utilizator]

    ca sunt niste domni care au monopol pe transporturile de genul asta sau au facut niste carteluri anticoncurentiale, sa-si recupereze "pierderile"...sau doar sa castige mai mult...doar asa, ca-si permit! adica brusc e un consum mai mare decat inainte de pandemie?! hai sa fim seriosi...ne meritam soarta de consumatori!
  • +13 (15 voturi)    
    Cum ar fi (Miercuri, 13 octombrie 2021, 22:56)

    gigilu [utilizator]

    ca printr-o minune sa nu mai cumparam lucruri fabricate in china? E greu ca, fie ca sunt haine, farfurii, mobila, aparate electrocasnice, masti , te uiti pe spate si vezi ca-s toate facute in china, cu (ne) calitatea legendara, suntem sufocati de ele. Si chiar ati vazut asa mari reduceri de vinerea neagra incat sa intrati in panica ca le pierdeti ?
    • 0 (0 voturi)    
      ha, ha... (Joi, 14 octombrie 2021, 10:49)

      mano84 [utilizator] i-a raspuns lui gigilu

      corect, panica mare vinerea asta neagra!
  • +7 (13 voturi)    
    ''producator roman de telefoane''... (Miercuri, 13 octombrie 2021, 23:35)

    persuasiv [utilizator]

    incredibil...demult nu am mai ras atat de bine.
  • -3 (7 voturi)    
    Restrictiile impuse de autoritati (Joi, 14 octombrie 2021, 7:03)

    galeo [utilizator]

    Au dat totul peste cap, au destabilizat planeta facand mai mult rau decat bine.
  • +7 (9 voturi)    
    Teoria lu Chibrit (Joi, 14 octombrie 2021, 8:09)

    Cartisoara [utilizator]

    Transporturile maritime au crescu de 7 ori in interval de 12 luni: 2000 usd / container 40" HQ in oct 2020 si 14,000 USD / container 40" HQ in oct 2021

    Sunt importator si cu import de 4-5 containere pe luna si stim cum am fost afectati si NIMICA nu sta in picioare din ce acesti mari ticalosi mai fac din cand in cand comunicate de presa. ABSOLUT NIMICA iara Hotnews transmte mai departe baliverne.....
    Sa nu uita ca prin 2009, acelasi container de 40" costa .... 600 dolari.
    Pana una-alta, am marit preturile cu 35% desi costurule de achizitie s-au marit cu peste 50%. NU am putut mari iar volumul de vanzari cantitative au scazut cu peste 40% iar clientii nu pot intelege si accepta situatia: noi suntem hotii, teparii, magari..... Si pe cand la momentul de fata, muncim DEGEABA si doar doar sa ne putem tine oamenii, sa ne putem plati depozitele si sa ramanem in piata.....
    Deci, teoriile lu Chibrit nu tin la toata lumea....

    Iara cu inflatia raportata de BNR sau alte banci europene? Se raporteaza la pita, crumpene, ulei iar luarea in calcul a bunurilor industriale se face cat se poate de trunchiat pentru a " da bine" la statistici. Cum poti sa raportezi o inflatie de 7% cand doar noi si cam toti importatorii au marit preturuile cu cel putin 35%?
    • 0 (2 voturi)    
      Corect (Joi, 14 octombrie 2021, 9:06)

      eugen6215 [utilizator] i-a raspuns lui Cartisoara

      Si legand de ce mi-a spus acum nu mult timp un amic:Daca pe produs nu scrie "made in China" inseamna ca e contrafacut, intelegem unde mergem.In cap!!!
    • -2 (6 voturi)    
      domnu "om de afaceri" (Joi, 14 octombrie 2021, 9:32)

      young_e [utilizator] i-a raspuns lui Cartisoara

      ...e greu cu negotul asta...cumperi aici, vinzi acolo... cand e bine e bine cand e rau altii sunt niste nemernici. si cu inflatia, puneti mana pe o carte, se numeste indicele preturilor de consum. exista si indicele preturilor industriale. dar pt asta trebuie pusa mana pe un ceva si cautat la ins. cum care ins?
  • -3 (3 voturi)    
    Ia uitati aici (Joi, 14 octombrie 2021, 8:55)

    idealogul [utilizator]

    https://gcaptain.com/carriers-skip-congestion-hit-port-of-savannah/
    Si asa e in majoritatea porturilor.
    Containere sunt destule. Doar ca nevaccinatii nu vor sa le descarce pentru ca, ati ghicit, sunt concediati.
  • +5 (5 voturi)    
    mda (Joi, 14 octombrie 2021, 9:22)

    SoulSearcher [utilizator]

    e foarte simplu...

    CONSUMATI MAI PUTIN !!!

    nu trebuie sa schimbi ifonul anual, nu trebuie sa schimbi mobila la 4-5 ani...

    scade cererea, si vor scadea toate preturile pe linie dreapta, de la energie la combustibil pana la electronice

    eu deja am taiat de pe lista achizitii de electronice pe anul acesta, si posibil si la anul
  • -1 (1 vot)    
    (v)orbeste lumea ... (Joi, 14 octombrie 2021, 9:25)

    nu conteaza cine zice [utilizator]

    am tot urmarit un laptop HP - altex. a fost 2499, fiind si cu inca o reducere suplimentara de alti 200 lei - cu cod aditional. cand a trecut perioada, a revenit la 2699. s-a mai redus si-a stat mult la 2399 - pret ferm ... brusc a sarit la 2799 si mai si apare si ca redus de la 2899, ceea ce nu i s-a intamplat produsului niciodata ... de zambit e faptu' ca mai e un laptop oarecum la fel, da' asta are si ssd dublu - de 512- da' a ramas cu 100 de lei mai ieftin, la rest fiind strict identic la componente ...
  • 0 (4 voturi)    
    n-aveti nevoie de containere, (Joi, 14 octombrie 2021, 9:51)

    acribion [utilizator]

    ...cateva carute si vreo doua cotigi sunt arhisuficiente pentru cati mai sunteti si la cati veti supravietui dupa valul. IV de pandemue galbena.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by