Cum pandemia și normele de siguranță aferente au determinat consumatorii să se îndrepte spre mijloace de achiziții de la distanță, predilecția pentru shopping în mediul virtual se va menține și în 2021. Magazinele online sunt așadar „luate cu asalt” de cumpărătorii nerăbdători să-și procure cu discount avantajos produsele vizate de ceva vreme. Dar acest avânt vine „la pachet” cu faptul că cei interesați de articolele listate pe site-urile magazinelor online nu au posibilitatea de a le cerceta caracteristicile la fel cum ar face-o într-un magazin fizic. Pentru a feri consumatorii de experiențe neplăcute, am pregătit câteva informații dedicate cumpărăturilor online. Ce trebuie să știm atunci când cumpărăm online, ca să fim protejați?

Black FridayFoto: Carmenmurillo, Dreamstime.com

Ce caracteristici trebuie să includă oferta?

Anul acesta pandemia ne-a mutat online, iar Black Friday este o ocazie de neratat pentru a vâna chilipiruri sau pentru a obține o reducere de preț așteptată deja de câteva luni.

Black Friday – sau ziua cu cele mai mari reduceri la cumpărături este o sărbătoare comercială de origine americană, care s-a răspândit în aproape toată lumea, la fel ca și Valentine’s Day și Halloweeen-ul. În Statele Unite, Black Friday marchează startul reducerilor pentru sezonul de iarnă iar începuturile acestei tradiții de comerț se regăsesc în anii ’30. În România, a fost preluată în 2011, iar de atunci a căpătat amploare, tot mai mulți comercianți afiliindu-se evenimentului care le oferă o oportunitate de creștere a profitului din vânzări.

Principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor pe care le achiziționează: toate detaliile care prezintă principalele caracteristici ale produsului comercializat. De exemplu, pentru un smartphone, trebuie listate, în afară de prețul și marca telefonului și elementele fizice (hardware, procesor, memorie, baterie, dimensiune ecran, dimensiunile fizice, greutate și conținutul pachetului – adică accesoriile livrate, precum încărcător, cablu, căști, eventual husă), plus elementele software (sistemul de operare), informații despre camera/camerele video cu care este echipat aparatul. Desigur, este esențial să fie prezentate în mod clar datele despre rețelele în care funcționează telefonul, dacă este sau nu dual SIM și frecvențele de utilizare astfel încât potențialul cumpărător să-și dea seama dacă-l poate folosi conform scopului propus și în rețelele în care vrea să-l folosească.

Prețul total al bunurilor sau serviciilor pe care le achiziționează. Aceasta înseamnă că prețul trebuie să fie complet, adică trebuie să includă toate taxele, costurile suplimentare de transport, livrarea și taxele poștale. Consumatorul trebuie să cunoască înainte de a lansa comanda pe magazinul online toate aranjamentele pentru plată, livrare, executare, termenul în care comerciantul se angajează să livreze bunurile sau să efectueze serviciul pentru care se încheie contractul.

Pentru același smartphone de care vorbeam în exemplul de mai sus, trebuie să fie clar pentru cel care vrea să achiziționeze acest produs că el cumpără doar aparatul, nu și un abonament încheiat pentru o anumită perioadă de timp. De asemenea, trebuie să reiasă fără echivoc că la primirea pachetului, curierul nu-i va solicita vreo plată pentru transportul produsului comandat. Dacă însă trebuie să plătească separat pentru livrare, cumpărătorul trebuie să cunoască acest lucru înainte de a comanda telefonul și trebuie informat asupra sumei de plată pentru acest transport.

Nu e nevoie de vreo justificare din partea consumatorului pentru a se retrage din contract

Adițional, trebuie să existe pe site, la loc vizibil, politica de soluționare a reclamațiilor.

Un element foarte important pentru vânzările la distanță (adică prin intermediul magazinelor online, prin intermediul telefonului sau prin comenzi transmise prin poștă fizică sau electronică unui comerciant) este dreptul de retragere al consumatorului din contract. În virtutea acestui drept, consumatorii au posibilitatea de a renunța la bunurile sau serviciile achiziționate. Acest drept permite consumatorului să anuleze contractul încheiat cu un comerciant în termen de 14 zile de la primirea bunului sau după încheierea contractului de servicii sau de livrare de conținut digital.

Trebuie menționat că nu este nevoie de o justificare din partea consumatorului pentru a face acest lucru. În cazul în care, după ce a anunțat comerciantul că are de gând să renunțe la achiziționarea produsului sau serviciului, comerciantul face presiuni asupra cumpărătorului pentru a-i inocula ideea că nu poate anula contractul fără un motiv anume sau dacă comerciantul pune bariere în exercitarea acestui drept de către consumator, ne aflăm în fața unor practici comerciale incorecte. În afară de faptul că beneficiază de acest drept de retragere, consumatorul nu trebuie să suporte alte costuri decât cele pentru returnarea bunului. Cumpărătorul, însă datorează costurile diminuării valorii produsului, în caz de manevrare necorespunzătoare a bunului pe timpul cât produsul a fost încercat sau testat de consumator pentru a vedea dacă îi satisface cerințele.

Informarea consumatorului privind dreptul de retragere este o obligație ce decurge din legislația privind protecția consumatorilor (OUG 34/2014), iar în cazul în care comerciantul nu informează consumatorul cu privire la existența acestei facilități, acest drept este prelungit pentru o perioadă suplimentară de timp de până la un an.

Ce faci dacă produsul comandat îți ajunge deteriorat sau chiar distrus în timpul transportului

Se poate întâmpla ca după ce produsul a fost comandat dintr-un magazin online, acesta să fie deteriorat sau chiar distrus în timpul transportului. În acest caz, consumatorul poate solicita un nou produs sau chiar poate renunța la contract. Consumatorul are dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, daca produsul din pachet este în cea mai buna stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă exista unii comercianți care nu permit acest lucru. Aceasta este de asemenea o practică abuzivă, iar consumatorii nu trebuie să cedeze presiunilor făcute de vânzător sau chiar de transportator care ar încerca să-i descurajeze să verifice conținutul, pretextând lipsa timpului pentru cercetarea conținutului pachetului.

Fiind vorba de probarea unei situații, adică a deteriorării produsului survenite pe parcursul livrării , se poate întâmpla ca doar instanța de judecata poate aprecia în ce măsura poate fi angajată răspunderea furnizorului de servicii poștale sau de curierat și îl poate obliga pe acesta la plata despăgubirilor aferente prejudiciului suferit în urma deteriorării. De aceea este bine ca, la primirea comenzii, consumatorul să examineze cu atenție coletul, înainte de a-l deschide, eventual poate face fotografii cu coletul înainte și după deschidere, pentru asigurarea probelor. Dacă după deschiderea coletului, observă eventuale deteriorări, el poate să le semnaleze atât curierului (printr-un document încheiat la recepționarea coletului), cât și comerciantului sau poate să refuze primirea pachetului.

Deși rare, au fost și situații în care produsul comandat lipsea din colet sau în locul lui se afla un alt produs decât cel comandat. În funcție de fiecare situație în parte, consumatorul își poate da seama dacă a fost victima unei înșelăciuni sau dacă este doar o simplă eroare. În cazul unei erori, lucrurile se pot remedia prin contactarea vânzătorului și semnalarea situației. În primul caz, însă, care este și cel mai nefericit și frustrant pentru consumatorul nerăbdător să primească produsele cumpărate în condiții avantajoase de Black Friday, sfatul nostru este să se adreseze imediat Autorității Naționale Pentru Protecția Consumatorilor. De asemenea, consumatorul se poate adresa organelor de poliție, mai ales dacă prejudiciul este mare și consumatorul are indicii că a fost victima unei înșelăciuni (telefonul de contact dat de așa-zisul comerciant este indisponibil, dispariția site-ului de pe care a cumpărat, lipsa de răspuns sau mesaje de eroare primite la e-mailurile trimise către vânzător și așa mai departe).

Fiind o perioadă în care consumatorii nu mai pot cu ușurința din alți ani să viziteze magazinele fizice pentru a se convinge că produsele dorite sunt conform așteptărilor lor sau chiar să le cumpere pe loc din magazine, îi sfătuim pe aceștia ca, înainte de a lansa comenzile să verifice cu atenție informațiile pe care le găsesc în magazinele online, să culeagă date din surse multiple despre un furnizor, în cazul în care nu au mai apelat anterior la serviciile acestuia. Totodată, dacă au ceva dubii sau rețineri în urma verificării făcute, mai ales pentru cazurile în care vânzătorul nu operează decât online, să opteze pentru plata la curier sau „ramburs”, astfel încât să poată avea și posibilitatea de a se convinge de seriozitatea comerciantului, atunci când primesc comanda.

Paza bună păzește buzunarele, chiar și de Black Friday!

N.Red: Calu Monica este jurist cu peste zece ani de experiență în zona apărării drepturilor consumatorilor, activitatea ei derulându-se atât în România, cât și în cadrul UE. Ea este și președintele Asociației Consumers United/Consumatorii Uniți

Surse foto: Dreamstime.com

---