Tornada roșie: consum aproape fără limite pentru cadourile de Crăciun care, posibil, nu sunt dorite sau pot ajunge la gunoi în câțiva ani

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Duminică, 19 decembrie 2021, 14:40 Economie | Finanţe & Bănci


Lume in Mall în perioada Crăciunului
Foto: Hotnews
De la finalul lunii noiembrie și în luna decembrie până la Crăciun, când deschizi televizorul și dai de publicitate, auzi clopoței, culoarea roșie predomină și suntem încurajați să cumpărăm cadouri. Consumerism: cumpără, cumpără, cumpără și dă mai departe celor apropiați. Se mai poate numi și Tornada Roșie (vezi mai jos). Cei mai triști sunt cei săraci și nu ai cum să nu te întrebi ce gândesc ei când văd acele clipuri. Nu au bani decât pentru ziua de mâine, poate, iar unii nu-și permit nici măcar o ciocolată.

*Textul are la bază cartea „Scroogenomics: Why You Shouldn't Buy Presents for the Holidays” de Joel Waldfogel.

Mall-urile sunt pline în apropierea Crăciunului: goana după cadouri


Mall-urile sunt pline în perioada de dinainte de „venirea” lui Moș Crăciun. Se cumpără de la haine, la tot felul de jucării, ori produse ce țin de IT, mai degrabă de jocuri video.

Joel Waldfogel spune în cartea „Scroogenomics: Why You Shouldn't Buy Presents for the Holidays”: Tornada roșie este Moș Crăciun.

În ciuda sentimentului de căldură pe care îl trezește în copii, acela de dăruire, unii părinți ajung să se îndatoreze, folosind carduri de credit, doar pentru a îndeplini dorințele celor mici.

Este nevoie de puțină imaginație pentru a-ți da seama dacă copilul de 4 ani ar dori o păpușă sau o mașină de jucărie. Pe măsură ce copilul crește, devine din ce în cel mai greu să faci un cadou pe care să-l aprecieze. Copiii mai mari cer direct, poate, anumite haine la modă. Așa că adulții se simt obligați să le ia ceva, conform cărții citate.

Este mult mai complicat pentru unchii acelor copii. Ei trebuie să ghicească. Se interesează ce muzică ascultă, poate le verifică rețelele de socializare, cercelul din limbă poate însemna ceva? Alegerea este foarte complicată.

Dacă vrei să-i cumperi ceva bunicii, la fel, nu știi ce vrea.

Așadar, în foarte multe cazuri se ajunge în situația în care anumite cadouri să nu fie dorite de către cei care le primesc. Poate nu-i place bluza cumpărată, ori nu e produsul pe care și-l doreau de fapt, fiind dintr-o altă gamă. Da, se spune că intenția contează. Cel care le primește zâmbește și se preface bucuros de cadoul primit. Zâmbetul fals nu e întâlnit doar la adolescenți, ci și la cei maturi.

Dar e totuși bine să arunci banii pe un produs care poate, mai devreme sau mai târziu, va fi aruncat la gunoi?

Dacă ai cumpărat cadourile cu un card de credit?

Sunt două întrebări valide. A oferi cadouri a devenit o obligație de Crăciun, de aici și problema despre care scriem.





Diferența dintre valorile cadourilor


Joel Waldfogel are un exemplu în cartea sa, dar îl adaptăm puțin. Cineva ar fi pasionat de un anumit sport, să spunem că fotbal. O rudă a acelei persoane poate s-ar gândi să-i cumpere un suport de lumânare ca o minge de fotbal în miniatură. Costul: 10 dolari. Valoarea produsului: 0 dolari, minus un zâmbet forțat.

Un alt exemplu, dacă mergi într-un magazin și vezi o bluză care-ți place, la X lei, o cumperi pentru că tu crezi că valorează acea sumă. Dacă un apropiat se duce la același magazin dar ia aceeași bluză, dar altă culoare, și ți-o oferă, deși are același preț, pentru tine nu valorează atât, pentru că nu ți-o doreai pe acea culoare.

Joel Waldfogel explică mult mai detaliat, dar ajunge la concluzia că tranzacția practic a distrus valoarea produsului.

Vom vedea în perioada aceasta chiar articole în care sunt sugerate cadouri în funcție de vârstă, de sex etc. Cu alte cuvinte, se promovează consumerismul absurd.

Pe lângă cele de mai sus, să nu uităm de împachetarea cadoului. Cutie, hârtie, ori folie de pastic, toate ajung la gunoi.

Cei mai fericiți sunt comercianții, la fel ca de Black Friday, acum fac foarte mulți bani.

Este cash-ul mai bun decât un cadou ales de la un magazin?


Având în vedere cele de mai sus, răspunsul ar fi că da. Conform teoriilor din literatura economică cu privire la cadouri, ceea ce poate face cel mai bine o persoană, pe lângă orice valoare sentimentală pe care o transmite, este să dubleze alegerea și satisfacția beneficiarului, acesta din urmă având posibilitatea să cumpere ce-și dorește cu banii primiți.

Dacă două persoane sunt foarte apropiate, soț-soție, atunci își pot spune unul altuia ce-și doresc în cele mai mici detalii și să-și cumpere cadourile.

Oamenii nu sunt experți în luarea deciziilor perfecte și pot greși. În al doilea rând, chiar dacă se pricep să ia decizii bune, pot avea prea puține informații.

Altceva, care transcende numerarul, în special în familii, ar putea fi „permisiunea”. Presupunând că soția își cunoaște soțul, care își dorește un anumit produs, să spunem o consolă de jocuri. Dar l-a învățat bine, în sensul că nu e dispus să se răsfețe. Ce are el de fapt nevoie este „permisiune”. Chiar dacă împart același cont (în sensul gândirii comune la nivel de buget), soția îi oferă permisiunea pentru a cumpăra ce-și dorește. În schimb, și ea ar trebui să primească permisiunea să-și cumpere o cadă cu hidromasaj, de exemplu.

Crăciunul ne epuizează: despre ce ar trebui să fie vorba, de fapt


Sărbătorile însemnau liniște, reflecție și sărbătoare, care acum mai degrabă ne epuizează decât să ne ridice. Dacă te simți vreodată prins/prinsă în capcana cheltuielilor (shopping), pregătiri frenetice etc., nu ești singur/singură, spunea organizația New American Dream.

„Crăciunul este sărbătorit astăzi mai mult ca o frenezie a vânzărilor decât ca cea mai importantă naștere din istorie. Din păcate, creștinii sunt susceptibili de această mentalitate comercială și prea mulți au compromis mesajul dăruirii”, spunea CEO-ul Crown, Howard Dayton.

Tot el: Adesea, de Crăciun oferim cadouri inutile, pentru că asta așteaptă lumea de la noi și ne simțim vinovați dacă nu o facem. Și cu cât de apropiem de Crăciun, crește presiunea de a le oferi aceste cadouri inutile și ne simțim deprimați și nedemni dacă nu le putem oferi.

O întrebare pe care ar trebui să și-o pună lumea: Ar încerca Iisus să se distanțeze de Moș Crăciun?

În încheiere, poate că a dărui de Crăciun ar trebui să însemne ajutor celor nevoiași. Înainte de pandemie, Statistica a numărat 4,6 milioane de români considerați săraci. În pandemie, numărul lor s-a redus la 4,5 milioane, dar trebuie precizat că populația României a scăzut între 2020 și 2019 cu tot pe-atâția oameni.

Poate un cadou frumos de oferit celor dragi este o donație în numele lor către o persoană sau un ONG care are grijă săraci, ori de animalele fără stăpân. Până la urmă, poate despre asta ar trebui să fie Crăciunul: să ajuți o viață sau mai multe dacă poți.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





26231 vizualizari

  • +18 (46 voturi)    
    In plus, poluarea generata de ambalaje (Duminică, 19 decembrie 2021, 14:48)

    CezarN [utilizator]

    V-ati imaginat vreodata cata poluare genereaza ambalajele diverselor produse?
    Sa luam, de exemplu, o cutie cu bomboane de ciocolata de calitate. Contine nu mai mult de 8 bucatele mici de ciocolata si consuma, pentru ambalare, plastic si carton de cateva ori mai mult si ca greutate, si ca volum.
    Acuma, sa ne imaginam ca aceasta cutie de bomboane o comandam pe pe net. Coletul insusi va fi, pe langa nevinovatele bucatele de ciocolata, un adevarat munte de carton si folie de plastic.
    Se duc fructe din Indonezia in Chile, in Chile se spala si se fac gem, gemul se duce si se vinde in SUA. Este de noaptea mintii. Dar, desigur, Comisia UE si guvernul mor de grija centralelor de apartament.
    • +2 (24 voturi)    
      Stii... (Duminică, 19 decembrie 2021, 15:52)

      Costique [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

      ...ca fara toate aceste activități, multi ar sta la coada pentru ajutor de șomaj care ar fi din ce in ce mai greu de acordat pentru ca nu ar fi de unde? Din ce in ce mai mulți folosesc internetul sa arate tuturor cate de puțin înțeleg ei din lumea in care trăiesc dar au ei "linii directoare, ce sa facă, întotdeauna, ceilalți...
      • +2 (2 voturi)    
        Lumea lui dorel (Luni, 20 decembrie 2021, 23:07)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Costique

        Deci trebui sa consumam cat mai multe ambalaje inutile si sa producem cat mai mult gunoi ca sa aiba de lucru toti cei care altfel nu ar avea nimic util de facut?..
    • 0 (20 voturi)    
      Nu e chiar asa... (Duminică, 19 decembrie 2021, 16:29)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

      Ma gandesc la cadourile mele (cumparate si primite) de anul trecut si la cele de anul asta si nu gasesc nici macar unul care sa nu aiba ambalaje reciclabile. Asa ca... poluarea e nesemnificativa, mai ales daca o comparam cu alte activitati.
      • +3 (3 voturi)    
        care reciclare? (Duminică, 19 decembrie 2021, 20:38)

        srpc [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

        sper ca nu te referi la Romania :))
        • +4 (4 voturi)    
          Ha! Ha! Buna asta! (Duminică, 19 decembrie 2021, 23:22)

          LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui srpc

          De acord, dar asta nu e vina cumparatorului si a consumului marit. Mai ales ca multi au observat ca daca intr-adevar consumul e marit in Decembrie, luna Ianuarie e aproape moarta. Nu in aceeasi proportie, e drept, dar oricum e o oarecare reglare.
          • +1 (1 vot)    
            Toti nevinovati (Luni, 20 decembrie 2021, 23:16)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

            Tu stii ca nu se recicleaza dar arunci in continuare. Padurea dispare, groapa de gunoi creste. In ianuarie, padurea creste la loc, oare?

            Asa justifica si ala care nu e in stare sa gaseasca un cos de gunoi - nu e vina lui, cineva trebuie oricum sa mature pe jos..
            • 0 (0 voturi)    
              Nu e chiar asa... (Marţi, 21 decembrie 2021, 16:31)

              LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              Ca nu se recicleaza nu e vina mea, mai mult, asa poate se vor trezi si vor face ceva. Deja apar semne in sensul asta. Partea cu padurea nu o inteleg... Ce paduri dispar si de ce datorita Craciunului? Padurile dispar datorita taierilor de lemne, de ce ai taia padurea de Craciun? Iar gunoi eu unul de mult nu mai arunc pe jos unde se nimereste. Daca e cazul il car cu mine pana gasesc un cos de gunoi. Dar oricum sunt foarte, foarte rare cazurile cand fac ceva care sa genereze gunoi pe strada ca sa trebuiasca aruncat. Nici nu tin minte cand a fost ultima oara cazul, sunt ani de zile, daca nu chiar zeci.
    • +1 (11 voturi)    
      Eu imi aduc aminte cum era ambalata (Duminică, 19 decembrie 2021, 16:53)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

      Ciocolata comunista!
      Hai sa ne lamurim, motivele pentru care o ciocolata premium este ambalata asa sunt multiple. Alternativa in schimb sunt mult mai putine sortimente de ciocolata. Cand impui centralizat modul de ambalare din start ai luat-o spre economia centralizata cu tot ce inseamna ea!
      Faptul ca fructele din Indonezia se prelucreaza in Chile si vandute in US(desi cred ca asta nu e un fenomen general ci o exceptie) este un semn la globalizarii si al unei economii de piata functionale!
  • +10 (24 voturi)    
    Intrebare pentru autor (Duminică, 19 decembrie 2021, 15:03)

    persuasiv [utilizator]

    cumpara cadouri pentru cei dragi?
  • +4 (22 voturi)    
    HELP!! HELP!! HELP!!... (Duminică, 19 decembrie 2021, 16:02)

    Azra [utilizator]

    Am devenit o societate pe care o conduce publicitatea, scapata oricarui control si mai ales bunului simt! Este o adevarata rusine pentru noi toti ca suportam asa ceva fara sa cracnim!
    Se impune o lege care sa limiteze la marginea bunului simt- ca sa nu spun, dea-dreptul, excluda!!- desantatele reclame brainless in toate domeniile vietii noastre, lipsite de orice baze stiintifice si animate exclusiv de interese mercantile, de a aduce castiguri banesti celor care le promoveaza.
    Marile sarbatori ale sufletelor noastre, Craciunul, Pastele s.a. au fost reduse si mutilate la pagane balciuri ordinare care nu mai au nici o legatura cu semnificatia si strabuna lor credinta religioasa.
    Televiiunile-TOATE, fara exceptie- au un rol eminamente nefast in tot acest proces, antrenate in mod singular de aceasi dorinta de castig banesc si ignorare a consecintelor catastrofale rezultate!
    Este inadmisibila aceasta reclama prin televiziune-de stat sau privata- o adevarata bataie dejoc la adresa tele-spectatorilor, de a intrerupe la fiecare 10-15 minute filme, emisiuni interesante si urmarite de multi oameni, inclusiv copii, pentru a le baga pe gat cu forta reclame de pampersi, tampoane, alifii intime, creme de hemoroizi si altele similare,(pe care oricum le pot gasi in magazine si farmacii).
    Consecinta dezastruoasa si foarte nociva este ca, in acest fel s-au plamadit niste rebuturi de televiziuni care traiesc exclusiv din asa ceva, raspandind, in plus, incultura si vulgaritatea si nu din ceea ce ar trebui sa ofere valabil si util publicului!
    O reglementare legala mai stricta in acest domeniu, care sa protejeze publicul de abuzurile desantate, necontrolate si de consecintele unei publicitai toxice si fara limite ar contribui , fara indoiala, la o selectie a acestor mijloace "mass media" si la favorizarea celor care ar avea ceva bun si util de spus publicului telespectator.
    Daca ne gandim ca aproape in fiecare casa exista un televizor, vedem cat de larg este acest publi.!
    • +12 (16 voturi)    
      lol (Duminică, 19 decembrie 2021, 17:34)

      Popescu80 [utilizator] i-a raspuns lui Azra

      Varule, esti la varsta la care te mai uiti la TV?
      Nu ai auzit ca televiziunea moare in fiecare zi si odata cu ea si publicitatea TV? TV-ul, On-line-ul nu isi propun sa educe.Ai sanse mai mare sa iti educe copilul Selly decat tu si televiziunea la un loc.
      Treziti-va, suntem in 2022, vine Metaversul, "Build back better" si toata mizeria post consumerismului, o sa plangem vremurile astea.Inclusiv acest articol critica consumerismul, care e bun pentru omul de azi, rau pentru omul de maine.
      • -5 (9 voturi)    
        pai tu esti d-ala (Duminică, 19 decembrie 2021, 17:56)

        mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui Popescu80

        de n-are bani de abonament de cablu, un sarantoc.
    • +6 (8 voturi)    
      Alta lege de cenzura? N-ai destule? (Duminică, 19 decembrie 2021, 17:43)

      PlanetaVerde [utilizator] i-a raspuns lui Azra

      Alta lege de cenzura? N-ai destule?

      "Se impune o lege care sa limiteze la marginea bunului simt- ca sa nu spun, dea-dreptul, excluda!!- desantatele reclame brainless "

      O lege care spune sa-ti folosesti, totusi, creierul, n-ar trebui? Si, astfel, elimini 90% din celelalte legi de interdictie, cenzura, etc.

      Hehehe, ce va mai plac legile astea; se vede ca (IAR) v-au marit bugetul.
  • +19 (23 voturi)    
    Tot anul (Duminică, 19 decembrie 2021, 16:16)

    B2308 [utilizator]

    Tot anul se plâng că nu au bani, că e totul scump, că sunt salariile mici dar la final cumpără orice și nu se mai uită la bani.
  • +1 (23 voturi)    
    Nu inteleg ce vrea autorul (Duminică, 19 decembrie 2021, 16:40)

    LiviuX [utilizator]

    Sa nu mai serbam Craciunul pentru ca unii nu-si permit? Pai asa sa renuntam si la autostrazi ca sunt atatia care nu au si nu-si permit masini (bine, aici Romania deja actioneaza in sensul asta avand in vedere cate autostrazi se fac :-) )? Pe de alta parte, e drept ca in Romania iarasi se pare ca nu prea se poarta, dar in alte tari tocmai pentru cei saraci se fac donatii. Mai multe ca niciodata. Asa ca ar fi cazul ca autorul sa fie mai explicit, eventual sa prezinte si solutii.
    • -2 (8 voturi)    
      autoru să prezinte soluții? (Duminică, 19 decembrie 2021, 17:47)

      di livio [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

      și atunci alde guvernu Ciucă ce să facă?...guvernoii numa să bage cardu la bancomat să încaseze salarii și pensii speciale...crezi că Ciucă știe cîți copii trăiesc sub pragu săraciei în Ro?...nu știe nici cît știa Cîțu, că de fikusz n-are rost să zic nimic
      • -1 (7 voturi)    
        Ce treaba are guvernul aici?? (Duminică, 19 decembrie 2021, 19:12)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui di livio

        Ce, te obliga el sa cumperi de Craciun? Si asta pentru amandoi, chiar credeti ca daca nu s-ar face atatea cumparaturi de Craciun, numarul saracilor ar scade? Eu cred ca din contra, asa cum spunea si in filmul citat, chiar ar creste: productia scazand (ca lumea nu mai cumpara) salariile ar scadea, poate chir ar fi reduceri de personal deci somajul ar creste. Asa ca ghici ce se va intampla cu numarul de saraci?
    • +1 (5 voturi)    
      P.S. Recomand filmul "Miracolul de pe strada 34" (Duminică, 19 decembrie 2021, 18:30)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

      Da, poate parea o risipa inutila, dar vezi acolo ce spune politicianul judecatorului, despre ce s-ar intampla daca lumea nu ar mai face cumparaturile de Craciun, daca nu ar mai serba Craciunul, eventual decat in particular, in familie. Mi se pare foarte corect.
  • +1 (9 voturi)    
    pe cand ideea "geniala" (Duminică, 19 decembrie 2021, 16:50)

    eyesopen [utilizator]

    de a introduce cartele pentru cadouri? si pentru orice altceva, de fapt, "ca sa limitam risipa" (vai, aproape ca am varsat o lacrima).
    visele comuniste renasc, inclusiv printre astia mai tineri, iniclusiv priintre ziaristi.
  • +4 (4 voturi)    
    afacere buna dupa (Duminică, 19 decembrie 2021, 17:38)

    andreiu [utilizator]

    Adevarata piata de desfacere vine dupa Revelion pe olx, lajumtate, publi24, etc
    • +1 (1 vot)    
      Comentariu sters de utilizator (Duminică, 19 decembrie 2021, 20:52)

      [anonim] i-a raspuns lui andreiu

  • 0 (10 voturi)    
    majoritatea nu ne permitem cadouri ca lumea (Duminică, 19 decembrie 2021, 18:01)

    mmmircea [utilizator]

    ne boim unii pe altii an de an cu cadouri de rahat, doar ca sa bifam c-am luat si la parinti si la bunici si la unchi, matuse, versioare si nepoti. Singurii care mai prind cate ceva sunt copiii, si aici depinde de portofelul si educatia parintilor.
  • +2 (14 voturi)    
    Consumerismul asigura joburile (Duminică, 19 decembrie 2021, 18:55)

    Ecce_Homo [utilizator]

    In general nu vad cu ochi rai consumerismul. Asa se asigura locurile de munca. Dar stiu ca e rau pentru planeta, suntem multi si poluam cu activitatile noastre. La nivel personal, iau cadouri doar persoanelor foarte dragi mie. De regula sunt lucruri utile pe care oamenii respectivi si le doresc. Nu sunt neaparat ieftine, adica un prieten pasionat de gatit care ne-a invitat de Craciun la el va primi un tocator endgrain facut manual de un alt prieten. Desi costa destul de mult cele 4-5 cadouri pe care le cumpar nu suport ideea de a sparge banii pe zeci de prostioare inutile. Ori cumpar ceva bun, durabil si produs cu mare grija ori ma abtin. E valabil si in cazul vizitelor de Craciun: nu merg la toate neamurile, prefer da ma vad cu un numar foarte restrans de oameni, care imi sunt dragi si cu care ma simt foarte bine si in afara sarbatorilor. Nu inteleg comportamentul asta fake de sarbatori, de ce sa ma vad cu oameni care nu imi plac, sa le cumpar cadouri imbecile, doar de dragul de “a fi mai bun de Craciun” si alte vrajeli din categorie?!
    • +9 (11 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Duminică, 19 decembrie 2021, 20:51)

      [anonim] i-a raspuns lui Ecce_Homo

  • +1 (11 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Duminică, 19 decembrie 2021, 20:48)

    [anonim]

  • -3 (13 voturi)    
    yessss (Duminică, 19 decembrie 2021, 20:56)

    srpc [utilizator]

    De la postacii “dă dreapta” am aflat că eşti comunist dacă blamezi cumpărăturile isterice de sărbători - care ajung în bună parte la coş (ba nu le poţi mânca pe toate, ba cadourile nu sunt agreate).
    Bag sama, consumul pe rupte asigură buna funcţionare a capitalismului.
    Al dreac comunizmu ăsta, dom'le, cum răsare el din cele mai obscure cotloane ale magazinelor, precum şobolanii în Sectorul 1 :))
  • +2 (14 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Duminică, 19 decembrie 2021, 21:32)

    [anonim]

    • +3 (11 voturi)    
      Daca te consideri sclav... (Duminică, 19 decembrie 2021, 21:53)

      Costique [utilizator] i-a raspuns lui

      ...este treaba ta, nu ne baga si pe noi in oala ta. N-ai decât sa lași totul balta si sa te duci unde vezi cu ochii...vezi ca pe la ferme se cauta brate de munca, totul natural, nu tu curent etc...Bănuiesc ca îți trece când te gândești ce o sa mănânci, ca deh, mâncarea nu creste singura... copacii de spaghete nu exista...
      • 0 (10 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Duminică, 19 decembrie 2021, 22:37)

        [anonim] i-a raspuns lui Costique

        • +1 (7 voturi)    
          imi odihnesc valiza (Duminică, 19 decembrie 2021, 23:02)

          Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui

          Misto mod de a gandi, doctore. Te uiți totusi cam de sus la cei care te hrănesc.
        • -1 (3 voturi)    
          lumea buna (Luni, 20 decembrie 2021, 9:57)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui

          mereu se reimprospateaza cu sclavi puternici si destepti asa ca fiecare are rolul lui in lume.

          Si matale once upon a time...

          Si poate ca odata si odata o sa intoarceti ceva catre radacinile Dvs...sau poate nu - este alegerea Dvs.

          Mie personal imi place la oras - chestiune de alegere si de gust - stiti cum se zice de gustul omului...
      • +1 (5 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Duminică, 19 decembrie 2021, 22:40)

        [anonim] i-a raspuns lui Costique

    • 0 (10 voturi)    
      furi curent (Duminică, 19 decembrie 2021, 22:24)

      Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui

      hahahaha, vezi ca și internetul e rău pentru planeta și e deținut de mari corporații. Cetățenii liberi n-au ce cauta pe uneltele ocultei.
  • +2 (8 voturi)    
    "când deschizi televizorul" (Duminică, 19 decembrie 2021, 22:05)

    Razvan_M [utilizator]

    ... m-am oprit aici. N-am televizor, ceea ce-i recomand si autorului / autoarei sa faca daca are o problema cu oferta.
    • 0 (2 voturi)    
      ai deschis (Luni, 20 decembrie 2021, 9:48)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

      telefonul mobil sau calculatorul/laptopul - si chiar nu ai nici o reclama???/
  • +5 (11 voturi)    
    ... (Duminică, 19 decembrie 2021, 22:32)

    Ecce_Homo [utilizator]

    Anul trecut, în martie, vorbind cu un client despre carantina și pandemie, ii spuneam ca atât timp cât oamenii vor cumpara și se vor comporta irațional atât timp vom fi ok și vom supraviețui din punct de vedere financiar pandemiei. Acum, un an jumate mai târziu, cred același lucru: atât timp cât oamenii cumpara, alți oameni vor avea ce mânca și cu ce isi plăti ratele.
    Mă refer la acele business-uri care nu ar fi avut logica dacă toată lumea tinea cu dinții de bani și n-ar mai fi cheltuit nimic "pentru stare de bine, pentru răsfăț, pentru ca meriți". Oameni care s-ar fi trezit peste noapte fără clienți și cu facturi și personal de plătit. Știu ca multi au senzația ca doar corporațiile sunt legate de consumerism dar, în esența, cu toții avem ceva ce consumam rațional, irațional sau rationalizand iraționalul. Ce nevoie ai de un apt cu 2 camere când poți sta și într-un cămin de nefamiliști? Ce sens are o mașină de 15000-20000 euro când poți merge cu metroul sau cu o căruță sau cu o mașină de 2000 euro? Ce sens are sa iei lumanarele parfumate sau șamponul care promite ca iti face parul nu știu cum? Ce sens au multe achiziții?
    Va imaginati o lume în care n-am mai cumpara muzica, bilete la film, cărți șamd? Uitați-va la Coreea de nord.
    Ideea e ca nicio extrema nu e ok. Moderația e cheia. Dar cati dintre noi suntem cu adevărat moderați?
  • +3 (7 voturi)    
    Fara cadouri (Duminică, 19 decembrie 2021, 23:41)

    pandur [utilizator]

    Acum ceva vreme, o ruda a venit cu propunerea sa sarbatorim zilele de nastere/nume fara cadouri; se strange lumea, spune la multi ani, bea, mananca, dar, fara cadouri. Ce rost are ca eu sa iti cumpar ceva inutil tie si tu sa imi cumperi ceva inutil mie? Propunerea parea sa aibe sens. Dar, nu s-a "aprobat"; s-au gasit alte rude sa zica ca nu e bine, ce tot zice zgarcitul ala, tot trebuie sa dam ceva acolo...
    Sau, daca tot se vrea sa se dea ceva, sa fie ceva unic tot timpul (x lei sau ceva necomercial, o pietricica, o scoica).
    Eu nu ma pricep sa cumpar cadouri; de obicei, aleg ceva nepotrivit; pe langa banii aruncati, cel mai mult ma deranjeaza timpul cat stai sa cauti, oare asta o vrea, sau astalalta ? Cel mai rau e cand ziua mea pica prima si primesc un cadou scump; apoi, vrand-nevrand, trebuie sa cumpar si eu ceva, cam de aceeasi suma.
    Cand esti copil si nu ai o sursa de venit, te bucuri la un cadou; mai tarziu, cadourile devin o sursa de stres, pentru ca trebuie sa pierzi timp sa le dai inapoi.
    • 0 (6 voturi)    
      Pai mi se pare corect ca nu au fost de acord (Luni, 20 decembrie 2021, 2:51)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui pandur

      Presupunand ca gazda pregateste mancarea si bautura, e normal sa fie cumva rasplatita, ca doar cheltuie bani. Iar ideea de a veni fiecare cu cate ceva iarasi nu e buna. Sa amestec bauturile? Sa mananc ce mananc si acasa? Am un bun prieten care ii spunea sotiei: "Sa nu te prin ca dai vreo reteta (de mancare - n.m.). Ce, sa ma duc la ei si sa mananc ce mananc si acasa?". Bineinteles ca nu era ascultat, dar ideea era grozava!
    • +1 (1 vot)    
      poti sa iti dai seama (Luni, 20 decembrie 2021, 9:46)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui pandur

      cand un cadou vine din inima si minte sau este doar asa...

      Asta inseamna sa cunosti persoana careia ii adresezi cadoul, nevoile si dorintele acelei persoane.

      Nu iti pasa - iei un cadou asa cum crezi tu si posibil sa primesti in schimb un cadou asa cum isi doreste aceea persoana fara sa aiba legatura cu tine.
      • +1 (3 voturi)    
        cum iti dai seama.. (Luni, 20 decembrie 2021, 23:21)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui ..13

        Cadourile alea facute "din inima" nu asteapta o data in calendar, cand societatea iti impune sa faci cadouri.
        • 0 (0 voturi)    
          totusi (Marţi, 21 decembrie 2021, 11:25)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Craciunul este un sezon special - are un farmec aparte si cere un cadou chiar daca ai mai facut alte cadouri in timpul anului...

          Acum asta e parerea mea.
        • -1 (1 vot)    
          Hai sa fim seriosi... (Marţi, 21 decembrie 2021, 16:18)

          LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          De cate ori ai facut cadouri fara vreo ocazie? Eu unul nu tin minte asa ceva. Totdeauna am facut cadouri la ocazii: aniversari, zile onomastice, casa noua, etc. Deci date din calendar! Si mai mult chiar, de Craciun fac cadouri daca vreau si cui vreau, nu-mi impune nimeni sa fac cadouri.
          • 0 (0 voturi)    
            Serios? (Marţi, 21 decembrie 2021, 19:20)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

            Nu ti s-a intamplat niciodata sa citesti un articol despre un gadget nou, ceva DIY sau pur si simplu sa vezi intr-o vitrina un obiect si sa te gandesti la o persoana apropiata careia i-ar placea asa ceva?..
            • 0 (0 voturi)    
              Ba da. (Marţi, 21 decembrie 2021, 21:31)

              LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              Dar chiar daca am cumparat ceva, tot am asteptat o ocazie sa dau cadoul. Altfel, daca era ceva util, strict necesar, persoana mi-a dat banii, nemaifiind deci cadou. Pe urma, am inteles ca discutia se poarta despre lucrurile inutile pe care esti "obligat" (nu stiu de cine si cum) sa le cumperi. Daca e vorba de ceva util, se schimba total povestea, caz in care nu inteleg de ce e criticat Craciunul, faptul ca se cumpara mult in perioada asta.
  • +2 (4 voturi)    
    Craciunul si Sarbatorile de Iarna (Luni, 20 decembrie 2021, 9:40)

    ..13 [utilizator]

    Ar trebui sa insemne, dupa parerea mea, ocazia de a petrece mai mult timp alaturi de persoanele pe care le iubesti, le indragesti - timpul este ireversibil si fiecare clipa pe care o petreci langa persoana draga este extrem de pretioasa si de placuta - este cel mai minunat cadou pe care poti sa il daruiesti.

    Sigur ca sunt si oameni singuri si atunci cea mai mica atentie, fie sub forma unei mici discutii sau a unei mici imbratisari, este importanta.

    Daca iti aduci aminte numai de Pasti sau de Craciun de o persoana iarasi nu inseamna mare lucru pentru ca persoana aceea, daca este sigura tot timpul anului, sau poate nu chiar, asa ca mici atentii, din cand in cand ,sunt de zeci de mii de ori mai pretioase...Poate sa fie o discutie la telefon sau facetoface...

    exista insa si categoria snobilor - care nu stiu sa se bucure de ceea ce au in jurul lor si atunci alearga dupa altceva si isi epuizeaza resursele: financiare sau afective . Stiu cazul unei familii care se pregateau sa plece in vacanta in Austria la schi dar copilul lor este vraiste pentru ca parintii nu ii acorda suficienta atentie - din vacanta din timpul verii cand au calatorit prin lume nu a inteles nimic copilul, nu a ramas cu nimic, nici macar nu stie pe unde a fost, cum se numesc localitatile prin care a trecut si atunci de ce??? Nu e mai bine sa iasa in fiecare weekend in parc, sa se relaxeze, sa discute cu copilul, si sa se apropie de el???

    Sigur presiunea cumparaturilor exista pentru ca bunii comercianti stiu sa isi vanda marfa si de cand cu era digitala reclamele vin din toate partile dar fiecare ar trebui sa isi cunoasca lungimea plapumii si sa nu incerce sa o depaseasca si sa se bucure de ceea ce are. Asezarea valorilor in viata personala este extrem de importanta. Si se invata numai in familie unde se practica cum se practica.

    cei sarmani nu ar trebui sa fie suparati de sarbatori - daca sunt sanatosi sa se bucure de viata: de vant, de ploaie, de soare, de luna si de cerul senin sau innourat.
  • +3 (5 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 20 decembrie 2021, 9:51)

    [anonim]

  • +1 (3 voturi)    
    ppfffffftttt (Luni, 20 decembrie 2021, 10:10)

    Point [utilizator]

    iar ne loveste dom barbuta la moalele capului.consumati prea mult,mai luati si voi cu paine si sare!ecologismul leagat cu oengismul,insa citeaza un CEO....
    ma uitai si eu pe newdream si ramasei surprins ca prima lor campanie e tocmai asta la care se refera dl barbuta
    desi nu prea ma dau in vant dupa cumparaturi de craciun,nu pot decat sa fiu de acord cu dl barbuta si oengeurile diverse si sustenabile si mai ales verzi.
    si mai ales,schimbati denumirea asta care nu e corect politic,ca nu toata lumea e crestina.
    dl barbuta,aveti cuvantul:cand un articol despre barbarii care taie miei,cu ocazia altei sarbatori barbare?
  • +1 (1 vot)    
    nu prea sunt de acord cu articolul (Luni, 20 decembrie 2021, 10:16)

    ..13 [utilizator]

    da, este frumos sa ne gandim si la altii dar...

    poate cel mai bine, din punctul meu de vedere, este cand sunt aproape de cei dragi.

    tribul meu daca este fericit imi induce si mie o stare de bine.

    Sigur ca este nevoie de mai mult bine dar asta nu inseamna ca daca contribui acum cu 5 lei de Craciun totul s-a rezolvat...Ba, din contra poate face mai mult rau.

    poate ca efortul de a nu fura, de a invata - inclusiv de a invata cum sa iti gestionezi banii si timpul-, de a lucra cinstit si de a darui timp sau bani si altora cu masura ar trebui sa fie constant si nu numai de Sarbatorile de Iarna.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by