De ce pleacă mulți români și de ce oamenii pregătiți nu-și găsesc loc de muncă. Expert în resurse umane: Talent poate să fie și o femeie de serviciu, nu neapărat un specialist

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Luni, 27 decembrie 2021, 8:09 Economie | Finanţe & Bănci


Munca
Foto: DreamsTime
Nu se va stopa această hemoragie de oameni a României, cu siguranță. 2022 va continua să fie așa și chiar mi se pare că România nu este un stat care să facă retenția oamenilor valoroși, a declarat Leonard Rizoiu, antreprenor HR Expert & CEO leoHR.

„Ne-au plecat la început acei căpșunari, acei oameni care au plecat în agricultură, apoi pleacă profesioniștii, iar acum pleacă părinții care își doresc pentru copiii lor spitale, școli, infrastructură, multe lucruri care nu mai țin de ceea ce un angajator le poate pune la dispoziție”, a spus el, într-o conferință organizată de Oxygen Events.

• Nu se va stopa această hemoragie de oameni, cu siguranță. 2022 va continua să fie așa și chiar mi se pare că România nu este un stat care să facă retenția oamenilor valoroși. Absolut deloc.

Îi pierdem, spune el, și nu ne dăm seama decât în momentul în care noi, ca specialiști de resurse umane, ne zbatem să aducem orice contabil: două mâini, două picioare, știe puțin dar lasă că-l mai învățăm noi, hai să-l angajăm.

• Acolo suntem. Nu mai există „meseria, brățară de aur”, nu mai există om care să iasă la pensie ca ospătar, lucrurile cu care noi am fost obișnuiți înainte.

• Acum lucrăm pe strategii de retenție și strategii care sunt făcute pe o gheață extrem de sensibilă și subțire pentru că lipsa de predictibilitate nu ne ajută să ne facem planuri foarte mari și foarte accurate, reale, în viitor.

Asta este pe partea de hemoragie de talente, potrivit lui Rizoiu.

“Talent poate să fie și o femeie de serviciu, nu neapărat un specialist cu NASA. Dacă ea își face treaba eficient, foarte bine, spală 2 metri pătrați de gresie într-un anume timp, numit timp de gamă, aceea este un talent. Aici nu vorbim doar de specialiști, ci de absolut orice categorie de capital uman din sfera socio-economică”, a mai afirmat el.

Ce vor angajatorii în perioada asta


Observăm că angajatorii care trec prin acest context tulbure au nevoie de niște oameni cu niște abilități pe care nu le avem.

„Abilitățile nu se dezvoltă „pe 16 martie când s-a dat decretul”. Vrem oameni cu change management care să îmbrățișeze schimbarea, schimbărilor non-stop, dar noi nu am fost obișnuiți cu asta, pe lângă faptul că îi vrem și cu 10-15 ani experiență”, a mai afirmat el.

• Șoc, schimbarea este de doar câteva luni. Nu am fost obișnuiți cu asta.

„Vrem oameni care pot să analizeze date într-un timp foarte scurt și să extragă niște informații, să ia niște decizii, dar fără să aibă la dispoziție resursa timp, bani, predictibilitate. Cumva, toate lucrurile astea se bat cap în cap”, a precizat Rizoiu.

De ce nu găsesc oamenii foarte buni, cu abilități, loc de muncă


Angajatorii spun că nu găsesc oameni, pe bună dreptate, și sunt totuși oameni foarte buni, cu abilități bune care nu-și găsesc loc de muncă.

„De ce? Ce se întâmplă?

Nu se mai întâlnește cererea cu oferta.

De ce?

Pentru că ceea ce au nevoie angajatorii, nu au ceea ce au cei care sunt în momentul acesta liberi de un contract sau în căutare activă de un job”.

Lucrul acesta, spune el, duce ca în atmosferă unde se întâlnesc norii aceia pozitivi cu cei negativ și fac fulgere și ploaie: la fel și în piața de capital uman.

• Este o diferență, un gap, extrem de mare între ceea ce are nevoie mediul economic și ceea ce inclusiv sistemul de învățământ ne scoate.

Ce vor tinerii: lucru pe proiecte


„Ies copii de pe băncile facultății care nu vor să lucreze în absolut niciun fel de domeniu. Își doresc proiecte, medii extrem de bune. Ei pleacă foarte ușor în străinătate. Sunt tot felul de programe la nivel european în care ei pot lucra în orice stat european pe anumite proiecte”, a afirmat Rizoiu.

• Am văzut o statistică, nu știu cât este de adevărată, doar 5% din cei care lucrează în străinătate se întorc și lucrează în România.

„România, dacă o numim SC România SRL, nu este deloc interesată de retenția acestor oameni. Nu are niciun fel de plan de dezvoltare pe zona asta de capital uman încât să încurajeze agenții economici să ofere un cadru de motivare al acestor oameni în mediul economic”, a precizat expertul în resurse umane.

• Tot mediul economic, în momentul acesta, se uită să vadă unde se întâlnește balansul acela între profitabilitate și ceea ce se întâmplă ca nivel de produs la nivel de piață.

Este ceață în față: cu precauție se fac angajări


„Ne uităm la noua normalitate. Nu știm exact ce ne așteaptă. Încercăm să ne liniștim, să ne calmăm oamenii, să emitem niște semnale că împreună vom reuși. De fapt, nu ști nimic din ce ne așteaptă. Nu știm dacă Valul 5 va ma închide o fabrică sau mai sunt restricții, când vine. Mediul economic nu știe dacă să dea drumul la volume”, a spus el.

• Faptul că noi nu vedem în față, nu avem predictibilitate, precauția este cuvântul din absolut orice meeting pe care îl începem. Cu precauție angajăm, cu precauție ne uităm pe viitor și așa mai departe.

• Optimismul vine din cauză că suntem români. Nu ne bazăm pe nimic. Nu avem niciun fel de statistică în față dar cu Dumnezeu înainte și cu cartea în mână noi mergem și încercăm să facem lucruri. La fel și în zona de capital uman.

„Noi, specialiștii în resurse umane, ne luptăm pe deoparte să calmăm angajatorii, iar pe de altă parte candidații. Încercăm să-i aducem la aceeași masă și să bată palma. Cu greu o facem. Muncim de 3-4 ori mai mult pentru rezultate de 3-4 ori mai mici”, a mai arătat expertul în resurse umane.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





21342 vizualizari

  • -1 (29 voturi)    
    diferenta e si la femeile de servici! (Luni, 27 decembrie 2021, 8:36)

    AES [utilizator]

    Alea de 45 de ani rup coada maturii dar cer 1500 lei net, alea de 25 cer 1000 lei, dar le impiedica unghiile gelate sa dea cu matura...Mai aprofundati cauzele "hemoragiei"!
    • +16 (28 voturi)    
      Peste 99% din ofertele de angajare sunt false! (Luni, 27 decembrie 2021, 9:06)

      Rower [utilizator] i-a raspuns lui AES

      Oamenii nu își găsesc de lucru pentru ca nu exista locuri de munca disponibile. Peste 99% din asa zisele oferte de angajare sunt nereale, date de agenții al căror scop este sa-și mențină proaspătă baza de date cu CV-uri ale unor candidați potențiali.

      In Canada este la fel, cunosc situația. Din 100 CV-uri trimise într-un an, la 80% fie nu primești absolut nici un răspuns fie unul venind de la o adresa tip "noreplay@site.com" prin care ești înștiințat ca nu ai fost selecționat. La restul de 20% primești un telefon, de obicei de la o femeie (o agenta de recrutare) care în esența te întreabă ce salariu dorești și refuza sa facă vreo propunere. Când ii ceri mai multe detalii despre job nu știe sa ți le ofere.

      In 10% din cazuri ajungi la un interviu fata în fata dar în sub 5% din situații vorbești cu o persoana care pare interesata de un candidat, da impresia ca dorește într-adevăr sa angajeze însă la final nici de la aceștia nu mai ai nici un semn de viata iar după 3-4 luni constați ca anunțul pentru care ai candidat este repostat pe internet, cu mențiunea angajam urgent. Mai trec câteva luni și iar este publicat deși din ce ai văzut nu aveau nevoi decât de maxim un om. Deci după o jumătate de an tot nu găsiseră candidatul pe care îl doreau și nici nu prea aveau cum pentru ca cerințele sunt de genul:

      - "Avem patru fabrici de ambalaje, doua în Canada doua în USA. Problema este ca sunt vechi de 40 ani și nu putem cumpăra mașini noi, sunt prea scumpe. Avem nevoie de cineva care sa se deplaseze de la un site la altul și sa reproiecteze mașinile la costuri minime, o cârpeala ca sa-i zicem asa."

      - "Si pana acum cine asigura buna funcționare a instalațiilor?"

      - "Aveam contract cu o firma de automatizări dar cer prea mult și nu vrem sa mai depindem de ei."

      - "Nu ați avut niciodată pana acum un angajat care sa înlocuiască acea firma?"

      - "Nu, nu am avut, asta cautam."

      Respectivul cerea imposibilul. Dorea sa înlocuiască o firma cu un singur om!
      • -7 (15 voturi)    
        0.99%?.. (Luni, 27 decembrie 2021, 9:57)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        Deci in Canada nu se mai angajeaza nimeni? Toti muncesc pe acelasi job o viata intreaga si tinerii stau acasa?
        Sau poate vrei sa spui ca 99% din joburile la care aplici tu nu te-au chemat la interviu? Mai exact, ce stii sa faci, de esti asa cautat?.. ;))
      • +10 (14 voturi)    
        in Canada (Luni, 27 decembrie 2021, 10:34)

        reddry [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        dezastrul Covid este mult mai amplu decat in Romania; stiu oameni care de 2 ani nu isi gasesc ceva de lucru( si au diplome de acolo); sunt multe bloguri unde oamenii cer ajutor( nu au ce pune pe masa!);raul nu este asa de mare in romania( inca!);
        in cativa ani doar putine job uri vor mai fi pentru oameni!
        • +5 (11 voturi)    
          In Romania se traieste din imprumuturi (Luni, 27 decembrie 2021, 12:03)

          relax4 [utilizator] i-a raspuns lui reddry

          Datoria statului creste cu 7 miliarde pe an. E usor sa traiesti din baniii altora si sa platesti cele mai mari dobanzi din toata Europa.

          Cand o sa trebuiasca sa dai banii si dobanzile inapoi e reality check.
        • +2 (12 voturi)    
          Chiar am vazut pe un post de stiri (Luni, 27 decembrie 2021, 13:15)

          kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui reddry

          Cum cei din Canada traverseaza pe plute Atlanticul spre Europa...
      • -3 (11 voturi)    
        Nu, nu cred! (Luni, 27 decembrie 2021, 10:58)

        Votant Ilici [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        Exemplul pe care il dai in final este edificator, dar cat este de relevant per total?

        "Respectivul cerea imposibilul. Dorea sa înlocuiască o firma cu un singur om! "

        Deci respectivul angajator nu era lacom, ci complet CRETIN, evdient ca nu va gasi un om care sa efectueze "crapeala".
        O sa dea rapid faliment.

        Dar RESTUL?
        CUm pot sa fie flase 995 din anunturi?
      • 0 (6 voturi)    
        mey rower (Luni, 27 decembrie 2021, 16:08)

        John_Re [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        de ce iti deschizi tu un biz in loc sa stai cu mana intinsa la altii???

        este evident ca introducerea calculatoarelor si automatizarea duce la disparitia a milioane de joburi calificate si inechitati sociale mari, dar fiecare trebuie sa inteleaga ca nu s-a nascut inginer, contabil, medic sau it-ist.

        guess what? contestatii simple in justitie sunt rezolvate de judecatori virtuali in canada. deci o alta categorie sociala se pregateste pt somaj.
    • +35 (35 voturi)    
      Mda (Luni, 27 decembrie 2021, 9:29)

      Fanel01 [utilizator] i-a raspuns lui AES

      Primii vinovati pentru aceste plecari sunt cei de la HR.
      Am avut experienta cu ei si am vazut exact cum sta treaba. Nu vor o persoana pasionata de acel domeniu si pregatita , vor pe cineva dispus sa se angajeze pe un salariu f mic , sa reziste peste program/ore suplimentare si eventual din provincie pt a nu avea prieteni-familie care sa-i distraga.
      • +18 (20 voturi)    
        Iti dau dreptate... (Luni, 27 decembrie 2021, 11:18)

        naitza [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

        ...dar eu as mai adauga si pe micii sefi... Ii stim cu totii: aia care nu stiu sa faca nimic si, sunt numiti manageri, team leaderi etc. Spun asta din experienta: cei de la HR selecteaza niste CV-uri, pe care le prezinta acestor indivizi. Indivizii le arunca la cosul de gunoi, pe criterii de ei stiute: varsta, supercalificare, in general candidatul nu trebuie sa aiba experienta sau calificare mai mult decat seful...II da ordin celui de la HR, cam ce fel de CV-uri sa nu-i mai aduca in veci...Iar HR-ul se conformeaza... Am observat ca la sucursalele marilor companii de prin Romania, pentru pozitii cu salarii mai mari decat minimul pe economie, in ultimul timp, sunt preferati candidatii "recomandati", adica cei cu pile...Cam ca la stat.
  • -12 (28 voturi)    
    Are prefecta dreptate! (Luni, 27 decembrie 2021, 8:45)

    Votant Ilici [utilizator]

    Are dreptate cu:" Talent poate să fie și o femeie de serviciu, nu neapărat un specialist "
    Sunt talente foarte necesare, ce nu necesita neaparat un masterat sau un doctorat.

    Dar aici da dovada de naivitate:
    " acum pleacă părinții care își doresc pentru copiii lor spitale, școli, infrastructură, multe lucruri care nu mai țin de ceea ce un angajator"

    Sa vaem pardon, dar daca acei pariniti chiar VROIAU pentu copii lor Educatie, infrastuctura, spitale, etc, ar fi fost extrem de simplu, era de ajuns sa NU voteze taman cu pedesereul, pentru faimoasa sacosa rosie si galeata electorala!
    • +13 (27 voturi)    
      Mai scuteste-ne cu vrajeala ssta ieftină. (Luni, 27 decembrie 2021, 9:02)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui Votant Ilici

      Toată clasa politică este facută pe același calapod. Toți s-au perindat pe la guvern, primării, CJ, CL, companii de stat. TOȚI.
      • +7 (11 voturi)    
        Nu, nu chiar toti (Luni, 27 decembrie 2021, 10:59)

        Votant Ilici [utilizator] i-a raspuns lui Amad

        Multi ne-au dezamagut, este adevarat.

        Insa Partidul lui Ilici detine monopolul incompetentei si hotiei!
    • +19 (29 voturi)    
      Vb prostii... (Luni, 27 decembrie 2021, 9:20)

      WonderLady [utilizator] i-a raspuns lui Votant Ilici

      ...acei parinti care pleaca acum spre tari civilizate,pt a oferi copiilor lor acces la spitale,scoli etc,nu au votat niciodata peeeseedeee. Sunt acei parinti care au votat orice altceva,dar care acum au fost profund dezamagiti de faptul ca ioha & co. s-au 3.14&3.14 pe votul lor si au readus peeseedee la putere. Aceia pleaca!
      Niciun votant psd nu va pleca din tara pt a oferi o viata mai buna copiilor,pt ca 80-90% dintre ei au un IQ egala cel mult cu marimea cea mai mare de la pantofi,pt a putea judeca in modul acesta.
      • +1 (3 voturi)    
        Ma refeream la STATISTICA (Luni, 27 decembrie 2021, 11:01)

        Votant Ilici [utilizator] i-a raspuns lui WonderLady

        Nu aveam in vedere cazuri concrete, izolate - ai dreptate.

        CI ma refeream la Maria-Sa Poprul, la Majoritate!
    • +5 (9 voturi)    
      Pardon (Luni, 27 decembrie 2021, 9:59)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Votant Ilici

      Mai exact, ce te face pe tine sa crezi ca pleaca aia care voteaza pentru o galeata electorala?.. Ii impinge harnicia sa munceasca? ;))
      • +3 (7 voturi)    
        Nu, nu, m-ati intels gresit! (Luni, 27 decembrie 2021, 11:04)

        Votant Ilici [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Evident ca votantii pedesere nu pleaca.
        Evident ca majoritatea adeptilor Ilcii sunt asistati social, nici vorba sa "impinge harnicia sa munceasca"!

        Dar autorul se referea la personajul colectiv "parintii copiilor", asa ca eu m-am gandit deci la personajul colectiv "Maria-Sa poprul", care, asa cum vedem din mai 1990 incoace, voteaza pedesereul!
        • -2 (4 voturi)    
          contextul face diferenta.. (Luni, 27 decembrie 2021, 14:28)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui Votant Ilici

          Autorul articolului vorbeste de despre parintii care pleaca acum. Evident ca sunt o minoritate (altfel nu ar mai fi nici un copil in Romania..), deci votul lor nu a fost niciodata suficient.

          Dar stim foarte bine ce optiuni politice au cei care pleaca. La parlamentare, cele mai mari birouri electorale din diaspora - cele 3 pentru votul prin corespondenta, au avut USR peste 66% toate 3.

          In rest, au votat PNL bugetarii MAE si AUR capsunarii care nu stiu ce-i de capul lor. Cine are o rezidenta stabila in strainatate se inscrie la votul prin corespondenta.
  • +26 (36 voturi)    
    amr.... (Luni, 27 decembrie 2021, 8:49)

    mctweety [utilizator]

    20 zile. Pana plec de aici. Am lucrat peste 20 ani in vanzari, de la 18-19 ani. Am acumulat diverse experiente pe toate nivelele, pana la a conduce o fabrica cu 50-80 personal in subordine. De anul trecut din august am trimis sute de cv-uri pe platformele de joburi din rRo, mare majoritate NU au citit aplicatia. Firmele NU au nevoie de specialisti, ci in continuare de oameni care sa lucreze pe bani putini, pe care sa-i schimbe des. In rRo, la 40+ esti considerat expirat, si asta pleaca tot de la "expertii" din hr. Pt mine nu e decat o multumire ca NU m-a contactat nimeni in urma aplicatiilor trimise, astfel, plec catre zone mai civilizate si catre oameni care inteleg ca acum sunt la potentialul maxim si vor profita de asta. Gargara asta cu...ne pleaca specialistii vine de la......"vine asta sa ma invete pe mine ce am de facut". Da, ala e specialist, care vine sa-ti spuna tie - sef, proprietar de afacere, director, etc etc- cum sa faci, nu sa-ti dicteze el tie ce si cum sa faci. Asa ca, cei din "h. r" sunt primul filtru care indeparteaza oamenii calificati. Bye bye and have a wonderful life!
    • +8 (20 voturi)    
      Hmm.... (Luni, 27 decembrie 2021, 9:00)

      Crop [utilizator] i-a raspuns lui mctweety

      La mine nu a ajuns CV-ul tau. Vei vedea si cum e pe afara iar romanasii au darul de a nu spune adevarul in legatura de afara ci doar sa prezinte povestile de instagram. La mine sunt oameni de 40+ angajati si nu am nicio jena sa-i vad ca sunt mai buni. Deh, tre sa si stie o engleza le bune, nu vrajeala dar da, mai sunt si unii ca cei descrisi de tine.

      Totusi, eu ofer sume de vest si standarde de lucru ca-n Vest si-mi vin doar lepre puse pe furat cu cv-uri false. Am avut unu care nici 4 zile de lucru per saptamana la 6000 ron per luna nu vroia sa lucreze. Si 6000 fara comisioanele din contrqcte. Ala era netul stabil. Asa ca....cat despre diaspora...50/50.
    • +1 (5 voturi)    
      100% corect. (Luni, 27 decembrie 2021, 9:04)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui mctweety

      .
  • -9 (11 voturi)    
    Retentia forței de munca in Romania (Luni, 27 decembrie 2021, 8:51)

    Evian [utilizator]

    Pentru a retine și atrage forța de munca in Romania este necesar a se stabili o structura organizata la nivel de minister și un plan de acțiune care sa fie strict implementat și analizat in care oamenilor sa li se ofere joburi in funcție de calificarea pe care o au, salarii corespunzătoare, și posibilitatea de promoție.Acest lucru trebuie mediatizat corespunzător.La posturile noastre de TV vedem multe reclame, dar nici una nu se adresează forței de munca pentru a stimula reținerea oamenilor in țara!
  • +12 (16 voturi)    
    din cauza de motiv (Luni, 27 decembrie 2021, 9:55)

    piticu_enigmatic [utilizator]

    nu se intalneste cerea cu oferta pentru ca nu e un loc unde sa se intalneasca. Nu toti sunt pe Linkedin pe betsjobs pe ejobs etc E la noroc. Multi amici au gasit prin cunostinte prieteni si iesit la bere din vorba-n vorba. Ca e vorba si de incredere. Cu CV-uri oha nu te suna nimeni. Sigur de la un nivel incolo apar head huntersii dar acolo e la top management e alta lume. Te cauta ei nu cauti tu. Mai e si varsta ca dupa 45 nu mai prezinti interes ca mai ai putin poate ai si fitze esti mai rigid nu stii cu social media cu TikTok cu de-astea etc. Pana la urma tot planetele te ajuta daca vor :))
    • -1 (7 voturi)    
      Deci unde cauti? (Luni, 27 decembrie 2021, 10:28)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

      Ai dreptate, nu pot sta toti sa astepte pe LinkedIn oferte de la head hunteri. Dar daca tot ce stii sa faci este sa dai cu mopul, cum iti cauti de lucru?
      Eu cred ca inca mai functioneaza foarte bine metoda traditionala - o iei frumusel la picior din poarta in poarta si intrebi. Pornesti din fata casei si iei la rand fiecare supermarket, mall, cladire de birouri etc. Cu cateva CVuri printate si cu vorba buna, sigur vei deschide usi. Chiar daca dureaza cateva saptamani, daca umbli 3-4h/zi vei gasi.

      Problema reala cred ca este alta. Discrepanta salariala este uriasa. 1500-2000 lei net in 2022 in Bucuresti este un venit de mizerie. Abia iti ajunge sa mananci. Daca nu ai deja o locuinta, nu poti trai cu banii astia. Singura solutie pe termen mediu scurt este ca primariile sa construiasca si sa ofere mult mai multe locuinte sociale. Daca poti locui in conditii decente cu o chirie la costuri de 700 de lei in garsoneria construita de primarie, vei accepta 2000 de lei net salariu.
      • 0 (4 voturi)    
        2 chestii (Luni, 27 decembrie 2021, 16:48)

        Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Am primit de nenumărate ori întrebarea "nu știi pe cineva care poate sa...?" de la clienții mei. Desi cred ca networkingul e ok, mă abțin de la a recomanda pe cineva chiar dacă știu oameni care caută de lucru. De fiecare data când am ajutat pe cineva sa găsească de lucru mi-am luat un în freza de la ambele părți implicate (de la acuzații ca aș fi făcut salariul parte în parte sau ceva așa, pana la "mai bine nu-mi ziceai de omul/locul asta de munca" de parca aș fi adus nenorociri pe capul lor :D). Deci, prefer sa mă abțin și sa nu mijlocesc comunicarea între cei care caută personal și oamenii din jurul meu care caută loc de munca.
        A doua chestie, da, unele salarii sunt mizerabile. Dar mai e o problema: dacă la tine în cartier nimeni nu oferă mai mult de 2000 lei pt ce știi sa faci, ce faci? Majoritatea celor de aici prefera sa stea pe cei 2000 lei și sa nu se mute în alt oraș, sa nu se deplaseze pe distante mari, sa nu se deranjeze prea mult. De câțiva ani am început sa văd oameni care închiriază cu alți colegi de munca apt în alte orașe și stau acolo în timpul săptămânii iar în wknd se duc acasă. Am început sa văd oameni din Ploiești care lucrează în localitățile de langa B și fac naveta zilnică. Au apărut și angajatori care aduc cu maxi taxi angajații de prin satele vecine.
        Ideea de baza e ca dacă nu iti place actualul loc de munca nu te împiedică nimic sa cauți în alta parte, alte condiții, alte sume. Întrebarea e: ce ești dispus sa faci? Angajatorii se adaptează. Dacă văd oamenii se duc la alt angajator care are salarii mai mari va creste salariile. Încet dar se întâmplă. Eu nu mai am de vreo 10-12 ani angajatori cu bani în plic, cu munca la negru nu am luat niciodată, dar mai aveam prin 2008-2009 din ăștia care puneau 4h pe contract dar țineau omul 8 ore. Nu mai am. Am din ce în ce mai multi care au salariu+ bonuri+beneficii extrasalariale cât permite codul fiscal. Sunt din ce în ce mai multi cei care au 25-30 zile co și nu 20 ca în Cod, etc.
  • +3 (7 voturi)    
    De ce ? (Luni, 27 decembrie 2021, 10:29)

    gibon47 [utilizator]

    Pentru salariu mare și condiții bune de muncă.
    Capisci ?! Romii se duc la furat. La noi nu prea mai au ce să fure din cauza sărăciei. Se orientează .
  • +13 (13 voturi)    
    Astea sunt motivele: (Luni, 27 decembrie 2021, 10:47)

    consumator2 [utilizator]

    Bine descris: infrastructura, sanatate, invatamant, relatia cu autoritatile! Degeaba ai 8000 pe luna, daca ti-e frica sa intri intr-un spital, sa duci copilul la scoala sau sa conduci pe soselele din Ro! Nu mai zic de indolenta si nepasarea transmisa de politicieni! Auzi tu! Nu au avut timp sa termine temele ca sa putem beneficia de banii UE, pentru ca se certau pe ciolan! Ce le pasa ca pleaca romani din tara, tot or mai ramane cativa! In rest, hai cu banii diasporei!
  • +11 (13 voturi)    
    va rog iesiti din bula (Luni, 27 decembrie 2021, 10:59)

    Cantacuzino [utilizator]

    Cei mai neprofesionisti oameni intalniti in 20 de ani de multinationale sunt cei de la HR. Ca sa fie clar, in Romania, HR inseamna salarizare, adica virarea lunara a salariilor. Recrutarea se face dupa ureche, fara ca angajatul HR sa fie trainuit si sa aiba instrumente de evaluare la indemana. Mai mult decat atat, recrutarea nu se face de catre HR. Pare incredibil, dar asa este. Managementul are obligatia de a propune candidati spre angajare, Deci dragi candidati, cautati manageri si nu persoane de HR care sa va angajeze. Din lipsa de bani si know-how de recrutare, firmele pun presiune pe management sa-si completeze echipa, sub pretextul ca managerul trebuie sa fie cel care sa aiba chimie cu subordonatul, ca doar el lucreaza apoi cu el.
    Uitati-va cine ajunge la HR chiar la firme importante si ce pregatire au. Chiar am fost surprins sa dau la un moment dat un interviu pentru un post de director de vanzari la o multinationala importanta din Romania, si sa am prima discutie cu o fetita de 22-23 de ani, care nu cunostea niciun detaliu despre ce presupunea jobul respectiv. Mi-a raspuns la toate intrebarile si la final i-am multumit pentru discutie. De fapt eu fusesem intervievatorul :))). CEREREA NU SE INTALNESTE CU OFERTA PENTRU CA NU HR-ul REPREZINTA CEREREA, CI MANAGEMENTUL COMPANIEI. Iar la management nu poti ajunge prin platformele cu CV-uri online, ci doar prin prieteni comuni. De aici senzatia ca se angajeaza pe pile. De obicei se angajeaza pe pile pozitiile caldute cu munca si responsabilitate zero, si salariu foarte bun. Exista insa si manageri disperati care cauta candidati si nu gasesc. Eu a trebuit sa apelez la prieteni de fiecare data cand am angajat, si am facut zeci de angajari.
    • 0 (2 voturi)    
      Din poziția de "neprofesionist" în HR (Luni, 27 decembrie 2021, 16:34)

      Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui Cantacuzino

      HR in RO înseamnă doar întocmire de contracte, raportare în Revisal, salarizare și emitere de Adeverințe. Recrutori sunt extrem de putini și, de regula, nu sunt cei care decid condițiile de angajare. Adesea nici măcar angajatorii nu știu ce fel de om caută. Recrutorii fac un profil al salariatului dar, de regula, angajatorii nu tin cont de el și angajează după 'feeling'.
      Eu am firma de salarizare externalizata. Adesea mi s-a întâmplat ca în discuțiile cu clienții sa îmi exprim părerea asupra unor angajări/angajați. M-am obișnuit sa nu se tina cont de opinia mea. Angajatorii ajung sa isi dea pumni în cap mai târziu și sa vina la mine pentru soluții de încetare a contractului.
      Tot din perspectiva mea, observ ca în foarte multe firme contabilii se ocupa cu tot inclusiv cu angajările. Cele câteva firme de care mă ocup și care găsesc și rețin salariații sunt cele în care managerul direct găsește și participa activ la interviuri și decide ce om alege.
      Legat de retenția salariaților, nimic nu se rezolva/schimba atât timp cât nemulțumirile salariaților nu sunt înregistrare nicăieri și nu ajung la patronat.
      HR-ul nu face altceva decât sa implementeze schimbări legislative și sa emită adeverinte. Nu e timp pentru politici de resurse umane, de well-being la locul de munca pentru ca legile se modifica în ritm rapid și controalele se înmultesc. Se pierd zile întregi pe la ITM-uri, în comunicarea cu case de sănătate (din bazele cărora lipsesc salariați), cu case de pensii (care nu găsesc vechimi), cu agenții de șomaj (anexe înainte de angajare, anexe la 24h dupa angajare etc) și multe altele și nu mai are nimeni timp sa se gândească la cum sa mulțumească salariații, multi consuma tot timpul pe care îl au la dispoziție cu raportări și ferit de amenzi. E o discuție interminabilă aici dar în toți anii ăștia de HR (fără recrutare) aș fi vrut sa mă ocup mai mult de lucruri care tin de personal și relații de munca decât de raportări și mulțumit autoritățile.
      • 0 (2 voturi)    
        total de acord (Marţi, 28 decembrie 2021, 11:42)

        Cantacuzino [utilizator] i-a raspuns lui Ecce_Homo

        Firmele de leasing de personal sunt bune cand vrei sa-ti inregistrezi costurile cu personalul pe o alta linie de buget, a.i. sa eviti limitarile impuse de grup :)
        Am calificat ca neprofesionisti recrutorii, care de fapt nici nu sunt recrutori, ci au doar atributii de salarizare, sau Comp&Ben cum li se mai spune. Din pacate nici aici nu se prea pricep, toate schemele de comisionare sau plata variabila sunt intocmite tot de catre liniile de business, HR-ul avand doar rol consultativ, mai pe romaneste trebuind bagati si ei in seama. Dpdv al angajatului companiei cu atributii de middle management, HR-ul mai mult incurca decat sa ajute. Ca top manager, situatia se schimba, pentru ca nu isi mai permit sa incurce, macar te lasa sa actionezi pe cont propriu. Iar tu din curtoazie, ii rogi si pe ei sa discute cu un candidat pe care tu oricum il vei angaja.
  • +10 (12 voturi)    
    Vise, taică, vise ! (Luni, 27 decembrie 2021, 11:17)

    Totorina [utilizator]

    Las că-și găsesc angajații ideali: pe salariu minim și bonuri de masă; ,cu MBA sau Doctorate; în varstă de 25 de ani și cu experiență de doua zeci de ani pe postul publicat; fără obligații social-familiale și care acceptă să doarmă într-o anexă a sediului firmei, care să fie disponibili 24/7 fără să ceară concediu și să se îmbolnăvescă vreodată; fără să ceară scule, echipamente,utilaje, materie primă; personal sau softuri și laptoape cu care să poată atinge niște targeturi la stele.
    Dar mai ales, să nu-i pună dreak să ceară mărire de salariu !!!!!
    Mai stați pe aci, bravi antreprenori și mândre multinaționale, că vă printează AIul 3D angajatul ideal îndată !!!!!!
  • +10 (12 voturi)    
    Principala problema sunt pretentiile angajatorului (Luni, 27 decembrie 2021, 11:55)

    Raka [utilizator]

    De aceea pleaca multi romani in strainatate, deoarece angajatorii romani au niste pretentii care urca la cer, vor persoane cat mai tinere, care sa munceasca ca sclavii peste program, eventual si in weekend, pe te miri ce salariu mizer, sa suporte tipetele si urlete patronasului imbogatit pe spatele angajatilor platiti foarte prost si munciti pana la epuizare, in timp ce ei traiesc intr-un lux exorbitant. Vor ca angajatii indeosebi cei tineri sa aiba n decenii de experienta, eventual sa faca munca a mai multor oameni si surpriza, tot ei sunt contrariati si se plang ca nu gasesc angajati. De ce ar lucra un tanar in asemenea conditii cand se pot duce in strainatate unde angajatorul are rabdare cu tine , iti ofera training, conditii decente, salariu atractiv, e civilizat si nu are pretentii absurde ca angajatorul roman ?!
  • +7 (9 voturi)    
    mangleala de la un capat la altul (Luni, 27 decembrie 2021, 13:00)

    alexdrq [utilizator]

    Suntem tara din UE cu cele mai mici cheltuieli ale patronatului cu angajatii, atat per total cat si pentru salarii. Cel mai mic procent din cifra de afaceri cheltuit pe angajati, asta e realitatea angajatorului roman care se plange ca nu gaseste oameni.
    Fabrica de lactate de la mine din oras exporta aproape toata productia in Germania. Primeste preturi de Germania. Dar ofera salarii de Romania. Si apoi se intreaba de ce nu gaseste angajati si cere sa i se aprobe angajati pakistanezi pe care sa-i plateasca MAI BINE decat pe romani.
    Angajatorul roman e prototipizat de G. Becali care gandeste in termeni de "stapan" si "supus". Asa gandesc marea majoritate. Ei sunt stapanii ce ne fac o favoare ca ne dau de mancare.
  • 0 (6 voturi)    
    nu se vrea (Luni, 27 decembrie 2021, 14:27)

    cmariusalin [utilizator]

    Romania e mentinuta asa de securicii cu legaturi externe tocmai pentru a furniza mana de lucru Vestului si nu numai. De aici si publicitatea pe fata chiar si aici in comentarii a locurilor de munca din strainiatate.
    • +1 (3 voturi)    
      ai dreptate (Luni, 27 decembrie 2021, 15:17)

      alexdrq [utilizator] i-a raspuns lui cmariusalin

      dar vina e 50/50 a tradatorilor conationali si a factorilor externi.
  • +2 (4 voturi)    
    Romania (Luni, 27 decembrie 2021, 15:46)

    Rdu [utilizator]

    a doua tara la nr de emigranti dupa Siria.
    Actiunile institutiilor statului roman au cam aceleasi efecte cu bombardamentele din Siria...
  • +1 (7 voturi)    
    angajatorii&angajații sunt, în primul rând, oameni (Luni, 27 decembrie 2021, 16:00)

    Ecce_Homo [utilizator]

    1.Foarte multi oameni nu sunt educați și nu au cultura, nu sunt suficient de pregătiți și nu vor sa învețe lucruri noi dar vor salarii ca afara. Multi habar n-au cum se numește firma la care lucrează dar se uita strâmb la angajator ca "nu mai da și patronu' 100 lei?"
    2. Multi angajatori vor salariați calificați, care sa nu comenteze prea mult și sa accepte salarii mici. Cel mai des ei sunt în construcții și Horeca. Multi patroni de aici au munca la negru (fie fără contract fie cu alta norma decât cea reala, fie cu salarii la plic)
    3. Statul impune angajatorilor tot felul de lucruri absurde: de la norma la tipul contractelor. Cam tot ce nu poate rezolva statul direct cu oamenii obliga angajatorul sa rezolve (de la colectarea și plata contribuțiilor pana la comunicarea obligativității înscrierii la un fond de pensii).
    4. Nu exista predictibilitate. Nici în ceea ce privește legislația, nici în nivelul costurilor și nici în ceea ce privește mecanismele sociale necesare găsirii unui loc de munca. Agenția de șomaj e inutila, site-urile de profil de regula sunt scumpe pentru firmele mici și mijlocii.
    5. Recrutorii sunt pafaristi și lipsiți de creativitate. De la anunț, la întrebările de la interviuri pana la comunicarea către patronat, majoritatea recrutorilor nu vor sa iasă din cubuletul lor.
    6. In Romania la putere e micro-managementul. Microsefii se uita la fiecare minut în care omul e prezent la lucru, omul se uita la fiecare bănuț cu care e sau nu plătit.
    7. Multe medii de lucru sunt toxice psihologic. oamenii isi fac viața profesionala un coșmar. Știu nenumărate firme în care, în loc sa se muncească, se bârfește, se fac planuri de pus bete în roate altor departamente etc.
    8. Romania are parti bune dar viața de zi cu zi poate fi un coșmar: de la rezolvarea unor chestiuni ușoare la un ghișeu pana la lucruri mai complexe, mai bine te lași de orice ai de gând sa faci ca altfel riști un infarct.
    9. lista continua mult ... lipsa de spațiu aici.
  • +3 (5 voturi)    
    caut loc de munaca ! (Luni, 27 decembrie 2021, 18:13)

    richter [utilizator]

    ca de odihna am...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by