Ordonanța trenuleț (130/2021) a venit cu o noutate: s-a incriminat fapta constând în reținerea și neplata, respectiv încasarea și neplata în termen de 60 de zile de la data scadentă a impozitelor și/sau a contribuțiilor cu reținere la sursă. Ok, nu e ceva rău, dar ce faci dacă tu trebuie să încasezi bani de la stat, nu ai plătit la timp din cauza asta și ANAF se uită la tine? Simplu, te vei trezi cu dosar penal.

FiscalitateFoto: DreamsTime

Nu avem un mecanism de compensare.

Așa cum spunea într-un interviu acordat HotNews.ro de președintele Camerei Consultanților Fiscali – Dan Manolescu, este nevoie de posibilitatea de compensare extinsă (click pentru a deschide) a tuturor sumelor reprezentând impozite cu reținere la sursă cu orice tip de sume neîncasate la buget, indiferent de natura lor și de organul de administrare a acestor sume.

În acest moment, se pot compensa sume de la buget dacă sunt administrate de același organ.

Ce modificare a propus Camera Consultanților Fiscali

Ministerul Finanțelor știe de această problemă, dacă analizăm minuta ședinței Comisiei de dialog social (din 26 ianuarie) în care s-a dezbătut și această temă. S-a făcut acea ședință pe tema unei OUG cu modificări ale Codului fiscal (ce a fost ulterior adoptată de Guvern).

Din partea Ministerului Finanțelor au participat atunci secretarul de stat Lucian Heiuș, alături de directori și specialiști, inclusiv din ANAF.

În acea ședință, Camera Consultanților Fiscali știind că 1 martie este aproape, a venit cu o soluție, ba chiar cu un text scris care prevedea modificarea Legii 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale. Practic dorea introducerea textului de mai jos în acea OUG, propunere care nu s-a materializat:

"Art.6^1-(1) Constituie infracțiune și se pedepșeste cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reținerea și neplata, încasarea și neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor şi/sau contribuțiilor prevăzute în anexa la prezenta lege.

(2) Pentru determinarea sumelor neplătite la expirarea termenului de 60 de zile, corespunzătoare faptei prevăzute la alin. (1), din sumele reținute sau încasate, se scad creanţele bănesti ale contribuabilului plătitor aspra instituțiilor și autorităților de stat, centrale sau locale.

(3) Prevederile prezentului articol intră în vigoare de la data de 1 martie 2022"

De ce este nevoie de această modificare

Așa cum spune CCF, există foarte multe situații în care contribuabilii nu-și pot achita obligațiile fiscale, inclusiv cele pe care sunt obligați potrivit legii să le rețină la sursă și să le plătească, tocmai din cauza neîncasării la scadență sau într-un termen rezonabil de la scadentă, a unor creanțe deținute de ei asupra instituțiilor statului sau autorităților locale.

Aceste creanțe bănești pot fi de natură fiscală, bugetară sau civilă, singurul aspect relevant este acela ca ele să fie înregistrate în activul patrimonial al contribuabilului.

„Apreciem că ar fi complet inechitabil ca un contribuabil aflat într-o asemenea situație, în care are de încasat de la stat în ultimă instantă, o anumită sumă de bani să poată fi cercetat penal pentru neplata către buget a unei obligații fiscale, în limita sumei pe care o are de încasat, de restituit sau de rambursat de la o instituție sau autoritate publică.

Practic această modificare făcea ca ANAF să se uite peste tot înainte de a face pași în vederea unui dosar penal. Fără această modificare, de la 1 martie va urma o bătaie de joc la adresa contribuabililor onești.

Când s-a ridicat problema și s-a prezentat această propunere în plenul Consiliului Economic și Social, reprezentanții Ministerului Finanțelor au spus că propunerea este rezonabilă și o vor avea în vedere și că o vor prelua. Ei bine, până la această oră nu avem un proiect în dezbatere. Mai este timp până la finalul lunii februarie. Rămâne de văzut.