Când mergi la supermarket să faci cumpărături, de obicei nu te uiți la gramajul produselor, mai ales dacă de multă vreme cumperi cam aceleași lucruri. Totuși, de ceva timp, lumea a observat că unele produse cumpărate țin mai puțin: nu mâncăm mai mult sau ne spălăm mai des, ci cantitatea este mai mică la același preț sau, în anumite cazuri, costul este doar puțin mai mare decât înainte. E o inflație mascată, numită shrinkflation.

Atentie la cantitatea produselor din supermarketuriFoto: Hotnews

Aceasta apare, în general, în perioade cu inflație ridicată.

În SUA există în literatura economică fenomenul de shrinkflation de multă vreme. Adică o companie micșorează cantitatea produsului dar păstrează prețul. Consumatorii sunt astfel păcăliți.

*N-am văzut tradus fenomenul în România în cărțile de economie, așa că-l vom folosi în engleză.

Atenția la gramaj e foarte importantă pentru acele companii. Nu primești mai mult, ci mai puțin. Nu e ca la piață unde țăranul îți mai pune în pungă o roșie, un strugure, o cireașă.

În urmă cu câteva luni, când HotNews.ro a observat acest lucru la supermarketuri, a încercat să obțină informații de unii dintre marii retaileri, dar aceștia au refuzat să ne ofere datele cerute: unii s-au făcut că nu înțeleg ce este shrinkflation, iar alții ne-au spus că n-au astfel de date.

E wrap-ul mai mic sau mi se pare?

Alina, 37 de ani, a mers săptămâna trecută la un mall din București, cu o veche prietenă, pentru a-și cumpăra o pereche de adidași pentru alergat. Cea veche s-a deteriorat prea mult.

După ce s-a plimbat o perioadă prin magazine și a găsit perechea perfectă, a zis să mănânce ceva, pentru că i se făcuse foame. Nu mai mâncase de circa un an de la fast food, dar a zis: „Asta e, oricum nu fac asta des”.

Și-a luat un wrap. Când l-a văzut pe tavă, a crezut că are o iluzie optică. S-a așezat la una dintre mese și și-a întrebat prietena care era cu ea: Este mai mic sau mi se pare? Nu mai rețin care era prețul înainte, dar parcă era ceva mai multă cantitate.

După ce l-a mâncat s-a convins că este mai mic, deoarece și-a dat seama înainte se sătura după ce-l consuma.

Alina s-a lovit de shrinkflation.

Nu numai în România se observă, mai nou cam peste tot în Europa a început să se vorbească despre asta.

Fenomenul gramajelor mai mici la același preț a supărat lumea

În Grecia oamenii sunt din ce în ce mai frustrați. Un cetățean se plângea recent că a fost șocat în weekend când a cheltuit 130 euro la supermarket pe cafea, ton, ceapă, salată, 1,2 kg de carne de pui. „Pe ce naiba s-au dus 130 euro”.

„Eu, și cu siguranță alți consumatori din Grecia, ne-am dat seama că paharele cu iaurt s-au micșorat, la fel și pungile de legume congelate, brânza ambalată și altele. 100 g aici, 100 ml acolo și așa avem mai puțin cu 1 kilogram când ne facem cumpărăturile”, spunea grecul.

Fenomenul shrinkflation a stârnit furia consumatorilor și în Germania. Cetățenii au trimis multe plângeri către autoritățile de protecție a consumatorilor, considerând asta ca fiind o hoție.

În Franța a fost lansată o petiție care denunță producătorii și supermarketurile, iar 8.000 de oameni au semnat în primele 10 zile, pentru că tehnica folosită induce în eroare clienții în ceea ce privește dimensiunile și prețurile produselor.

În Spania s-a descoperit că în supermarket anumite branduri de margarină aveau cu 50 de grame mai puțin, anumite iaurturi cu 5 grame, iar chorizo cu 10 grame.

Organizațiile de protecție a consumatorilor au atras atenția și recomandat verificarea gramajelor de către cetățeni pentru că „produsele care aparent nu au preț mai mare, de fapt au”.

În Italia, autoritățile monitorizează fenomenul creșterii ascunse ale prețurilor, în sensul transparenței față de consumatori.

Business Insider are un material în care sunt diferite produse de la hârtie igienică și fast food, la băuturi și mâncare pentru animale. Toate arată fenomenul.

Lucrurile ar putea să se agraveze dacă ne uităm la faptul că prețul energiei în Europa este foarte mare.

Surse:

keeptalkinggreece.com

Foodwatch.org

Spanishnewstoday.com

Bloomberg

The Connexion

Greatitalianfoodtrade.it