Mulți cred că dacă majorezi o taxă vei încasa mai mulți bani. Ei bine, în practică se poate întâmpla opusul, așa cum s-a mai văzut în istorie, nu numai în România, ci și alte țări.

Conferinta Spirits RomaniaFoto: Hotnews

Dacă mărești taxele la alcool, în cazul de față acciza (care urmează a avea o majorare substanțială din 2023 prin OG 16/2022), din cauza prețurilor mult mai mari efectul se va vedea în contrabandă.

Asociația Patronală Spirits România spune că atunci când au crescut prețurile, nu a scăzut consumul. Acela a rămas la fel dar, în schimb, a înflorit piața alcoolului nefiscalizat.

„Vom vedea în toate barurile și discotecile din Centrul Vechi și de pe litoral numai produse, whiskey - vodcă, cu timbre bulgărești. Vom găsi băuturi spirtoase, în general, din Moldova, Ucraina, cum s-a mai întâmplat, ori va începe producția de alcool la negru, cum a mai fost”, a declarat Dumitru Toșa, vicepreședinte operațiuni Zarea.

El este de părere că producătorii mici nu vor rezista cu tot alcoolul pe care îl vând.

„Atunci o să înceapă iarăși ca brandurile locale să fie contrafăcute. Brandurile naționale vor fi copiate, contrafăcute la scară largă”, a afirmat Toșa.

O poză care arată cum se formează prețul la o sticlă de alcool de masă

Creșterea accizei de la 1 ianuarie (3,6%) și apoi de la 1 august (cu 5%) a micșorat marja de profit a companiilor din domeniu.

După ce va crește acciza de la 1 ianuarie 2023, probabil cu circa 15%, dacă s-ar păstra ponderile, marja ar deveni negativă, de unde rezultă că producătorii sunt obligați să mărească ceva mai mult prețurile ca măcar să ajungă la zero sau să se străduiască să facă un mic profit.

Când au crescut acciza, piața nefiscalizată a luat avânt

Conform datelor asociației, majorarea cu 42% a accizei în 2013 a determinat în intervalul 2013-2014 o scădere a pieţei fiscalizate a băuturilor spirtoase de 30%, în schimb reducerea cu 30% a accizei în 2016 a avut ca rezultat în ultimii 6 ani scăderea pieței nefiscalizate cu aproximativ 25% și dublarea veniturilor colectate la bugetul de stat, care au înregistrat 171,75 milioane euro în 2021 pentru toată piața băuturilor spirtoase.

Acest trend se poate inversa în urma creșterii accizei introdusă prin Ordonanța 16/2022, iar alcoolul contrafăcut va face din ce în ce mai multe victime, conform producătorilor și importatorilor de băuturi spirtoase. Într-un singur caz, în 2020, 17 oameni au murit la Iași, dupa ce au consumat alcool contrafăcut.

“Am auzit spunându-se că un preț mai mare va descuraja consumul de alcool, cu efecte benefice pentru sănătate. Este total greșit. Ceea ce se reduce este doar consumul de băuturi alcoolice fiscalizate, în favoarea băuturilor spirtoase contrafăcute, a alcoolului medicinal și al altor produse care de fapt sunt mult mai dăunătoare sănătății”, a declarat Dumitru Toșa, vicepreședinte operațiuni Zarea.

Florin Rădulescu, director operațional Prodal, este de părere că spirtul medicinal nu ar trebui să se vândă la supermarket.

„Eu cred că spirtul medicinal ar trebui să se vândă exclusiv în farmacii. Dacă vă uitați în magazine, sunt peste tot. Etichete cu asistente... drăguț”, a afirmat Rădulescu.

„La sfârșitul lunii septembrie a anului acesta, colectarea de accize în total valoare în România este 2% peste anul trecut, în lei. Asta înseamnă că dacă acciza a crescut cu aproape 9% anul ăsta față de anul trecut și în valoare a crescut cu 2%, rezultă că ne-am dus jos cu 7% în termeni reali în volum. Nu prea e bine. Din ce vedem noi, în ultima vreme, oamenii au început să țină banii în buzunar și noi nu avem niște așteptări pozitive pentru sfârșitul acesta de an”, a mai afirmat Rădulescu.

Reduceri de personal de anul viitor la producătorii de alcool

La rândul său, Tudor Furir a spus că el crede că vor vinde mai puțin anul acesta decât anul trecut și rezultatul va fi influențat de sfârșitul de an.

„Prețurile s-au majorat undeva în a doua parte a anului calendaristic. Ajung pe raft cu un un decalaj de 1-2 luni. Industria noastră a majorat cu sub 10% prețurile anul acesta, spre deosebire de alte industrii care s-au dus în 20-30%”, a spus el.

  • Am fost decenți, în condițiile în care avem aceeași presiune ca alte industrii.

„Nu putem spune că noi cumpărăm sticla mai ieftin ca berea. Anul acesta, încheiem pe minus, cu vreo 5% zic eu, în volume. Anul viitor, dacă ne lasă cum suntem acum, probabil că mai scădem 5-10%. Hai să zicem că ne ajustăm costurile și mergem mai departe. Cu acciza mărită mi-e teamă că ne ducem cu 30% în jos”, a mai arătat Furir.

Dumitru Toșa, de la Zarea, spune că la o scădere de 30% probabil vor veni restructurări de personal.

„Și așa găsim cu greu oameni. După ce sunt găsiți, sunt calificați. La scădere de 5-10% îi păstrăm, dar la 30%... vom fi nevoiți să dăm afară”, a spus el.

Industria cere amânarea actualizării nivelului accizei la alcool și băuturi alcoolice cu inflația anuală până la 1 ianuarie 2024 și limitarea creșterii anuale la un maxim de 5%, care să protejeze industria de șocurile inflaționiste.