Intrarea în Schengen ne va schimba viața în mod pozitiv. Ideal ar fi fost să fi avut deja construite autostrăzi, deoarece beneficiile le-am fi văzut mai repede. Oricum ar fi, cel mai probabil vom vedea o creștere a economiei și prețuri mai bune la produsele importate. Să nu uităm că noi consumăm mult produse din import.

TIR-uri în vamăFoto: Valentina Petrova / AP / Profimedia

Așa cum există libertatea de circulație a oamenilor, la fel va fi și cu cea privind bunurile. Dacă autostrăzile sunt ca venele din corp, transportatorii sunt ca sângele.

Cum ajung produsele în magazine și ce mărește prețul

Mare parte dintre produsele care ajung la noi în supermaketuri sunt aduse din afară. Ați văzut, de exemplu, mere din Polonia, biscuiți de prin alte țări UE etc. Ele ajung acolo pe rafturi după ce sunt cărate ore întregi, în anumite situații zile, de către transportatori.

Sunt două moduri în care se face distribuția:

1. Un contract direct cu un transportator

2. Folosirea unei burse a transportatorilor pentru a găsi pe cineva care să ducă produsele la destinație

Prețul folosit de transportator pentru a duce produsele la destinație include și consumul remorcii frigorifice. Aceasta are baterie, dar nu ține la nesfârșit. Tirul consumă combustibil pentru a o alimenta.

Se întâmplă frecvent ca la vamă, la intrare într-o țară din Schengen, transportatorii să aștepte ore întregi. Sunt cazuri în care este vorba despre zile. Această așteptare presupune un consum mare de combustibil, care se regăsește în prețul final de la raft.

În anumite situații când un producător alimentar are un stoc ceva mai mare în urma unui nou parteneriat, acesta apelează la bursă. Este nevoie de un anumit timp în care să ajungă produsul la destinație, în caz contrar, marfa fiind perisabilă, încărcătura nu mai valorează nimic.

Au fost cazuri în care doar jumătate din transport să mai poată fi vândut din acest motiv, dacă transportatorul nu a fost dotat corespunzător și a stat în vamă mai mult decât a anticipat. Chiar dacă și-a asumat pierderea, totuși s-a văzut rezultatul la raft.

Fiind cantitate mai mică pe piață și cerere mai mare, automat și prețul este mărit de comercianți.

Un motiv pentru care unele produse sunt mai scumpe în România decât în afară este și acesta.

Intrarea în Schengen ar reduce timpul de transport și, de asemenea, combustibilul consumat.

Afacerile vor crește mai ușor

În plus, câștigând acel timp, transportatorii vor putea să facă mai multe curse, ceea ce ar putea duce și la câștiguri mai mari, respectiv salarii mai mari pentru șoferi.

De asemenea, exportul de produse se va face mai rapid, ajutând producătorii locali de diverse lucruri, indiferent că este vorba despre haine sau mâncare.

Business-urile crescând, pot apărea noi oportunități pe piața muncii, cu efecte pozitive pe tot lanțul.

O eficiență crescută poate duce la creșterea afacerilor. Mai mult, chiar investitorii străini își pot face puncte de lucru aici, având în vedere că au acces rapid la toată piața Schengen.

Ca un exemplu: Să spunem că ai o afacere pentru care ai nevoie de materie primă dintr-o anumită țară din Schengen. Stocul pe care îl ai aproape s-a terminat, fostul partener poate nu mai există, și abia ai găsit altul. Nu-ți permiți să pierzi timp așteptând să ajungă la tine materia primă, deoarece în timpul ăsta ai de plătit angajați care nu produc pentru că n-au ce, în lipsa materialelor respective. E timp pierdut, sunt bani pierduți. Intrarea în Schengen ar rezolva și astfel de probleme.

Conform unui document european, în fiecare an 1.700 milioane de tone de mărfuri traversează granițele interne Schengen. Dacă s-ar reintroduce controalele la frontieră, impactul asupra transporturilor ar însemna un cost suplimentar de 1,7 – 7,5 miliarde euro pe an. Pe termen lung, controalele la frontieră ar reduce comerțul dintre țările Schengen cu 10 până la 20% și un impact negativ în PIB între 0,8 – 2,7%.

Sursă foto: Dreamstime.com