ING Bank și Raifeissen Bank au fost amendate recent de Autoritatea de Supraveghere a Datelor Personale pentru accesarea ori divulgarea neautorizată de date cu caracter personal ale unor clienți persoane fizice, care au avut drept consecință efectuarea de plăți de către terțe persoane, ori aprobarea unor credite fără ca respectivii clienți să le fi solicitat.

GDPRFoto: Pop Nukoonrat / Dreamstime.com

Amendă în valoare de 20.000 de euro pentru ING Bank: Care au fost neregulile

Autoritatea Națională de Supraveghere a Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a anunțat luni că a finalizat în cursul lunii octombrie 2022 o investigație la operatorul ING Bank NV Amsterdam Sucursala București și a constatat încălcarea dispozițiilor art. 32 alin. (1) și alin. (2) din Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR).

Amenda aplicată a fost de 98.076 lei (echivalentul sumei de 20.000 euro).

Investigația a fost demarată ca urmare a transmiterii de către operator a unei notificări privind încălcarea securității datelor cu caracter personal în temeiul Regulamentului General privind Protecția Datelor.

  • „La baza notificării au stat informații potrivit cărora s-au accesat și divulgat neautorizat datele cu caracter personal ale unor de persoane vizate (date de identificare asociate actului de identitate; date de contact; date de natură bancară (tranzacții și produse deținute, date asociate cardului); user și parolă modul Internet Banking (Home'Bank), având ca și consecință efectuarea de operațiuni de plată de către terțe persoane, cu afectarea datelor cu caracter personal ale acestor persoane vizate.
  • În cadrul investigației s-a constatat că operatorul ING Bank NV Amsterdam Sucursala București nu a implementat măsuri tehnice și organizatorice adecvate în vederea asigurării unui nivel de securitate corespunzător riscului prezentat de prelucrare, generat în special, în mod accidental sau ilegal, de divulgarea neautorizată și accesul neautorizat la datele cu caracter personal transmise, stocate sau prelucrate într-un alt mod. Aceasta a condus la divulgarea neautorizată și accesul neautorizat la datele cu caracter personal ale acelor clienți ING Bank NV Amsterdam Sucursala București.”, se arată în comunicatul autorității.

Autoritatea amintește că în afară de ING și Raiffeisen, a primit recent mai multe amenzi pentru încălcarea GDPR și spune că ambele bănci au plătit amenzile contravenționale.

Trei amenzi în valoare de 28.000 de euro pentru Raiffeisen Bank. Motive

În cazul Raiffeisen, Autoritatea Națională de Supraveghere a finalizat în cursul lunii septembrie 2022 o investigație la această bancă unde a constatat multiple încălcări ale dispozițiilor Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR).

Banca a fost sancționată cu două avertismente și cu trei amenzi în cuantum total de 138.572 lei (echivalentul sumei de 28.000 euro), astfel:

  • 1. Amendă în cuantum de 98.980,00 RON, echivalentul a 20000 EURO pentru încălcarea art. 32 alin. (4) coroborat cu art. 32 alin. (1) și alin. (2) din RGPD;
  • 2. Avertisment pentru încălcarea prevederilor art. 32 alin. (1) și art. 32 alin. (2) din RGPD;
  • 3. Amendă în cuantum de 14.847,00 RON, echivalentul a 3000 EURO, pentru încălcarea art. 32 alin. (4) coroborat cu art. 32 alin. (1) și alin. (2) din RGPD;
  • 4. Amendă în cuantum de 24.745,00 RON, echivalentul a 5000 EURO, pentru încălcarea art. 25 alin. (1) din RGPD;
  • 5. Avertisment pentru încălcarea prevederilor art. 32 alin. (4) coroborat cu art. 32 alin. (1) și alin. (2) din RGPD.

Ce nereguli spune ANSPDCP că a identificat:

Potrivit autorității, investigația a fost demarată ca urmare a transmiterii de către operatorul Raiffeisen Bank a unui număr de 17 notificări cu privire la producerea unor încălcări a securității datelor cu caracter personal, raportat la dispozițiile Regulamentului General privind Protecția Datelor.

Astfel, în cursul investigației s-au constatat, în principal, următoarele:

„S-au efectuat interogări de către Raiffeisen Bank în sistemul de evidență administrat de Biroul de Credit S.A., respectiv în cel administrat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și, de asemenea, s-au utilizat sistemele informatice ale operatorului Raiffeisen Bank S.A. pentru a simula decizii de creditare ("prescoring") pentru un broker extern de credite.

În două situaţii, s-a procedat la efectuarea de operațiuni de prescoring pentru clienți sau potențiali clienți, însă interogarea în Sistemul Biroului de Credit s-a realizat fără ca documentația aferentă interogării să fie semnată de solicitanții respectivi. S-a constatat că incidentele notificate Autorității naţionale de supraveghere au vizat un număr de cel puțin 169 persoane fizice.

Operatorul Raiffeisen Bank SA a notificat Autorității un incident referitor la acordarea de credite unor clienți, persoane fizice, prin intermediul unei entități având calitatea de persoană împuternicită a operatorului. La baza notificării au stat informații potrivit cărora clienților li s-ar fi aprobat credite de nevoi personale fără ca aceștia să le fi solicitat și fără să fi semnat documentele aferente.

Prin urmare, s-a reținut faptul că Raiffeisen Bank S.A. nu a luat măsuri pentru a asigura că orice persoană fizică care acționează sub autoritatea operatorului și are acces la date cu caracter personal nu le prelucrează decât la cererea operatorului și nu a implementat măsuri tehnice și organizatorice adecvate în vederea asigurării unui nivel de securitate corespunzător riscului prelucrării. Aceasta a condus la accesul neautorizat și/sau divulgarea neautorizată a datelor cu caracter personal transmise, stocate sau prelucrate prin aplicațiile informatice utilizate de Raiffeisen Bank S.A. în activitatea de creditare.

Operatorul a notificat un incident cu privire la încălcarea securităţii datelor care a constat în faptul că, în derularea procesului de actualizare a datelor unei cliente, s-a introdus în sistem o adresă de e-mail greșită și s-a transmis altei persoane fizice un document cu multiple date personale aparținând clientului băncii.

Un alt incident a constat în faptul că operatorul Raiffeisen Bank SA a transmis, prin e-mail, date confidențiale către o altă persoană decât persoana vizată.

O altă notificare a unui incident produs la nivelul operatorului a vizat faptul că s-a transmis pe o adresă de e-mail eronată a unei alte persoane fizice, un document intitulat ”Formular pentru definire date personale” și care conținea numeroase date personale ale unui client al băncii.

Un incident similar s-a produs ca urmare a faptului că doi clienți ai operatorului au depus sesizări asemănătoare, iar în momentul pregătirii e-mailului de răspuns la sesizarea primului client, operatorului a anexat în emailul transmis acestuia documente cu date personale aparținând celuilalt client. Cauza transmiterii greșite a documentelor a fost reprezentată de asemănarea dintre tipologia sesizărilor și momentul succesiv de trimitere a răspunsului.

Un alt incident cu privire la încălcări a securității datelor, notificat de operator, a privit o situație ce implică și suspiciuni de frauda internă în creditare și a constat în:

a) efectuarea de operațiuni specifice pentru acordarea unui credit pentru un client persoană fizică, fără prezența solicitantului la sediul agenției.

b) solicitarea de facilități de credit de tip Card de Credit, completarea și semnarea documentației aferente facilității de tip card de credit, solicitarea de facilități de credit de tip credit de nevoi personale, completarea și semnarea documentației aferente facilității de tip credit de nevoi personale, actualizarea datelor persoanelor vizate în aplicația Băncii prin modificarea numărului de telefon al persoanelor vizate cu numărul de telefon al angajatului băncii și prin introducerea unei adrese de email fictive.

Un incident similar, notificat de operator și investigat de Autoritatea națională de supraveghere, a constat în prelucrarea de date de către operator în legătură cu acordarea a trei facilități de credit (Flexicredit, refinanțare Flexicredit respectiv Card de Cumpărături), în numele unei persoanei fizice, client al băncii, dar fără ca acesta să fi solicitat, în realitate acele credite.

O altă încălcare a securității datelor cu caracter personal, notificată de operatorul din domeniul bancar, a constat în divulgarea neautorizată a datelor cu caracter personal ale unor clienți din contul Smart Mobile (serviciul de mobile banking pus la dispoziție de către Raiffeisen Bank) al acestora către alți clienți ai operatorului.

În contextul celor de mai sus, în cadrul investigației s-a constatat că operatorul Raiffeisen Bank S.A. nu a luat măsuri pentru a asigura că orice persoană fizică care acționează sub autoritatea sa și are acces la date cu caracter personal nu le prelucrează decât la cererea operatorului.

Aceasta a condus la accesul neautorizat la datele cu caracter personal ale clienților Raiffeisen Bank S.A., (de exemplu, nume, prenume, adresa de domiciliu, cetățenie, naționalitate, imaginea persoanei, codul numeric personal, numărul și seria cărții de identitate, email, nr. telefon, date din Sistemul Biroului de Credit, date din sistemul de evidență administrat de ANAF, date din contul Smart Mobile) și la divulgarea neautorizată a acestor date, de către operator.”

Sursa foto: Pop Nukoonrat / Dreamstime.com