În 2021 ANAF lansa un serviciu Chat în faza de testare, ce ar fi trebuit să fie îmbunătățit din 2022. Timpul a trecut, așa că am decis să vedem dacă știe răspunsul la câteva întrebări banale. Recomandarea președintelui Fiscului este: Pentru informații în domeniul fiscal se poate folosi Call center, formularul de contact de pe site, SPV ori să mergeți sediile unităților fiscale. Deci nu vă bazați pe Chat.

ANAF - FiscFoto: Hotnews / Florin Barbuta

La intrare pe pagina de Chat, agentul Diana ne-a întrebat cu ce ne poate fi de folos.

Prima întrebare a fost: Declarația unică pentru veniturile de anul trecut trebuie depusă până pe 25 mai. Declar la noile plafoane introduse prin OG 16/2022 sau la cel din 2022 de 12 salarii minime?

Diana a răspuns: „Prin intermediul serviciului Chat va oferim informatii cu privire la accesarea serviciilor disponibile pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Avand in vedere cele solicitate de dumneavoastra avem rugamintea de a ne contacta telefonic la numarul 031.403.91.60. Agentii Contact Center va vor oferi asistenta necesara”.

Prin urmare, în acest moment ANAF plătește oameni ca să ofere doar informații cu privire la accesarea serviciilor instituției. Acest lucru poate fi ușor făcut de un robot online: nu e nevoie să fie un om.

(Răspunsul ar fi trebuit să fie: Se declară prin plafonul de 12 salarii minime pentru veniturile din 2022, iar la estimările pentru 2023 trebuie avute în vedere plafoanele de 6, 12 și 24 de salarii).

Am încercat apoi cu încă o întrebare tot din această sferă a Declarației unice, dar răspunsul a fost același: copy/paste.

Crezând că discutăm cu un robot, am întrebat dacă stăm de vorbă cu unul, deoarece nu era clar.

Diana ne-a răspuns: „Sunt agent uman”.

Nu este clar dacă Chat a fost îmbunătățit. Tot același lucru oferă: informații despre serviciile din site-ul ANAF. Posibil să fie folositor anumitor persoane care nu se descurcă cu site-ul.

Ce spune despre serviciu președintele Fiscului

“Prin intermediul Chat se oferă informații cu privire la serviciile oferite contribuabililor pe portal, astfel încât cei care nu pot găsi informatiile/serviciile electronice de pe portal sa poată fi ajutați de agenții Contact center”, a afirmat Lucian Heiuș, președintele ANAF.

  • Nu se oferă informații supuse secretului fiscal sau informații în domeniul legislației fiscale, nefiind acesta scopul acestui serviciu.

“Pentru informații în domeniul fiscal orice contribuabil poate solicita asistență în domeniul fiscal apelând telefonic Contact center (Call center) sau electronic prin intermediul formularului de contact de pe site sau din SPV sau față în față la sediile unităților fiscale”, a explicat el.

De asemenea, a menționat că ANAF are inclus în PNRR un proiect prin intermediul căruia se are în vedere implementarea Chatbot (serviciu prin care se va oferi o gama vastă de informații contribuabililor).

Proiectul are termen de implementare finele anului 2024.

“Până atunci, continuăm cu ce avem și încercăm să îmbunătățim”, conchide Lucian Heiuș.

Așadar, dacă va fi implementat Chatbot, acest serviciu pare a fi mai bun decât actualul Chat. Rămâne de văzut.