Codul fiscal va fi modificat în acest an, așa cum ne-am obișnuit, dar urmează noi schimbări pe zona microîntreprinderilor, se lucrează la restrângerea facilităților, inclusiv a celor introduse prin legi speciale, precum și la taxarea multinaționalelor.

TaxareFoto: Virojt Changyencham | Dreamstime.com

Aceste lucruri au fost menționate recent de un oficial al Ministerului Finanțelor, Georgeta Toma - șef serviciu - Direcția Generală de Legislație Fiscală și Reglementări Vamale și Contabile.

“O să avem și anul acesta modificări pe Codul fiscal. Din sursele noastre de reglementare, avem o reglementare pe politici naționale, avem această reglementare pe politici comunitare pentru că România este stat membru al UE. Și la nivel european o să constatăm că este o efervescență de reglementare”, a spus Georgeta Toma, la TaxEU Forum.

Potrivit acesteia, avem și angajamentul de reformă fiscală, componentă din PNRR.

„Pentru a beneficia de fondurile respective au fost negociate câteva elemente și de politică fiscală. Cele mai importante sunt cele care au venit în sfera microîntreprinderilor. Izvorul acestor reglementări vine din angajamentul pe care România l-a făcut în cadrul acestui proiect european”, a precizat ea.

Ea este al doilea reprezentant al Ministerului Finanțelor care anunță creșteri de taxe, după Alin Chitu, secretar de stat în instituție. El a fost contrazis în ianuarie de Adrian Câciu, ministrul Finanțelor, dar având în vedere că se repetă povestea, este clar că se lucrează la asta.

Unde vor fi schimbări fiscale

Din perspectiva PNRR, Georgeta Toma a precizat că revizuirea Codului fiscal va viza facilitățile.

„Aceste facilități se află într-o analiză atentă a unor experți internaționali și după definitivarea acestui raport vor fi anumite “ajustări”, să le spunem așa, pentru facilitățile care există în tot Codul fiscal. Pe de altă parte, nu numai în Codul fiscal”, a precizat reprezentanta Ministerului Finanțelor.

  • „Avem facilități și în alte acte normative, nu? Cum este Cooperativa agricolă de producție care, ca facilitate, nu o să o găsim în Codul fiscal, dar ea se regăsește în Legea specifică”.

„Vor fi în viitor modificări care vor fi aduse facilităților fiscale. Ele vor trebui să devină mai echitabile”, a explicat ea.

Ea a avut o prezentare în care scria „modificări aduse Codului fiscal care reduc treptat domeniul de aplicare al regimului fiscal special aplicabil microîntreprinderilor”.

Nu a intrat în detalii, dar cel mai probabil urmează încă o scădere a plafonului pentru microîntreprinderi, posibil la 300.000 euro, cum se vehiculează de ceva vreme. Asta după ce a scăzut în acest an de la 1 milion de euro la 500.000 euro.

Ce se va schimba în taxarea multinaționalelor

O altă modificare, proiectul urmând a fi prezentat până la final de an, vizează transpunerea directivei cu privire la impozitul pe profit minim la nivel global, de 15%.

“Foarte mulți contribuabili români din sfera de aplicare plătesc 16% pe profiturile respective. Sigur, la calcule mai atente o să vedem că și în România cota efectivă de impozitare este mult mai redusă. Vor trebui făcute calcule exacte pe elementele de impozitare”, a precizat Georgeta Toma.

Practic, se dorește transpunerea Directivei UE 2022/2523.

“Acest act normativ nu va avea impact asupra tuturor contribuabililor plătitori de impozit pe profit pentru că directiva are un prag de nivel de afaceri pe care dumneavoastră îl cunoașteți și din alte raportări care se fac la nivel european (750 milioane euro). După datele pe care le avem există și în România grupuri naționale și multinaționale care sunt în această sferă de reglementare”, a precizat ea.

  • Sunt mai puține ca număr față de alte state care sunt cumva mai prietenoase cu grupurile multinaționale, dar sunt și în România grupuri care vor aplica aceste reguli fiscale.

“Noi suntem în poziția de a ține mai multe filiale ale unor grupuri multinaționale. Mai mulți contribuabili români vor face parte din regulile societății mamă cu sediul în alte state europene”, a explicat reprezentanta Ministerului Finanțelor.

Conform prezentării ei, impozitarea efectivă minimă a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni constă în:

  • O regulă de includere a veniturilor (IIR) potrivit căreia o societate-mamă a unui grup de întreprinderi multinaționale sau a unui grup național de mari dimensiuni este obligată să calculeze și să plătească partea sa alocabilă din impozitul suplimentar pentru entitățile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus;
  • O regulă a profiturilor subimpozitate (UTPR), potrivit căreia o entitate constitutivă a unui grup de întreprinderi multinaționale datorează un impozit care este înregistrat ca o cheltuială suplimentară egală cu partea din impozitul suplimentar care nu a fost perceput în temeiul IIR la nivelul societății mamă pentru entitățile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus.

Entitate constitutivă” înseamnă:

  • orice entitate care face parte dintr-un grup de întreprinderi multinaționale sau dintr-un grup național de mari dimensiuni; și
  • orice sediu permanent al unei entități principale care face parte dintr-un grup de întreprinderi multinaționale.
  • Impozitul suplimentar = diferenta impozit de 15% -cota efectivă de impozitare
  • Baza de impozitare = profitul sau pierderea calificată, stabilit/ă în situațiile financiare utilizate în scopul de consolidare contabilă, care face obiectul unor serii de ajustări.
  • Calculul este jurisdicțional

IMPORTANT: Potrivit prezentării ei, „pentru a permite statelor membre să beneficieze de veniturile din impozitul suplimentar colectat de la entitățile constitutive impozitate la un nivel redus situate pe teritoriul lor, statele membre au posibilitatea de a aplica un sistem național de impozitare suplimentar calificat Este calculat în același mod ca și impozitul suplimentar”.

“Dacă am avea în România o filială a unui grup multinațional cu societatea mamă în Franța, acest impozit minim ar fi trebuit plătit în Franța. Pe de altă parte știm foarte bine că tot la nivel OCDE s-a pus în evidență faptul că impozitul trebuie plătit în statul unde se generează profiturile”, a explicat Georgeta Roma.

În cadrul acestui sistem de impozitare minimă de 15% s-a pus în evidență un concept nou, spune ea.

„Deși vorbim de această impozitare multinațională, această parte de impozit care ar fi trebuit plătită în statul societății finale a grupului respectiv va rămâne totuși în România pentru că la nivel OCDE s-a discutat această idee de a aduce un impozit național suplimentar”, a precizat reprezentanta MF.

  • "E puțin mai complicat, dar practic impozitul pe profit între cota efectivă din România și 15% va rămâne tot în România".

“Până la 31 decembrie vom avea un act normativ independent de Codul fiscal prin care vom transpune directiva în legislația națională. Asta ne propunem”, a precizat Georgeta Toma.

Sursă foto: Dreamstime.com