„Încercați să nu credeți tot ceea ce vedeți pe Instagram. Nimeni nu-și postează acolo insuccesele, toți își urcă doar succesele. Nu trebuie să vă descurajeze faptul că nu reușiți imediat ceea ce vedeți la alții. Trebuie să investiți în voi și să faceți asta pe termen lung”, le-a spus Jaxi (vlogger și influencer) colegilor de generație, dornici să știe cum se pot face bani mulți și repede.

JaxiFoto: HotNews/Dan Popa

Jaxi (Costin Vrânceanu pe numele lui) este un gamer profesionist care a activat în scena competițională în perioada 2016-2018, când a devenit full time streamer pentru organizația Nexus. De atunci, este creator de conținut dedicat pe jocul Counter Strike, a lansat o aplicație gratuită pentru comunitate, a organizat 4 concursuri în România pentru comunitatea de CS:GO și a doborât orice record stabilit până acum la numărul de echipe înscrise.

„Am ales să fac o chestie pe care la acea vreme oamenii nu o înțelegeau: gaming. Pe urmă a venit crearea de conținut. Era greu pe atunci, chiar dacă azi pare foarte frumos și cool. Atunci când am început eu chestia asta nu era deloc așa; se făcea într-o sală de internet undeva la un subsol”, spune Jaxi, care are peste 220.000 de abonați pe canalul său de Youtube.

Discuția lui cu tinerii a avut loc în cadrul unui eveniment organizat de BCR cu ocazia Zilei Educației Financiare, la care au participat specialiști din diferite domenii.

Sunt foarte multe modalități de a face bani frumoși în România- de la influenceri la strategi de social media -asta însemnând de la youtube, tiktok, twitch...

„E foarte important să vă găsiți încă de acum ceea ce vă place să faceți, pentru că dacă descoperiți ceea ce vă place cu adevărat, o să reușiți să faceți bani fără să simțiți că faceți un efort. Sunt foarte multe modalități de a face bani în România- de la influenceri la strategi de social media -asta însemnând de la youtube, tiktok, twitch sau alte asemenea aplicații. Ideea e să vă apucați foarte devreme de asta pentru că poate peste 3-4-5 ani s-ar putea n-o să vă mai placă”, spune Jaxi

„Începutul e greu. Eu am început cu o cameră video împrumutată”

„Când am început crearea de conținut, nu aveam bani de o cameră video performantă. Am început cu o cameră împrumutată. Iar banii pe care i-am câtigat i-am pus deoparte. E drept, stăteam cu ai mei, așa că nu aveam cheltuieli cu chiria, utilitățile șamd. Uneori aveam bani de un suc pe care să-l beau pe o bancă în parc. Dar încet-încet, banii au început să vină. Iar după ce mi-am strâns bani suficienți, mi-am cumpărat propria cameră video performantă. Acum vin la mine creatori de modă și alte firme care mă susțin cu produsele pe care le fabrică”, explică Jaxi.

Sunt foarte mulți oameni care trăiesc foarte bine deși nu-i știe nimeni. Vând produse de pe anumite site-uri, creând pe TikTok content și câștigă un procent din vânzarea acelui produs

Foto: Imagine din conferința BCR: De la stânga la dreapta: psiho-terapeutul Diana Stănculeanu, Jaxi, Sergiu Manea (CEO BCR)

„Există un trend acum …sunt foarte mulți oameni care trăiesc foarte bine deși nu-i știe nimeni. Ei vând niște produse de pe anumite site-uri, crând pe TikTok content pentru diverse produse iar ei câștigă un procent din vânzarea acelui produs. Ei nu fac o reclamă directă ci doar spun”Ia uite ce tare e produsul ăsta! Mi l-am luat acum și tocmai mi-a schimbat viața. Și dacă faci chestia asta cu mai multe produse poți ajunge să faci bani frumoși”, spune influencerul.

„Am un prieten care la 12-13 ani face câteva sute de euro lunar din editare foto-video”

Sau, dacă vrei să pornești din zona de online, cel mai bine e să te apuci să înveți editare foto-video și chiar strategii de social media. Și asta pentru că În momentul de față crește foarte mult numărul celor care devin influenceri online și asta face să fie nevoie de acești oameni care să editeze. Și se câștigă foarte bine. Am un prieten care la 12-13 ani face câteva sute de euro lunar, mai spune influencerul.

„Iar eu am un bun prieten -designer de top- a făcut coperțile foarte multor reviste de la noi- care de 4-5 luni nu-și găsește de lucru. De ce? Pentru că omul e specializat doar în Photoshop și acum cu softurile de AI faci cu bani puțini ceva pentru care el ar fi cerut sute sau mii de euro”, a spus deputatul PNL George Tuță, prezent la discuție.

Jaxi le-a mai recomandat colegilor de generație să nu investească banii decât în lucruri pe care le înțeleg. „Eu mă uit acum să investesc în imobiliare. Am ales o anumită zonă, mă uot la dotarea cu utilități, la posibilitățile pe care le oferă, la preșul din ultimii ani, cum a crescut sau a scăzut și când s-a întâmplat asta, din ce cauze....Înainte de a -mi plasa banii vreau să înțeleg întreg ecosistemul din jurul investiției mele”, le-a spus Jaxi tinerilor prezenți.

Psiho-terapeut: Ceea ce observăm este o scădere a toleranței la frustrare, a scăderii capacității de efort, cumulat cu o creștere a nevoii de a-și găsi repede locul în carieră

„Vor cât mai mult, cât mai repede. Dar nu trebuie generalizat, sunt nuanțe diferite în interiorul fiecărei generații și circa 30% nu se potrivesc descrierii generale. Ceea ce observăm este o scădere a toleranței la frustrare, a scăderii capacității de efort, cumulat cu o creștere a nevoii de a-și găsi repede locul în carieră . Doar că în acest moment traseul de școală formală eșuează sau începe să eșueze- dovadă că avem tot mai mulți tineri NEET. Uneori tinerii au un loc de muncă care nu le împlinește nevoile, unde au parte de un program rigid”, spune într-o discuție cu HotNews.ro spune Diana Stănculeanu, psihoterapeut.

Aici, familia ar putea juca un rol important, crede psiho-terapeutul, „dacă ne-am uita la copiii noștri și dincolo de rolul de elev pe care îl joacă aceștia. Dacă am fi atenți și la alte lucruri înafara notelor de la școală. Pentru că și acum pentru părinți notele reprezintă principalul predictor al succesului în viață. Mai sunt apoi părinții care încearcă să le ofere copiilor cât mai multe competențe și care își duc copiii prea repede prin prea multe activități extra-școlare. Și mă refer aici la vârsta de grădiniță sau școală primară. Și copiii ajung în gimnaziu copii deja obosiți de acest program încărcat, copleșiți de teme și de obligații în care nu se mai regăsesc și pentru care motivația este compromisă atunci când vine vorba de învățare”, mai spune Stănculeanu

Ea este autoarea unui studiu foarte interesant privind motivația alegerii facultății, studiu făcut pe elevi din clasa a XI-a și a XII-a. Rezultatele acestui studiu a arătat că sub 5% din elevi își aleg facultatea în funcție de cât de mult le place specializare. Mer acolo fie pentru că acolo merg și prietenii lor, fie că știu că se intră ușor fie că așa le-au cerut părinții, spune Diana Stănculeanu, psihoterapeut

Generația Z s-a născut după 1995 ca prima generație care a crescut cu computere, smartphone-uri și internet. Alfabetizarea lor financiară este un pas crucial pentru băncile care doresc să facă legătura de la mileniali la clienții din generația Z.

Recesiunea trecută, bula imobiliară, pandemia iar acum războiul de la granița de nord îi obligă pe tinerii digital nativi să vadă cum părinții se luptă să facă față impasului financiar. Deși pot fi mai pricepuți din punct de vedere financiar decât mulți dintre mileniali, mare parte a tinerilor din generațiile Z și Alpha se confruntă cu stresul legat de banii puțini, de costurile cu chiriile sau cu obținerea unui loc de muncă.

Majoritatea persoanelor din generația Z sunt îngrijorate de lipsa banilor iar 8 din 10 se bazează pe părinți și familie pentru a obține informații financiare. Acest lucru este o provocare, având în vedere că mulți părinți au crescut la rândul lor cu informații financiare uneori precare și cu opțiuni mai puțin sofisticate legate de economii, pensie, credite pe care adesea nu înțeleg nici ei foarte bine.

Generația Z sunt nativi digitali care au crescut cu aplicații și calculatoare pentru aproape orice.

Băncile românești se întrec în a oferi asemenea programe de educație financiară. De exemplu BCR, prin Școala de Bani, și în colaborare cu Asociația Educație pentru Succes, a organizat marți a doua ediție a EduFinFest, marcând Ziua Națională a Educației Financiare, pe 11 aprilie. Ediția de anul acesta a oferit tinerilor din București noțiuni practice despre cum își pot susține planurile de viață prin decizii financiare inteligente, dar și informații despre cum își pot îmbunătăți relația cu banii și care sunt primii pași pentru independența financiară.

CEO-ul BCR: Educația financiară merge cu mult mai departe de înțelegerea produselor bancare și se reflectă în toate ariile vieții noastre: de la împlinire personală, la calitatea vieții de familie și evoluția comunității

„Investiția pentru un viitor mai bun se află în centrul programelor Școala de Bani, iar EduFinFest este un alt instrument prin care aducem în atenție perspectiva pe termen lung a educației financiare și a abilităților de viață. De altfel, toate proiectele noastre pentru tineri și profesori integrează noțiuni financiare și competențe cheie și se bazează pe un proces educațional continuu, adaptat la nevoile și dinamica fiecărei generații. Rolul nostru este să normalizăm conversațiile despre bani, planificare și independență financiară, astfel încât tinerii să fie expuși la ce înseamnă dezvoltarea unui plan de viață sustenabil, dar și la comportamente responsabile în raport cu banii și munca. Pentru că educația financiară este, în sine, educație pentru viață. Merge cu mult mai departe de înțelegerea conceptelor financiare și a produselor bancare și se reflectă în toate ariile vieții noastre: de la împlinire personală, la calitatea vieții de familie, rezultatele de la locul de muncă și evoluția comunității”, crede Sergiu Manea, CEO BCR, gazdă a evenimentului.

Tinerii prezenți la EduFinFest, elevi ai Școlii Comerciale Superioare Nicolae Kretzulescu, audiscutat aprins despre investiția în criptomonede, bani, cum și mai ales în ce merită plasați banii, alături de Diana Stănculeanu și Vrînceanu Costin, creatorul de conținut cunoscut drept Jaxi.