Țara noastră nu ar trebui să fie vizată de o criză alimentară. Făcând o glumă, noi nu vom fi nevoiți să mâncăm insecte, cu condiția să utilizăm inteligent potențialul agricol de care dispunem, prin asigurarea de materii prime pentru zootehnie și industria alimentară autohtone și prin intensificarea producției alimentare, a spus marți rectorul ASE Nicolae Istudor, la Conferința anuală BNR-ASE - ”Navigând printre crize suprapuse”, desfășurată la Banca Centrală.

Productie - record de rapita in RomaniaFoto: USER UPLOADED

Istudor, care e specialist în asigurarea şi gestionarea resurselor materiale în agricultură şi industrie alimentară, a mai vorbit marți despre nevoia de politici agricole noi, „adaptate la vremuri noi”.

Ce a mai spus rectorul ASE:

  • Producția agricolă a unei țări reprezintă principala sursă de asigurare a securității alimentare naționale, iar măsura în care securitate alimentară se realizează prin producția proprie arată gradul de autosuficiență alimentară.
  • Gradul de autosuficiență alimentară diferă de la un stat la altul, în funcție de potențialul agricol, respectiv de suprafața terenului arabil. În ceea ce privește potențialul agricol, România dispune de un potențial agricol ridicat, demonstrat prin suprafața agricolă utilizată, care în anul 2020 a fost de aproape 13,6 milioane de hectare, din care peste 65% adică aproape 9 milioane de hectare, reprezintă teren arabil, conform datelor Eurostat.
  • În ultimul timp am mers mai mult cu mașina prin țară și nu mi-a plăcut ce văd. Văd prea multă culoare galbenă pe ogoare, ceea ce înseamnă rapița. Nu știu dacă este chiar bine pentru noi și pentru securitatea alimentară.
  • Într-un an agricol bun, în țara noastră rata de autosuficiență este de peste 100% la grupa de cereale și produse din cereale, dar există și grupe de produse cu nivel de autosuficiență destul de scăzut, între acestea fiind carnea de porc și de vită în primul rând, dar și fructele, peștele și zahărul.
  • O altă formă a crizei alimentare ce se manifestă în prezent este criza alimentară inflaționistă, aceasta fiind generată de creșterea prețurilor la produse alimentar agroalimentare care determină scăderea puterii de cumpărare a consumatorilor. Lumea întreagă se află într-o criză alimentară de mult timp, cel puțin din punct de vedere al prețurilor, care au crescut foarte mult și face ca din ce în ce mai mulți oameni să nu își permită să cumpere produse alimentare. Putem afirma că securitatea alimentară a țării noastre reprezintă o problemă de distribuție și nu de disponibilitate.
  • În aceste condiții, eforturile ar trebui îndreptate către crearea și consolidarea de organizații de profil agricol de dimensiuni optime, viabile, cu scopul realizării de produse omogene din punct de vedere calitativ și competitive din punct de vedere calitativ și cantitativ. Acestea ar trebui să asigure siguranța și securitatea alimentară și modernizarea, respectiv îmbunătățirea distribuției produselor agro-agroalimentare.
  • Este nevoie de investiții consistente, atât din fonduri naționale, cât și din fonduri europene, în condițiile în care bugetul Uniunii Europene pentru implementarea politică de reguli comune în actuala perioadă s-a redus cu circa 5% pe componenta de plăți și, respectiv, cu 15% pentru dezvoltare rurală. Nu știu dacă a fost o măsură chiar bună în condițiile unei crize iminente alimentare.
  • De asemenea, trebuie să fim atenți la o posibilă criză care vizează asigurarea forței de muncă calificată și care poate fi evitată printr-o grijă și înțelegere mai mare a noastră față de tânăra generație, care nu trebuie judecată cu asprime, deoarece încă mai avem tineri care doresc să învețe și să se pregătească pentru viitor. Principalul nostru obiectiv este pregătirea specialiștilor pentru economia țării noastre. În principal, recunosc că este un obiectiv din ce în ce mai greu de realizat, dar pentru care și noi trebuie să facem mai mult. Când vorbim de noi mă refer aici la familie, la școală și includem aici universitățile și la reprezentanții mediului economico-social. Includem aici obligatoriu și instituțiile statului.