​Starea de spirit a antreprenorilor se depreciază, aceștia anticipând presiuni în privința creșterilor salariale, precum și o diminuare a profitului, după cum reiese din cea mai recentă ediție a studiului Confidex, datele fiind confirmate marți și de Institutul Național de Statistică.

Oameni de afaceri reuniti la o conferinta in BucurestiFoto: Inquam Photos / George Călin

INS chestionează periodic circa 8.000 de șefi de instituții despre cum percep următoarele 3 luni. În anumite sectoare de activitate managerii estimează că vor avea loc concedieri, dar în toate sectoarele prețurile vor crește.

Managerii din industria prelucrătoare preconizează pentru următoarele trei luni, relativă stabilitate a volumului producţiei (sold conjunctural negativ însă). Referitor la numărul de salariaţi se estimează relativă stabilitate, soldul conjunctural fiind de -4% . Pentru preţurile produselor industriale se prognozează creștere în următoarele trei luni (sold conjunctural +16%).

În activitatea de construcţii se va înregistra pentru următoarele trei luni scădere a volumului producţiei, o scădere moderată a numărului de salariaţi (sold conjunctural -7%) și o creștere a prețurilor (sold conjunctural +27 %).

În sectorul comerţ cu amănuntul managerii au estimat o creștere moderată a numărului de salariaţi (sold conjunctural +12%) și o creștere a preţurilor de vânzare cu amănuntul (sold conjunctural +30%).

Cererea de servicii (cifra de afaceri) va înregistra relativă stabilitate în următoarele trei luni (sold conjunctural 0%). Se estimează relativă stabilitate a numărului de salariaţi (sold conjunctural -3%). Conform opiniei managerilor, preţurile de vânzare sau de facturare ale prestaţiilor vor avea tendinţă de creștere moderată (sold conjunctural +10%).

Dacă mediul de afaceri percepe viitorul ca fiind nesigur, vor lua decizii în consecință: vor renunța la a face multe angajări, se vor replia cu producția și vor avea tendința să-și conserve marjele de profit

Mediul de afaceri se uită nu doar la businessul propriu, ci la ceea tot ceea ce se întâmplă în domeniul economiei în ansamblul ei. Se uită la ce se întâmplă în mediul politic, demografic, social sau în domeniul tehnologiilor noi. Managerii trebuie să înțeleagă cum se schimbă mediul în care ei își fac profiturile și ce impact au deciziile Guvernului asupra afacerii lor. Factorii sociali – atitudinile, valorile și stilul nostru de viață – influențează ce, cum, unde și când cumpărăm un produs. Ei sunt dificil de prezis, definit și măsurat, deoarece sunt lucruri foarte subiective, care se schimbă pe măsură ce oamenii trec prin diferite etape ale vieții.

Managerii controlează doar mediul intern al afacerilor, care acoperă deciziile de zi cu zi. Ei aleg consumabilele pe care le cumpără, ce oameni angajează sau concediază, ce produse să fabrice și mai ales cui, cum și unde să le vândă. De aceea, dacă ei vor percepe viitorul ca fiind nesigur pentru business vor lua decizii în consecință: vor renunța la a face multe angajări, se vor replia cu producția și vor avea tendința să-și conserve marjele de profit.

Prognoza economică a Comisiei Europene a revizuit în scădere previziunile de creștere

Prognoza economică a Comisiei Europene a revizuit în scădere previziunile de creștere atât pentru UE, cât și pentru zona euro, indicând un impuls încetinit pe fondul ratelor ridicate ale inflației. Cu toate acestea, prognoza sugerează, de asemenea, o scădere a inflației în următoarele luni, datorită scăderii prețurilor la energie și unei piețe a muncii robuste.

Economia europeană nu va mai crește cu 1%, ci doar cu 0,8%, spune CE. În România, economiștii locali vorbesc despre o creștere de 1,8-2% pentru acest an. Pentru inflație, prognoza europeană o situează la 5,6% în 2023 și 2,9% în 2024.

În România, după ce inflația va coborî la finalul anului la 7,5% (estimarea BNR), pachetul de măsuri fiscale o va re-inflama în primele luni din 2024 la circa 8-8,2%.