Capacitatea populației de a-și achita ratele la bănci a înregistrat o ușoară deteriorare, arată Raportul asupra stabilității, publicat miercuri de Banca Centrală. „Această evoluție s-a manifestat pe fondul majorării ratelor lunare ca urmare a creșterii dobânzilor contrabalansate doar parțial de creșterile salariale”, se arată în Raport.

BNR - Banca NationalaFoto: Hotnews / Florin Barbuta

Merită a fi menționat, adaugă bancherii centrali, că împrumuturile în valută au o rată a creditelor neperformante de două ori mai mare față de cea înregistrată în cazul creditelor în lei.

O categorie distinctă de debitori este supusă unei monitorizări mai atente. E vorba despre cei care au amânat plata ratelor în temeiul moratoriilor intervenite ca urmare a declanșării pandemiei COVID-19. „S-a dovedit că acești debitori întâmpină dificultăți în ceea ce privește onorarea serviciului datoriei după expirarea moratoriilor și înregistrează o rată a creditelor neperformante de aproape 5 ori mai mare, iar volumul creditelor neperformante aferent acestei categorii de debitori reprezintă circa 14 la sută din totalul expunerilor neperformante, deși, raportate la total, aceste credite reprezintă doar 4 la sută”, arată Raportul.

Debitorii care au amânat plata ratelor în temeiul moratoriilor se încadrează în categoria celor mai riscanți debitori

Debitorii care au amânat plata ratelor în temeiul moratoriilor se încadrează în categoria celor mai riscanți debitori, având un nivel mediu al îndatorării la acordare cu mult peste limita prudențială, respectiv de circa 57 la sută.

Debitorii vulnerabili, definiți ca acei debitori cu un grad de îndatorare de peste 45 la sută, înregistrează cea mai ridicată proporție în cazul creditelor de consum garantat (42 la sută) și al creditelor Prima Casă/Noua Casă (41 la sută, septembrie 2023).

În septembrie 2023, rata anuală de nerambursare a înregistrat o ușoară creștere, iar perspectivele privind capacitatea de plată a debitorilor sunt mixte.

Pe de o parte, capacitatea debitorilor de a-și reveni financiar dintre cei care consemnau întârzieri de peste 90 zile la plata ratelor în urmă cu un an (septembrie 2022), s-a deteriorat în perioada recentă.

Numai 3,5 la sută din creditele cu întârzieri de peste 90 zile în septembrie 2022 au revenit la plata ratelor într-un interval de timp mai mic de 3 luni, în scădere față de 2019, în timp ce 83 la sută dintre aceștia au rămas în categoria de neperformanță (cu întârzieri de peste 90 zile).

Pentru următoarele 12 luni este estimată o ușoară creștere a probabilității de nerambursare, atât pentru creditele ipotecare cât și în cazul creditelor de consum.

În acest context, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) vine în sprijinul debitorilor care întâmpină dificultăți, restabilind echilibrul relației dintre creditori și consumatori și crescând încrederea celor din urmă de a apela la serviciile financiar-bancare. Importanța și utilitatea acestei medieri sunt puse în evidență de numărul în creștere atât al cererilor, cât și al soluționărilor amiabile încheiate.