”BRD nu comentează zvonuri din piață. Suntem o companie listată și trebuie să fim atenți să informăm în egală măsură toți stakeholderii: de la acționari, la clienți, la autorități de reglementare. De asemenea, este important de spus că Societe Generale are criterii stricte cu privire la modul în care evaluează portofoliul și subsidiarele sale. „Fotografia” BRD este una foarte bună: suntem o bancă mare, în creștere, pe o piață în creștere. Rezultatele noastre financiare vin pe baza unor date solide și nu sunt obținute prin hazard”, a spus joi Maria Rousseva, CEO-ul BRD cu ocazia prezentării rezultatelor financiare ale grupului.

Maria Rousseva, Directorul General al BRDFoto: BRD

În urmă cu câteva zile Profit.ro scria că grupul bancar francez Societe Generale ar fi angajat JP Morgan pentru a explora posibilitatea vânzării BRD, entitatea sa din România, locul 3 pe piața locală. Informația nu a putut fi confirmată din surse independente.

Ce a mai spus CEO-ul BRD-GSG:

  • În primul rând, BRD a avut o performanță extraordinară de succes în 2023. Am reușit să ne creștem cota de piață, este foarte important și, de fapt, este o creștere record a cotei de piață în ceea ce privește activitatea de creditare.
  • Unul dintre cele șapte împrumuturi date persoanelor fizice în România este acordat de BRD. Așadar, un rezultat foarte, foarte bun realizat de rețeaua noastră, cu o încredere puternică în clienți.
  • Legat de zvonurile privind intențiile Societe Generale cu BRD, este foarte clar că, în calitate de manager al unei companii listate la Bursă- cum este BRD, trebuie să fim extrem de responsabili în comunicare și foarte atenți la ce și la cum comunicăm. Trebuie să informăm în mod egal toți părțile interesate. Nu doar acționarii, ci și angajații noștri, clienții noștri autoritățile de reglementare.
  • Așa că insist: BRD face parte din SG și nu comentează zvonurile de pe piață, mai ales zvonuri de genul acesta. Ne simțim extrem de încrezători și confortabili cu ceea ce suntem.
  • Aș spune că vom ieși cu siguranță din sectoarele poluante, deoarece grupul nostru are aceeași strategie atunci când vorbim de mediu. Cu excepția acestor tipuri de sectoare care poluează mediul, avem finanțare pentru toți clienții posibili din toate industriile posibile. Suntem o adevărată bancă universală. Ne-am dori să rămânem banca universală și să continuăm să oferim servicii relevante tuturor segmentelor, începând de la persoane fizice până la companiile de top unde suntem extrem de puternici, în mod tradițional. Asa ca as spune ca suntem foarte ambitiosi.
  • Vom continua să țintim locul al treilea în piața bancară. Această provocare (de a păstra poziţia din prezent a băncii – n.r.) este o provocare frumoasă pentru că suntem pe o piaţă competitivă, suntem într-o competiţie, iar ceea ce ne dorim este să-i facem pe clienţii noştri fericiţi şi bineînţeles că o competiţie mai puternică ne obligă pe toţi să devenim mai buni şi vedeţi aceste dezvoltări legate de partea digitală. Toate acestea sunt provocate tocmai pentru că avem competiţie şi concurenţă nu doar din partea băncilor, ci şi din partea altor companii. Şi cred această concurenţă şi competiţie poate fi văzută ca o provocare, dar eu zic că este una pozitivă pentru că ne ajută să ne îmbunătăţim şi să creştem. Dacă mă întrebaţi ca şi manager al acestei bănci aş spune că pentru noi la nivel intern e foarte bine să ne oferim aceste obiective ambiţioase şi să ne comparăm cu jucători puternici de pe piaţă şi, dacă vom continua să fim în top 3, să ne dorim să fim în top 3, răspunsul este da.

Grupul BRD a obţinut un profit net de 1,66 miliarde de lei în 2023, în creştere cu 24%, comparativ cu 1,34 miliarde de lei în 2022, iar rentabilitatea capitalului a atins 21% faţă de 15,9% în 2022, potrivit unui comunicat al grupului.

Veniturile anuale ale Grupului BRD au fost de 3,83 miliarde de lei, faţă de 3,46 miliarde de lei în 2022, în creştere cu 10,8%, volumele mai mari şi ratele ridicate ale dobânzilor de piaţă fiind principalele motoare de creştere. Veniturile nete din dobânzi au crescut cu 15% la nivel anual.

Cheltuielile operaţionale au crescut cu 8,6% în 2023 faţă de 2022. Dinamica cheltuielilor de personal (+7,1% an/an faţă de 2022, la 963 milioane lei) reflectă ajustările salariilor şi ale altor beneficii în cadrul contractului colectiv de muncă.

Veniturile operaţionale brute au atins 1,94 miliarde de lei (+13,1% faţă de 2022), iar raportul cost/venit s-a îmbunătăţit pe fondul efectului favorabil al veniturilor (49,4% în 2023 faţă de 50,4% în 2022).

Pe parcursul anului 2023, calitatea activelor a continuat să se îmbunătăţească, rata creditelor neperformante (non-performing loans - NPL - n.r.) scăzând sub 2% (1,9% la sfârşitul anului 2023, faţă de 2,6% la sfârşitul anului 2022), în timp ce rata de acoperire a NPL a rămas confortabilă (75,9% la sfârşitul anului 2023, faţă de 76,5% la sfârşitul anului 2023, la nivelul Băncii).

Poziţia de capital a BRD este solidă, cu o rată de adecvare a capitalului de 21,5% în decembrie 2023 (la nivel individual, cu fonduri proprii incluzând 40% din profitul aferent S1 2023, încorporare în avans deja aprobată de BNR), subliniază comunicatul citat.

Având în vedere rezultatele anului, precum şi traiectoria estimată a adecvării capitalului, Consiliul de Administraţie al BRD a decis să propună un dividend corespunzător unei rate de distribuire de 60% din profitul net al Băncii aferent anului 2023 (dividend brut de 1,4070 lei/ acţiune), sub rezerva votului favorabil al Adunării Generale Anuale a Acţionarilor din 25 aprilie 2024.

Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creanţele din leasing, au înregistrat o creştere de două cifre, +12,8% faţă de finalul anului 2022, prin contribuţia puternică a segmentelor retail şi corporate.

Pe partea de retail (soldul creditelor nete este în creştere cu 6,7% an/an la finalul anului 2023), BRD a înregistrat un nivel record de 7,7 miliarde lei de credite noi acordate persoanelor fizice în 2023 şi, de asemenea, cel mai bun an pentru creditele noi de consum, cu o creştere de 20% an/an. Acordând 1 din 7 credite pentru persoane fizice în sold pe piaţă, BRD şi-a consolidat poziţia pe acest segment. Creditele nete acordate clienţilor companii mici au contribuit, de asemenea, la creştere, consemnând un avans de +46,4% an/an la sfârşitul anului 2023.

"Catalizator remarcabil al creşterii, împrumuturile acordate companiilor au avansat cu 23%, evoluţie bazată atât pe contribuţia puternică a segmentului IMM, cât şi pe cea a clienţilor companii mari. În plus, am continuat să progresăm în direcţia obiectivului strategic de finanţare sustenabilă de 1 miliard de euro până la sfârşitul anului 2025, adăugând în 2023 volume de 2,3 miliarde lei. Cu o sumă cumulată de 800 milioane euro finanţări sustenabile, ne aşteptăm să atingem în avans acest obiectiv. Îmbunătăţirea experienţei digitale a clienţilor rămâne o prioritate pe agenda noastră. Oferta digitală a BRD a fost extinsă cu produse de investiţii accesibile 100% online. Avem acum peste 1,4 milioane de utilizatori ai aplicaţiei mobile YouBRD, în creştere cu 33% faţă de 2022", a declarat Maria Rousseva, CEO-ul BRD Groupe Societe Generale.

BRD - Groupe Societe Generale operează o reţea de 423 de unităţi. Activele totale ale băncii se ridicau, la sfârşitul lunii decembrie 2023, la 81,4 miliarde lei. BRD face parte din Grupul Societe Generale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare.