Noua varianta a taxei auto, discutata de guvern in prima lectura saptamana trecuta, corespunde in totalitate cu cerintele Comisiei Europene, a declarat comisarul pentru pentru taxe si uniune vamala, László Kovács, citat de Radio Romania Actualitati. Comisarul a estimat ca intr-o saptamana forul european va transmite Romaniei raspunsul referitor la taxa auto. In cazul in care raspunsul Comisiei va fi favorabil, procedura demarata impotriva Romaniei, in urma cu un an, va fi inchisa.

"Noua versiune a taxei auto, care este complet diferita comparativ cu primele trei, axata pe principiul emisiilor de dioxid de carbon ale masinilor, cred ca este foarte buna si inovatoare, as putea spune. Aceasta ultima versiune corespunde in totalitate cu cerintele Comisiei. In acest moment, expertii Comisiei examineaza noua lege. Evaluarea finala nu se afla inca pe masa mea, dar este o chestiune de zile si cred ca va voi putea oferi un raspuns complet intr-o saptamana", a afirmat Kovacs.

Guvernul a discutat, in prima lectura, pe 31 martie, noua varianta a taxei auto care include in formula de calcul emisiile poluante. Proiectul urmeaza sa fie dezbatut, joi, in cadrul unei audieri publice organizate de Advocacy Academy si de executiv.

In cazul in care Romania va primi o decizie favorabila a Comisiei Europene asupra noii variante a taxei, procedura de incalcare a tratatului ("infringement"), declansata la sfarsitul lunii martie 2007, va fi inchisa. Romania se afla in a doua etapa a acestei proceduri, potrivit deciziei Comisiei de la sfarsitul lunii noiembrie 2007. Cea de-a doua etapa a procedurii este cea premergatoare actionarii statului roman la Curtea Europeana de Justitie.

Comisia Europeana a demarat procedura considerand ca taxa de prima inmatriculare auto contravine Tratatului de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinilor in cazul celor foarte vechi.