Un client al BRD a obtinut in instanta recunoasterea impunerii ilegale a unor comisioane, informeaza Urban si Asociatii, constatand ca decizia judecatorilor - considerata o premiera in Romania - ar putea deschide calea altor actiuni impotriva practicilor abuzive ale bancilor. Sesizarile privind contractele de credit s-au inmultit de la inceputul anului, a admis presedintele Autoritatii pentru Protectia Consumatorului (ANPC). In prezent, ANPC desfasoara controale, in aproape toate bancile, pentru a verifica daca sunt aplicate clauze abuzive. Numele institutiilor si practicile incorecte vor fi anuntate pana la sfarsitul lunii, iar ANPC ar putea propune chiar modificari legislative.

  • Clientul BRD a fost inscris in Biroul de Credit pentru neplata unor comisioane despre care nu a fost informat
  • Judecatorii au decis ca banca a impus abuziv comisioanele
  • ANPC desfasoara, in iunie, controale in aproape toate bancile
  • Pana la sfarsitul lunii, ANPC va anunta rezultatele controalelor si ar putea propune modificari legislative

In cazul clientului BRD, judecatorii au decis ca impunerea unor comisioane, fara o negociere in prealabil, este ilegala. Clientul BRD a aflat in momentul in care a vrut sa-si refinanteze un credit contractat in urma cu patru ani, ca era inscris in Biroul de Credit desi isi platise ratele. Acesta figura ca restantier pentru neplata unor comisioane pe care BRD le-a introdus fara sa le negocieze cu acesta si fara sa i le aduca la cunostinta.

Judecatorii au stabilit ca "banca nu a facut nicio dovada ca reclamantul si-a asumat obligatia de plata a comisionului de gestiune cont curent. Instanta a retinut ca o astfel de obligatie nu a fost asumata prin contractul de credit incheiat intre parti si nici prin vreun act aditional la acest contract".

Reclamatiile primite de la clientii bancilor s-au inmultit de la inceputul acestui an, a declarat pentru Hotnews.ro presedintele ANPC, Dan Vlaicu, precizand ca institutia pe care o conduce desfasoara in prezent un control in aproape toate bancile pentru a verifica daca termenii contractelor respecta drepturile consumatorilor.

"Am pornit de la sesizarile pe care le-am primit si am extins controlul pentru a vedea ce se intampla in contractele bancilor. Sesizarile s-au inmultit de la inceputul anului 2008 cand unele banci au introdus comisioane, dar controlul nu a fost realizat numai din acest motiv. Este un control tematic pe care il realizam periodic", a spus Vlaicu. Controlul ar urma sa fie incheiat pana la sfarsitul lunii iunie. "Vom avea discutii cu Asociatia Romana a Bancilor. Dorim ca acest control sa aiba urmari practice, care inseamna inclusiv modificari legislative", a precizat presedintele ANPC.

Reclamatiile clientilor au vizat lipsa informatiilor complete cu privire la comisioanele aplicate, majorarea dobanzilor si a comisioanelor fara informare, refuzul recalcularii dobanzii la credit in scopul rambursarii anticipate, neconcordante intre ratele prevazute in contract si cele care se percep, nerespectarea clauzelor privind inchiderea contului la termenul limita din contract.

ANPC este singura institutie care poate verifica daca bancile impun clauze abuzive, in baza legii 193 din 2000 care sanctioneaza practicile inselatoare si a legii 363 din 2007 care stabileste clauzele abuzive.

Printre clauzele abuzive se numara: dreptul comerciantului de a modifica unilateral clauzele contractului fara motiv intemeiat; interzicerea sau restrictionarea dreptului consumatorului de a rezilia contractul sau de a-l denunta unilateral, in conditiile in care comerciantul are acest drept; dreptul comerciantului de a creste pretul serviciului, fara sa acorde consumatorului dreptul de a anula contractul in cazul in care pretul final este prea mare in raport cu pretul convenit la incheierea contractului.

Update: Potrivit reprezentantilor BRD, acesta este un caz punctual, determinat de o problema de natura tehnica legata de raportarea la Biroul de Credit. "Problema de fond este reprezentata de faptul ca pe de o parte, creditul si, pe de alta parte, contul curent, sunt doua produse diferite, cu comisioane diferite. Comisionul de gestiune a contului curent apare in lista de comisioane afisata in toate unitatile bancii, pe site-ul BRD si se percepe in baza Conditiilor Generale, document pe care orice client il primeste in momentul intrarii in relatie cu banca, fiind astfel instiintat despre obligatia de plata", au aratat pentru HotNews.ro reprezentantii institutiei de credit.

Acestia au mai precizat ca aceasta problema a fost rezolvata prin adoptarea deciziei nr. 105/15.12.2007 a Autoritatii Nationale de Supraveghere a Datelor cu Caracter Personal, astfel incat, in prezent raportarea datelor negative la Biroul de Credit se face de catre banci numai dupa instiintarea prealabila, realizata cu cel putin 15 zile calendaristice inainte de data transmiterii, permitandu-i acestuia sa achite datoria si sa preintampine astfel raportarea.

BRD subliniaza faptul ca clientul sau nu a suferit un prejudiciu material ca urmare a raportarii catre Biroul de Credit si a dispus stergerea sa din evidentele Biroului de Credit chiar inainte de finalizarea procedurii judiciare.

Reprezentantii institutiei financiare au declarat ca este improbabil ca o situatie asemanatoare sa se mai repete, avand in vedere faptul ca banca a implementat decizia 105/15.12.2007 a Autoritatii Nationale de Supraveghere a Datelor cu Caracter Personal.