Federatia Europeana a Bancilor pentru Locuinte: "Se vorbeste prea putin despre sursa crizei financiare: sistemul american de finantare a locuintelor"

de Ioana Morovan     HotNews.ro
Joi, 9 octombrie 2008, 14:33 Economie | Finanţe & Bănci


P.Tulin, A.Zehnder, H.Pfeiffer si A.Ciobanu - Conferinta bancilor pentru locuinte
Foto: Hotnews
Andreas Zehnder, director executiv al Federatiei Europene a Bancilor pentru Locuinte (EFBS): "Pe ultima suta de metri, anul trecut, am convins Comisia Europeana sa nu adopte niste recomandari care promovau sistemul american de finantare a locuintelor. Iata, un sistem care a esuat. Acum ne indreptam spre o era a economisirii si cu mai putin accent pe creditele de consum".

Herbert Pfeiffer, presedintele EFBS a declarat ca nu ne aflam la finalul crizei si ca vor mai exista si alte falimente. Intrebarea este "Care sunt invatamintele"?

In opinia sa, problema in SUA a fost ca statul nu dispune de suficiente economii. "Au recurs la importul de economii din alte surse, din Europa. De aceea, criza nu a ramas la nivel national, ci a devenit internationala. In acest moment, raportul dintre datorii si venituri este de 130%", a explicat acesta.

Modelele produselor de finantare pentru locuinte, care presupun economisire inaintea creditarii, au "o sansa istorica" in acest moment deoarece se bazeaza pe depozite individuale, fara implicarea pietei de capital, si au un caracter national.

Zehnder a comentat: "In presa internationala se vorbeste despre faptul ca ar trebui schimbate niste reglementari, spre exemplu, pentru companiile de audit sau cele de rating. Dar nu bancile de investitii sunt sursa crizei! Sursa este sistemul american de finantare a locuintelor. Mai exact, sistemul de incurajare a proprietatii imobiliare. Home Sweet Home este parte din Visul american, iar autoritatile au promovat ideea ca acesta e realizabil fara aportul unui capital propriu, pentru finantarea unei locuinte".

Mai mult, adauga reprezentantul federatiei bancare, dupa criza de la sfarsitul anilor '80, Guvernul american si Banca Mondiala au subliniat eficienta acestul sistem si multe tari l-au preluat: Marea Britanie, Irlanda, Spania.

Directorul executiv al EFBS a mai spus: "Comisia Europeana a angajat o companie de consultanta, London Economics, pentru a formula recomandari pentru piata creditelor ipotecare. Acesti consultanti au recomandat sistemul american. Noi, EFBS, am convins pe ultima suta de metri Comisia Europeana sa nu preia aceste recomandari (in documentele oficiale, n.r.)".

In viziunea federatiei europene, capitalul propriu este absolut necesar la momentul achizitiei unei locuinte.

"Speram ca este un moment potrivit pentru ca Guvernele sa realizeze ca solutia cea mai potrivita o reprezinta un sistem de finantare bazat pe capital propriu", a conchis Andreas Zehnder.

Federatia Europeana a Bancilor pentru Locuinte a fost infiintata in 1962 si are 57 de membri din Uniunea Europeana.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





4588 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    Felicitari Hotnews! (Joi, 9 octombrie 2008, 14:45)

    Alin [anonim]

    Asteptam de mult un articol pe aceasta tema.
  • +1 (5 voturi)    
    bine ca au gasit vinovatii (Joi, 9 octombrie 2008, 15:06)

    ast [utilizator]

    Da, sistemul american de credite fara depozit prealabil a fost de vina pentru criza. Dar nu era o criza internationala daca tarile europene nu investeau in el, asa ca ar putea nemtii care se cred cu nasul pe sus si cumva superiori americanilor sa se uite un pic la bancile proprii care nu o duc prea bine.
  • +7 (7 voturi)    
    o intrebare (Joi, 9 octombrie 2008, 15:07)

    ekek [anonim]

    da, asa este, de ce nu se vorbeste mai mult despre adevaratul vinovat..

    dar alta chestie ma deranjeaza pe mine... de ce nu se ia nimeni de agentiile astea de rating? nu poate fi acceptat ca un sistem putred cum era cel american sa beneficieze de ratinguri A+ sau A++ (sau mai stiu eu ce metode de notare au...)
    ar trebui desfiintate pur si simplu...
    oricum nu inteleg de ce nu este opinia publica deranjata de treaba asta

    dr jekyll will not hide
    • +4 (4 voturi)    
      Opinia publica (Joi, 9 octombrie 2008, 15:17)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui ekek

      Are alte probleme in acest moment.
      Suntem bombardati de dimineata pana seara cu stiri din domeniul financiar asa ca nimeni nu se mai gandeste acum la companiile de rating, care dupa parerea mea sunt marii castigatori ai acestei crize, ei fiind cei care au dirijat criza la inceput.

      Dupa ce criza va lua sfarsit o sa vina si randulcompaniilor de rating sa dea socoteli. In SUA se fac deja investigatii de catre FBI pentru a descoperii mecanismul care a dus la falimentarea marilor banci de investitii americane.
      • 0 (0 voturi)    
        Asa este. (Vineri, 10 octombrie 2008, 1:43)

        Tantza si Costel [anonim] i-a raspuns lui un roman

        Asa este, foarte multa lume s-a lasat pacalita de notarea data unor companii de catre agentiile de rating in momentul alegerii actiunilor.
  • +4 (4 voturi)    
    Intr-adevar un articol bun (Joi, 9 octombrie 2008, 15:12)

    un roman [utilizator]

    Era si timpuls sa spuna cineva sus si tare care este miezul problemei si de ce s-a extins peste tot.
    • +1 (1 vot)    
      Numai un aspect (Joi, 9 octombrie 2008, 17:15)

      Ion [anonim] i-a raspuns lui un roman

      Acesta este numai un aspect al crizei financiare. De fapt nu exista un vinovat izolat in aceasta criza, este un cumul de greseli: guvernele nu au asigurat legislatie de asigurare a investitiilor (au permis mortgage-uri cu credit rating low and /or no downpayment etc), persoanele fizice sau companiile au imprumutat fara sa se gandeasca ca terbuie sa mai si plateasca si apoi cei care au sustinut cu bani acest sistem de finantare cu gandul sa se imbogateasca fara munca. Insa adevaratul monstru nu consta in mortgage-ul in sine cat in piata de contracte derivative care sunt niste instrumente financiare similare cu pariurile la termen. In momentul in care piata de imprumuturi pentru case a scazut (aka mortage market), multe din aceste cei care au pariat au inceput sa piarda enorm, intrand in incapacitate de plata fie jucatorii fie companiile de brokeri care le-au intermediat cumpararea acestor produse financiare. De aceea, e greu sa se estimeze cat se poate pierde pentru ca in functie de evolutia burselor se poate pierde inca mult mai mult sau se poate recupera. De aici mai putem identifica cativa vinovati: avarii care cauta sa castige cu orice pret fara sa munceasca + companiile de brokeri care iau comisioane sa vanda/cumpere dar nu sunt atente sa acopere riscul. Apoi toate bancile si fondurile monetare care au investit in asa ceva cu bani din conturile oamenilor sau fonduri de pensie.
      • +1 (1 vot)    
        ai dreptate (Vineri, 10 octombrie 2008, 0:50)

        opinius [anonim] i-a raspuns lui Ion

        ai dreptate in ceea ce priveste piata de contracte derivative care a dus la extinderea crizei in Europa si Asia.

        Sa zicem merci ca a aparut criza acum, pentru ca din unele articole de anul trecut intelesesem ca aceste contracte se preconizau a fi reglementate si pe piata de la noi.
        • 0 (0 voturi)    
          Derivative (Vineri, 10 octombrie 2008, 18:25)

          Ion [anonim] i-a raspuns lui opinius

          Pe piata romaneasca exista burse la care poti cumpara/vinde contracte derivative, Bursa din Sibiu fiind cea mai puternica: http://www.bmfms.ro. Insa cifrele din tranzactii sunt mult mai mici decat la marile burse din tarile dezvoltate pentru ca economia romaneasca nu apucat sa foloseasca aceste instrumente financiare.
          Contractele derivative in sine nu sunt o problema, ele au menirea sa protejeze (hedging), insa utilizarea lor in scop de profit rapid (specula) si fara acoperire duce la situatii de criza si risc major. Trebuie sa se inteleaga ca interventiile guvernelor de a introduce bani in sistem sunt menite sa acopera riscul celor care au cumparat derivative sa isi acopere pierderile in caz ca piata cade. De aceea guvernul american nu a adoptat planul initial pentru ca nu au fost suficiente detalii despre ce anume se acopera, ei nu vor sa acopera posibilele pierderi ale speculantilor.
      • 0 (0 voturi)    
        bun (Vineri, 10 octombrie 2008, 2:08)

        atreus [anonim] i-a raspuns lui Ion

        bun articol si bun comentariu... in sfarsit cred ca inteleg si eu. Merita citit din cand in cand hotnews!
  • 0 (0 voturi)    
    adevaratii vinovati (Joi, 9 octombrie 2008, 21:38)

    anonim [anonim]

    acest sistem american a functionat multi ani si ar fii functionat mult si bine daca nu ar fii fost hotii de imigranti care au profitat de naivitatea si lacomia companiilor de mortgage si si-au cumparat case cu cash back , nu au platit nici macar o luna mortgage-ul si au plecat in tarile lor.
    • 0 (0 voturi)    
      Si tu ai dreptate (Vineri, 10 octombrie 2008, 3:27)

      Tantza si Costel [anonim] i-a raspuns lui anonim

      Si tu ai dreptate, bancille erau reputate prin nu a acorda imprumunturi anumitor minoritatii si celor cu risc de a nu plati.
  • 0 (0 voturi)    
    FNI (Vineri, 10 octombrie 2008, 8:17)

    MirceaA [utilizator]

    in America a fost un fel de FNI dar care a tinut mai mult.
  • 0 (0 voturi)    
    da are dreptate... (Vineri, 10 octombrie 2008, 9:23)

    liviu [anonim]

    dar sa nu uitam si prostia oamenilor, care cum au auzit de criza si-au scos toti banii, ceea ce a alimentat criza... (si aici ma refer mai ales la europa si asia)
    • 0 (0 voturi)    
      Deci cine si-a scos banii din FNI a fost prost. (Vineri, 10 octombrie 2008, 10:44)

      Alin [anonim] i-a raspuns lui liviu

      Destept au fost ceilalti care si-au vandut apartamentele si-au ramas pe drumuri.
  • 0 (0 voturi)    
    Corectati (Vineri, 10 octombrie 2008, 18:58)

    pamfletaru [utilizator]

    "eficienta acestul sistem" -> "eficienta acestui sistem"


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by