Bancile nu vor mai avea voie sa majoreze comisioanele aferente creditelor si nici sa introduca altele noi pe durata derularii unui contract, potrivit unui proiect de lege propus spre adoptare de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), relateaza NewsIn.

Noile prevederi nu se vor aplica in cazul contractelor aflate deja in derulare la momentul aprobarii proiectului de lege.

In cazul in care furnizorii de servicii financiare aduc orice modificare la contractele de credit, acestea se vor face prin incheierea unui act aditional, care va fi transmis clientilor cu 30 de zile inainte de intrarea lui in vigoare.

Daca nu sunt de acord cu noile clauze, consumatorii vor avea dreptul sa rezilieze contractul cu banca, fara plata comisionului de rambursare anticipata.

Potrivit proiectului de lege, bancile vor fi obligate la transparenta totala in calcularea dobanzilor de creditare, astfel ca, in perioada precontractuala, consumatorul trebuie sa afle costul total al creditului si sa primeasca o simulare de credit si un exemplar al contractului.

Mai mult, publicitatea la contractele de credit trebuie sa contina informatii despre orice dobanzi si costuri incluse in credit, valoarea totala a creditului, dobanda anuala efectiva, durata contractului si eventualele contracte obligatorii de asigurare.

In cazul in care aceste prevederi nu vor fi respectate, furnizorii de servicii financiare vor plati amenzi cuprinse intre 5.000 si 50.000 lei.

Propunerea legislativa a ANPC vine ca urmare a unui control, in ultimele luni, la peste 20 de institutii bancare, dintre care 14 au fost sanctionate.

Cuantumul total al amenzilor aplicate este de 150.000 lei. In 2008, ANPC a primit aproape 700 de reclamatii de la consumatori nemultumiti de diferite servicii financiar-bancare.

Principalele abateri constatate de inspectorii ANPC sunt comisioanele introduse pe parcursul derularii contractelor, care nu erau mentionate la momentul incheierii acestora, tarifele mari pentru eliberarea unor adeverinte, modificarea dobanzilor si a comisioanelor fara notificare, tranzactii bancare eronate, inregistrarea consumatorilor la biroul de credit pentru datorii pe care acestia nu le aveau, deficiente in functionarea cardurilor bancare, nerespectarea ofertelor publicitare si comportamentul grosolan al angajatilor bancii.