Criza financiara in berea si ciocolata din Bruxelles: Vino cu 15 oameni diseara, pentru tine masa e gratuita

de Attila Biro     HotNews.ro
Duminică, 19 octombrie 2008, 20:53 Economie | Finanţe & Bănci


Bruxelles, octombrie 2008. Kilometrul 0 al politicii europene, dar si al crizei financiare. Pana si in berariile din Grand Place, europarlamentarii discuta planuri de redresare economica. Criza are efecte vizibile printre comerciantii din centrul istoric al capitalei belgiene. Tomas, comerciant de bere, se plange ca vanzarile au scazut cu 20%, iar turistii, desi fascinati de cele 250 de feluri de bere, cumpara doar sticlele ieftine si frumos colorate. Mihai, un roman proprietar de restaurant, spune ca mai nimeni nu-i calca pragul, desi este dispus sa faca reduceri mari, mai ales pentru conationalii sai. Mohamad, managerul restaurantului detinut de unchiul sau, a ajuns in culmea disperarii si se teme ca va trebui sa plece din Bruxelles falit.   

Criza financiara care a afectat Europa este subiect de discutie printre clientii celebrului local bruxellez Le Roi. La o masa mai retrasa, trei europarlamentari discuta despre criza financiara. “Acum doua zile, oficial se vorbea de 1.800 miliarde de euro. Acum suma a ajuns la peste 2.200 de miliarde. Au gresit si bancile mult... Noroc ca eu nu am bani decat in actiuni de stat”, spune unul dintre europarlamentari, dupa care rade.

Turisti mai putini, petreceri mai rare

Localul Le Roi este una dintre cele mai cunoscute berarii din piata centrala a Bruxelles-ului.
Vincent Garcez, managerul Le Roi
Foto: Hotnews
Managerul, Vincent Garcez, un barbat inalt, la 50 de ani, judeca la rece tot ce se intampla in jurul sau. Stie pe de rost contabilitatea localului desi spune ca nu este contabil, ci doar manager. “Pe noi criza nu ne-a afectat la vanzarea de bere. Vindem cam 500 de litri pe zi si 2.200 de hectolitri pe luna. Efectele ei se simt insa. Daca anul trecut localul era rezervat in permanenta cu cateva luni inainte, acum lumea isi face rezervarea pentru petreceri cu o zi sau doua inainte”, spune Vincent.

Pentru afacerea sa, ultimele doua saptamani, care au concis si cu perioada cea mai intensa a crizei financiare in Europa, au reprezentat chiar o crestere: “Acum sunt foarte multe intalniri intre diplomati si seara evident ca rezerva localul nostru. Dar asta nu o sa fie mereu. Problema este ca turistii sunt mai putini, mult mai putini decat anul trecut”. Managerul berariei se declara insa ingrijorat de situatia bancilor din Belgia.

Pentru economiile mele nu imi fac probleme, pentru ca mi le garanteaza statul, dar sunt banii firmei. Mereu sunt cu ochii pe stiri. Avem bani la mai multe banci printre care si Fortis”, spune Vincent. Desi pare constient ca situatia nu este prea roz pentru niciun comerciant, Vincent nu dispera deoarece stie ca Le Roi nu poate falimenta usor; pana una alta este plasat in buricul targului.

Nici mitul berilor belgiene nu tine piept crizei

Din Grand Place, pe straduta care duce spre Bursa si apoi spre zona comerciala, la numai cativa zeci de metri de Le Roi, un grup de asiatici iau cu asalt BBT, Belgian Bear Tradition, magazinul cu 250 de tipuri de bere. Dupa ce studiaza fiecare bere in parte si cerceteaza preturile, trei din grupul de asiatici cumpara cate o bere mica, mai mult pentru forma sticlei.

Tomas (23) vanzatorul, student la economie, este casatorit si are o fetita. “Lumea cumpara mult mai putin. Fata de anul trecut aceeasi perioada vanzarile au scazut cam cu 20%. Daca gasesc bere mai ieftina, fie si cu cativa centi, mai bine merg pana la un shop mai departe de centru decat sa cumpere de aici. Si cei care, sa zicem, au bani fara sa fie bogati tare nu mai cumpara berile foarte scumpe, se multumesc cu cele mai ieftine un pic”, spune Tomas.

Viseasa sa-si schimbe job-ul dupa terminarea studiilor ca sa isi cumpere o casa in afara Bruxelles-ului. “Acuma e foarte greu sa iti iei un credit. Fara sa ai 10.000 de euro nu ai cum, dar nimeni nu mai risca sa ia bani de la banca”, mai spune Tomas.

Roman proprietar de restaurant: “Daca tot esti in zona, adu-ti prietenii si iti fac reducere”
Mihai Radu proprietarul restaurantului Cipriani
Foto: Hotnews

Miercurea trecuta Grand Place a fost decorata pentru sarbatori cu un sistem luminos care acopera piata precum o panza de paianjen. Proprietarii de restaurante isi pun sperantele in turistii de seara. La cateva minute de piata centrala, pe o straduta populata de comercianti arabi si turci, functioneaza restaurantul Cipriani. Proprietarul localului este bucuresteanul Radu Mihai, plecat din tara in anii '80. Inainte sa fie proprietar de restarurant, Mihai canta muzica lautareasca in baruri. S-a stabilit in Bruxelles impreuna cu familia si a reusit sa isi deschida restaurantul in zona arabeasca.

Fata de anul trecut cred ca au fost cu cel putin 30% mai putini clienti. Nu mai au oamenii bani. Nici turistii nu mai cheltuie atat, nici localnicii. E destul de rau, mai ales pentru arabii astia din jur. Nu am nimic cu ei dar s-au bagat la credite la cumparat apartamente; acum nu mai au bani sa plateasca”, spune Mihai. Viziteaza Romania doar in vancante, dar nu are de gand sa se intoarca.

Pai ce sa fac acolo, ca viata e mai scumpa. Apartamentele sunt mai scumpe decat aici”, se plange romanul. Nu rateaza ocazia unei mici afaceri: “Daca tot esti in zona cu mai multa lume adu-i la masa aici si iti fac tie un discount”.




Mohamed: “O ducem rau de tot, dar nu vreau acasa; acolo e pe viata si pe moarte”

Profesionistii afacerilor si ai intelegerilor obscure par sa fie arabii din zona. “Prietene, pentru ca esti din Romania, pentru tine avem orice si ieftin, ca stim ca o duceti rau cu banii. Uite, daca vii si tu cu 15 oameni fac reducere la meniul de 16 euro pana la 12 euro si pentru tine bautura e gratuita”, isi prezinta oferta Mohamed Najibe.

Mohamed sustine ca toate stradutele din jurul localului la care este manager sunt ale arabilor. Nu are insa nici un client la terasa, la fel cum si restul localurilor sunt goale, desi stradutele sunt doldora de turisti. Explicatia vine tot de la Mohamed: “Este rau, <<mon ami>>, oamenii nu au bani. No money, no eat!”, spune Mohamed intr-o engleza cu accent.

Dupa comentarii despre europarlamentari si dispute fotbalistice, Mohamed isi varsa naduful. “Asta e localul unchiului meu. O ducem rau de tot, suntem pe minus cu 50.000 de euro. Clientii nu vin, am tot scazut preturile. Daca merge asa trebuie sa ma intorc acasa. Nu vreau acasa, acolo e pe viata si pe moarte”, povesteste Mohamed. In final, arabul isi incearca norocul: “Hai vino cu 15 oameni diseara, pentru tine masa e gratuita si o bere buna originala”.

Comerciant de ciocolata: “Criza e cauzata de UE”

Paradisul cumparaturilor este zona comerciala. Din loc in loc auzi romani veniti pentru trei zile
Antoine Matthiasz, managerul Delirium PUB
Foto: Hotnews
care cumpara tot, de la chiloti la Ipod-uri. Bulevardul este inchis la un capat de catre Norbert, comerciantul de ciocolata, iar la celalat capat de catre Ali, vanzatorul de Doner Kebab.

Norbert, un batranel grizonat, cu sort de un alb imaculat, se decalara belgian adevarat, putin cam nationalist. El si familia sa traiesc din productia si comercializarea de ciocolata. “Ultimele luni au fost cele mai rele pentru vanzari. Taxele tot cresc, vanzarile au mers in jos. Toata vina e a Uniunii Europene si pentru criza asta. Era mai bine daca nu se facea Uniunea asta, pentru belgianul de rand este foarte rau”, spune Norbert.

La cateva sute de metri, alt belgian, Antoine Matthiasz, managerul Delirium PUB, unul dintre cele mai cunoscute din zona centrala, il contrazice pe batranul Norbert: “Cum poate sa spuna asta? Belgia a pornit practic Uniunea Europeana. S-au dezvoltat atatea bussinesuri numai pentru ca institutiile europene sunt aici, in Belgia. Sigur, acum cu criza e ceva mai rau. Banul nu mai are aceeasi valoare pentru belgieni, dar Uniunea ne-a adus progres”.

In celalalt colt al bulevardului comercial Ali vinde Doner Kebab si nu se prea gandeste la criza financiara: “Ce criza?! Vezi tu ca eu nu am Kebab aici? Am. Vezi tu ca lumea nu manca Kebab? Vine si mananca. Hai mai bine zi de care vrei: cu pui sau cu carne de vita?






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





3928 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    criza? (Duminică, 19 octombrie 2008, 21:38)

    Radovik [anonim]

    Dragilor nu cumva aveti impresia ca exagerati cam mult? Maine-poimaine o sa citim ceva de genul cum afecteaza criza financiara vanzatorii de tampoane...
    Sa fim seriosi. "Criza" e prea recenta ca sa aibe deja efectele astea asupra celor din articol. Cauzele sunt cel mai probabil in alta parte.
    Interesant din partea Hotnews ar fi sa se aplece pe subiectele de real interes. Mai ales interne
  • 0 (0 voturi)    
    Pericol (Luni, 20 octombrie 2008, 9:04)

    Lucian [anonim]

    O recesiune economica, chiar mai severa decat cele obisnuite, este cel mai bun lucru la care putem spera.
    Trebuie luate masuri energice pentru stoparea spiralei deflationiste inca din fasa, pentru ca alternativa e prea sinistra pentru a fi contemplata. Marea Depresiune din anii '30 a inceput la fel si a durat 10 ani, si doar al doilea razboi mondial a putut s-o opreasca.
  • 0 (0 voturi)    
    artimetica (Luni, 20 octombrie 2008, 9:20)

    Gogu [anonim]

    "Vindem cam 500 de litri pe zi si 2.200 de hectolitri pe luna"

    al naibii laudaros de belgian, cum oare 500 x 30 adica 15.000 de litri se pot pot transforma in 2200 x 100 adica 220.000 litri pe luna?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by