Bucuresti punkt Bonn

Gabriel Biris: Caietele de sarcini sunt scrise tocmai de cei care trebuie sa castige licitatiile

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 18 noiembrie 2008, 19:46 Economie | Finanţe & Bănci


Gabriel Biris
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Avocatul Gabriel Biris a dialogat online cu cititorii HotNews.ro, in cadrul emisiunii Bucuresti Punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Radio Deutsche Welle. El a raspuns la intrebari privind sistemul fiscal din Romania, cum ar putea fi reduce cheltuielile din administratia publica, dar si despre aberatiile din sector, pentru care chiar a lansat un site special. In ceea ce priveste procedura de licitatie publica, Biris a declarat ca, uneori, "caietele de sarcini sunt scrise tocmai de cei care trebuie sa castige licitatiile".

Declaratiile avocatului pot fi urmarite in susbsolul acestui articol si pot fi ascultate vineri, de la ora 17.00, pe frecventele postului de radio Deutsche Welle si pe HotNews.ro.

Invitat: avocat Gabriel Biris

Moderator in studioul HotNews.ro: Sorana Mihailescu
Moderator in studioul DW: Robert Schwartz






Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 mim

    cateva solutii pentru reducerea cheltuielilor la buget:
    - se da o lege a salarizarii bugetarilor in functie de salariul mediu pe economia reala (cea care aduce bani la buget), lege care sa contina si un maxim salarial acceptat (inclusiv sproruri).
    - realizarea unor scheme de personal in aparatul administrativ care sa prevada si grila de salarizare (cu minim si maxim acceptat).
    - eficientizarea aparatului administrativ prin informatizarea si pregatirea personalului.
    - se micsoreaza numarul bugetarilor
    - reducerea cheltuielilor cu parcurile auto a institutiilor publice (as propune sa se justifice orice achizitie a unui automobil cu o valoare mai mare de 12000-13000 euro).
    - sa se reglementeze licitatiile publice in sensul sa nu se mai admita cresteri de pret dupa semnarea contractului.
    - se eficientizeaza sistemul de invatamant si se reduce numarul dascalilor.
    - se reduc pensiile la un maxim de 5 salarii medii (asa cum este prevazut legal dar unii smecheri fenteaza legea muritorilor).
    - anularea posibilitatii iesirii la pensie la o virsta sub 50-55 ani (exceptie fiind pe caz de boala si alte motive intemeiate).

    mai as avea...

    • AntonH

      problema e ca aceste solutii sunt propuse, dar la final patim ca in bancul cu rusul care a primit o masina... care de fapt era bicicleta, si l-a primit ci i s-a furat.

      • Gabriel Biris

        raspuns pentru AntonH

        Daca o sa stam acasa pe 30 noiembrie, in mod sigur asta o sa se intample. Daca nu ne implicam in viata cetatii, nu are cum situatia sa fie alta.

    • Gabriel Biris

      Raspuns pentru mim

      Solutiile sunt foarte bune, parte dintre ele le-am amintit in alt context, as mentiona ca nu este vorba numai de modul de constituire a rezervelor bugetare, dar cu privire la cheltuirea resurselor bugetare este o foarte mare risipa, care duce la irosirea unor sume semnificative. Acestea ar putea fi folosite la infrastrutura.
      Orice cheltuiala publica trebuie justificata, nu numai a automobilelor de peste 13.000 euro, trebuie sa se analizeze achizitiile de masini si mobilier si altele asemenea, ci si consumurile alocate pentru aceste masini. In special la Parlament, cantitatea de combustibil alocata este uriasa. Ar trebui interzisa cu totul achizitria de autoturisme din brand-urile de lux si achizitionate, atunci cand este necesar si achizitia se justifica, a produselor romanesti. Nu ma refer numai la masini. Tot in ceea ce priveste risipa, ar tb un catalog de preturi, nu din P-ta Dorobanti, ci din cash&caryy, la consumabile. Se cumpara detergenti la preturi irational de mari, in cantitati irational de mari. Detergentul e un exemplu, nu luati ca atare.
      Reforma administrativa este imperios necesara atat pentru reducerea costurilor, cat si pentru eficientizarea administratiei publice.

  • Întrebarea nr. 2 fefe

    Chestia cu serviciile suplimentare e o jmecherie veche a baietilor destepti din administratia publica pentru a pradui banii publici. Se face caietul de licitatie frumusel, fara nici o referire la intretinerea ulterioara, garantii, punere in functiune etc. La licitatie se prezinta jmecherul si firma care participa pe bune. Firma serioasa iti ofera produsul plus toate serviciile aditionale in pachet. Jmecherul iti ofera doar produsul un pic mai ieftin decat firma serioasa. Jmecherul castiga licitatia. Dupa care se descopera ca pentru a fi exploatat produsul respectiv are nevoie de tot felul de chestii suplimentare care nu pot fi luate decat de la jmecher. La final produs plus servicii suplimentare face de vreo doua ori cat pretul oferit de firma cealalata la inceput pret care includea si aceste servicii. Baietii destepti stiu de ce...

    • Gabriel Biris

      vezi mai sus

  • Întrebarea nr. 3 contribuabilu' inocent

    Pt. Prostancu' si trista companie pesedista nu va fi o problema revenirea la sistemul nedrept de impozitare progresiva,desfiintat la finele lui 2004,ca doar tot timpul au clamat "chiaburii trebuie sa plateasca mult mai mult" (desi platesti oricum mai mult si prin cota unica la un venit mai mare).Si in plus da bine si la prostime,care desi nu se alege cu nimic,barem moara capra vecinului.
    Dar cum vor scoate camasa motociclistu' si PNL,care tot se lauda cu scaderi ale sarcinilor fiscale?

    • Gabriel Biris

      Sistemul de impozitare progresiva nu a existat nici inainte de 2004 decat pentru Fraierii care muncesc. PSD a spus ca de cota unica vor beneficia bogatii. Din putinele mele cunostinte de taxe, imi aduc aminte ca pana in 2005 cotele progresive s-au platit doar pe salarii si, din pacate, nu stiu pe nimeni bogat din salarii. Bogatii erau si sunt din castiguri de capital, dividende sau din speculatii imobiliare. Pe castigurile de capital s-a platit 1%, pe dividende 5%, iar pe speculatii imobiliare 0. Nici vorba de cote progresive la oamenii bogati. Sistemul de impozitare de pana in 2005 a fost unul cinic, prin care s-a impiedicat aparitia si dezvoltarea clasei medii, s-au creat de catre PDS conditiile aparitiei si dezvoltarii unei clase foarte subtiri de oameni foarte bogati. Nimic rau in asta. Numai sa nu ni se mai serveasca povestea cu justetea impozitarii progresive. In 2004, cand dl. Tanasescu a vrut sa introduca o cota unica am spus si vad ca ca impotriva cotei unice sunt demagogii si ca cei pentru care moartea caprei vecinului e mai importanta decat sa munceasca, sa si-o creasca pe a lor. In privinta masurilor recente anuntate de Guvern, cred ca cele mai multe sunt complet ineficiente in lupta impotriva crizei si nu vor face decat sa reduca veniturile bugetare, ceea ce e posibil sa duca la imposibilitatea aplicarii celei mai importante masuri anti-criza, demararea investitiilor din infrastructura. Un exemplu, cum crede cineva ca o reducere de vreo 200 de euro va da un impuls semnificativ vanzarilor de Logan, in conditiile in care bancile si societatile de leasing nu prea mai dau credite?

  • Întrebarea nr. 4 sile

    L-am urmarit de mult timp pe domnul Biris. Sper sincer ca noul guvern il va asculta la fel de atent

    • Gabriel Biris

      multumesc. asta e si motivul pentru care am decis sa intru in viata politica.

  • Întrebarea nr. 5 sandu eftimie

    Inainte de a vorbi de majorari de impozite, ma intereseaza cum se strang astea de acum:
    Intrebari:
    1. Cat de eficient este actualul sistem informatic fiscal? Cat de securizat este?
    2. Ce procent din totalul taxelor & impozitelor exigibile e pierdut pe drum? Aveti idee?
    3. E adevarat ca poti obtine "stergerea" unor datorii cu ajutorul unor insideri ce au acces direct sistemul de date fiscal? Sau al politiei?
    4. Cat de frecvente sunt cazurile de amanari, stergeri de impozite pentru firmele cu pile? Dar inchiderea de firme cu restante in veci platite? Cu administratori carora li se pierde urma?
    5. Amenzile (ridicol de mici, acum, dar nici asa incasate) aplicate firmelor care nu respecta nicio regula in constructii, poluarea mediului, sanatatea angajatilor, calitatea produselor (vezi industria carnii sau a panificatiei) etc.etc. nu ar putea sa se transforme in venituri suplimentare la bugetul central sau la cel local?
    7. De ce nu se renegociaza redeventele catre stat ale marilor companii petroliere (Petrom de ex.)?
    6. Cum se pot inchide "scurgerile" din sitemul de colectare a taxelor& imp.?

    • Gabriel Biris



      1. Ar tb sa fie eficient si securizat. Nu este exclus insa sa aiba gauri de securitate.

      2. Nu cred ca putem vorbi de taxe pierdute pe drum, ci de doua fenomene diferite: unul, evaziunea fiscala, operatiuni care nu sunt inregistrate si de care fiscul nu prea are cum sa stie decat prin controale inopinate ale Garzii Financiare sau ale altor organe de control (a se vedea munca la negru) si, al doilea, de neplata taxelor si impozitelor datorate, conform declaratiilor contribuabililor, caz in care procedurile de executare silita ar trebui sa duca la recuperarea, macar in parte, a acestor taxe. Am inteles ca procesul de colectare este in jur de 80% sub media europeana.

      3. Am senzatia ca dvs. stiti mai multe decat vreti sa spuneti. Am auzit si eu ceva, dar nu de stergerea unor datorii, ci de stergerea unor contribuabili, in asa fel incat acestia sa dispara din evidenta. Nu am insa date concrete.

      4. Nu am cunostinta.

      5. Evident , da, dar din cate stiu, amenzile, atunci cand sunt date, in general, sunt si incasate. Problema e ca diferenta intre plafonul minim si maxim al amnzii este, de multe ori, atat de mare, incat stimuleaza mica intelegere intre contribuabil si control si se aplica amenda minima, indiferent de gravitatea faptei. La fel, poti primi pentru fapta fara gravitate amenda maxima daca nu esti dragut.

      7. Pentru ca nu permite contractul. In schimb, pun si eu o intrebare retorica: de ce nu se aplica impozite pe profit suplimentare companiilor care obtin profituri din exploatarea zacamintelor naturale (nu doar petrol) sau persoanelor care nu produc nimic, ci doar speculeaza terenuri.

      6. Nu se pot inchide, se pot diminua, printr-o legislatie mai clara, mai simpla, mai usor de aplicat si printr-o mai buna pregatire a organelor de control.

  • Întrebarea nr. 6 dan

    Am primit somatie sa platesc taxa radio, la firma. Firma mea e in apartamentul unde locuiesc si deja platesc aceasta taxa ca persoana fizica, chiar daca n-am aparat de radio in casa.
    E legal cum procedeaza ? Daca n-o platesc ce cale de atac am? Inteleg ca au fost trimise zeci de mii de astfel de somatiii, la tot atatea firme.

    • Gabriel Biris

      Recent, impreuina cu un grup de prieteni, am infiintat Registrul National al Aberatiilor, organizatie non-profit care isi propune sa identifice astfel de aberatii si sa le expuna atentiei, daca nu si oprobiului public. Adresa site-ul este www.registrulaberatiilor.ro. Este deja functionala.

  • Întrebarea nr. 7 Dedalus

    Cum se face ca in licitatiile de achizitii publice sunt puse conditii extrem de dure de calificare, astfel incat numai unele firme le pot indeplini?

    eliminarea acestor conditii de calificare ar aduce foarte mari economii la buget prin mecanismul simplu ar permiterii concurentei pe pret.

    Spre exemplu;

    LICITATIA a); cerinte de calificare: cifra de afaceri minima 1 milion de eur, ISO 9001, ISO 14001, 3 recomandari si 3 contrace similare, echipa de spcialisti de 12 oameni cu calificari date

    LICITATIA b) cerinte de calificare; 1 contract similar

    Din practica va pot spune ca la licitatia b) pretul contractat va fi de cel mult 50% fata de cel de la licitatia a).

    Culmea e ca si in cazul a si in cazul b va lucra in realitate aceeasi firma X; in cazul b- direct, parte in contract; in cazul a) indirect- subcontractata de firma care castiga licitatia.

    Alta cale de praduire e contractarea de asistenta tehnica internationala pentru servicii inexiswtente sau supraestimate: exemplu contractul de TA catre MMDD pentru "evaluare proeicte fonduri structurale" .

    Nu are ce evalua acea asistenta tehnica, pentru ca proeictele prioritatare sunt contractate de 2 ani, pe mule sute de milioane de eur. Din moment ce sunt prioritare, ce alta evaluare mai trebuie??? Atentie!!! nu e vorba def evaluarea calitatii tehnice a acelor documentatii, ci de evaluarea pentru clasificare in vederea finantarii. Ceea ce evident, este absolut inutil.

    Dupa estimarea mea, se pierd anual peste 2 miliarde de eur numai prin cele 2 mecanisme descrise mai sus. Miliarde care sunt facute, evident, din impozite. Taiati aceste modalitati de frauda si vor aprarea si bani.

    • Gabriel Biris

      Din pacate, de multe ori, caietele de sarcini sunt scrise chiar de cei care trebuie sa castige licitatiile. No further comments.

  • Întrebarea nr. 8 SORIN

    Credeti ca este normal ca bancherii sa solicite majorarea impozitelor si a TVA-ului, adica tot cei multi sa suporte efectele crizei, in conditiile in care bancherii sau lafait in sedii luxoase si credite cu comisioane barosane si cu salarii fabuloase care au dus bancile in criza de lichiditati? Adica noi sa platim preturi marite iar ei bancherii sa nu simta nimic din criza asta?

    • Gabriel Biris

      Nu cred ca bancherii au solicitat majorarea impozitelor, cativa experti in domeniu bancar au exprimat o opinie, conform careia, majorarea impozitelor este iminenta. Niciunul din partidele importante nu a subscris acestei idei. Vreau sa nu uitam un alt episod: in 2005, in urma unui studiu facut tot de oameni din domeniul bancar, dar sub umbrela unui ONG, conform caruia singura solutie pentru cresterea veniturilor bugetare cu 1% din PIB ar fi fost majorarea TVA. La vremea respectiva, am avut o discutie cu acesti experti si le-am aratat prin ce metode, fara sa mareasca niciun impozit, doar prin eliminarea unor smecherii din Codul Fiscal puteau sa stranga intre 2 si 5% din PIB, 2% intr-o abordare foarte pesimista, 5% intr-o abordare foarte pesimista. Probabil ca adevarul era pe la 3,5% din PIB. Parte din propunerile mele de atunci si-au gasit locul in Codul Fiscal, dar, din pacate, nu in forma propusa de mine si efectul a fost departe de cel scontat. Ma refer la:
      - rezonabilizarea contributiilor sociale prin plafonarea bazei de calcul (asta nu s-a intamplat)
      - eliminarea abuzului de micro-intreprinderi (s-a facut partial)
      - impozitarea speculatiilor imobiliare (s-a fact partial).
      In acest moment, siostemul fiscal are resurse semnificative de crestere a veniturilor bugetare, fara a fi nevoie sa fie ridicate cotele de impunere, ci doar prin largirea bazei de impozitare. In acest fel, sarcina fiscala ar fi mult mai echitabil distribuita. Nu este normal ca fraierii sa plateasca si smecherii sa ocoleasca.

  • Întrebarea nr. 9 Catalin Teodorescu

    Pot, cei care si-au cumparat masini NOI in intervalul 01.07-31.12 si deci au platit aceasta taxa, sa-si recupereze banii platiti?
    Multumesc

    • Gabriel Biris

      Nu am vazut textul exact al OG, dar, din cate am auzit pana acum, taxa de poluare va fi suspendata de la data intrarii in vigoare a Ordonantei si pana la 31.12.2009. In acest caz, raspunsul la intrebarea dvs. este negativ.

  • Gabriel Biris

    raspuns pentru Tendermann

    Problema nu este ajustarea pretului dupa anumite criterii (curs valutar, inflatie), pentru contractele cu derulare lunga in timp, ci ca, dupa ce se castiga o licitatie, vin lucrari suplimentare sau chiar se schimba solutiile tehnice, iar preturile platite de la buget scapa de sub control.

  • Întrebarea nr. 11 Florin

    BNS a contestat in instanta HG prin care 400 de persoane de la ANOFM au fost transferati la Agentia de prestatii sociale. Solutia a fost data de CABucuresti in sensul ca a fost admisa contestatia iar executarea HG a fost suspendata. Intrebarea este: Ce ar trebui sa faca Ministerul Muncii si ANOFM, dat fiind aceasta hotarare judecatoreasca?

    • Gabriel Biris

      Din pacate, nu am cunostinta nici de HG, nici de contestatia de care vorbiti, imi cer scuze, nu pot comenta.

  • Întrebarea nr. 12 Stefan

    Cind administratia de stat cumpara prin licitatii bunuri si servicii la pretul cel mai scazut, ,este limpede ca se gasesc forme ulterioare de majorare a preturilor. Din cite cunosc, nu functioneaza asa in Germania. Acest tip de achizitii este importat din sistemul italian ,unde majorarile ulterioare de preturi ( la contracte deja incheiate) sint de notorietate publica. Contractele poate ar trebui sa stabileasca preturi fixe ,termene sigure si posibilitatea de a rezilia contractul ,fara penalitati , in caz ca serviciu sau bunul contractat nu corespunde contractului

    • Gabriel Biris

      Din pacate, in viata reala, lucrurile nu sunt in alb si negru. Uneori mai sunt si gri. Va dau un exemplu. Sa presupunem ca avem un contract de mentenanta semnat pe o perioada de 5 ani. Cum ar putea firma prestatoare sa asigure un pret fix pe durata celor 5 ani, in conditiile in care toate costurile acestei firme in perioada de 5 ani sunt supuse cresterilor generate de inflatie sau de majorarea uneori mai rapida decat inflatia a salariilor sau a costului energiei. raspunsul este, evident, nu se poate, dar interesul public poate fi foarte usor protejat prin stabilirea unor criterii clare, simple, de indexare, care sa tina cont de factori obiectivi, nu subiectivi.







4897 vizualizari

  • o parere (Marţi, 18 noiembrie 2008, 21:07)

    mim [anonim]

    cateva solutii pentru reducerea cheltuielilor la buget:
    - se da o lege a salarizarii bugetarilor in functie de salariul mediu pe economia reala (cea care aduce bani la buget), lege care sa contina si un maxim salarial acceptat (inclusiv sproruri).
    - realizarea unor scheme de personal in aparatul administrativ care sa prevada si grila de salarizare (cu minim si maxim acceptat).
    - eficientizarea aparatului administrativ prin informatizarea si pregatirea personalului.
    - se micsoreaza numarul bugetarilor
    - reducerea cheltuielilor cu parcurile auto a institutiilor publice (as propune sa se justifice orice achizitie a unui automobil cu o valoare mai mare de 12000-13000 euro).
    - sa se reglementeze licitatiile publice in sensul sa nu se mai admita cresteri de pret dupa semnarea contractului.
    - se eficientizeaza sistemul de invatamant si se reduce numarul dascalilor.
    - se reduc pensiile la un maxim de 5 salarii medii (asa cum este prevazut legal dar unii smecheri fenteaza legea muritorilor).
    - anularea posibilitatii iesirii la pensie la o virsta sub 50-55 ani (exceptie fiind pe caz de boala si alte motive intemeiate).

    mai as avea...
    • nu ca nu ai avea dreptate (Miercuri, 19 noiembrie 2008, 0:00)

      AntonH [utilizator] i-a raspuns lui mim

      problema e ca aceste solutii sunt propuse, dar la final patim ca in bancul cu rusul care a primit o masina... care de fapt era bicicleta, si l-a primit ci i s-a furat.
      • raspuns pentru AntonH (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:42)

        Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui AntonH

        raspuns pentru AntonH

        Daca o sa stam acasa pe 30 noiembrie, in mod sigur asta o sa se intample. Daca nu ne implicam in viata cetatii, nu are cum situatia sa fie alta.
        • Si daca mergem la vot? (Vineri, 21 noiembrie 2008, 15:41)

          Un alegator [anonim] i-a raspuns lui Gabriel Biris

          Si daca mergem la vot? Avem cu cine vota? A aparut un Fat Frumos care sa salveze Romania si eu nu stiu?

          Din moment ce politicienii din TOATE partidele politice au demonstrat ca vor sa ajunga la guvernare numai pentru a putea imparti "prada" (a se citi banii pe care noi ii platim prin impozite si taxe) clientelar "prietenilor" de la care se intorc LEGAL la ei (prin diverse servicii "prestate" numai scriptic de firmele sotiilor, fiilor, fiicelor), cu ce ajuta sa mergem la vot?

          Evident ca nici sa nu mergem la vot nu ajuta cu nimic, pentru ca daca se prezinta la vot si numai 5 oameni, coalitia care are 3 voturi din 5 oricum ajunge la putere.

          Deci, mergem sau nu mergem la vot, de ei nu scapam, tot acolo vor fi si tot pe banii nostri se vor imbogati. Pentru noi votantii, dupa cum spune una dintre legile lui Murphy, CASTIGI SAU PIERZI, TOT PIERZI...
    • Licitatii si inghetarea pretului (Miercuri, 19 noiembrie 2008, 8:30)

      Tendermann [anonim] i-a raspuns lui mim

      Fara a fi total in dezacord cu afirmatia ca "sa nu se mai admita cresteri de preturi dupa castigarea unei licitatii" vin cu urmatoarele teme de meditatie (reale, intalnite de mine personal):
      1. Cum faci cand ai produse de import si intre timp (de la semnarea contractului - unele se intind pe doi ani!!! - si pana la livrarea ultimului produs) creste/scade Euro? Modifici sau nu pretul?
      2. Cum faci cand clientul in urma receptiei iti cere servicii suplimentare? Garantii extinse, piese de schimb, alte produse conexe, etc?
      • jmecherii (Miercuri, 19 noiembrie 2008, 10:17)

        fefe [anonim] i-a raspuns lui Tendermann

        Chestia cu serviciile suplimentare e o jmecherie veche a baietilor destepti din administratia publica pentru a pradui banii publici. Se face caietul de licitatie frumusel, fara nici o referire la intretinerea ulterioara, garantii, punere in functiune etc. La licitatie se prezinta jmecherul si firma care participa pe bune. Firma serioasa iti ofera produsul plus toate serviciile aditionale in pachet. Jmecherul iti ofera doar produsul un pic mai ieftin decat firma serioasa. Jmecherul castiga licitatia. Dupa care se descopera ca pentru a fi exploatat produsul respectiv are nevoie de tot felul de chestii suplimentare care nu pot fi luate decat de la jmecher. La final produs plus servicii suplimentare face de vreo doua ori cat pretul oferit de firma cealalata la inceput pret care includea si aceste servicii. Baietii destepti stiu de ce...
        • raspuns pentru fefe (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:43)

          Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui fefe

          vezi mai sus
      • pe langa (Miercuri, 19 noiembrie 2008, 14:23)

        TK [anonim] i-a raspuns lui Tendermann

        tu nu vezi care e subiectul si despre ce discuti tu? iti doresc sincer sa falimentezi cu exporturile tale!
        muuuhahahahaaaaaa
      • licitatii pret ferm (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:30)

        sorin [anonim] i-a raspuns lui Tendermann

        domnilor, am senzatia ca nu cnuoasteti legislatia in materia achiziilor publice; pretul unei achizitii poate fi ferm sau modificat pe baza unor reguli prestabilite la data initierii achizitiei; daca pretul este ferm atunci indiferent de situatie autoritatea contractanta este obligata sa respecte documentatia initiala de achizitie deci nu poate modifica pretul sub nici o forma; daca pretul se poate actualiza, atunci regulile de modificare a pretului sunt prestabilite - interesant este ca cel care incalca legea este chiar guvernul care a dat legea achizitiilor - vezi autostrada Bechtel - unde guvernul modifica pretul dupa cum il taie capul - DE CE? - simplu - comisioanele mari pe care le incaseaza ; oare de ce nu face autostrazi in parteneriat public-privat? pai si bani pentru campania electorala, de unde limuzine de sute de mii de euro, de unde vile de milioane de euro? iar noi ne zbatem ca fraierii? DE GREVA FISCALA NU A AUZIT NIMENI; asa ne trebuie, avem guvernantii pe care ii meritam; pe buletinul de vot ar trebui sa fie un patrat unde noi sa punem stampila de vot si unde sa scrie NU SUNT DE ACORD CU NICI UN CANDIDAT LA UNINOMINALE; HAI CU GREVA FISCALA POATE ASA NE ASCULTA CINEVA
        • Greva TOTALA (Joi, 20 noiembrie 2008, 21:02)

          leto-ii [anonim] i-a raspuns lui sorin

          Eu cred ca ceea ce trebuie facut este o greva TOTALA. Statul actual este o notiune abstracta total lipsita de continut dar reprezentantii lui sunt foarte concreti si ei fac raul. Guvernul ar trebui sa fie administratorul oamenilor si nu seful lor. Daca la bloc administratorul nu-si face datoria, este schimbat; pe loc. De ce nu se intampla acelasi lucru si la nivel macro?! Oamenii sunt obisnuiti sa le fie frica de guvernanti, Ar trebui sa fie invers: patronilor si guvernantilor sa le fie frica de cei care produc cu adevarat pentru ca fara munca lor nu ar exista. Problema este de esenta si e legata de sistem. Pana acest sistem nu dispare si e inlocuit cu unul echilibrat, toate aceste probleme vor ramane sau vor capata o alta forma.
      • raspuns pentru Tendermann (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:42)

        Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tendermann

        raspuns pentru Tendermann

        Problema nu este ajustarea pretului dupa anumite criterii (curs valutar, inflatie), pentru contractele cu derulare lunga in timp, ci ca, dupa ce se castiga o licitatie, vin lucrari suplimentare sau chiar se schimba solutiile tehnice, iar preturile platite de la buget scapa de sub control.
    • Cata inteligenta!! (Joi, 20 noiembrie 2008, 16:52)

      niculae6872 [anonim] i-a raspuns lui mim

      Si cum propune mim sa se efectueze cursurile preuniversitare? Cu care 100 de elevi in clase? Cate doua clase simultan? Sau poate patru... Are oare mim idee ce inseamna sa lucrezi "la simultan"? Stie si cat de eficienta este aceasta cale de lucru, aplicata astazi doar in scolile unde nu sunt copii suficienti? Are mim copii? I-ar placea ca acestia sa studieze in aceste conditii? Este atat de usor sa emiti aberatii cand nu ai suficiente cunostinte despre sistem...
    • raspuns pentru mim (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:41)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui mim

      Raspuns pentru mim

      Solutiile sunt foarte bune, parte dintre ele le-am amintit in alt context, as mentiona ca nu este vorba numai de modul de constituire a rezervelor bugetare, dar cu privire la cheltuirea resurselor bugetare este o foarte mare risipa, care duce la irosirea unor sume semnificative. Acestea ar putea fi folosite la infrastrutura.
      Orice cheltuiala publica trebuie justificata, nu numai a automobilelor de peste 13.000 euro, trebuie sa se analizeze achizitiile de masini si mobilier si altele asemenea, ci si consumurile alocate pentru aceste masini. In special la Parlament, cantitatea de combustibil alocata este uriasa. Ar trebui interzisa cu totul achizitria de autoturisme din brand-urile de lux si achizitionate, atunci cand este necesar si achizitia se justifica, a produselor romanesti. Nu ma refer numai la masini. Tot in ceea ce priveste risipa, ar tb un catalog de preturi, nu din P-ta Dorobanti, ci din cash&caryy, la consumabile. Se cumpara detergenti la preturi irational de mari, in cantitati irational de mari. Detergentul e un exemplu, nu luati ca atare.
      Reforma administrativa este imperios necesara atat pentru reducerea costurilor, cat si pentru eficientizarea administratiei publice.
  • taxarenii (Miercuri, 19 noiembrie 2008, 2:41)

    papaye [anonim]

    Taxarenii, de aia au inceput sa ne plece marile companii. O sa ramanem cu cico ca pe timpul lui Ceausescu si sapun Jubileu!
  • cresteri de taxe (Miercuri, 19 noiembrie 2008, 13:25)

    contribuabilu' inocent [anonim]

    Pt. Prostancu' si trista companie pesedista nu va fi o problema revenirea la sistemul nedrept de impozitare progresiva,desfiintat la finele lui 2004,ca doar tot timpul au clamat "chiaburii trebuie sa plateasca mult mai mult" (desi platesti oricum mai mult si prin cota unica la un venit mai mare).Si in plus da bine si la prostime,care desi nu se alege cu nimic,barem moara capra vecinului.
    Dar cum vor scoate camasa motociclistu' si PNL,care tot se lauda cu scaderi ale sarcinilor fiscale?
    • raspuns pentru contribuabilu' inocent (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:50)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui contribuabilu' inocent

      Sistemul de impozitare progresiva nu a existat nici inainte de 2004 decat pentru Fraierii care muncesc. PSD a spus ca de cota unica vor beneficia bogatii. Din putinele mele cunostinte de taxe, imi aduc aminte ca pana in 2005 cotele progresive s-au platit doar pe salarii si, din pacate, nu stiu pe nimeni bogat din salarii. Bogatii erau si sunt din castiguri de capital, dividende sau din speculatii imobiliare. Pe castigurile de capital s-a platit 1%, pe dividende 5%, iar pe speculatii imobiliare 0. Nici vorba de cote progresive la oamenii bogati. Sistemul de impozitare de pana in 2005 a fost unul cinic, prin care s-a impiedicat aparitia si dezvoltarea clasei medii, s-au creat de catre PDS conditiile aparitiei si dezvoltarii unei clase foarte subtiri de oameni foarte bogati. Nimic rau in asta. Numai sa nu ni se mai serveasca povestea cu justetea impozitarii progresive. In 2004, cand dl. Tanasescu a vrut sa introduca o cota unica am spus si vad ca ca impotriva cotei unice sunt demagogii si ca cei pentru care moartea caprei vecinului e mai importanta decat sa munceasca, sa si-o creasca pe a lor. In privinta masurilor recente anuntate de Guvern, cred ca cele mai multe sunt complet ineficiente in lupta impotriva crizei si nu vor face decat sa reduca veniturile bugetare, ceea ce e posibil sa duca la imposibilitatea aplicarii celei mai importante masuri anti-criza, demararea investitiilor din infrastructura. Un exemplu, cum crede cineva ca o reducere de vreo 200 de euro va da un impuls semnificativ vanzarilor de Logan, in conditiile in care bancile si societatile de leasing nu prea mai dau credite?
  • Domnul Biris (Miercuri, 19 noiembrie 2008, 15:15)

    sile [anonim]

    L-am urmarit de mult timp pe domnul Biris. Sper sincer ca noul guvern il va asculta la fel de atent
    • re: sile (Joi, 20 noiembrie 2008, 18:03)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui sile

      multumesc. asta e si motivul pentru care am decis sa intru in viata politica.
      • Multumesc si eu (Joi, 20 noiembrie 2008, 23:37)

        sile [anonim] i-a raspuns lui Gabriel Biris

        Si eu va multumesc pentru toate raspunsurile. In special cel cu taxa unica este de departe cel mai placut urechilor mele :). Si eu discut cu diversi prieteni si incerc sa le explic cat de aberanta e formularea "taxa unica ii imbogateste doar pe cei bogati" atat timp cat cei cu adevarat bogati plateau cu totul si cu totul alte taxe in regimul PSD (pentru venituri din dividente, chirii, castiguri bursiere, etc) . Imi pare rau ca sustinatorii politici ai acestei taxe sunt destul de confuzi in explicatii, mai ales pentru marea masa de votanti (asta e opinia mea)
  • cresterea impozitelor (Joi, 20 noiembrie 2008, 15:58)

    baubau [anonim]

    cei asa mirare mare? pai nui normal ca toate porcariile care le fac guvernantii sa fie in folosul lor si pagubele sa le suporte prostimea (a se citi peste 90% din populatia tarii)? asta meritam daca am votat numa in prostie din 90 incoace, incepand cu iliescu si continuind anu asta cu nastase, hrebe, vanghelie, geoana, voiculescu, oprisan, votcaroiu, mazare, olteanu, norica, antonestii (crin+aia fosta ministra la invatamant), nicolescu (de la arges), taracila, florin (calinescu, ofcorse), elena (udrea,sure), etc,etc...
  • taxe neincasate (Joi, 20 noiembrie 2008, 16:02)

    sandu eftimie [anonim]

    Inainte de a vorbi de majorari de impozite, ma intereseaza cum se strang astea de acum:
    Intrebari:
    1. Cat de eficient este actualul sistem informatic fiscal? Cat de securizat este?
    2. Ce procent din totalul taxelor & impozitelor exigibile e pierdut pe drum? Aveti idee?
    3. E adevarat ca poti obtine "stergerea" unor datorii cu ajutorul unor insideri ce au acces direct sistemul de date fiscal? Sau al politiei?
    4. Cat de frecvente sunt cazurile de amanari, stergeri de impozite pentru firmele cu pile? Dar inchiderea de firme cu restante in veci platite? Cu administratori carora li se pierde urma?
    5. Amenzile (ridicol de mici, acum, dar nici asa incasate) aplicate firmelor care nu respecta nicio regula in constructii, poluarea mediului, sanatatea angajatilor, calitatea produselor (vezi industria carnii sau a panificatiei) etc.etc. nu ar putea sa se transforme in venituri suplimentare la bugetul central sau la cel local?
    7. De ce nu se renegociaza redeventele catre stat ale marilor companii petroliere (Petrom de ex.)?
    6. Cum se pot inchide "scurgerile" din sitemul de colectare a taxelor& imp.?
    • raspuns pt Sandu Eftimie (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:58)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui sandu eftimie



      1. Ar tb sa fie eficient si securizat. Nu este exclus insa sa aiba gauri de securitate.

      2. Nu cred ca putem vorbi de taxe pierdute pe drum, ci de doua fenomene diferite: unul, evaziunea fiscala, operatiuni care nu sunt inregistrate si de care fiscul nu prea are cum sa stie decat prin controale inopinate ale Garzii Financiare sau ale altor organe de control (a se vedea munca la negru) si, al doilea, de neplata taxelor si impozitelor datorate, conform declaratiilor contribuabililor, caz in care procedurile de executare silita ar trebui sa duca la recuperarea, macar in parte, a acestor taxe. Am inteles ca procesul de colectare este in jur de 80% sub media europeana.

      3. Am senzatia ca dvs. stiti mai multe decat vreti sa spuneti. Am auzit si eu ceva, dar nu de stergerea unor datorii, ci de stergerea unor contribuabili, in asa fel incat acestia sa dispara din evidenta. Nu am insa date concrete.

      4. Nu am cunostinta.

      5. Evident , da, dar din cate stiu, amenzile, atunci cand sunt date, in general, sunt si incasate. Problema e ca diferenta intre plafonul minim si maxim al amnzii este, de multe ori, atat de mare, incat stimuleaza mica intelegere intre contribuabil si control si se aplica amenda minima, indiferent de gravitatea faptei. La fel, poti primi pentru fapta fara gravitate amenda maxima daca nu esti dragut.

      7. Pentru ca nu permite contractul. In schimb, pun si eu o intrebare retorica: de ce nu se aplica impozite pe profit suplimentare companiilor care obtin profituri din exploatarea zacamintelor naturale (nu doar petrol) sau persoanelor care nu produc nimic, ci doar speculeaza terenuri.

      6. Nu se pot inchide, se pot diminua, printr-o legislatie mai clara, mai simpla, mai usor de aplicat si printr-o mai buna pregatire a organelor de control.
  • taxa radio (Joi, 20 noiembrie 2008, 16:45)

    dan [anonim]

    Am primit somatie sa platesc taxa radio, la firma. Firma mea e in apartamentul unde locuiesc si deja platesc aceasta taxa ca persoana fizica, chiar daca n-am aparat de radio in casa.
    E legal cum procedeaza ? Daca n-o platesc ce cale de atac am? Inteleg ca au fost trimise zeci de mii de astfel de somatiii, la tot atatea firme.
    • re: dan (Joi, 20 noiembrie 2008, 18:00)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan

      Recent, impreuina cu un grup de prieteni, am infiintat Registrul National al Aberatiilor, organizatie non-profit care isi propune sa identifice astfel de aberatii si sa le expuna atentiei, daca nu si oprobiului public. Adresa site-ul este www.registrulaberatiilor.ro. Este deja functionala.
  • fraude usor de evitat. oare de ce nu sunt evitate? (Joi, 20 noiembrie 2008, 16:58)

    Dedalus [anonim]

    Cum se face ca in licitatiile de achizitii publice sunt puse conditii extrem de dure de calificare, astfel incat numai unele firme le pot indeplini?

    eliminarea acestor conditii de calificare ar aduce foarte mari economii la buget prin mecanismul simplu ar permiterii concurentei pe pret.

    Spre exemplu;

    LICITATIA a); cerinte de calificare: cifra de afaceri minima 1 milion de eur, ISO 9001, ISO 14001, 3 recomandari si 3 contrace similare, echipa de spcialisti de 12 oameni cu calificari date

    LICITATIA b) cerinte de calificare; 1 contract similar

    Din practica va pot spune ca la licitatia b) pretul contractat va fi de cel mult 50% fata de cel de la licitatia a).

    Culmea e ca si in cazul a si in cazul b va lucra in realitate aceeasi firma X; in cazul b- direct, parte in contract; in cazul a) indirect- subcontractata de firma care castiga licitatia.

    Alta cale de praduire e contractarea de asistenta tehnica internationala pentru servicii inexiswtente sau supraestimate: exemplu contractul de TA catre MMDD pentru "evaluare proeicte fonduri structurale" .

    Nu are ce evalua acea asistenta tehnica, pentru ca proeictele prioritatare sunt contractate de 2 ani, pe mule sute de milioane de eur. Din moment ce sunt prioritare, ce alta evaluare mai trebuie??? Atentie!!! nu e vorba def evaluarea calitatii tehnice a acelor documentatii, ci de evaluarea pentru clasificare in vederea finantarii. Ceea ce evident, este absolut inutil.

    Dupa estimarea mea, se pierd anual peste 2 miliarde de eur numai prin cele 2 mecanisme descrise mai sus. Miliarde care sunt facute, evident, din impozite. Taiati aceste modalitati de frauda si vor aprarea si bani.
    • re: Dedalus (Joi, 20 noiembrie 2008, 18:02)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dedalus

      Din pacate, de multe ori, caietele de sarcini sunt scrise chiar de cei care trebuie sa castige licitatiile. No further comments.
  • Incepem (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:31)

    Sorana Mihailescu (moderator) [hotnews.ro]

    Buna seara,
    Am ajuns in studioul Hotnews.ro. Puteti posta intrebarile dvs.
    • Taxa de poluare (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:43)

      Catalin Teodorescu [anonim] i-a raspuns lui Sorana Mihailescu (moderator)

      Pot, cei care si-au cumparat un autoturism NOU cu EURO4 in intervalul 01.07-31.12 a.c. si au platit deci si taxa de poluare, sa recupereze acesti bani?
      Multumesc
    • decizii..decizii (Joi, 20 noiembrie 2008, 18:06)

      cristian [anonim] i-a raspuns lui Sorana Mihailescu (moderator)

      Cred ca principala problema a Romaniei este de decizie...

      Nu exista capacitatea luarii unor decizii care sa evalueze si sa cuantifice impactul acestora. Cum se practica in Australia de exemplu. Vrei sa maresti salariile...bine... sa facem o analiza cost-beneficiu profesionist care sa evidentieze si sa cuantifice pentru economiei toate beneficile si costurile si valoarea neta e un criteriu de comparatie cu decizia de a da afara bugetari... de exemplu....

      Orice decizie de politica publica trebuie sa aiba in spate o analiza cost-beneficiu pentru Romania

      Atunci vom fi eficienti in folosirea unde si cunm trebuie a resurselor, nu vom mai avea aberatii la telvizor de genul va dau 25.000 Euro

      Asta trebuie promovat in Romania - fundamentarea stiintifica a deciziei politice pe baza unor analize cost-beneficiu profesioniste

      Ce parere aveti?
  • intrebare (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:36)

    SORIN [anonim]

    Credeti ca este normal ca bancherii sa solicite majorarea impozitelor si a TVA-ului, adica tot cei multi sa suporte efectele crizei, in conditiile in care bancherii sau lafait in sedii luxoase si credite cu comisioane barosane si cu salarii fabuloase care au dus bancile in criza de lichiditati? Adica noi sa platim preturi marite iar ei bancherii sa nu simta nimic din criza asta?
    • raspuns pentru Sorin (Joi, 20 noiembrie 2008, 18:13)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui SORIN

      Nu cred ca bancherii au solicitat majorarea impozitelor, cativa experti in domeniu bancar au exprimat o opinie, conform careia, majorarea impozitelor este iminenta. Niciunul din partidele importante nu a subscris acestei idei. Vreau sa nu uitam un alt episod: in 2005, in urma unui studiu facut tot de oameni din domeniul bancar, dar sub umbrela unui ONG, conform caruia singura solutie pentru cresterea veniturilor bugetare cu 1% din PIB ar fi fost majorarea TVA. La vremea respectiva, am avut o discutie cu acesti experti si le-am aratat prin ce metode, fara sa mareasca niciun impozit, doar prin eliminarea unor smecherii din Codul Fiscal puteau sa stranga intre 2 si 5% din PIB, 2% intr-o abordare foarte pesimista, 5% intr-o abordare foarte pesimista. Probabil ca adevarul era pe la 3,5% din PIB. Parte din propunerile mele de atunci si-au gasit locul in Codul Fiscal, dar, din pacate, nu in forma propusa de mine si efectul a fost departe de cel scontat. Ma refer la:
      - rezonabilizarea contributiilor sociale prin plafonarea bazei de calcul (asta nu s-a intamplat)
      - eliminarea abuzului de micro-intreprinderi (s-a facut partial)
      - impozitarea speculatiilor imobiliare (s-a fact partial).
      In acest moment, siostemul fiscal are resurse semnificative de crestere a veniturilor bugetare, fara a fi nevoie sa fie ridicate cotele de impunere, ci doar prin largirea bazei de impozitare. In acest fel, sarcina fiscala ar fi mult mai echitabil distribuita. Nu este normal ca fraierii sa plateasca si smecherii sa ocoleasca.
  • Taxa de poluare (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:39)

    Catalin Teodorescu [anonim]

    Pot, cei care si-au cumparat masini NOI in intervalul 01.07-31.12 si deci au platit aceasta taxa, sa-si recupereze banii platiti?
    Multumesc
    • re: Catalin Teodorescu (Joi, 20 noiembrie 2008, 18:05)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Catalin Teodorescu

      Nu am vazut textul exact al OG, dar, din cate am auzit pana acum, taxa de poluare va fi suspendata de la data intrarii in vigoare a Ordonantei si pana la 31.12.2009. In acest caz, raspunsul la intrebarea dvs. este negativ.
  • intrebare (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:52)

    Florin [anonim]

    BNS a contestat in instanta HG prin care 400 de persoane de la ANOFM au fost transferati la Agentia de prestatii sociale. Solutia a fost data de CABucuresti in sensul ca a fost admisa contestatia iar executarea HG a fost suspendata. Intrebarea este: Ce ar trebui sa faca Ministerul Muncii si ANOFM, dat fiind aceasta hotarare judecatoreasca?
    • re: Florin (Joi, 20 noiembrie 2008, 18:19)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin

      Din pacate, nu am cunostinta nici de HG, nici de contestatia de care vorbiti, imi cer scuze, nu pot comenta.
  • Licitatii publice. (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:58)

    Stefan [anonim]

    Cind administratia de stat cumpara prin licitatii bunuri si servicii la pretul cel mai scazut, ,este limpede ca se gasesc forme ulterioare de majorare a preturilor. Din cite cunosc, nu functioneaza asa in Germania. Acest tip de achizitii este importat din sistemul italian ,unde majorarile ulterioare de preturi ( la contracte deja incheiate) sint de notorietate publica. Contractele poate ar trebui sa stabileasca preturi fixe ,termene sigure si posibilitatea de a rezilia contractul ,fara penalitati , in caz ca serviciu sau bunul contractat nu corespunde contractului
    • re: stefan (Joi, 20 noiembrie 2008, 18:16)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefan

      Din pacate, in viata reala, lucrurile nu sunt in alb si negru. Uneori mai sunt si gri. Va dau un exemplu. Sa presupunem ca avem un contract de mentenanta semnat pe o perioada de 5 ani. Cum ar putea firma prestatoare sa asigure un pret fix pe durata celor 5 ani, in conditiile in care toate costurile acestei firme in perioada de 5 ani sunt supuse cresterilor generate de inflatie sau de majorarea uneori mai rapida decat inflatia a salariilor sau a costului energiei. raspunsul este, evident, nu se poate, dar interesul public poate fi foarte usor protejat prin stabilirea unor criterii clare, simple, de indexare, care sa tina cont de factori obiectivi, nu subiectivi.
  • ne apropiem de final (Joi, 20 noiembrie 2008, 18:16)

    Sorana Mihailescu (moderator) [hotnews.ro]

    Asa cum am anuntat, intalnirea on-line a durat 45 de minute. Raspundem intrebarilor venite pana la ora 18.15.
    Va multumim!
  • La revedere (Joi, 20 noiembrie 2008, 18:22)

    Sorana Mihailescu (moderator) [hotnews.ro]

    Va multumim pentru participare. Comentariile vor fi inchise la acest articol, iar emisiunea cu Gabriel Biris o puteti asculta vineri, de la ora 17.00, pe frecventele Deutsche Welle si pe HotNews.ro.
  • ati uitat ceva (Vineri, 21 noiembrie 2008, 7:02)

    Paul [anonim]

    o alta smecherie facuta destul de des este confidentialitatea clauzelor contractului- sunt multe exemple la contractele de achzitii publice si diverse privatizari care s-au facut in trecut. In acest caz e o insulta la adresa contribuabilului roman care are dreptul sa stie pe ce se cheltuiesc banii publici. Chiar daca se mai poate verifica ce s-a semnat de procuratura, politie etc nu e suficient - asta intr-o tara in care numai babele care fura 2 ardei din piata infunda puscaria.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri