La 10 octombrie 2008, Banca Centrala Europeana (BCE) a primit din partea Parlamentului Romaniei, Comisia pentru buget, finante, activitate bancara si piata de capital a Senatului, o solicitare a unui aviz cu privire la propunerea legislativa a unui grup de PRM-isti, in frunte cu Gheorghe Funar. Celebrul senator i-a propus lui Trichet sa-l sprijine pentru a da o lege prin care rezerva valutara a Bancii Nationale a Romaniei sa fie folosita in turism. O tampenie, de fapt, care nu avea cum sa nu fie amendata de BCE, scrie Dan Popa, pe blogul lui.

Proiectul de lege ar fi urmat sa aloce 3 miliarde de euro din rezerva valutara a Romaniei, administrata de catre BNR, pentru constituirea unui Fond de Dezvoltare si Modernizare a Turismului. In schimb, BNR va primi o dobanda egala cu media de valorificare a rezervei valutare pe ultimii trei ani.

CEC BANK ar urma sa administreze Fondul, care va acorda credite pentru o perioada de maximum 20 de ani, cu o perioada de gratie de 5 ani, cu exceptia dobanzii.

"Proiectul de lege afecteaza modul in care BNR administreaza rezerva valutara prin cerinta ca o parte din aceasta rezerva sa fie utilizata pentru creditarea sectorului turistic. Proiectul de lege este incompatibil cu cerinta de la articolul 108 din Tratat privind garantarea independentei BNR, precum si cu interdictia privind finantarea monetara mentionata la articolul 101 din Tratat. Din aceste motive, BCE nu sprijina proiectul de lege. BCE constata ca avizele emise de Consiliul Legislativ din Romania si de Comisia economica, industrie si servicii a Senatului Romaniei cu privire la proiectul de lege sunt, de asemenea, negative si exprima ingrijorarea cu privire la impactul acestuia asupra independentei BNR", scrie Trichet.

In loc sa elimine incompatibilitatile existente, proiectul de lege introduce noi incompatibilitati prin limitarea independentei BNR si prin incalcarea interdictiei privind finantarea monetara.

Proiectul de lege este, prin urmare, fundamental incompatibil cu dispozitiile din Tratat privind Uniunea economica si monetara (UEM), iar adoptarea acestuia ar putea conduce la declansarea in fata Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene a procedurii privind incalcarea dreptului comunitar.

In special, independenta financiara a BNR ar fi periclitata daca aceasta nu s-ar putea folosi in mod independent de suficiente resurse financiare pentru a-si indeplini mandatul, al carui element principal este obiectivul mentinerii stabilitatii preturilor.

Astfel, cum se precizeaza in Rapoartele de convergenta ale BCE17, statele membre nu pot pune BCN in situatia de a avea insuficiente resurse financiare pentru a-si indeplini functiile. In acest sens, BCN trebuie sa dispuna de mijloace suficiente nu numai pentru indeplinirea misiunilor lor legate de SEBC, dar si pentru realizarea misiunilor lor nationale, de exemplu finantarea administratiei si a operatiunilor proprii, precum si acoperirea riscurilor operationale.

Conceptul de independenta a bancii centrale trebuie, prin urmare, evaluat din perspectiva capacitatii unui tert de a exercita o influenta nu numai asupra indeplinirii misiunilor unei BCN, dar si asupra capacitatii acesteia de a-si indeplini mandatul, inteleasa atat operational, in ceea ce priveste personalul, cat si financiar, in ceea ce priveste resursele financiare corespunzatoare.

Conform proiectului de lege, o parte din rezerva valutara a BNR ar urma sa fie scoasa in afara controlului si administrarii BNR si, prin urmare, BNR nu ar mai avea posibilitatea de a pastra si administra in mod independent aceasta parte din rezerva valutara.

Aceste dispozitii ale proiectului de lege sunt incompatibile cu principiul independentei financiare a bancii centrale intemeiat pe articolul 108 din Tratat.

Dispozitiile proiectului de lege cu privire la alocarea unei parti din rezerva valutara a BNR drept contributie la Fond, in vederea investirii acesteia in dezvoltarea si modernizarea turismului constituie o incalcare a interdictiei privind finantarea monetara prevazuta la articolul 101 din Tratat.

O astfel de alocare a rezervei valutare nu corespunde nici unuia dintre obiectivele sau misiunile statutare ale BNR, este raspunsul presedintelui BCE, Jean-Claude Trichet, la propunerea lui Gheorghe Funar.

Documentul poate fi citit aici.