Cresterea fiscalitatii sau reducerea cheltuielilor - care este varianta cea mai buna pentru politica fiscala a Romaniei din 2009?

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Marţi, 25 noiembrie 2008, 12:13 Economie | Finanţe & Bănci


Prognozele privind economia Romaniei sunt din ce in ce mai pesimiste, iar Guvernul va trebui sa ia decizii nepopulare: fie o crestere a taxelor, fie o reducere a cheltuielilor, spune specialistul londonez Alice Mummery, de la firma de consultanta Business Monitor International. Insa o crestere a taxelor ar putea sa nu aiba efectul scontat si sa ne dauneze pe termen lung, crede Mihaela Mitroi, partener Consultanta fiscala si juridica, PricewaterhouseCoopers Romania. Cei doi specialisti in fiscalitate au analizat pentru HotNews.ro optiunile privind fiscalitatea in 2009.

 
Riscurile pentru politica fiscala a Romaniei:
- Finantarea masurilor populiste aprobate inainte de alegerile din 30 noiembrie. BMI prognozeaza un deficit bugetar de 2,7% din PIB in 2008 si 2,9% in 2009, dar daca Romania va depasi nivelul stabilit de criteriile Maastricht (3%), increderea investitorilor va scadea si mai mult.
– Romaniei ii va fi extrem de dificil sa isi finanteze o politica fiscala expansionista in 2009, din cauza conditiilor internationale dure de creditare. BNR va trebui sa vegheze atent politica monetara a Romaniei. – Guvernul Romaniei nu va putea finanta cresterile salariale masive din sectorul public. Cresterea impozitelor pentru o crestere a salariilor in sectorul public ar fi probabil profund nepopulara, in timp ce obtinerea unor fonduri din strainatate pentru finantarea cheltuielilor bugetare este putin probabila.
 
 
Alice Mummery, BMI
O perspectiva economica sumbra

Prognoza economica pe mediu pentru Romania este una negativa, apreciaza specialistul in fiscalitate al firmei londoneze de consultanta Business Monitor International (BMI), Alice Mummery. Este, de fapt, o opinie impartasita de multi analisti straini in ceea ce priveste economia romanesca.

Continua reducere a cresterii economice in zona euro in 2009 va afecta exporturile Romaniei, iar inasprirea globale a creditarii  va duce probabil la o reducere serioasa a fluxurilor de capital in Romania. Din aceste cauze va aparea o substantiala diminuare a investitiilor si imprumuturilor. “Astfel, Romaniei ii va fi dificil sa isi finanteze deficitul de cont curent, o situatie care se va adauga riscului de depreciere a leului in raport cu euro”, explica Mummery.

BMI considera prognozele guvernului Romaniei pentru 2009 mult prea optimiste si apreciaza o incetinire a cresterii economice pana la 3,1% si o inflatie anuala la nivelul lunii decembrie 2009 de 3,1% din cauza reducerii dramatie  a cererii interne. Mai mult, firma de consultanta prognozeaza o continuare a presiunilor pe moneda nationala si un curs de schimb fata de euro de 3,9 lei.

Cum agentiile de rating au redus cotarea Romaniei sub pragul investitional, la BB+, creditarea externa devine mai dificila. Coroborat cu reducerea cresterii economice, Romaniei ii va fi greu sa isi finanteze deficitul bugetar din surse interne.

Fiscalitatea ridicata – o solutie sau un risc?

Si atunci, este o fiscalitate crescuta solutia? Pare cea mai simpla, dar este si cea mai buna? Este o solutie la indemana, dar trebuie pusa in context si nu trebuie ignorat interesul economic, crede Mihaela Mitroi.

“Nu trebuie ignorat contextul regional al Romaniei, si anume zona centrala si de est a Europei, unde ratele de impozitare sunt mici si facilitatile oferite investitorilor generoase. Romania trebuie sa isi mentina un avantaj competitiv fata de tarile din jurul ei - in mod deosebit fata de tarile UE.

Inca suntem intr-un concurs de frumusete si interesul nostru este sa atragem in continuare investitiile cu potential, in mod deosebit cele din domeniul productiei. Daca Romania va creste nivelul de impozitare in vreme ce restul tarilor vor mentine un nivel mai redus - cum stim ca este cazul - atunci, pe termen mediu si lung, ne vom face singuri rau”, spune Mitroi.

Un alt argument impotriva unei cresteri a fiscalitatii aduce si consultantul londonez. “In general, nu este prudent sa cresti taxele intr-o perioada de incetinire a cresterii economice, intrucat creste riscul de a extinde perioada dificila pentru economie. Ceea ce ar fi de preferat dintr-un punct de vedere macroeconomic ar fi o reducere a cheltuielilor non-productive”, spune Alice Mummery.

Ea crede ca guvernul va trebui sa aleaga dintre doua masuri dificile si nepopulare in perioada urmatoare: o crestere a taxelor sau o reducere a cheltuielilor.

 
"Reducerea tintei de deficit bugetar pentru 2009 si adoptarea unei politici fiscale mai prudente ar fi semnalele necesare pe care le poate da Romania investitorilor straini. Ele ar arata ca Romania se adapteaza conditiilor create de criza internationala"
 
 
Alice Mummery, BMI
O crestere a impozitelor directe sau a celor indirecte?

In conditiile in care guvernul s-ar vedea nevoit sa creasca impozitele, unde ar trebui “sa umble”: la cele directe sau la cele indirecte? Si ar avea vreun rezultat?

“O crestere a ratelor de impozitare in ceea ce priveste impozitele directe nu ar avea un impact semnificativ si nici imediat asupra bugetului de stat. In plus, ar avea un efect descurajator in ceea ce priveste investitiile, care trebuie, dimpotriva, incurajate cat mai mult in aceasta perioada de criza”, a declarat specialistul Pricewaterhouse Coopers.

“Mai mult, studiile demonstreaza ca scaderea ratelor de impozitare conduce la o incurajare a activitatilor economice, care genereaza o crestere a bazei de impozitare si implicit a taxelor colectate. Reciproca insa nu este valabila, astfel o crestere a impozitarii nu va conduce in mod automat la cresterea veniturilor la bugetul de stat.

In ceea ce priveste impozitele indirecte, dupa cum stim, acestea au ponderea cea mai mare in veniturile bugetului de stat; in acelasi timp ele sunt taxe care depind direct proportional de consum.

Astfel, o crestere a acestora ar avea intr-adevar un impact semnificativ si vizibil imediat in cresterea veniturilor bugetare, insa efectele colaterale, deloc dezirabile, ar putea fi descurajarea consumului si accentuarea recesiunii”, explica Mihaela Mitroi.

Care ar fi cele mai mari riscuri pentru politica fiscala din Romania?

Pe termen scurt, spune Alice Mummery, riscurile sunt masurile populiste luate inainte de alegerile din 30 noiembrie, combinate cu tendinta de a mari cheltuielile fiscale in ultimul trimestru al anului, ceea ce duce la un risc mare al cresterii deficitului bugetar dincolo de un nivel la care poate fi tinut sub control.

“In plus, un alt factor care ar putea duce la o schimbare a politicii fiscale a tarii este o schimbare a guvernului dupa alegeri. Sondajele de opinie INSOMAR si CURS indica faptul ca Partidul National Liberal se situeaza in urma PDL si PSD. Daca vom vedea un guvern PSD, ne asteptam la o continuare a unei politici fiscale expansionista. Totusi, PDL pare sa ofere o abordare mai realista in climatul economic actual, favorizand o politica fiscala mai rezervata”, a apreciat consultantul BMI.

Din punctul de vedere al Mihaelei Mitroi, stabilitatea trebuie sa ramana “ideea de baza care sa guverneze legislatia fiscala a Romaniei”. “Romania trebuie sa evite masuri de tip reactiv fata de criza financiara, masuri selective sau preferentiale, precum si masuri cu orientare pe termen scurt”, spune ea.

Stabilitatea este esentiala, pentru ca “investitorii isi fac strategia pe termen mediu si lung, iar noi trebuie sa le mentinem increderea si confortul fata de sistemul fiscal”. “Modificari si schimbari semnificative in sistemul fiscal sunt neavenite, mai ales in aceasta perioada de criza”, conchide specialistul PwC Romania.











2383 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Final de mandat PNL: un stat cu 74% mai multi anga (Marţi, 25 noiembrie 2008, 12:19)

    NU PSD+PNL [anonim]

    mandatul PNL a crescut numarul de angajati la stat cu 74% fata de 2004

    Pacuraru: Numarul posturilor pentru bugetari a crescut, din 2004, cu 74%

    08 august 2007
    Numarul de posturi din sistemul bugetar central si local este de aproximativ 1,5 milioane, acesta crescand in ultimii patru ani cu 74%,
    iar acuzatia sindicatelor potrivit careia numarul posturilor de conducere a crescut excesiv nu se sustine, a declarat, miercuri, ministrul muncii.
    http://www.standard.ro/articol_9010/pac uraru__numarul_posturilor_pentru_bugetari_a_crescu t__din_2004__cu_74.html

    “Guvernul are in subordine peste 240 de agentii, autoritati si diverse institutii.”

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-4796248-sedinta-executivului-care-trebuia-fie-decisa-limitarea-salariilor-sefilor-agentii-guvernamentale-fost-suspendata.htm
    • 0 (0 voturi)    
      Campanie electorala pe fata (Marţi, 25 noiembrie 2008, 13:08)

      Razvan [anonim] i-a raspuns lui NU PSD+PNL

      E foarte interesant cum se face campanie electorala pe fata intr-un loc unde se discuta ECONOMIE!!!
      intr-adevar, este o perioada dificila cu un set de alegeri necesare.
      Trebuie ales intre crestere economica si protejarea anumitor categorii sociale. Din acele categorii sociale, sunt oameni care trebuie ajutati si sunt oameni care nu merita nici cat negru sub unghii (ex. Persoane care nu au incercat niciodata sa se angajeze avand ajutorul de somaj).
      Articolul recomanda o crestere a impozitelor indirecte... TVA spre ex, intr-o perioada in care toate tzarile scad aceasta cota --> incurajarea achizitiei bunurilor scumpe din strainatate.
      Pe de alta parte, daca scade TVA si la noi, impactul imediat ar fi o crestere a consumului (benefica de obicei) dar din pacate a consumului provenit din strainatate (marfuri mai ieftine si bune).
      Problema Romaniei e la nivelul economiei reale!!! nu producem nimic iar ce producem... nu producem bine.
      Poate va mai amintiti in cei cativa ani de dupa revolutie, Romania producea foarte multe lucruri pe care incerca sa le modernizeze. Acum... doar vindem ce fac altii si ne bucuram ca obtinem un comision.
      • 0 (0 voturi)    
        Cresterea angajarilor in sectorul de stat (Marţi, 25 noiembrie 2008, 14:21)

        Nu PSD+PNL. [anonim] i-a raspuns lui Razvan

        facuta de un partid asa-zis "liberal" este o problema de economie politica GRESITA, sau de politici publice ne-liberale care afecteaza in rau economia.

        PNL a crescut numarul de salariati la stat pentru ca asta a fost politica de "impamantenire" a jafului POLITIC dintotdeauna in Romania: administratia corupta a mentinut sau a adus la putere PSD dupa mandate de dreapta, astazi PNL isi asigura perpetuarea la putere printr-un aparat administrativ cu 75% mai mare ca PSD.

        Asta va da masura jafului viitoarei guvernari PSD+PNL.
      • 0 (0 voturi)    
        Ce crec'a va fi in vitor (Marţi, 25 noiembrie 2008, 15:11)

        Mercedesa, adevarata [anonim] i-a raspuns lui Razvan

        Inflatia va fi sub 4%, euro nu se va ridica pana la 4 lei, deficitul bugetar va ramane sub 3%, PIB-ul va creste cu 4%.

        Trebuie reduse cheltuielile bugetare, profitat de criza si facuta curatenie prin agentii si ministere, e probabil ca unul din 3 functionari e o loaza cu pile si relatii si care nu face mai nimic acolo.

        Salariile sa nu mai creasca decat individual, nu colectiv, pe baza de productivitate si realizari concrete, masurabile.

        Sa facem o supriza in UE si sa scadem cota unica de la 16% la 15%. La fel si TVA-ul, tot la 15%.
        Nu se asteapta nimeni si investitorii se vor repezi, pt. ca va ieftin de creat proiecte si angajat si consumul va fi stimulat.

        Avem datorie mica fata de PIB (sub 20%) ne putem permite sa imprumutam 10-15 miliarde pt. a sustine aceasta relansare spectaculoasa, in 3 ani returnam banii fara probleme.

        Parerea mea!
  • 0 (0 voturi)    
    restructurare la STAT ! (Marţi, 25 noiembrie 2008, 12:19)

    Kpax [utilizator]

    in ministere , agentii ..si mai se gasesc ...aia care tipau ca vor bani multi!!!
    • 0 (0 voturi)    
      restructurare dar cu cine? (Marţi, 25 noiembrie 2008, 12:41)

      sempere [anonim] i-a raspuns lui Kpax

      Oamenii de acum din administratie au fost angajati prin nepotism, in unele cazuri devin spagari pt ca alta sansa nu au la salariile de doi lei. In plus, salariile mici nu atrag oamenii competenti. Cati absolveti de MBA sunt angajati la Stat? Sa fim seriosi, doar pe pozitii super inalte, altfel fug la privat.

      O solutie ar fi sa existe un mod transparent de organizare a concursurilor publice (sa existe un site cu toate ofertele de angajare, cum e cel cu achizitiile publice. Sa se faca un site gen bestjobs sau ejob la Stat ).
    • +1 (1 vot)    
      sa o fundamentam putin... (Marţi, 25 noiembrie 2008, 13:02)

      pehash [anonim] i-a raspuns lui Kpax

      populatia pe grupe de varsta in 2005 (sursa:insse.ro):

      0-4 ani: 1053889
      5-9 ani: 1108895
      10-14 ani: 1209921
      15-19 ani: 1727418
      20-24 ani: 1618002

      381 mii salariati in invatamant in 2005 (407 mii in 2000)
      wow.. numarul de elevi scade cu o treime.. ce frecare de menta tre' sa fie prin invatamant!
      ___________________
      am putea sa adoptam sistemul suedez de taxe.. scapam de hartogaraie si melcii care le calculeaza pe ale noastre
      ___________________
      sunt convins ca sunt multe altele, dar nici un guvern nu si-ar asuma astfel de masuri nepopulare.. deci tot ce ne ramane de facut:
      1. evaziune fiscala
      2. downshift.. 4 ani in care sa castig doar cat sa am ce manca.. + un abonament la biblioteca.. online..

      in functie de apetitul pentru risc alege fiecare. exista evident si categoria oilor, care vor munci in continuare si vor da 65% la stat (mda.. toate taxele si impozitele platite de tine si angajator + tva-ul ajung cam la 60-65%..)
      • 0 (0 voturi)    
        munca la negru (Marţi, 25 noiembrie 2008, 14:33)

        mim [anonim] i-a raspuns lui pehash

        va fi raspunsul meu la marirea taxelor. imi pare rau numai ca o sa schimb firma pentru lucrul asta....
    • 0 (0 voturi)    
      e simplu!! (Marţi, 25 noiembrie 2008, 13:15)

      Kpax [utilizator] i-a raspuns lui Kpax

      cine are nevoie de atatia functionari si profesori ...afara cu ei ..ii inlocuim cu platforme de e-learning si facem plata online a impozitelor taxelor ...si daca ma gandesc bine se gasesc solutii de acest tip si asupra altor activitati platite de stat!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Final de mandat PNL: de 2,5 ori mai multi asistati (Marţi, 25 noiembrie 2008, 12:24)

    NU PSD+PNL [anonim]

    PSD+PNL a crescut cu 260% numarul de asistati social fata de mandatul PDL+PNL.
    Un roman din doi primeste bani facuti cadou de populatia activa - datorita guvernului PSD+PNL

    Numărul de beneficiari care primesc lunar o formă de asistenţă socială din bugetul Ministerului Muncii a crescut astfel:

    – in 2004 – 3.617.505
    – în 2005 – 4.078.177,
    – în 2006 – 4.293.318,
    – în 2007 – 7.755.505,
    – in 2008 – 11.135.000

    Romania, o tara a asistatilor social apti de munca

    Ajutoarele de caldura pe 7 ani costa cat Autostrada Bechtel

    Bursele locurilor de munca au o misiune imposibila: sa trimita la serviciu peste doua milioane de romani
    Camelia Popa
    Miercuri, 28 Mai 2008
    http://www.romanialibera.ro/a125612/ajutoarele-de-caldura-pe-7-ani-costa-cat-autostrada-bechtel.html

    Jumatate dintre romani beneficiaza de ajutoare sociale Joi, 27 Martie 2008, ora 19:29

    (unul din doi romani traiese pe bani NE-MUNCITI)

    11.135.000 de romani beneficiaza in total de ajutoare sociale, ceea ce inseamna ca 1 din 2 cetateni primesc asistenta financiara din partea statului, a dezvaluit ministrul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, Paul Pacuraru, intr-o conferinta de presa la Targu Mures.
    In Romania exista in prezent 35 de tipuri de prestatii sociale, fata de 2004 cand existau 18 si doar 3.617.505 de beneficiari ai acestora.
    Ministrul a explicat ca numarul cetatenilor care primesc ajutoare sociale a crescut, in special, prin preluarea de catre directiile de munca a alocatiilor pentru copii.

    http://www.ziare.com/Jumatate_dintre_romani_beneficiaza_de_ajutoare_sociale-276187.html
  • 0 (0 voturi)    
    poate (Marţi, 25 noiembrie 2008, 12:27)

    radu [anonim]

    poate o largire a bazei si o imbunatatire a colectarii?
  • 0 (0 voturi)    
    Guverne "performante" (Marţi, 25 noiembrie 2008, 12:28)

    Nu PSD+PNL [anonim]

    Am avut 10 ani de crestere economica

    din care Romania NU S-A ALES CU NIMIC :

    1999 - 2000 = cdr (pdl+pnl+pntcd)
    2001 - 2004 = psd
    2005 - 2006 = pdl+pnl
    2007 - 2008 = psd+pnl

    psd = 6 ani
    pnl = 5 ani
    pdl = 3 ani

    PSD+PNL = 7 ani
    PDL+PNL = 3 ani

    Acum, cand cresterea economica se va apropia de ZERO, si banii vor fi din ce in ce mai putzini
    In timp ce ei: PSD+PNL+PC+UDMR sunt mai multi si mai uniti ca niciodata

    Credeti ca mai multi (7 ani) - vor face din mai putzin, mai mult ?

    Sau credetzi ca mai putzini (3 ani) - vor face din mai putzin - MAI MULT ?
  • 0 (0 voturi)    
    reducere ch (Marţi, 25 noiembrie 2008, 12:36)

    catalins [anonim]

    daca tot nu se face mai nimic cu banii de la buget atunci e clar ca pt populatie e mai bine sa isi reduca aia cheltuielile. Daca am fi avut pana acum autostrazi etc cu banii cheltuiti am fi zis dar asa...
    Bineinteles ca ei vor alege cealalta varianta, si vor impozita excesiv sca deh ..au nevoie de bani pt contractele foarte generoase cu statul din care ei isi trag indirect gramezi de bani...
    Mergeti la vot fratilor si nu va mai plangeti, fiti demni si luati-va soarta in maini!
  • 0 (0 voturi)    
    Reducarea fiscalitatii (Marţi, 25 noiembrie 2008, 13:03)

    doru [anonim]

    Reducerea fiscalitatii pe forta de munca, reducerea dobanzii de politica monetara, cresterea investitiilor guvernamentale, incurajarea consumului intern si a productiiei interne. Acestea sunt masurile ce trebuiesc luate in aceste momente! Masurile pupuliste de genul majorarilor de salarii, cresterea influentei statului in economie nu vor duce decat la dezastru!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    solutii (Marţi, 25 noiembrie 2008, 13:16)

    alex [anonim]

    Nu e nevoie nici de cresterea taxelor si nici de reducerea investitiilor.

    Cheltuielile pot fi reduse prin eficientizarea administratiei, investitii pe proiecte si prin controlul coruptiei. Colectarea taxelor poate fi crescuta prin aducerea la suprafata a unei parti mai mari din economia gri, in special in ceea ce priveste salarizarea.
  • 0 (0 voturi)    
    reducere cheltuieli (Marţi, 25 noiembrie 2008, 16:02)

    popescu daniel [anonim]

    reducerea cheltuielilor neperformante in toate domeniile, ar fi cea mai buna solutie si cresterea investitiilor in realizarea de autostrazi
  • 0 (0 voturi)    
    Masuri pentru civilziati/babuini: (Marţi, 25 noiembrie 2008, 16:14)

    Anonim [anonim]

    In tarile civilizate in recesiune bugetele sunt deficitare si se investeste mult in infrastructura si proiecte publice pentru a relansa economia.

    In lumea a-III-a (Romania) nu-ti da nimeni bani imprumut in timp de criza; cheltuieli mai mici nu se poate (ca nu te mai voteaza majoritatea bugetarilor), deci ramane doar sa cresti fiscalitatea.

    Cresti fiscalitatea, pleaca investitorii, buget si mai mic, mai cresti putin fiscaltiatea, pana dai cu economia in gard.
    Simplu.
  • 0 (0 voturi)    
    Reducerea cheltuielilor (Marţi, 25 noiembrie 2008, 16:54)

    sile [anonim]

    Reducerea cheltuielilor, reducerea cheltuielilor, reducerea cheltuielilor...

    Asta e solutia. Si se si poate nene, la ce risipa a fost pana acum..
  • 0 (0 voturi)    
    Adevarul prin omisiune (Marţi, 25 noiembrie 2008, 17:32)

    andrei cernenko [anonim]

    Prin ceea ce politicienii nu spun vom vedea "solutiile" care ni le pregatesc pt. 2009:
    - in afara de dl. Basescu care nu are puterea punerii in practica deci isi poate permite sa zica, nici un partid nu s-a laudat cu necesitatea restructurarea aparatului de stat - comform guvernului privat pana la 50-70% - plimbatorii de mapa si hartii inutile - calculatoare si programe existand dar sunt folosite pt. internet si chat. Deci asta iese din calcul.
    - Nu s-a zis ca vom urma aceleasi cai cu statele aflate in criza adica scaderea dobanzilor de referinta - pt. stimularea creditarii si increderii - si marirea impozitelor pe veniturile f. mari (ce inseamna f. mari? peste 2mii euro/luna?, peste 20.000 euro/luna?, 200 mii euro/luna ? 2milioane euro/luna?), sau efortul crizei va cadea pe umerii bogatasilor cu 7sute, 1mie5sute euro pe luna care s-au mai si imprumutat anii trecuti sa-si ia garsoniera/ap. cu 2 camere ?
    -Nu s-a zis ca se are in vedere o corectare a legilor aberante (inclusiv a pensiilor) votate pentru propriile persoane, rudele lor care la pensii de 3mii euro va inchipuiti ce bani aveau cand erau activi (99% din ei fiind rentieri la scara mare), iar amaratul cu credite care merge si la munca plateste si pt. 20% in plus pensie la aia de 3 mii de euro/luna
    -Nu s-a zis ca leul se vrea neaparat stabil acum
    -Nu s-a zis ca se are in vedere ajustarea salariilor bugetarilor pe criterii de bun simt - raport minim/maxim sa fie maxim 6 sau hai 8, hai 10.
  • 0 (0 voturi)    
    Fisc (Miercuri, 26 noiembrie 2008, 10:42)

    liviu [anonim]

    Doua variante ar fi.
    Sa reducem din angajati statului si a doua.Lumea datornica la fisc sa-si poata plati bani in rate fara penalizari asa cum se face in toate statele civilizate!!!!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version