Acesta a mai detaliat si celelalte propuneri pe care ARB le-a transmis Bancii Nationale si Guvernului. Intre acestea se numara deductibilitatea fiscala a dobanzii la creditul ipotecar, eliminarea TVA la achizitia de locuinte si subventionarea dobanzii pentru IMM-uri.

"Discutiile avute cu Guvernul si BNR sunt menite sa fluidizeze creditarea astfel incat Romania sa functioneze la parametri rezonabili. Am inteles, ulterior, ca propunerile noastre au fost discutate intr-o sedinta de Guvern. Nu stiu in ce masura deciziile guvernamentale sunt in masura sa cuprinda si propunerile noastre", a explicat Ghetea. Acesta a precizat ca propunerile ARB au fost structurate pe 3 categorii: cele care pot fi solutionate de Banca Nationala, care pot fi solutionate de Ministerul Economiei si Finantelor si care presupun decizii guvernamentale.

Propunerile transmise de ARB:

1. Masuri care ar trebui solutionate in special prin actiuni ale Bancii Nationale

Rezerva minima obligatorie:

  • Ar fi bine ca o parte din rezerva care se elibereaza si ajunge la banci sa poate fi utilizata in cumpararea de titluri si obligatiuni de stat.
  • Ar putea fi o solutie sa ramana la acelasi nivel dar atunci cand se socoteste cat trebuie sa dam la BNR sa se scada ce avem deja in titluri sau in obligatiuni municipale. Ar crea o stabilitate in sistem si ar putea duce la fluidizarea creditarii.
  • Am vorbit despre o eliberare treptata a rezervei minime obligatorii (RMO) in valuta. In acest moment, rezerva, pe langa faptul ca este mare este si remunerata foarte slab. Influenteaza costul fondurilor bancilor si creditarea.
  • S-a propus sa se revina la o situatie anterioara cand finantarile de la organismele financiar bancare internationale sa nu fie luate in calculul RMO cand scadenta lor este mai mare de 2 ani. Ar da bancilor un mai mare apetit pentru utilizarea liniilor existente.
  • Am vorbit de posibilitatea ca pe langa titlurile de stat si obligatiunile municipalitatilor, sa fie luate in calcul si obligatiunile in valuta emise de CE.
  • Avem certitudinea ca aceste modificari pot duce la cresterea lichiditatii in sistem fara sa afecteze planurile BNR.
  • Precizare: intre comunitatea bancara si ARB exista un dialog. In acest an ne-am intalnit de 14 ori cu domnul prim-viceguvernator. Suntem intr-o inferioritate tehnica fiindca noi nu putem lua decizii. Sunt multe situatii in care BNR preia ce noi solicitam, ia masuri si lucrurile sunt pozitive. Sunt si alte situatii in care trebuie sa reluam discutia, poate cu alte argumente.

Regulamentul de creditare.

  • Noi am revenit cu urmatoarele sugestii: regulamentul trebuie fie sa fie spart in doua, fie 2 regulamente. Nu putem trata de aceeasi maniera creditul garantat si creditul negarantat. Clientii se comporta diferit.
  • Am mai cerut sa avem nuante diferite cand vorbim de creditul ipotecar in comparatie cu creditul de consum.
  • S-ar parea ca nu sunt cele mai reprezentative luni. Luna octombrie speram sa fie varful de influenta in ceea ce priveste criza internationala.
  • Eu sunt convins ca undeva in luna ianuarie, poate chiar februarie, vom avea o ajustare la nivelul regulamentului nr.11. Abia la inceputul lunii ianuarie va fi o sedinta a Bancii Nationale.

2. Masuri care ar depinde de MEF:

  • propunere care deja a prins contur intr-o hotarare de Guvern: reducerea la 5% a TVA in situatia in care cineva este la prima locuinta. Noi solicitasem TVA zero.
  • deductibilitatea fiscala la dobanda de la creditul ipotecar. Acesta este motorul care poate sa tina economia in miscare. In Romania reprezinta sub 10% din totalul creditului, este departe de a fi un pericol pentru sistemul bancar.
  • se blocheaza destul de multe sume in conturile trezoreriei statului, care nu sunt folosite la creditare.
  • neimpozitarea dobanzilor la depozite - s-a rezolvat, incepand de la 1 ianuarie.

3. Masuri care presupun decizii guvernamentale:

  • lansarea unui amplu program de lucrari de infrastructura care sa permita relansarea economica si crearea de locuri de munca.
  • infiintarea un nou fond: normele metodologice privind fondul de garantare pentru certificatele de depozit in domeniul agricol.
  • gasirea unor solutii pentru dezghetarea/cresterea increderii intre jucatorii din piata bancara.
  • subventionarea dobanzii in ceea ce priveste creditele pentru IMM-uri. Este nevoie ca prin masuri guvernamentale sa fie sustinute IMM-urile. Acestea sunt intr-un proces dur de selectie naturala si trebuie ajutate.
  • elaborarea unui plan in cazul in care efectele crizei economice ar fi mult mai puternice, inclusiv in sistemul bancar. Am putea sa ne inspiram din alte tari europene si sa vedem posibile masuri si in Romania.
  • stabilirea unui plan de masuri pentru accelerarea absorbtiei fondurilor europene. Este opinia mea: nu avem in Romania o cooperare suficient de buna cu agentiile guvernamentale care ar trebui sa fie interfata noastra cu fondurile europene.