UPDATE 2

Radu Ghetea, presedinte CEC si al Asociatiei Romane a Bancilor

  • Sistemul bancar romanesc a reusit sa probeze ca este solid, ca este sanatos si a facut fata bine crizei. Sigur, Banca Centrala a facut eforturi importante; si acum potrivit Guvernatorului sunt unele semne legate de posibile atacuri asupra leului, dar BNR este pregatita.
  • Bancile comerciale sunt preocupate de gasirea unor solutii pentru a trece de aceasta perioada in care creditarea si-a incetinit ritmul de crestere si este necesara o fluidizare.
  • Datorita compozitiei sistemului bancar si corelat cu o scadere a ratingului de tara, fondurile de care dispuneau bancile nu mai au ritmul si nici vigoarea dinaine.
  • In acest context a aparut stagnarea in creditare.
  • In calitate de presedinte ARB trebuie sa spun si lucruri de care personal nu sunt convns dar comunitatea bancara mi le transmite.
  • Personal consider ca activitatea de creditare este in impas, dar se manifesta inegal de la banca la banca.
  • Comunitatea bancara se confrunta cu unele probleme - am trimis autoritatilor propuneri pentru fulidizarea creditarii.
  • Au inceput sa fie unele semnale privind reducerea dobanzilor. Reducerea dobanzii de politica monetara este un prim semn.
  • Punct de vedere strict personal: nu este cel mai fericit moment sa solicitam reducerea rezervei minime obligatorii - ar insemna crearea unor cai prin care o parte din lichiditati sa plece din tara - si nu este cazul, acum.
  • ARB este o asociatie de lobby, avem contacte intense cu BNR, MFP. Ne intalnim cu Ministerul IMM-urilor, pentru a gasi acele cai pentru fluidizarea creditarii.
  • Cred ca aceasta criza financiara are o caracteristica: vointa comuna a tarilor UE pt ca conduita necesara sa fie ca bancile sa primeasca suportul necesar.
  • La noi, lucrurile nu au fost asa de complicate, totusi am propus o masura legata de un Plan B pe care Guvernul sa-l aiba in vedere. 

UPDATE 1

Herbert Ungerer, Director General Adjunct, DG Concurenta, Comisia Europeana:

  • Trebuie evitat protectionismul. Trebuie sa evitam situatia in care statele mai bogate sa acorde mai multe subventii propriilor companii decate celelalte state.
  • Trebuie sa ne uitam la reguli, la cum anume finantam companiile in dificultate. Nu putem sa ne permitem ca piata unica sa fie in pericol.
  • Regulamentul ne-a permis sa acordam sprijin financiar pe timp de criza. Necesitatea pentru coordonare nu este negociabila. Masurile anticriza trebuie notificate Comisiei.
  •  Recapitalizarea bancilor a ajuns in atentia Comisiei, a primit circa 40 notificari referitoare la sistemul bancar.
  • Nu uitati toate masurile de sprijin trebuie notificate la Bruxelles. Incercam sa evitam situiatia care a existat la Automobile Craiova, cu 2 ani in urma. Am avut impresia in acel moment ca unele autoritati nu au luat in serios notificarea ajutorului de stat la Bruxelles. Dar acum cred ca Guvernul stie foarte bine ce are de facut.
  • Cel mai important target al actiunilor de urgenta este asigurarea de fonduri companiilor cu probleme. Toate tarile au incurajat bancile sa isi asigure surse financiare - si astfel au incetat sa mai acorde credite companiilor.
  • A fost adoptat un cadru financiar, disponibil din decembrie 2008, valabil pe perioada crizei. In cadrul acestuia, pot fi obtinute ajutoare de pana la 500.000 de euro in cadrul unor scheme care trebuie notificate la Comisie.
  • Teretic, aceste scheme notificate pot fi aprobate de catre Comisie in circa doua saptamani.
  • De asemenea, pentru productia verde, ajutorul de stat poate creste in intensitate.
  • Toate acestea sunt "pe tava" acum, pot fi disponibile.
  • Nu vom aproba un sprijin de 500.000 pentru o singura intreprindere, in afara schemei.
  • Am limitat aplicarea acestor masuri la companiile care nu erau in dificultate inainte de 1 iulie 2008.
  • Asteptam noile masuri care trebuie notificate de Romania la Bruxelles. Sosesc cazuri dificile, precum in industria petrochimica, dar nu doresc sa vorbesc despre cazurile particulare.

Gheorghe Oprescu, presedintele Consiliului Concurentei:

  • In masura in care ajutoarele de stat sunt corect dimensionate putem spera ca se vor constitui intr-un element important de redresare a economiei.
  • Ceea ce conteaza este mai degraba calitatea sprijinului - cat de bine orientat si ce efecte are si mai putin cantitatea acestuia. Nu spunem ca nu conteaza cantitatea, dar ideea esentiala pare sa fie calitatea.
  • Atat alocarile din fonduri europene, cat si nationale, vin sa sprijine proiectele. Este absolut necesar sa fie respectate regulile ajutorului de stat in acordarea lor. 
  • Pozitia unanima a autoritatilor de resort din Europa de a spune nu protectionismului. Dupa parerea mea Romania ar avea mai mult de pierdut decat de castigat dintr-o astfel de alternativa.
  • Incepand cu iunie 2008, a fost instituit un mecanism de preconsultare cu Comisia Europeana in domeniul privatizarilor - Consiliul Concurentei furnizeaza fise cu informatii in ce priveste societatile care urmeaza sa fe privatizate de catre AVAS.
  • Colaborarea  cu alte autoritati in elaborarea unor scheme de ajutor de stat astfel incat sa fie asigurata competibilitatea cu alte scheme din UE. 
  • In acest moment, exista circa 68 de scheme de ajutor de stat.
  • Tot in legatura cu fondurile europene - legislatia poate limita finantarile in ce priveste nivelul maxim al finantarii, procedura de autorizare si implementare.
  • Din cele 68, 18 scheme de ajutor de stat sunt finantate prin fondurile structurale europene. 12 POS CCE, 3 POR, 3 PNDR. Cea mai mare pondere - schemele care privesc dezvoltarea regionala; pot beneficia de un nivel de finantare mai ridicat. 
  • Impreuna cu AM POS DRU am elaborat de curand 2 scheme de ajutor de stat si una de minimis privind sustinerea persoanelor cu handicap; aceste scheme vor avea un impact semnificativ.
  • De asemenea, si pentru sectorul energetic, care prevede investitii pentru modernizarea sistemului de distributie; va intra in vigoare dupa aprobarea de catre forul comunitar.
  • Tinand cont de circumstantele temporare generate de criza Consiliul, impreuna cu autoritatile furnizoare, intreprinde actiuni pentru aplicarea mai simpla a anumitor reglementari.
  • Suntem in lucru cu Eximbank pentru o schema de garantii. S-ar adresa agentilor economici care se afla in dificultate din cauza crizei financiare. Facilitatile se acorda in scopul deblocarii accesului la finantare al beneficiarilor. Mai pot fi luate masuri. Tinand cont de recentele reglementari aprobate de CE si uitandu-ne la ce au facut alte state membre, se ia in calcul acordarea altor granturi, in valoare de 500 mil euro. Extinderea acelui ajutor de minimis.