Ar trebui sa <> la anumite subventii, spre exemplu cele de transport. Cat despre microintreprinderi, subventiile acordate cauzeaza pierderi bugetare de circa 0,5%. Acestea sunt numai o parte din declaratiile transante ale economistului sef BNR, Valentin Lazea, din cadrul unei conferinte organizata de Ziarul Financiar.

Nu cumva Romania a crescut prea mult pe sectoarele orientate spre consum intern gen retail, importuri auto si altele? - se intreaba Valentin Lazea. Tot el a mai oferit un raspuns legat de sectoarele in care va exista crestere in perioada urmatoare: "Probabil in sectoare precum IT, telecom, energie, alimente si bauturi, produse farmaceutice si asa mai departe. Aceasta inseamna, desigur, o reorientare a politicilor catre sectoare care nu pareau foarte apetisante ca rate de castig, dar iata, in noile conditii s-ar putea sa devina apetisante", a spus Lazea.

Economistul sef al BNR a enumerat erorile pe care mediul de afaceri ar trebui sa le evite:

1. "Criza e cel mai bun prilej pentru indisciplinarea mediului de afaceri. Nu se mai platesc taxe la buget, nu se mai platesc datorii la banci, disciplina este deteriorata. Ceea ce la nivel micro poate constitui un optim, la nivel macro are efecte devastatoare.

2. Nu asteptati bani de la Guvern; dupa parerea mea asta nu face decat sa adanceasca deficitul bugetar.

3. Pastrarea unor rate ale profitului foarte mari risca sa blocheze functionarea unor piete.Tinerea cu dintii la rate inalte de profit, in moment de criza, este cea mai proasta idee."

"As continua pana diseara, dar deja mi-am pus in cap jumatate din populatia tarii..."

Masurile bugetare trebuie orientate spre stimularea reformelor structurale, a mai explicat Lazea. Astfel, in opinia sa, va fi nevoie sa se faca o alegere intre a creste anumite impozite si taxe si eliminarea unor pierderi bugetare din tratamente preferentiale acordate anumitor grupuri.

"In ultimii 18-19 ani s-au acumulat o gramada de astfel de "privilegii", scutiri, cadouri. Trebuie sa umblam la aceasta categorie. Un exemplu este subventia acordata CFR care a ajuns la 0,6% din PIB si creste in fiecare an. Asta in conditiile in care Romania are o densitate a retelei feroviare similara cu UE dar cu un trafic de 60%. Romania isi permite luxul sa subventioneze transportul pentru jumatate din populatia tarii? Suntem in Suedia sau Danemarca, sa ne permitem?" a spus Lazea.

Al doilea exemplu de tratament "preferential" il constituie microintreprinderile. "Nu platesc CAS, nu platesc TVA pentru vehiculele pe care le achizitioneaza si cine isi face astfel de firme? Inclusiv companii de consultanta straine, sau, in gereneral, oameni cu bani. Acestea aduc pierderi bugetare de 0,5%, asta intr-o estimare foarte conservatoare. As continua pana diseara, dar deja mi-am pus in cap jumatate din populatia tarii...

Trebuie sa facem o alegere: renuntam la privilegii - si probabil ca nu suntem in stare sa renuntam - sau mergem si crestem taxe si impozite?", si-a incheiat Valentin Lazea discursul.