Desi la nivel personal oamenii o resimt mai putin, exista perceptia ca, totusi, criza financiara pare sa cuprinda din ce in ce mai mult tara noastra, arata un studiu reprezentativ in mediul urban din Romania, realizat de compania de cercetare 360insights. Astfel, oamenii au constatat ca ingrijorarea in privinta pierderilor locurilor de munca in tara este mare (92%), dar doar 25% dintre cei intervievati sustin ca au fost afectati direct. De asemenea exista perceptia ca oamenii au inceput sa intarzie in achitarea datoriilor catre banci (91%), dar in mod direct doar 38% se confrunta cu aceasta problema.

In ceea ce priveste gasirea unei surse suplimentare de venit doar 45% au luat in considerare aceasta posibilitate, dar uitandu-se la cei din jur perceptia asupra procentului celor care au inceput deja ca caute este mult mai mare, si anume 90%. Putini dintre ei ar privi criza ca o oportunitate pentru a face diferite investitii in aceasta perioada (26%).

Doua treimi dintre oraseni spun ca nu au informatii concrete despre criza si mai mult de jumatate cred ca efectele sunt exagerate de mass-media

Rezultatele studiului arata ca doua treimi dintre romanii intervievati afirma ca nu au informatii concrete si nu stiu exact ce inseamna criza atat de des amintita. Mai mult de jumatate dintre ei (56%) considera ca efectele crizei sunt exagerate de catre mass-media. In privinta ariilor in care romanii se gandesc sa-si reduca cheltuielile in aceasta perioada pe primul loc se gasesc cheltuielile legate de constructia si dotarea locuintei (in jur de 60% din cei ce aveau astfel de cheltuieli), urmate de cele destinate petrecerii timpului liber (vacante, iesit in oras (aproximativ 50% din cei ce aveau astfel de cheltuieli) .

Produsele la care in schimb nu vor renunta si pentru care vor reduce cel mai putin cheltuielile sunt cele alimentare (doar 11% vor reduce acest tip de cheltuieli), utilitatile (doar 24%) si produsele de ingrijire personala (doar 28%). De asemenea, pentru cei care au masina aceasta ramane in continuare principalul mod de locomotie (70%), nevazand folosirea mijloacelor de transport in comun ca o modalitate de a economisi bani. De asemenea, consumul de alcool si tutun nu fac parte din randul cheltuielilor la care oamenii ar renunta. Astfel numai 43% din cei care aleg produse din aceasta categorie se gandesc sa reduca intr-un fel consumul.

Studiul integrat calitativ si cantitativ al 360insights a fost derulat in perioada ianuarie-februarie 2009. Etapa cantitativa a studiului a constat intr-un sondaj Omnibus, pe un esantion de 800 de respondenti din mediul urban din Romania (din toate regiunile tarii), varstele celor intervievati fiind intre 16 si 64 de ani.