Introducerea impozitului forfetar, neaparat necesara, fiindca 242.000 de companii din Romania au inregistrat pierderi. Spre exemplu in 2007, an de “boom economic”, in valoare totala de 21,65 miliarde lei, ceea ce reprezinta 5,2% din produsul intern brut. Asadar, presupusa evaziune fiscala a acestora trebuie sanctionata printr-un impozit. Pe de alta parte, Ministerul a propus si FMI a acceptat faptul ca este de dorit un astfel de impozit decat majorarea cotei unice sau a TVA – iata o scurta sinteza a argumentelor Ministrului de Finante, din ce am inteles pana acum, pentru introducerea mult disputatului impozit forfetar.

Argumentele Ministerului de Finante:

Societatile cu pierdere au realizat o cifra de afaceri de 134 miliarde lei, ceea ce a reprezentat 17,4% din cifra totala de afaceri obtinuta in economie (de 770,4 miliarde lei). (vezi documentul atasat – Sinteza societati cu pierdere)

Din concluziile prezentate in document:

  • In majoritatea sectoarelor cu pondere in pierderea neta totala nu exista un segment important de societati profitabile care prin rezultatele lor, sa compenseze in mod semnificativ lipsa de performanta a societatilor cu pierdere;
  • Din acest punct de vedere se detaseaza din nou sectorul „tranzactii imobiliare”, unde pierderea neta este mai mare decat profitul brut, raportul fiind de 1,41/1;
  • De asemenea este de subliniat ca intre sectoarele cu pierdere mai mare decat profitul obtinut se inscriu si activitatile de servicii personale (spalare, curatare si vopsire textile, coafura, activitati de pompe funebre) cu un raport de 1,27/1 intre pierderea neta si profitul brut, care au insa o pondere redusa in pierderea neta totala, respectiv de 0,45%;
  • Dintre activitatile cu pondere mare in pierderea totala si grad de concentrare redus (peste 90% IMM-uri), urmatoarele activitati au un raport de peste 0,5 intre pierdere si profit: tranzactii imobiliare; activitati recreative, culturale si sportive; agricultura, vanatoare si servicii anexe; activitati anexe si auxiliare de transport; activitati ale agentiilor de turism; hoteluri si restaurante. (Vezi si documentul “Tabel societati cu pierderi” - atasat.)

In concluzie, putem spune ca domeniul tranzactiilor imobiliare a atras atentia asupra unor pierderi considerate “nejustificate” in an de “boom economic”.

Un alt argument in sprijinul Ministerului de Finante il reprezinta faptul ca “tehnic” (din cauza capacitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala) nu se pot controla toate cele 600.000 de societati active in economie, si astfel sanctiona numai cele la care “evaziunea fiscala” este demonstrata clar.

Avand toate aceste date, Ministerul de Finante “a cazut de acord cu FMI” ca introducerea unui impozit pentru a face ordine in mediul de afaceri este cea mai buna idee, mult mai buna decat cresterea cotei unice“care ar fi afectat si pe bunii contribuabili”, sau a TVA.

Majorarea uneia sau a alteia din taxe este, intelegem tot din declaratiile ministrului, neaparat necesara pentru cresterea veniturilor la bugetul de stat – alta masura agreata impreuna cu FMI.

Pe langa toate aceste argumente, Ministrul Gheorghe Pogea a venit cu precizari linistitoare: “Masura nu are scopul maririi taxarii, ci este un semn de respect fata de contribuabilii onesti. Nu vor fi afectate de aceste masuri start-up-urile”, a spus Pogea, in cadrul conferintei de presa de marti, 14 aprilie.