Romania ar putea adopta euro in 2015, impreuna cu Bulgaria, este ultima estimare a Fitch, potrivit unui comunicat remis HotNews.ro. Agentia de rating subliniaza ca nu se asteapta la o relaxare a politicii UE privind aderarea la zona euro si ca ratingurile sale pentru tarile din estul Europei nu iau in calcul asteptarile acestora de a li se permite aderarea la zona euro daca nu indeplinesc criteriile de la Maastricht.

"Ratingurile Fitch pentru estul Europei nu iau in calcul asteptarile ca autoritatile UE sa permita adoptarea accelerata a monedei euro ca raspuns la actuala criza economica si la presiunile financiare cu care se confrunta multe tari din regiune", a spus Edward Parker, seful departamentului Emerging Europe Sovereigns la Fitch.

Agentia de rating subliniaza ca nu se asteapta la o relaxare a politicilor europene privind adoptarea monedei unice, pentru ca se tem ca aceste tari din regiune sa fie incapabile sau sa nu doreasca sa plateasca pretul economic si politic al unor ajustari pe care trebuie sa le faca pentru a apartine zonei euro. In plus, autoritatile europene se tem si de posibilitatea de contagiune a zonei euro odata integrate aceste tari.

Fitch considera insa ca aderarea la zona euro a tarilor din estul UE ar avea efecte net pozitive, reducand riscurile aparitiei unor crizele monetare. Intrarea in zona euro ar atrage o imbunatatire a ratingului Fitch. "Daca ar exista o neasteptata relaxare a politicilor UE care sa deschida drumul spre adoptarea mai devreme a monedei euro, atunci este de asteptat ca Fitch sa imbunatateasca ratingul tarilor respective", a spus Marper.

Estimarile agentiei de rating pentru aderarea la zona euro sunt 2015 pentru Romania si Bulgaria, 2013 pentru Estonia, Lituania si Polonia si 2014 pentru Cehia, Ungaria si Lituania. Totusi, estimarile pentru toate aceste tari nu sunt certe, adoptarea euro putand fi avansata sau intarziata. Motivul, conform Fitch, ar fi interpretarea criteriilor: chiar daca inflatia este sub valoarea de referinta, este si sustenabila; daca deficitul este peste 3% este "doar exceptional si temporar"; sau poate fi un program FMI in concordanta cu apartenenta la Mecanismul Ratelor de Schimb II fara sa existe puternice tensiuni intre aceste situatii?