Criza, afacerea Kerviel sau scandalul Madoff, teoriile economice traditionale nu sunt suficiente pentru a intelege dedesubturile sferei financiare, spun cercetatorii in neuroeconomie care incearca sa arate rolul emotiilor in comportamentul economic al indivizilor. Aceasta disciplina universitara care imbina psihologia, economia si imaginatia cerebrala s-a nascut in SUA, la sfarsitul anilor `90.

Apoi a aparut in Franta in anul 2005, la trei ani dupa ce economistul Vernon Smith si psihologul Daniel Kahneman au castigat premiul Nobel pentru economie.

Potrivit noilor teorii ale neuroeconomiei, in luarea unei decizii cat se poate de rationale, emotiile joaca un rol preponderent, spune profesorul Olivier Oullier de la Universitatea Aix-Marseille citat de Le Figaro.

Pentru a-si argumenta afirmatiile, cercetatorii au aplicat urmatorul joc: au oferit unei persoane o anumita suma de bani cu conditia sa o imparta cu o a doua persoana care ar trebui sa o foloseasca potrivit conditiilor impuse de primul.

Daca cel de-al doilea jucator refuza conditiile, ambii pierd suma propusa. Experienta a aratat ca daca nu obtine cel putin 30% din suma initiala, al doilea jucator prefera sa piarda, sa refuze jocul, pedepsindu-l astfel si pe primul candidat.