"Intarirea reglementarii si supravegherii financiare sau regandirea rolului institutional?" Pe aceasta tema au dezbatut Mugur Isarescu, Guvernatorul BNR, Gheorghe Pogea, Ministrul Finantelor Publice, Tudor Balta Vicepresedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, Mircea Oancea, Presedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private in cadrul unei conferinte organizate de Mediafax.

Mugur Isarescu - principalele declaratii:

  • Orice criza inseamna un stress-test implicit, cum raspunzi si cat de repede te grabesti.
  • Aspectul esential este redarea increderii; construirea programelor credibile este o componenta esentiala.
  • Am avut de multe ori severe probleme de credibilitate si a trebuit sa importam din strainatate.
  • In contextul actual, uitandu-ma si la calitatea dezbaterilor cred ca e bine sa vedem si partea buna a paharului: sunt 8 luni de la prabusirea Lehman Brother, suficient pentru un bilant despre cum au reactionat autoritatile romanesti.
  • Este esential sa credem ca avem programe si sa dam o viziune mediului de afaceri.
  • In octombrie a fost ales un guvern nou, s-a facut o schimbare dramatica a programelor comparativ cu ce se discuta inainte si in timpul alegerilor.
  • Nu este usor sa faci asa ceva.
  • A fost o perioada de mari incertitudini. Trebuie sa vedem la dimensiunea adevarata a ceea ce s-a intamplat inainte si dupa alegeri.
  • S-a reusit o performanta: sa scadem dobanzile si sa nu creasca cursul, in acelasi context al rapoartelor negative.
  • Piata monetara a revenit la normalitate.
  • Suntem in oarecare intarziere cu dobanzile de activ si de pasiv care reflecta un soc psihologic - au intrat in criza de lichiditati in octombrie.
  • A avut loc un fenomen de restructurare a datoriilor private pe termen scurt a Romaniei, cele care au condus la downgradari a ratingului Romaniei.
  • Procesul va continua pentru ca avem un acord cu bancile incheiat la Viena, intarit o luna mai tarziu la Bruxelles.
  • In aceasta dimineata a aparut o stire pe Bloomberg - ca Ungaria, Letonia, Romania conduc gruparea celor 8 tari care ar putea sa inceteze platile dupa ce s-au imbatat cu credite ieftine. Sa ne uitam la cine vorbeste... Aceste bucati de hartie uneori reflecta interese.
  • Aici se vorbeste de tari care au mari deficite externe. Noi ne-am corectat prea rapid. Urmatorul exemplu negativ privind Romania va fi despre faptul ca am corectat prea rapid.
  • In cei aproape 20 de ani de cand sunt in viata publica acest acord cu FMI a fost cel mai repede incheiat.
  • Un acord extrem de plicticos, nu-l mai citeste nimeni fiindca nu contine nicio bomba.
  • Usurinta cu care aceasta tara a tratat deficitul extern ar trebui sa ne dea de gandit.
  • In iesirile publice ale unor analisti se spunea ca deficitul vine si din supraincalzire, exces de consum, noi inca discutam de cresteri salariale de 50%. Aici agentile de ratig au avut dreptate.
  • Generozitatea capitalului strain s-a inrautatit, mai apar rapoarte din acestea negative.
  • S-a ridicat problema: de ce elibereaza BNR bani si ii ia guvernul. Nicio banca straina nu se arunca acum mai ales intr-o tara unde este o fractura intre infrastructuri si utilizatori.
  • Trebuie sa mai creasca rata de mortalitate ca sa intelegem aceasta fractura. Investitia publica, mai ales cea in infrastructura, este foarte benefica in aceasta perioada.
  • Daca luam din scaderea de 10-12% a consumului  scaderea pretului la combustibil in perioada analizata, masinile care au scazut cu vreo 50-60% vanzarile, vanzari de plasme - care oricum se plafonau; scaderea consumului - daca exista, are o baza si se va relua, fara sa fie nevoie sa-l stimulam suplimentar.
  • Dobanzile se vor ajusta destul de repede. Nu cred ca vor sta 3-6 luni pana vor fi ajustate. Pana se intorc romanii din vacanta se vor trezi cu dobanzile ajustate.
  • Reluarea creditarii cu creditul in valuta este o drama pentru romani si nu cred ca bancile vor face aceasta greseala. Trebuie o combinatie echilibrata intre ce face statul si ce fac bancile.

Tudor Balta Vicepresedinte, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor:

  • Sunt circa 200.000 de lucratori pe piata asigurarilor
  • Comisia de Supraveghere a declarat deja ca ia in calcul derularea in curand a unor stres-teste pe piata
  • Comisia pune acum accent pe rolul sau de supraveghere

Paul Miclaus, Vicepresedinte CNVM:

  • Masurile luate de CNVM s-ar putea sintetiza in urmatoarele zone: reducerea drastica a unor tarife pentru prestatia comisiei. Totusi nu s-a atins obiectivul ca aceasta reducere sa se regaseasca la investitor.
  • Comisia se afla intr-o reala diificultate in ce priveste executia bugetului sau.
  • Suravegherea CNVM este zilnica, lucru care face si mai dificila administrarea acestei perioade.
  • Nu inteleg tema intaririi supravegherii pietei de capital, ca si cum ea ar fi slaba si BNR-ul a luat niste masuri. Nu, ea este foarte buna, de aceea, nu suntem foarte iubiti.
  • Ne-am concentrat atentia pe imbunatatirea managementului riscului - cresterea fermitatii si vigorii in supraveghere; am inceput sa fim foarte aspri pe ceea ce inseamna control intern. Am inceput sa fim foarte duri la modul cum ne raportam la aceste persoane autorizate.
  • In atentia publicului international a revenit o veche disputa: este piata atat de fenomenala incat sa-si poata rezolva singura anumite probleme sau  e nevoie de interventia autoritatilor?
  • Observand disfunctiile pietei, dar in contextul necesitatii dereglementarii sectorului din ultima perioada, retragerea autoritatilor a fost una din principalele cauze ale crizei financiare.

Mircea Oancea, Presedinte Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private

  • Raspunsurile Comisiei la criza:

- modificarea unor limite investitionale maxime si minime pentru tipurile de investitii ale fondurilor de pensii

- am adoptat niste norme de supraveghere si administrare speciala obligatorii in situatia in care un administrator nu mai poate sustine aceste active

- am adoptat noi reglementari in ce priveste evaluarea activelor - sa fie evaluate pe baza amortizarii liniare si nu a pretului pietei, pentru 4-5 ani

- am elaborat legea Fondului de Garantare, pana la sfarsitul anului, speram sa fie adoptata de Parlament

- am avut intalniri cu actionarii fondurilor de pensii - am cerut planuri de sustinere

- am evaluat impactul inghetarii contributiilor la Pilonul II.

  • Fondurile de pensii au beneficiat de o politica monetara cu dobanzi ridicate
  • S-a facut o reevaluare a rezervelor din provizioane
  • Fondurile de pensii au rol stabilizator in economie.