Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) si Guvernul Romaniei au decis anularea sumei de 35 milioane de dolari dintr-un imprumut acordat pentru intretinerea infrastructurii publice, a anuntat marti Ministerul Finantelor Publice (MFP), fara a prezenta insa un motiv clar al acestei decizii. Totodata, autoritatile romane si institutia internationala au convenit extinderea perioadei de tragere a imprumutului pana la 31 decembrie 2009.

"Prin acest amendament s-a agreat extinderea perioadei de tragere pana la data de 31.12.2009 si anularea sumei de 35 milioane de dolari din imprumut", se arata in proiectul de Hotarare a Guvernului privind aprobarea amendamentelor la Acordul de imprumut dintre Romania si BIRD pentru finantarea Proiectului sectorial de sprijinire a transporturilor.

Singurele informatii cu privire la anularea sumei de 35 milioane de dolari din imprumut se regasesc in urmatorul paragraf din Nota de Fundamentare a HG: "Pe parcursul misiunii de evaluare desfasurate in perioada 9-20 martie 2009, mesajul transmis de reprezentantii BIRD a fost urmatorul – date fiind conditiile economice actuale si solicitarea Guvernului Romaniei adresata Institutiilor Financiare Internationale de a acorda sprijin financiar, este necesar sa fie revizuit portofoliul actual de imprumuturi in vederea unei eventuale disponibilizari a sumelor neangajate".

Reprezentantii Ministerului Finantelor au precizat pentru HotNews.ro ca amendarea acordului de imprumut cu BIRD a fost determinata de procesul lent de implementare a Proiectului.

"In scopul crearii de spatiu fiscal necesar obtinerii de noi imprumuturi pentru finantarea obiectivelor prioritare, Banca Internationala de Reconstructie si Dezvoltare, Ministerul Finantelor Publice si ministerele de linie au decis revizuirea portofoliilor de proiecte, in sensul anularii partiale a proiectelor care inregistrau depasiri semnificative in executie", au precizat acestia.

Costul total al Proiectului prevazut initial este de 225 milioane de dolari, din care 180 milioane de dolari din imprumutul BIRD, iar restul reprezenta contributia Romaniei.

Proiectul, destinat activitatilor de intretinere a infrastructurii publice, este structurat in doua parti de cate 112,5 milioane de dolari fiecare.

Prima parte, ce vizeaza sectorul rutier, are ca obiect implementarea unui program pentru intretinerea periodica si reparatiile curente ale drumurilor nationale si furnizarea de servicii de asistenta tehnica in vederea modernizarii CNADNR, a imbunatatirii practicilor de administrare a drumurilor si de proiectare a lucrarilor de intretinere a drumurilor, inclusiv formarea personalului corespunzator.

Cea de-a doua parte, care vizeaza sectorul feroviar, are ca obiect "implementarea unui program pentru intretinere, reparatii periodice, curente si capitale ale liniilor de cale ferata inter-operabile, in vederea eliminarii restrictiilor temporare de viteza si imbunatatirii sigurantei traficului si furnizarea de servicii de asistenta tehnica pentru CFR in vederea imbunatatirii practicilor de administrare a cailor ferate si de proiectare si inspectare a lucrarilor de intretinere a cailor ferate, inclusiv formarea personalului corespunzator".

Valoarea cumulata a platilor din componenta rutiera a imprumutului BIRD efectuate pana la finele lunii mai este de 39,34 milioane de dolari, in vreme ce pe componenta feroviara valoarea platilor a fost de 12,16 milioane de dolari.

Partea din imprumut ce urmeaza a fi anulata face parte din componenta feroviara, categoria Bunuri, lucrari si servicii de consultanta.

Ministerul Finantelor mentioneaza ca acest amendament nu este de natura sa duca la sporirea obligatiilor financiare initiale ale Romaniei fata de BIRD.