Chiar daca nu are banii necesari, Guvernul vrea sa construiasca si sa reabiliteze 10.000 de kilometri de drumuri judetene. Pentru un asemenea proiect gigant sunt necesare cel putin doua miliarde de euro, suma de care Guvernul nu dispune deocamdata. Cu toate acestea, lucrarile vor demara anul viitor. Cel putin asa sustine ministrul dezvoltarii, Vasile Blaga. Constructorii din Romania sunt sceptici, nu cred in asemenea promisiuni, mai ales ca sunt lansate in preajma alegerilor prezidentiale.

Despre reabilitarea celor 10.000 de kilometri de drumuri, membrii Guvernului vorbesc inca din vara, de fiecare data fiind pusa problema depistarii surselor de finantare. Fondurile necesare nu au fost gasite, insa acest lucru nu a constituit un impediment pentru Executiv de a semna un memorandum pentru lansarea unui program national in vederea reabilitarii drumurilor judetene din Romania. "Din moment ce Guvernul a semnat acest memorandum, vom gasi si sursele de finantare", a spus Vasile Blaga. Guvernul a aprobat memorandumul cu doar doua luni inainte de alegerile prezidentiale. Responsabil de cautarea surselor de finantare este Ministerul Finantelor.

Patronatul constructorilor: Este o intentie lansata in contextul alegerilor

"Este o intentie lansata in campanie electrotala, in contextul alegerilor prezidentiale. Haideti sa o provim ca atare, este o declaratie electrorala", a declarat pentru HotNews.ro, Laurenţiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii. Acesta a mai afirmat ca este dificil de estimat suma necesara construirii drumurilor, avand in vedere ca difera costurile. Drumurile din zonele de munte sunt mai scumpe, iar cele din zonele de campie mult mai ieftine. Guvernul estimeaza un cost mediu de 200.000 euro pe kilometru.

Lucrarile ar urma sa fie finalizate in aproximativ trei ani, ceea ce inseamna reabilitarea a peste 3.000 de kilometri pe an. Un ritm imposibil, daca e sa facem comparatie cu numarul de kilometri reabilitati in ultimii ani. Potrivit datelor Ministerului Transporturilor, din 2005 si pana la sfarsitul anului trecut, adica in trei ani, nu au fost modernizati decat 1.717 kilometri de drumuri. In acest ritm, pentru reabilitarea a 10.000 de kilometri ar fi necesari cam 18 ani, nu trei.

In Romania, 42% din drumuri sunt neasfaltate

In plus, reabilitarea acestora nu ar rezolva in totalitate problema infrastructurii din Romania avand in vedere ca lungimea drumurilor neasfaltate este de aproximativ 35.000 kilometri. Practic, 42% din drumuri sunt neasfaltate, fapt care demonstreaza starea jalnica a infrastructurii din Romania.

Potrivit datelor Ministerului Transporturilor, din reteaua nationala de 81.693 kilometri, peste 11.000 de kilometri sunt drumuri de pamant: 17 kilometri de drum national, 2.402 de drumuri judetene si 9.194 de drumuri comunale. De asemenea, peste 24.000 de kilometri sunt drumuri pietruite. Doar 22.865 kilometri sunt drumuri modernizate, iar 22.561 kilometri reprezinta lungimea drumurilor cu imbracaminti rutiere usoare.

În ceea ce priveste starea tehnica a drumurilor publice, 47,7% din lungimea drumurilor modernizate si 60,7% din lungimea drumurilor cu îmbracaminti usoare rutiere au durata de serviciu depasita. Din totalul drumurilor publice, 203 kilometri (1,2%) reprezinta drumuri cu trei benzi de circulatie si 1.280 km (7,7%) drumuri cu patru benzi.