Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca emisiunea in format MP3

Valentin Lazea, economistul sef al BNR: Bancile ar trebui sa dea mai multe credite in lei

Bancile romanesti omoara gaina care ar putea sa le aduca ouale de aur. Declaratia vine de la economistul sef al Bancii Nationale a Romaniei, Valentin Lazea, care a subliniat ca bancile ar trebui sa dea mai multe credite in lei. Dupa ultimii 4 ani, situatia favorizeaza creditele in moneda nationala. Insa, paradoxal, creditul in euro creste cu o viteza mult mai mare. Explicatia tine de marjele mari practicate de banci la imprumuturile in lei, a continuat Valentin Lazea. Astfel, institutiile financiare incearca sa acopere pierderile din anii trecuti. Or bancile trebuie sa isi asume greselile, sa se multumeasca cu profituri mai mici si sa nu penalizeze clientii cu dobanzi atat de inalte, a atentionat economistul sef al BNR.

Cum se lupta Europa sa iasa din criza: Vestul reduce impozitele, Estul le majoreaza

Lupta de iesire din criza imparte batranul continent in doua, in ceea ce priveste masurile fiscale. Pe de o parte, economiile mature din vechea Europa "capitalista" sustin reducerea taxelor si a impozitelor. La polul opus se situeaza statele din fostul bloc comunist, care vizeaza masuri de crestere a fiscalitatii. Compania de consultanta fiscala Mazars arata care sunt cele mai relevante exemple in acest sens: Danemarca intentioneaza sa reduca la anul cota maxima a impozitului pe profitul persoanelor fizice. In Italia, autoritatile au introdus de luna aceasta o masura de amnistie fiscala: sumele de bani detinute de contribuabili italieni in conturi din strainatate sunt scutite de impozitare, in masura in care sunt repatriate si folosite pentru activitati economice in Peninsula. Pe de alta parte, Cehia sustine un pachet de masuri de austeritate care suna foarte descurajant pentru platitorii de impozite.

Sandero, motiv de disputa in justitie pentru Hyundai si Renault in India

Marca Sandero a devenit motiv de disputa intre Hyundai si Renault, in India. Hyundai a chemat in justitie compania Mahindra - Renault, motivand ca modelul Sandero are un nume foarte asemanator cu masina Santro a coreenilor. Acesta din urma este un model care se vinde de multi ani, in volume importante. Dar cum vanzarile Logan in India au fost sub asteptari, Hyundai spune ca Sandero va profita de pe urma popularitatii masinii coreene. Pentru a preveni un astfel de lucru, coreenii au chemat Mahindra in fata Inaltei Curti din Delhi, cerand schimbarea numelui autoturismului Sandero, pe aceasta piata.

Evolutia Lada - Un fost tigru sovietic s-a transformat intr-un catelus care cere mila

Compania care produce autoturismele Lada este in prag de faliment. Daca in urma cu 40 de ani, AvtoVAZ producea peste un milion de masini pe an, acum firma discuta despre desfiintare, arata o analiza realizata de HotNews.ro. Masinile altadata cumparate in Canada, Marea Britanie sau Australia arata astazi imbatranite, iar oamenii de clasa medie din Rusia considera jenanat sa conduci o Lada. Muncitorii ar vrea ca intreprinderea sa fie nationalizata, iar premierul Vladimir Putin sa fie director. Pe de alta parte, fostul lider de la Kremlin preseaza Renault sa investeasca in Lada, insa francezii nu sunt incantati de idee pentru ca stiu ca nu pot avea cuvantul decisiv in ceea ce priveste viitorul companiei.

La final, iata evenimentele economice importante ale zilei:

O misiune a Fondului Monetar International efectueaza o vizita in Romania, pentru a doua revizuire a acordului stand-by.

Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si Italia Lavoro lanseaza proiectul "Model de cooperare transnationala pentru intoarcerea muncitorilor romani".

Tot astazi, reprezentantii Ministerului Muncii continua discutiile cu partenerii sociali despre salariul minim.