Restantierii la creditele luate "doar cu buletinul" se pot astepta sa isi gaseasca numele afisat in casa scarii sau sa se trezeasca cu vizite facute vecinilor si administratorilor de bloc de catre recuperatori. "Avem metode moderne de system tracking, care ne permit sa identificam clientii rau-platnici cu ajutorul vecinilor, administratorilor de bloc sau chiar al rudelor. Avem de asemenea un algoritm care ne permite verificari incrucisate ale numarului de telefon al restantierului, conceput in-house", a declarat pentru Hotnews.ro Tudor Butnaru, Key Account Manager al Coface Romania.

Potrivit reprezentantilor altor companii de recuperare, cel mai greu de depistat sunt firmele de apartament, care sunt infiintate special pentru a elibera adeverinte de salariu, iau 20 de credite, dupa care dispar. "Sa infiintezi o firma cu un capital minim de 200 de lei te costa in jur de 100 de euro.

Inchiriezi un apartament pentru 6 luni, si te apuci sa dai adeverinte tuturor prietenilor. Am avut asemenea cazuri cu zecile. Dadeau cate 40 de adeverinte, iei 40 de credite a cate 7-8000 de euro ca sa nu bata la ochi si cu cei peste 300.000 de euro obtinuti pleci in strainatate si stai pana ti se prescrie fapta", spun oficialii unei companii specializate in recuperare.

Potrivit acestora, portofoliile de credite cu probleme au ajuns sa se vanda pe bani marunti. Nu va pot da numele bancii din motive ce tin de confidentialitate, dar va pot spune ca portofolii de credite neperformante in valoare de un milion de euro - e vorba de un card cobrandat, de consum- l-am cumparat cu 80.000 de euro", mai spune sursa citata.

Potrivit acesteia, in cazul in care au date certe ca un client rau platnic locuieste la adresa indicata dar nu raspunde nici la telefon nici la usa, metodele sunt cele de afisare in casa scarii a unui afis in care clientul e trecut cu suma datorata bancii, banca la care e dator si perioada de cand a fost restanta inregistrata. "Cel mai bine functioneaza in Ardeal asta, unde oamenii se rusineaza de vecini si incep sa vina la negocieri", spune reprezentantul companiei de recuperare.

Reprezentantul Coface spune ca in perioada dintre Craciun si Revelion telefoanele de stres, sms-urile si presiunile pentru recuperarea banilor se vor inteti. "Clientii nostri nu ne-ar permite sa stopam procesul de recuperare in perioada dintre Craciun si Revelion si nu ne permitem sa nu respectam solicitarile lor", conchide Butnaru.