"Vom primi la jumatatea lui februarie documentatia necesara pentru eliberarea celei de-a doua si a treia transe din imprumut. Am convingerea ca FMI va aproba acordarea transelor, dupa ce va constata progresele realizate de Romania. O jumatate din aceasa suma va fi folosita pentru sprijin bugetar, cealalta jumatate va ajunge la BNR, pentru echilibrarea balantei de plati", a anuntat, miercuri dimineata, Jeffrey Franks, seful misiunii FMI in tara noastra, la incheierea vizitei in Romania.Si reprezentantii Comisiei Europene au anuntat ca urmatoarea transa pentru Romania va fi eliberata in luna martie.

Jeffrey Franks, FMI:

  • Tinta de deficit fixata pentru Romania a fost atinsa, in concluzie vom elibera a doua si a treia transa.
  • In ultimul trimestru din 2009, evolutia negativa in economie s-a diminuat vizibil.
  • Este foarte important ca Banca Nationala sa continue politicile in ceea ce priveste inflatia.

Reprezentantii CE:

  • Suntem ferm convinsi ca asistenta financiara multilaterala combinata cu politicile Guvernului a avut un impact pozitiv asupra Romaniei.
  • Tensiunile financiare au mai slabit, conditiile si perspectivele economice sunt acum mai bune.
  • Se pare ca partea cea mai grea a crizei a trecut.
  • As spune ca programul este pe calea cea buna, majoritatea tintelor fiind indeplinite:

    1. Tintele fiscale - ultimele date indica faptul ca tinta de deficit de 7,3% din PIB a fost atinsa
    2. Adoptarea bugetului pe 2010, este important ca masurile agreate sa fie implementate, trebuie sa continuam cu efortul de
    - permite sa avem mai mult spatiu de manevra pentru reducerea cheltuielilor bugetare
    3. Guivernanta fiscala - este important ca legea salarizarii unitare, legea pensiilor, a responsabilitatii fiscale sa fie aprobate de Parlament
  • S-au inregistrat progrese in imbunatatirea supravegherii sectorului financiar
  • Masurile de a asigura o valoare mai buna pentru banii publici cheltuiti, imbunatatirea absorbtiei fondurilor europene vor fi evaluate in misiunile urmatoare
  • Evaluarea este pozitiva la nivel de experti, vom raporta acest lucru la Bruxelles si ne asteptam ca urmatoarea transa sa fie eliberata in cursul lunii martie

Jeffrey Franks:

  • In cursul ultimei misiuni de evaluare nu am putut-o finaliza, nu a reflectat rezultate slabe ci incertitudinea politica ceea ce a impiedicat aprobarea bugetului
  • Consideram ca tinta de deficit de 5,9% pentru 2010 este realizabila
  • 2009 a fost un an extrem de dificil. Cresterea a fost mai putin negativa la finalul anului adica s-a inregistrat o imbunatatire fata de primele luni
  • Indicatorii arata ca abia acum ar putea incepe o crestere pozitiva, in primele luni ale lui 2010
  • Cresterea va fi de 1,3% pentru 2010. In 2011 economia se va intoarce la rate de crestere semnificative
  • Pietele financiare:
  • primele de risc mai crescute
  • Va dura ceva timp pana cand fluxuriule de capital se vor resimti la nivelul economiei. Trebuie sa recunoastem faptul ca exista riscuri
  • Este important ca BNR sa fie foarte prudenta in tintirea inflatiei cu gestionarea politicilor si instrumentelor sale
  • Obiectivul de inflatiei a fost de 4,5% +/- 1 punct, desi a ratat tinta, nu a ratat obiectivul
  • La sfarsitul anului 2009 tinta de deficit a fost realizata
  • Guvernul a temperat cheltuielile; suntem in continuare preocupati sa tinem cheltuielile publice sub control pentru a lasa mai mult loc pentru investitii
  • Daca ne uitam la reformele structurale, am avut niste reforme foarte ambitioase - sugerate de Guvernul Romaniei. Au fost niste intarzieri minore
  • Am agreat asupra revizuirii calendarului pentru Guvern. Legea responsabilitatii fiscale ne asteptam sa fie aprobata in lunile ce urmeaza
  • Imbunatatirea colectarii fiscale
  • A fost un an greu pentru sectorul financiar . Sectorul bancar romanesc a facut fata cu bine acestor presiuni
  • Vom incerca sa avem aprobata Legea responsabilitatii fiscale pana la finalul lunii martie si Legea pensiilor pana la finalul lunii iunie. Asteptam o noua versiune a legii sa fie prezentata in urmatoarele saptamani Parlamentului
  • Unele intreprinderi de stat sunt profitabile, altele au datorii foarte mari si acestea sunt repercutate in intreaga economie
  • Discutam cu autoritatile si am identificat zece astfel de intreprinderi cu cele mai mari dificultati. Le-am identificat si acum vom stabili niste tinte indicative
  • Au fost deja aprobate schimbari legislative care permit Guvernului sa monitorizeze mai atent aceste intreprinderi
  • Problema a fost ca inainte de aprobarea bugetului se negociau niste cresteri salariale mari. Dorim sa inversam total acest proces si a-i forta pe manageri sa imbunatateasca situatia financiara
  • In ceea ce priveste bugetarii - Legea salarizarii unice contine o restrictie cu privire la dimensiunea masei salariale din sectorul public ca procentaj din PIB. Exista o reducere a acestui procentaj
  • Unul din factorii de precipitare in criza curenta a fost gradul de suportabilitate al economiei. Se va ajunge in timp de la 9% in PIB la 7%, la nivelul care exista cu 5 ani inainte
  • O cale este micsorarea salariilor, alta este reducerea numarului de angajati. Ne putem gandi la o inghetare a salariilor in 2010 si pe de alta parte reducerea numarului de salariati. Am lasat la latitudinea Guvernului sa decida, nu este ceva impus de institutiile financiare
  • Am agreat asupra diminuarii salariilor bugetare in PIB
  • Salariile bugetarilor sunt platite din contributiile dv. Trebuie sa echilibram nevoia de a avea un sector eficient
  • Romania isi poate permite un sector public de tip Dacia, nu Mercedes. Nu este nimic in neregula cu Dacia, este o alegere eficienta
  • Este foarte adevarat ca daca majorarile salariale sunt mici puterea de cumparare nu se va redresa foarte repede. Ne asteptam la o crestere limitata a cererii interne
  • Cresterea, in Romania, se va baza pe exporturi nu pe consum
  • Trebuie sa reveniti la un deficit de cont curent sustenabil
  • Nu am avut echipe de asistenta tehnica pentru impozitul minim si impozitul pe venit, am discutat doar aceste chestiuni

Comisia Europeana: este decizia Guvernului cum realizeaza acest mix de politici

  • FMI: Aparatul administrativ fiscal: Spre exemplu, sa imbunatatim capacitatea tehnologica pentru a verifica declaratiile
  • Un alt aspect ar viza, mai devreme - Instituirea unei unitati de contribuabili mari care sa se concetreze pe cei care au cele mai mari contributii
  • Ce faci cu cei care nu platesc impozitele, cu arieratele, cu penalizarile - sunt multe aspecte asupra carora discutam 

Comisia Europeana:

  • S-au luat deja unele masuri pentru mediul de afaceri, vor facilita crearea de noi companii
  • FMI - noi ne concentram mai mult pe dezechilibrele macroeconomice; dar ceea ce putem face este stabilizarea sectorului financiar-bancar, pentru a acorda imprumuturi mediului de afaceri
  • Avem niste proiectii pentru 2011 dar nu am discutat o tinta pentru 2011. CE: Romania trebuie sa trimita la Comisia Europeana un program de convergenta, in acesta se va defini metoda de corectare a deficitului excesiv
  • Avand in vedere inrautatirea conditiilor economice avem in vedere posibilitatea acordarii Romaniei mai mult timp pentru corectarea deficitului dar acest lucru se va discuta la nivelul Comisiei si se va lua o decizie la nivelul ECOFIN.