"Acestea sunt lucrari care raspund unor solicitari electorale, pe plan local, dar, din pacate, avem multe sali de sport, bazine sau chiar scoli care raman nefolosite", a declarat pentru HotNews.ro, Cristian Parvan, secretar general in cadrul Asociatiei Oamenilor de Afaceri (AOAR). Acesta considera ca Executivul ar trebui sa intocmeasca o lista "transparenta" cu toate investitiile prioritare. "Consideram ca ar trebui selectate lucrarile, este necesara o lista cu obiective pe care sa le poata termina", a precizat Parvan.
Acesta mai considera ca exista sectoare importante pentru care nu exista proiecte de investitii. "In transportul feroviar, de exemplu, exista un singur proiect si acela este o harta de zgomot", a afirmat secretarul general al AOAR.
Surse din Guvern au mai precizat pentru HotNews.ro ca totalul investitiilor (noi cat si vechi) s-a ridicat la 31,08 miliarde lei (aprox.7,3 miliarde euro), adica 6,2% din PIB, peste jumatate din acesti bani fiind inghititi de sectorul guvernamental.
- E drept, pentru 2010, suma totala este mai mare, 35,19 miliarde de lei (aprox. 8,3 miliarde de euro), ceea ce inseamna extrem de putin in conditiile in care numai pentru autostrada Transilvania, Bechtel cere statului circa 500 de milioane de euro, din care 200 de milioane de euro reprezinta o datorie de anul trecut.
- Aceasta este pe scurt situatia alocarilor bugetare pentru investitii.
Aceste sume nu se regasesc in calitatea serviciilor. Este clar ca trebuie sa te uiti la reforma institutionala, sa reasezi masinaria guvernamentala", au afirmat pentru HotNews.ro surse din Guvern. Singura investitie "rasunatoare" realizata in acea perioada au fost 37 kilometri din Autostrada Soarelui.
- Unele investitii in scoli ar putea fi abandonate
De asemenea, Boc insista pe ideea dezvoltarii unor parteneriate public-private pentru lucrari in toate domeniile. Guvernul vrea sa extinda aplicarea parteneriatului public-privat in toate sectoarele economice. "Vom discuta inclusiv cu Bechtel", a declarat premierul Emil Boc dupa o sedinta a Executivului unde s-a decis ridicarea "la rang de unitate a politicii privind parteneriatul public-privat".
Practic, va fi infiintata o comisie formata din reprezentantii mai multor ministere care vor avea drept sarcina identificarea solutiilor pentru extinderea aplicarii parteneriatelor public-private.
Cristian Parvan este sceptic in ceea ce priveste intentia Guvernului de a se orienta catre parteneriatele public-private. "Ministrul transporturilor a pomenit in multe randuri ca iese cu pachete de investitii realizate in parteneriate public-private. Nu s-a realizat nimic in 2009 si nici in 2010 nu vom vedea ceva", a mai spus secretarul general al AOAR.
Situatia alocarii sumelor pentru obiectivele de investitii noi in bugetul pe anul 2009 (mii lei)
- Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei- 250.973 (decontat 237.390)
- Program constructii locuinte pentru tineri destinate inchirierii- 25.180 (decontat 25.159)
- Program constructii Sali de sport- 140.000 (decontat 139.121)
- Program bazine de inot- 43.293 (decontat 31.010)
- Program construire asezaminte culturale- 1.000 (decontat 908)
- Programul patinoare artificiale- 41.500 (decontat 41.192)
- Ministerul Transporturilor si Infrastructurii- 70.208 (decontat 70.208)
- Modernizare DN 72 Gaiesti - Ploiesti km. 0+000 - 76+180- 55.000 (decontat 55.000)
- Largire la 4 benzi centura Bucuresti Sud, intre A2 km.23+600 si A1 km. 55+520.- 8.828 (decontat 8.828)
- Terminal sosiri interne- 6.380 (decontat 6.380)
-
- Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii- 7.033 (decontat 3.826)
- Cladire Biobaza si Fanar FMV in Splaiul Independentei nr 105, sect. 5 USAMVET București- 2.000 (decontat 500)
- Spital animale mici FMV Splaiul Independentei nr 105, sect. 5, USAMVET București- 2.280 (decontat 1.980)
- Retele exterioare str. Ghe. Doja nr. 41 Univ. Pitesti- 970 (decontat 266)
- Mansardare cladire editura, USAMVET Iași- 627 (decontat 427)
- Platforma tehnologica pt. prelucrarea tractoarelor, masinilor agricole, USAMVET Iasi- 590 (decontat 390)
- Alimentare cu gaze naturale si instalare centrala termica la Camin G 4 (tronson A si B) Univ. ,,Al. I. Cuza'' Iași- 566 (decontat 263)
- Ministerul Sanatatii- 1.780 (decontat 580)
- Mansardare corp C - Spital de psihiatrie Titan "Dr. C. Gorgos" Centru pilot de intreventie si instruire in sanatate mintala comunitara- 1.780 (decontat 580)
- Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale -128 (decontat 127)
- Reabilitarea lucrarilor de irigatii in amenajarea Biliesti, Slobozia, Ciorasti 128 (decontat 127)
- Ministerul Justitiei - 327 (decontat 326)
- Sediu Judecatorie Falticeni 327 (decontat 326)
*Apropo, Catedrala Mantuirii Neamului e cumva finantata de la buget?
Ca doar nu vreti sa fie risipit banu' public !
Respectivul drum era in stare jalnica inainte de "modernizare", multi rupandu-si masinile pe acolo si existand o gramada de accidente, multe dintre ele cu decese din pacate. Drumul este fost drum "de tancuri" cu dale de beton pe care de-a lungul anilor a fost pus covor asfaltic de cea mai proasta calitate si care s-a facut mereu bucati, in parte din cauza calitatii asfaltului si a asfaltarii si in parte din cauza traficului greu(multe masini cu balast circula pe acolo, cu tonaj pe care nimeni nu-l verifica desi se vede cu ochiul liber ca de exemplu de la raul prahova pana la centura Ploiestiului e mereu mai prost decat pe sens invers, cand masinile se intorc goale). In vara anului trecut s-a inceput "modernizarea "drumului incepand de la Ploiesti spre Gaesti, numai ca surpriza, au ras tot asfaltul de era inainte, dar de turnat au turnat cu vreo 500m mai spre Gaesti, ca n-avea rost sa faca drumul de la un capat la altul. Viteza cu care s-a facut a fost remarcabila, sincer, rara am vazut sa se asfalteze atat de rapid un drum atat de lung, numai ca iar surpriza, pana sa ajunga la capatul celalalt dinspre gaesti, adica la vreo saptamana dupa ce au inceput, partea apropiata de Ploiesti avea deja gropi, asa ca s-a trecut la raderea asfaltului pe anumite bucati si "completarea" lui acolo in cel mai pur stil romanesc, gen tasat cu piciorul si lopata, intrucat partile reasfaltate au o inltime bunicica fata de restul drumului. L-au trasat cu dunga alba pe mijloc, iar la vreo doua saptamani au sters-o si au pus una galbena, care e si acum. Mai are rost sa va mai spun ca drumul a facut alte gropi, unele consistente la nici 2 luni de la "terminarea" asfaltarii, si nu, nu e de la inghet, era inca foarte frumos afara cand se intampla asta. Ganditi-va ca asta e un drum pe campie, cu zone in care pamantul nu prea fuge, cu 40-50 cm de beton(nu stiu exact- dar e gros) dedesubt. Daca si asa fac un drum ce cedeaza pana sa-l termine...
La solicitarea de inchiriere (subliniez "inchiriere", prin care s-ar fi adus si ceva venituri) a salii de sport apartinand unui liceu din Braila, directorul de atunci a spus ca nu e de acord pentru ca ar complica evidentele contabile!
Altfel spus: "Cel mai simplu-i sa fii prost!"