Criza financiara globala a afectat increderea populatiei in banci si opinia lor despre sectorul bancar, dar clientii din regiunea Europa Centrala si de Est si Orientul Mijlociu afiseaza o loialitate relativ puternica fata de institutiile financiare, se arata intr-un studiu realizat de compania de research Synovate. Romania inregistreaza cele mai mici scoruri in privinta increderii in banci: doar 18 romani dintr-o suta.

  • Romania are printre cele mai mici scoruri

Studiul a fost realizat in 13 tari, acoperind 29 banci internationale si 211 banci locale. Potrivit cercetarilor, clientii aleg in primul rind sa ceara sfatul membrilor din familie pentru aspecte financiare decit sa ceara sfaturi bancilor sau altor institutii financiare. Doar in Polonia clientii prefera sa discute in primul rind cu bancile pentru sfaturi financiare, in timp ce in Arabia Saudita clientii bancilor discuta in primul rind cu prietenii si colegii.

Respondentii din multe din tarile in care a fost efectuat studiul nu au o opinie favorabila despre banci in general, atit locale cit si internationale. Bancile internationale au primit cel mai mic scor in Ungaria si Grecia, doar 16% si respectiv 17% din respondenti avind o opinie pozitiva despre acestea. Cele mai scazute scoruri pentru bancile locale au fost inregistrate in Romania, unde doar 18 romani dintr-o suta au o parere pozitiva si Ucraina (24%).

  • Arabii sunt cei mai optimisti cu privire la bancile lor

La polul opus, un covarsitor 81% din respondentii din Arabia Saudita si-au exprimat opinia pozitiva legata de bancile lor locale, la fel si 58% din respondentii din EAU, 55% din polonezi si 54% din rusi, in timp ce bancile internationale au obtinut cele mai apreciate opinii in EAU si Arabia Saudita (47% si respectiv 46% din respondenti avind o opinie pozitiva).

In general, pentru majoritatea respondentilor din 8 tari din cele 13 incluse in studiu, increderea pe care o aveau in banci a scazut fata de perioada dinaintea crizei, in topul acestui clasament situandu-se ucrainienii (cu 70%) si grecii (cu 69%). “Este normal ca increderea clientilor in sectorul bancar sa fie zdruncinata ca urmare a recesiunii globale.

Bancile nu mai sunt principala sursa a sfaturilor financiare pentru populatie, in timp ce membrii familiei devin o sursa preferata in ceea ce priveste obtinerea acestor consilieri. Acest lucru puncteaza necesitatea pentru banci de a construi relatii mai strinse cu clientii lor pentru a-si putea extinde portofoliul de produse si servicii”, a explicat CEO-ul Synovate pentru Europa Centrala si de Est si Orientul Mijlociu, Kurt Thompson.

  • Cu toate nemultumirile, clientii nu vor sa isi schimbe banca

“Cu toate acestea, desi bancile trebuie sa depuna eforturi sustinute pentru a recastiga increderea clientilor, se observa ca in majoritatea tarilor clientii nu sunt pregatiti sa isi schimbe banca cu care lucreaza. Aceasta poate fi datorita faptului ca efortul necesar pentru aceasta schimbare nu se justifica in ochii lor fata de orice beneficiu pe care il pot percepe, datorita lipsei unei alternative mai bune sau datorita faptului ca bancile respective nu sunt considerate ca fiind singurele vinovate pentru criza financiara.” a mai precizat Thompson.

  • Cum ati investi un milion de euro? In imobiliare!, striga jumatate dintre cei intrebati

Intrebati cum ar investi un castig de 1 milion de Euro, clientii declara ca i-ar folosi pentru investitii imobiliare: de mentionat aici 50,2% din respondenti in Ungaria, 44,1% in Cehia si 43,6% in Rusia ar opta pentru cumpararea unei locuinte sau extinderea locuintei actuale. Exceptia o constituie EAU unde alegerea principala – exprimata de 23% din respondenti – este de a-si deschide o afacere personala, la fel si pentru Arabia Saudita (20.5%) si Serbia (15.3%).

Cheltuielile legate de stil de viata figureaza, de asemenea, printre preferinte, cu 13,3% din greci si 6,7% din cehi alegand sa ii cheltuie pentru o ‘vacanta de vis’ pentru ei sau familia lor. Economiile reprezinta o alegere pentru unii (8,6% din slovaci si 6,6% din polonezi), dar investitiile financiare (cum ar fi depozite guvernamentale, fonduri mutuale, actiuni) sunt considerate marginal in intreaga regiune, cele mai numeroase mentiuni fiind in Ungaria (5,3%), EAU (4,7%), Polonia (3,8%) si Arabia Saudita (3,6%).

In general, constatarile indica o dorinta a respondentilor de a-si imbunatati standardul de viata.

Studiul a fost realizat intre octombrie si decembrie 2009, pe un esantion reprezentativ de 1.000 clienti din sectorul bancar in fiecare din cele 13 tari incluse in studiu: Rusia, Polonia, Ucraina, Slovacia, Ungaria, Cehia, Grecia, Serbia, Bulgaria, Romania, Turcia, EAU si Arabia Saudita.