"Adoptarea euro nu este un obiectiv in sine. Daca ai euro ai toate avantajele care deriva din apartenenta la o zona monetara. Dar ai si riscurile care deriva din lipsa unei politici monetare nationale", sustine Lucian Croitoru, consilierul Guvernatorului BNR, intr-un text remis la solicitarea HotNews.ro despre adoptarea euro. In opinia sa, daca economia noastra nu ar avea, la momentul integrarii, un grad minim de convergenta in termeni reali in UE, ciclurile economice raman defazate, in timp ce ajustarea pe canalele ratei dobanzii si al cursului de schimb nu mai functioneaza. "Toate socurile ar fi preluate pe canalele pietei muncii si pietei bunurilor si serviciilor", mai spune Croitoru. Intertitlurile apartin redactiei.

  • Amanari frecvente ale adoptarii euro pot reflecta incapacitatea unei economii de a infaptui reformele necesare

Adoptarea euro nu este un obiectiv in sine. Daca ai euro ai toate avantajele care deriva din apartenenta la o zona monetara. Daca ai si riscurile care deriva din lipsa unei politici monetare nationale. Acestea vin de la faptul ca deciziile privind politica monetara se iau la BCE.

Daca economia noastra nu ar avea, la momentul integrarii, un grad minim de convergenta in termeni reali in UE, ciclurile economice raman defazate, in timp ce ajustarea pe canalele ratei dobanzii si al cursului de schimb nu mai functioneaza. Toate socurile ar fi preluate pe canalele pietei muncii si pietei bunurilor si serviciilor. Din acest punct de vedere este strict necesar ca economia sa fie foarte bine pregatita pentru a concura in zona euro.

Nu este exclus ca anumite situatii sa fie potrivnice respectarii stricte a datei alese pentru adoptarea euro. Dar nu este constructiv si productiv sa vorbim de amanarea adoptarii euro cand mai sunt cinci ani fata de o data anuntata, mai mult sau mai putin clar, cu cativa ani inainte.

Lucian Croitoru, consilierul Guvernatorului BNR

Dar pe de alta parte, amanari frecvente ale adoptarii euro pot reflecta si incapacitatea unei economii de a infaptui reformele necesare integrarii cu economia zonei euro la gradul minim acceptabil.

Cred ca din moment ce s-a anuntat o data a adoptarii euro este mai bine sa se faca eforturile necesare pentru respectarea ei. Nu este exclus ca anumite situatii sa fie potrivnice respectarii stricte a datei alese.

Dar, in acelasi timp, in cazul nostru concret, nu este constructiv si productiv sa vorbim de amanarea adoptarii euro cand mai sunt cinci ani fata de o data deja anuntata, mai mult sau mai putin clar, cu cativa ani inainte.

Mai bine ar fi sa ne focalizam pe reformele necesare care sa permita atingerea obiectivului. Noi de multi ani vorbim de posibila adoptare a euro in 2015. Dar nu prea am facut eforturi in acest sens.

  • Discutia adoptarea euro versus constructia de autostrazi, ceea ce nu are sens

Mai nou vorbim si de adoptarea euro versus constructia de autostrazi, ceea ce nu are sens. Pentru mine este foarte clar ca teoria conform careia deficite bugetare mai mari, care ar fi generate de constructia de infrastructuri, dar care ne-ar impiedica sa adoptam euro, este un exemplu de contradictie in sine.

Aceasta teorie a fost creata de cativa politicieni. Va garantez ca deficitele mai mari nu

Va garantez ca deficitele mai mari nu inseamna, in Romania, mai multa infrastructura. In final nu vom avea nici euro nici infrastructura, ci doar mai multa inflatie si datorie publica

Lucian Croitoru, consilierul lui Mugur Isarescu

inseamna, in Romania, mai multa infrastructura. In final nu vom avea nici euro nici infrastructura, ci doar mai multa inflatie si datorie publica. In perioada 2004-2008 cresterea economica a permis cresterea cheltuielilor la niveluri la care nu le-ar permite astazi nici deficite bugetare de 10-12 procente din PIB.

Au fost folositi acei bani pentru infrastructuri? Nu. Au fost dati pe salarii nesustenabil de mari, despre care orice economist (in sensul anglo-saxon al cuvantului) a stiut ca va provoca durere mai tarziu. Asa s-ar intampla si acum.

Ceea ce are sens este sa creezi spatiu fiscal pentru investitii. Acest lucru ar ajuta si trecerea la euro si constructia graduala de infrastructuri moderne cu deficite compatibile cu stabilitatea economiei. Dar acest lucru nu este la fel de facil ca si crearea de deficite si necesita competenta sprijinita de vointa politica in Parlament. Aceasta ultima combinatie este dificil de realizat. De fapt, despre asta vorbim.