In mediul de afaceri circula diferite variante ale Proiectului de Ordonanta de Urgenta privind modificarea Codului de Procedura fiscala. Cea mai controversata propunere o reprezinta injumatatirea dobanzilor de intarziere si introducerea, pe de alta parte a penalitatilor de intarziere. Gabriel Sincu, partener la compania multinationala de consultanta Mazars a explicat pentru HotNews.ro/EurActiv.ro ca "mediul de afaceri nu are nevoie de astfel de inlesniri otravite". De curand, si organizatia patronala a IMM - CNIPMMR si-a prezentat pe larg punctul de vedere in acest sens.

Iata integral comentariul consultantului Gabriel Sincu:

<< In ultima vreme circula o multime de variante de lucru ale ordonantei de urgenta care urmeaza sa modifice Codul de Procedura Fiscala ("Codul"). Documentul difera de la o sursa la alta si de la o saptamana la alta. Fara a avea pretentia ca vorbesc depre varianta cea mai actuala, am sa va prezint in continuare opinia mea cu privire la doua din modificarile vehiculate in ultima vreme.

  • Eliminarea art. 3 conform caruia Codul se modifica de regula o singura data pe an prin lege aprobata cu cel puțin 6 luni inainte de intrarea in vigoare a modificarilor.

Desigur, de la momentul intrarii in vigoare a Codului și pana in momentul de fața aceasta prevedere a fost calcata in picioare, modificarile fiind facute atunci cand guvernanții au vrut pur și simplu sa o faca. De dezbatere publica sau consultari nu prea a fost vorba pana anul trecut. Ramane sa vedem cat va conta parerea mediului de afaceri și la aceste consultari.

In opinia mea, eliminarea art. 3 este o dovada de lipsa totala de respect fața de contribuabil. Argumentul ca statul trebuie sa poata interveni rapid in condițiile in care traversam o perioada de criza economica mi se pare nerelevant, in condițiile in care in Romania de dupa Octombrie 2008 (data neoficiala de declanșare a crizei) nu au existat practic nici un fel de masuri cu caracter fiscal de combatere a crizei (in opinia mea modificarile la legislația fiscala aparute anul trecut au fost de accentuare a crizei la nivel microeconomic nu de atenuare a acesteia).

  • O a doua propunere nefericita (in opinia mea) de modificare a Codului face referire la modul de calcul al sumelor datorate pentru plata cu intarziere a impozitelor.

In momentul de fata lucrurile sunt clare, neplata se sanctioneaza cu o dobanda de 0,1% pe zi de intarziere, adica o dobanda anualizata de 36,5% pe an. Propunerea de modificare consta in "ruperea" acestei penalizari in doua componente: dobanda de intarziere care va fi acum de 0,05% pe zi de intarziere (adica 18,25% pe an) pe de o parte si penalitatea de intarziere calculata intr-un procent fix (0% daca se plateste suma datorata pana in 30 de zile, 5% daca se plateste intre 30 si 60 de zile de la scadenta si 15% pentru plata pentru o intarziere de mai mult de 60 de zile).

Desi la prima vedere se poate spune ca masura este in favoarea contribuabililor (suma datorata pentru o intarziere de un an devine acum de 18,25% + 15% = 33,25% din suma fata de 36,5%) masura nu poate fi un lucru bun, cel putin din urmatoarele motive:

- in unele situatii suma suplimentara de plata este mai mare si nu mai mica (de ex: la o intarziere de 61 de zile acum platesc o majorare de 6,1%. Dupa noua regula se datoreaza 18,1%)

- noua regula este nedreapta pentru contribuabili in relatia cu autoritatea fiscala: in prezent, daca fiscul nu imi restitutie la termen sumele platite in plus este obligat sa plateasca majorari de intarziere in acelasi cuantum de 0,1% pe zi. Dupa noua regula statul va datora numai dobanzi de intarziere, nu si penalitati

- mai mult, in urma cu cativa ani, o prevedere similara din legislatia fiscala a fost declarata neconstitutionala de catre Curtea Constitutionala.

Parerea mea este ca nu de astfel de inlesniri "otravite" are nevoie mediul de afaceri din Romania, ci de masuri care sa ajute cu adevarat afacerile sa se redreseze >>.