Codul Fiscal s-a schimbat, TVA a crescut, iar a opera intr-un mediu fiscal impredictibil devine tot mai complicat. Ce impact au aceste schimbari la nivelul micilor firme? Ce se modifica la nivelul Persoanelor Fizice Autorizate? Ce se va intampla cu cei care lucreaza pe Drepturi de Autor? Cum va reactiona mediul de afaceri? Cum impozitezi tichetele de masa, cata vreme in actuala formulare a prevederii legislative nu se stabileste si impozitarea cu asigurari sociale pentru acestea. Cum nu se poate fizic retine 16% din tichet si nici plati impozitul pe venit cu tichete de masa, inseamna ca salariul net va scadea cu impozitul asupra tichetelor de masa? Ce inseamna “venituri de natura profesionala”, nedefinite in Codul fiscal sau in alte prevederi legislative?

Gabriel BirisFoto: Hotnews

La toate aceste intrebari, avocatul Gabriel Biris a raspuns in cadrul unei intalniri online cu cititorii HotNews.ro.

Cele mai interesante intrebari se vor regasi in emisiunea Bucuresti Punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Radio Deutsche Welle.

Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" se transmite in fiecare vineri, de la ora 17:00, pe HotNews.ro si pe frecventele Deutsche Welle Romania.

  • Emisiunile de stiri ale Deutsche Welle Romania le puteti asculta aici.
  • Stirile zilei la Deutsche Welle Romania pot fi citite aici.

Precizari initiale aduse de avocatul Gabriel Biris

In primul rand va multumesc pentru interes si sper ca raspunsurile sa clarifice o buna parte dintre intrebari. Din pacate, datorita faptului ca Ordonanta de Urgenta 58 este redactata intr-un mod cel putin defectuos, la unele intrebari nu voi putea raspunde. Speram ca normele de aplicare care urmeaza a fi publicate vor clarifica situatia. Sper de asemenea ca cei care le redacteaza vor citi atat intrebarile voastre cat si raspunsurile mele si vor tine cont de problemele ridicate. Mai spun ca prevederile OUG sunt cel putin defectuoase in special in ceea ce priveste interpretarile noilor prevedri cu privire la impozitarea veniturilor din munca dependenta si in mod special cu privire la contributiile sociale.

Art III din OUG 58 , cu toate ca genereaza foarte multe semne de intrebare, trebuie apreciat ca un moment de cotitura in reglementarile fiscale romanesti deoarece introduce pentru prima data plafonarea bazei de calcul la toate contributiile sociale. Consider ca o astfel de abordare trebuie largita cu privire la baza de calcul a tuturor veniturilor indiferent de cum sunt obtinute si ca plafonul trebuie redus la un nivel mai rezonabil, sustenabil din punct de vedere al veniturilor bugetare, de maxim 4 salarii medii.

Art III naste urmatoarele intrebari la care trebuie neaparat ca Normele de aplicare sa aduca raspuns.

1. Ce inseamna venituri de natura profesionala.

2. La ce se refera? La venituri din activitati dependente sau independente?

3. Care este baza de calcul in cazul profesiilor cu reglementare speciale?

4. Ce se intampla cu persoanele care obtin venituri de la mai multi platitori de venituri?

5. Cum vor fi calculate drepturile de pensie? Si multe altele...