Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.58/2010 pentru modificarea Codului fiscal prevede impozitarea bonurilor de masa, pe langa alte masuri deja "celebre" precum reincadrarea activitatilor dependente/independente. Normele pentru aceasta Ordonanta, publicate miercuri, 28 iulie, aduc explicatii mai mult sau mai putin clare pentru prevederile respective. Consultantul fiscal Adrian Benta a transmis un exemplu de calcul pentru impozitarea bonurilor de masa si alte observatii legate de activitatile dependente si de livrarile intre "persoanele afiliate".

Comentariile consultantului fiscal:

A) Impozitare bonuri de masa.

  • Ca observatie generala proiectul nu dispune masuri de aplicare!!!
  • Prin urmare trebuie sa analizam de la textul legal, respectiv art. 55 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, ce stabileste, ca nu sunt venituri din salarii: drepturile de hrana acordate de angajatori angajatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare;
  • S-a abrogat partea introductiva tichete de masa si drepturi. Astfel tichetele de masa sunt impozitate cu impozitul pe venit. Ordonanta nu dispune impozitarea cu asigurari sociale.

Prin urmare vom avea urmatoarea baza de calcul a impozitului pe venit:

Venituri brute salariale realizate "asigurari sociale" deduceri si sume asimilate (contributii sindicat, sanatate privata) + venituri din bonuri de masa = Baza de calcul impozit pe salarii. Ca si cheie de verificare avand in vedere ca adunarea si scaderea sunt comutative, este usor de demonstrat ca suplimentarea de impozit este direct 16% din valoarea tichetelor de masa acordate si suportate din salariu net al persoanei.

Exemplu de impozitare, pentru un salariat ce a lucrat 22 zile si a primit un bon de masa pentru fiecare zi, valoare bon suma de 8,72 lei.

  • Venituri din bonuri 22 zile x 8.72 lei = 191,84 lei
  • Impozit = 191,84 lei x 16% = 30,69 lei. Aceasta suma se retine din salariu net, deja impozitat conform reglementarilor anterioare.

Inregistrarea in contabilitate se efectueaza prin articol contabil: 421 Personal remuneratii datorate = 444 Impozit pe venitul din salarii cu 30,69 lei. Evident suma se va regasi si in fisa fiscala. Din punct de vedere tehnic unele societati au introdus in stat inca o coloana cu venituri din bonuri de masa.

B)Reincadrare activitate independenta in activitate dependenta.

Proiectul de norma are o prevedere hazlie si afirma: o activitate poate fi reconsiderata potrivit criteriilor prevazute la art.7 alin.(1) punctul 2.1 drept activitate dependenta, in cazul in care raportul juridic in baza caruia se desfasoara activitatea nu reflecta continutul economic al acestuia.

Insa sunt si cateva prevederi clare:

  • Nu pot fi facute reincadrari din activitati independente in activitati dependente (salariate), activitatile efectuate de persoane autorizate sau de cele ce desfasoara profesii libere. Chiar daca exprimarea este un pic tehnica principiul este: inregistrarea legala a prestatorului (PFA, Intreprindere Individuala, Asociatie familiala) nu permite reincadrarea venitului.
  • Evident ramane in seama prestatorului plata impozitului in nume propriu.

C) Reincadrarea livrarilor intre persoanele afiliate.

Astfel daca autoritatea fiscala considera o valoarea nereala a unui serviciu (bun material) prestat de o societate afiliata unei alte societati afiliate, ultima inregistrandu-l in cheltuieli, atunci are dreptul redimensionarii acestei cheltuieli.

Norma aduce o precizare foarte importanta:

  • Reconsiderarea evidentelor realizata de autoritatea fiscala in scopul reflectarii pretului de piata al bunurilor si serviciilor se efectueaza si la cealalta persoana afiliata implicata.

Cu alte cuvinte daca nu este recunoscuta cheltuiala la beneficiar atunci nu este recunoscut nici venitul la emitentul facturii.

Alte precizari ale proiectului:

  • se exemplifica modul de plata a impozitului minim cu implicatia asupra impozitul pe profit.
  • se redefineste, chiar exhaustiv sediul permanent.
  • sunt cateva exemple la determinarea practica a majorarii impozitului pe cladiri pentru cine detine mai multe proprietati.

Nu sunt reglementate platile asigurarilor sociale datorate pentru "veniturile profesionale" prevazute de art. III din OUG nr. 58/2010.

Speram ca vor fi reglementate in forma finala !!!