"Problemele economiei romanesti sunt structurale si degeaba obtinem o crestere economica daca nu le corectam. Dupa ce am turat masina economica peste potential si am bagat-o in gard, a o lua din nou la drum cu aceeasi masina, fara a o repara, poate fi fatal pentru economie", a declarat Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal. Impreuna cu alti membri ai Consiliului, Dumitru a facut o analiza amanuntita a pozitiei fiscale a Romaniei, concluziile nefiind deloc imbucuratoare.

Ionut Dumitru, presedintele Consiliului FiscalFoto: HotNews.ro
  • Venituri bugetare: colectam mult prea putin. Economia reactioneaza mai bine la modificarea CAS decat a cotei unice

La nivel de venituri bugetare evolutia istorica arata ca Romania nu a reusit sa colecteze mai mult de 33% din PIB, cifra care ne plaseaza pe ultimul loc in UE 27. "In privinta veniturilor fiscale, ne-am pozitionat la 28-29% in medie

veniturile fiscale

veniturile fiscale

Foto: Hotnews

din ultimii ani. La impozitele indirecte scaderea a fost mai insemnata in ultimii ani. Paradoxul este ca, desi accizele au crescut, veniturile colectate din accize au scazut. Teoretic, scaderea ar insemna ca oamenii fumeaza mai putin. Din pacate, cred ca evaziunea poate explica aceasta evolutie, nu scaderea consumului￯, a explicat Dumitru.

Cat priveste TVA, Romania are o rata implicita (calculata ca raport intre incasarile din TVA si consumul privat) de 10,8%, una dintre cele mai reduse din Europa. "La aceeasi rata a inflatiei, Cehia colecteaza dublu fata de Romania. Bulgaria, cu TVA mai ridicat, colecteaza si ea mai mult", a mai explicat Dumitru.

Potrivit sefului Consiliului Fiscal, economia si mediul de afaceri in special reactioneaza mai bine atunci cand se modifica nivelul CAS decat cel al cotei unice. "Daca luati in calcul nivelul colectarii o sa vedeti ca atunci cand CAS-ul a scazut, gradul de conformare a urcat. Ideea este ca zaharelul sa fie insotit si de bici. Atunci cand dai un stimulent fiscal, sa inaspresti pedepsele pentru evaziune", a mai spus

Ionut Dumitru a precizat ca, si in ceea ce priveste rata de colectare a impozitelor, Romania continua sa aiba o problema.

"Romania are o baza legala de 16 la suta pentru colectarea impozitelor, una dintre cele mai mici rate de colectare. Desi Bulgaria si Cehia au rate de colectare mai mici, aduna mai multi bani la buget. Romania are o problema cu rata de colectare, mai ales ca o buna parte a populatiei este in zone nefiscalizate', a spus Dumitru.

  • Cand dai zaharelul, arata-le si biciul

Acesta a adaugat ca impozitul pe profit se colecteaza atat cat sa ne pozitionam pe locul 24 din 27 in UE si pe locul 9 din 10 intre noile state membre

Efectul de conformare

Efectul de conformare

Foto: Hotnews

"Fata de tarile din jurul nostru, Romania, la o cota de 16 la suta impozit pe profit, colecteaza 5 la suta. Bulgaria si Letonia colecteaza mult mai mult decat noi, desi au cote mai mici de impozitare pe profit", a precizat seful Consiliului Fiscal.

La capitolul impozitelor indirecte (TVA, accize, taxe vamale), raportul arata ca acestea au inregistrat o scadere pana la 11,9 la suta din PIB, fata de 12,9 la suta, in 2008.

Nici la colectarea de TVA Romania nu sta foarte bine, astfel incat gradul mic de absorbtie ne claseaza pe locul 20 in UE si pe locul 8 in grupul noilor state membre.

  • Solutii posibile, in opinia Consiliului Fiscal:

1. Consolidarea fiscala presupune reducerea deficitului bugetar, preponderent prin reducerea cheltuielilor bugetare. Prioritare sunt: Reducerea facturii sociale prin diminuarea fondului de salarii din sectorul bugetar, reforma sistemului de pensii (pe baza principiului contributivitatii, eliminarea pensiilor speciale, cresterea varstei de pensionare efective, etc.) si a celui de ajutoare sociale

-Eliminarea risipei si cresterea eficientei in alocarea fondurilor

2. Imbunatatirea infrastructurii - factor cheie al asigurarii cresterii economice durabile/pe termen lung prin:

-Absorbtia rapida a fondurilor europene - trebuie sa devina prioritate guvernamentala

Rate implicite de taxare

Rate implicite de taxare

Foto: Hotnews

-Parteneriate public-privat

-Consolidarea fiscala va crea spatiu fiscal pentru cresterea cheltuielilor de capital. In acest sens sunt esentiale bugetarea multianuala si elaborarea unei strategii coerente de investitiilor publice la nivel national si ierarhizarea rationala a prioritatilor la nivel local.

3. Definirea prioritatilor in ceea ce priveste veniturile publice astfel:

-Reducerea evaziunii fiscale

-Eliminarea exceptiilor si cresterea bazei de impozitare

-Simplificarea sistemului de taxe

-Alinierea impozitelor pe avere la standarde europene

(cresterea impozitelor pe stocul de avere)

-Cresterea veniturilor nefiscale prin mai buna administrare a activelor proprietate a statului sau a celor concesionate si cresterea redeventelor pentru exploatarea resurselor naturale

4. Elaborarea unei strategii coerente de management a datoriei publice