Revizuiri majore ale unor venituri si cheltuieli neinsotite de explicatii privind sursele revizuirii si ipotezele luate in calcul, cresterea TVA intr-un orizont de timp foarte scurt si fara o estimare detaliata de impact si necesitatea unei consolidari fiscale substantiale in anii urmatori- in special prin ajustarea facturii sociale, nesustenabile in acest moment, acestea sunt puncte de vedere exprimate de Consiliul Fiscal cu privire la proiectul de rectificare bugetara a Guvernului

Ionut Dumitru, presedintele Consiliului FiscalFoto: HotNews.ro
  • In privinta sistemulu de pensii, normal ar fi ca povara fiscala sa nu se transfere generatiei urmatoare.

"In particular, este de mentionat deficitul structural al sistemului public de pensii, situatia normala fiind aceea in care sistemul se autofinanteaza pe baza contributiilor incasate si nu transfera o povara fiscala asupra generatiile urmatoare. Situatia sistemului public de pensii este total nesustenabila, incalcand atat principiul echitatii, cat si pe cel al responsabilitatii fiscale si necesita masuri urgente de reforma", arata membrii Consiliului Fiscal.

Investitiile publice limitate diminueaza si potentialul de crestere a veniturilor bugetare pe termen mediu si lung. Consiliul Fiscal recomanda elaborarea unei strategii pe termen mediu si lung de investitii publice, care sa favorizeze investitiile strategice la nivel national, cu potential mare de antrenare la nivel economic

Raport Consiliul Fiscal

In plus, mai arata acestia, din analiza proiectiilor actualizate pentru anul 2010 din proiectul de rectificare bugetara, coroborate cu datele de executie la finele primului semestru din 2010, se desprinde un risc semnificativ ca estimarile aferente unor categorii de venituri sa se dovedeasca a fi prea optimiste.

  • Veniturile par supraevaluate cu 0,4-0,5% din PIB,

Astfel, pentru unele categorii de venituri bugetare, proiectiile aferente semestrului al doilea implica rate de crestere fata de aceeasi perioada a anului anterior semnificativ mai mari decat cele consemnate in executia bugetara din semestrul I. Aceasta evolutie asteptata nu este in totalitate consistenta cu proiectiile macroeconomice actualizate pentru semestrul II, care implica o accentuare a contractiei anuale a activitatii economice in a doua parte a anului, la care se adauga si impactul negativ asupra veniturilor bugetare datorat reducerilor salariale si disponibilizarilor preconizate in sectorul bugetar. Pentru o parte din veniturile bugetare, imbunatatirea dinamicii anuale in semestrul II poate fi justificata de masuri discretionare (cresterea TVA, majorarea impozitelor pe proprietate, impozitarea tichetelor de masa, impozitarea veniturilor din dobanzi, etc). Insa, in special pentru veniturile din impozitul pe profit, accize si contributii la asigurarile sociale, estimarile de venituri din a doua parte a anului par optimiste. Conform estimarilor preliminare ale Consiliului Fiscal, exista riscul ca veniturile fiscale sa fie supraevaluate cu pana la 0,4-0,5% din PIB.

  • Neavand un caracter permanent, donatiile distorsioneaza imaginea de ansamblu asupra pozitiei fiscale reale

In privinta veniturilor din donatii, cea mai mare parte a revizuirii in crestere este explicata - conform notei de fundamentare a proiectului de revizuire a bugetului de stat - de sume donate bugetului de stat de catre operatori economici cu capital majoritar de stat, in principal sume neutilizate aferente anilor precedenti, reprezentand surse proprii de finantare constituite din profitul anilor precedenti.

In opinia Consiliului Fiscal, este necesara clarificarea certitudinii incasarilor acestor donatii si precizarea implicatiilor economice asupra respectivilor operatori economici cu capital majoritar de stat. In plus, avand in vedere ca aceste donatii nu au, prin definitie, un caracter permanent, Consiliul Fiscal considera ca ele distorsioneaza imaginea de ansamblu asupra pozitiei fiscale reale. In opinia Consiliului Fiscal, reducerea cheltuielilor de capital in cursul executiei bugetare si realocarea banilor la cheltuieli curente, practica uzuala in ultimii ani, releva in mod clar lipsa unei strategii in alocarea resurselor pentru investitii publice. In plus, investitiile publice limitate diminueaza si potentialul de crestere a veniturilor bugetare pe termen mediu si lung.

  • Recomandam realizarea unei evaluari a numeroaselor proiecte de investitii publice aflate in diverse stadii de executie si nefinalizate

In acest sens, Consiliul Fiscal recomanda elaborarea unei strategii pe termen mediu si lung de investitii publice, care sa favorizeze investitiile strategice la nivel national, cu potential mare de antrenare la nivel economic. In plus, Consiliul Fiscal recomanda si realizarea unei evaluari a numeroaselor proiecte de investitii publice aflate in diverse stadii de executie si nefinalizate, luand in calcul si costurile administrative de conservare si intretinere a lor, cu scopul de a ierarhiza prioritatea acestora. De asemenea, Consiliul Fiscal recomanda acordarea prioritatii pentru proiectele de investitii cu finantare din fonduri europene. Avand in vedere cele mentionate mai sus, Consiliul Fiscal considera ca tinta de deficit bugetar de 6,8% din PIB pentru 2010, desi posibil de atins, comporta riscuri semnificative. In acelasi timp, Consiliul Fiscal recomanda identificarea proactiva a unor surse de echilibrare bugetara care sa poata fi accesate daca riscurile identificate se materializeaza.

Consiliul Fiscal are ca atributii principale analiza si elaborarea de opinii si recomandari asupra prognozelor macroeconomice si bugetare, evaluarea performantelor fiscal-bugetare ale Guvernului, analiza si elaborarea de recomandari asupra legilor bugetare si altor legi cu impact asupra volumului cheltuielilor bugetare inainte de avizul Executivului, transmiterea de informatii, in urma solicitarii scrise, catre presedintele tarii, sefii celor doua camere parlamentare, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, presedintele Curtii de Conturi si comisiile parlamentare.

Consiliul este format din cinci membrii, respectiv pe Ionut Dumitru, din partea ARB, Razvan Stanca - BNR, Lucian Albu - Academia Romana, Tatiana Mosteanu - ASE si Silviu Seitan - Institutul Bancar Roman. Membrii Consiliului Fiscal sunt numiti prin hotarare a Parlamentului pentru o perioada de noua ani.