"Ne adresăm dumneavoastră în speranta că, în calitate de alesi, veti asculta punctul de vedere al celor direct vizati de reglementările OUG 50/2010. Am primit această reglementare cu speranta că România urmează, în sfârsit, tendintele europene privind protectia consumatorilor, cresterea transparentei în sistemul financiar-bancar si eliminarea abuzurilor la care am fost supusi în ultimii ani din partea creditorilor", se arata in scrisoarea trimisa joi dimineata de clientii Volksbank conducerii Camerei Deputatilor. Deputatii vor lua saptamana viitoare in discutie Ordonanta 50/2010, principalul punct vulnerabil fiind aplicarea retroactiva a conditiilor de creditare. Bancherii fac lobby pentru eliminarea unor prevederi, in timp ce cei peste 12.000 de clienti nemultumiti spera ca doleantele lor sa prevaleze.

"Datorită dorintei de împlinire personală, de a avea un trai mai bun, de a ne cumpăra sau construi case, alte bunuri, de a satisface nevoi personale (precum servicii medicale, educationale s.a), suntem multi cei care am fost nevoiti să acceptăm semnarea unor contracte de credit de consum fără a avea niciun cuvânt de spus, fără a le putea citi si consulta în detaliu. Cu bună credintă si încredere am mers la bănci, oferind garantie veniturile trecute, prezente si viitoare, bunuri si nu în ultimul rând, am pus gaj munca si sănătatea noastră si a familiilor noastre. Desi ne-am respectat angajamentele luate si ne-am plătit datoriile, am trăit în ultimii ani mereu cu teama că nu vom mai putea face acest lucru. Nu am fost informati la timp de modificările unilaterale contractuale efectuate de către bănci, ne-am trezit că dobânzile si comisioanele au fost mărite abuziv, în mod succesiv, iar cei care am avut curajul să ne cerem drepturile, ne-am adresat băncilor în cauză, apoi instantelor de judecată si/sau Protectiei Consumatorului unde ne-am și găsit dreptatea", mai arata clientii Volksbank in scrisoarea lor.

De partea cealalta, bancherii spun ca sansele in instanta ale clientilor sunt destul de reduse. "Ei vorbesc de comisioane abuzive. Ce inseamna in termeni juridici, "abuziv"? Pentru mine, sa mananc o data 8 oua, e un abuz. Pentru altul poate ca nu este", a declarat pentru HotNews reprezentantul unei banci.

"E greu de spus daca vor avea sau nu succes. Noi facem lobby, asa este, pentru ca anumite prevederi sa nu treaca. Vom vedea ce va iesi pana in final", a declarat un alt bancher. "Cel mai bun lucru ar fi ca legea sa fie clarificata in punctele ei vulnerabile. Nu sa pui oamenii pe drumuri, in speranta ipotetica a unor ieftiniri ale costurilor pe care le au cu creditele. Oamenii sunt acum cu veniturile mai mici si isi achita mai greu creditele. E normal sa spere ca li se va reduce rata. Insa o asemenea speranta poate sa nu fie validata in justitie", a mai explicat pentru HotNews reprezentantul unei banci comerciale.

Vezi atasat textul integral al scrisorii